Helderziend ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 12 jul 2005 22:18

Bharat zegt er niet bij dat hij van een oosters, new age achtig wereldbeeld uitgaat. Hij zegt niet precies wat zijn uitgangspunt is, maar volgens hem zijn alle religies ten diepste gelijk. Volgens mij staat de Waarheid van Jezus Christus lijnrecht tegenover alle religie en godsdienst. Het gaat om een levende relatie met Hem.

Mijn uitgangspunt is de bijbel en Jezus Christus als de ken bron van het Ware. Onze zintuigen zijn beperkt, maar leveren wel informatie op.

Ik kweek geen angst aan; angst is reeel en voor Satan kan men best bang zijn. Toch zegt de bijbel dat we niet bevreesd moeten zijn. Want we mogen schuilen bij Jezus.

Ik plak nergens het woord occult op omdat ik het niet ken. Maar ik moet ervan uitgaan dat bovennatuurlijke zaken van God, de engelen of de demonen (of boze geesten) afkomen. Engelen handelen in opdracht van God, God is soeverein, maar de demonen zijn Hem ongehoorzaam en geven soms mensen bovennatuurlijke gaven. Deze bron is kwaad. Maar bij Jezus Christus is bescherming. Door Zijn lijden, sterven en opstanding heeft Jezus de boze(n) overwonnen. Daarom ben ik niet bang.

Wees nooit bang; schuil bij Jezus. Dat kan door met Hem te spreken in het gebed, je vertrouwen op Zijn bescherming te zetten, op Zijn overwinning over de boze machten.

Overigens zijn er ook 'voorgevoelens' van mensen in het algemeen bekend. Sommigen schrijven dat toe aan resten van gaven die we in de zondeval zijn kwijtgeraakt, maar dat weet ik niet.

Bharat veronderstelde men misschien te veel in het verstand vast zit; dat is echter niet het geval. Wel heb ik het profetische woord dat zeer vast is (2 Pet 1 : 19), de Bijbel. En daarin wordt gewaarschuwd tegen de boze machten; soms wordt de overwinning beschreven over zo'n macht: bijv. Jes. 50:2 waar staat dat Mardoek machteloos is toen Babel viel.

Door te zeggen dat je naar het gevoel binnen in je moet luisteren, stel je je heel makkelijk open voor de een of ander boze geest. Niet dat je dat onmiddelijk merkt - nee, heel vaak zijn ze heel lief in het begin, maar er zijn veel getuigenissen dat dat omslaat later. Bijv. hier een willekeurig verhaal van iemand die bevrijdt is uit 'witte magie':
http://www.herstelteam.nl/HerstelTeam/startHT.html

Maak geen karikatuur: ik zeg niet dat iedereen met een bepaalde gaven een demon heeft; maar het kan wel. En dat boze geesten reeel gevaarlijk zijn, is zeker duidelijk.

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 13 jul 2005 09:46

Nathanael schreef:Beste Ness,

je ervaringen zijn niet gek. Er zijn dingen die we gewoon niet weten. Er zijn ook dingen die we wel weten. Soms, zonder dat wij een oorzaak aan kunnen wijzen, kan het zijn dat boze geesten ons 'gaven geven' waar we niet om gevraagd hebben. Dus dat het minder wordt als je bidt, is helemaal niet zo gek!

Het leek minder te worden, het was er wel, maar ik negeerde het voornamelijk. Dat bleek toen mijn oma ineens opgenomen moest worden terwijl ik onderweg was naar Italië... ik voelde het. En toen er een aanslag in Londen werd gepleegd voelde ik het ook. Zo sterk als die keer heb ik het haast nog nooit gehad, ik zat zelfs te trillen.

Nathanael schreef:Wat ik weet dat sommige mensen bovennatuurlijke gaven krijgen vanuit de familie omdat deze familie zich op de een of ander manier met het occulte heeft bezig gehouden. Je angst is dan ook goed verklaarbaar. Maar, nogmaals, ik weet het niet.

Voor zover ik weet heeft mijn familie zich altijd verre gehouden van dat soort zaken. Maar ik heb het wel via mijn andere oma gekregen, en ik ben 'met de helm' geboren. Maar inderdaad, dat is een van mijn angsten wat dit betreft.

Nathanael schreef:God weet het wel! Dus laten we tot Hem dit gebed bidden. Vertrouw je voor 100% toe aan Jezus en ben bereid om alles daarvoor aan de kant te zetten. Alleen op grond van de verdienste van Jezus en in de naam van Jezus kun je bevrijding verwachten. Het is degene die alle macht in de hemel en op de aarde heeft!

Dat heeft Hij zeker! En dat is wat ik ook probeer te doen, hoewel het vertrouwen bij mij soms moeite geeft... maar ik geloof dat dat normaal is, je kunt tenslotte niet altijd een superchristen zijn. Maar ik vecht in ieder geval wel om het te zijn.

Nathanael schreef:Bid:
"Onze Vader van de Heere Jezus in de hemel,
Ik bid tot u in de Naam van Jezus. Beschermt u mij alstublieft door Zijn Bloed. Ik belijdt voor u dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, aan het kruis is gestorven en opgestaan en de boze heeft overwonnen.

Vader als er iets tussen mij en u in ligt, alstublieft, vergeeft u al mijn zonden en maak me (opnieuw) heilig en rein door het bloed van Jezus (noem hier iedere zonde van jouw die je kent, vertel deze aan God en besluit daarvan afstand te nemen en te erkennen dat deze fout was).

Vader, u kent mijn gevoelens en ... (hier kun je jouw ervaringen opnoemen). Vader als deze uit de verkeerde bron komen, verlos me hier dan van. Verlost u mij van de vloek die de zonde over mij gebracht heeft en als er een vloek van het mijn (groot)ouders is die over mij is, verlost u mij in de naam van Jezus. Vergeeft u iedere zonde die voor deze vloek de aanleiding is. Brengt u mij in gedachten als ik voor iets moet bidden of voor iets om vergeving moet vragen.

Vervul mij door uw Heilige Geest.

Bescherm mij door het bloed van Jezus. Ik stel mij in Zijn Naam onder Zijn gezag en wil Hem volgen.

Daarom gebied ik in de Naam van Jezus Christus van Nazareth die in het vlees gekomen is, ook iedere boze geest mij nu te verlaten en te gaan naar de plaats die Jezus jullie aanwijst.

Vader vervul de lege plaatsen met Uw Heilige Geest!

Ik dank U, Heere Jezus en Vader in de hemel voor de verlossing en bescherming door het bloed van Jezus. Voor vergeving van mijn zonden en de vervulling met de Heilige Geest.
U zij alle eer!

Amen!"
Bedankt Nathanael, :) ik heb dit gebed ook zelf al vaak gebeden, zij het dan in andere vormen. Maar het probleem is ook, die gaven (of wat het zijn mogen) vormen een heel groot deel van mijn persoonlijkheid, zonder dat ik dat zelf wil. Zonder die gaven is 'Ness' 'Ness' niet (meer). Ik weet dus niet of het 'paradijsgaven' zijn, of juist een vloek. Maar ik doe mijn best om daar achter te komen, vandaar ook dat ik hier deze vragen stel.

Nathanael schreef:Blijft je geloof op Jezus en Zijn macht richten. Denk eraan: "Hij heeft overwonnen!"
Dat doe ik, en dat geloof ik ook helemaal. :)

Nathanael schreef:Overigens, de oosterse godsdiensten zeggen vaak dat je deze dingen moet ontwikkelen. Maar dat is heel gevaarlijk; je moet bij God zelf wezen. Niet alle godsdiensten zijn gelijk. Jezus is zelf God (en geen enkel ander mens) en Hij is de enige weg naar God.

Bharat schreef:Lieve Ness, ik las net de reactie van Nathanael en ik wilde nog reageren op jou reactie op hetgene wat ik een aantal dagen terug had geschreven en vond dat nu wel de juiste timing. Waarom? omdat de woorden van Nathanael precies aanduiden wat ik bedoelde met het kweken van angst van uit de christelijke hoek. Omdat hij (of zij) het niet kent wordt het label occult er opgeplakt. Want zo wordt alles genoemd wat ze niet kunnen verklaren. (opnieuw sorry voor de generalisering) Want occult is het zeker niet wat jij hebt, het is Gods Liefde die door jou heen werkt maar waarvan jij nog niet precies weet hoe hier mee om te gaan.
Bharat, dit is niet 'het kweken van angst' wat jij bedoelt. Dit is voor mij meer duidelijkheid. Uit Nathanaels woorden blijkt duidelijk dat hij (of zij, maar aangezien ik dat niet weet zeg ik hij) het wél kent, en niet bezig is om angst te scheppen. En hij probeert ook niet het te 'verklaren', kijk maar:
Nathanael schreef:Er zijn dingen die we gewoon niet weten.

Hij waarschuwt me alleen voor het feit dat het ook occult kan zijn. En daar heeft hij groot gelijk in. Je zegt dat het zeker niet occult is, hoe kun je daar zo zeker van zijn? Ik weet genoeg van dingen als New Age om te kunnen zeggen dat dit zeker wél occult kan zijn. Ik zeg wel 'kan' zijn, niet dat het dat is.
Bharat schreef:Voor de verduidelijking. Je hebt twee soorten van gevoel. De ene is afkomstig vanuit het verstand. (of gecreerd door het verstand) Dit gevoel is inderdaad zo wispelturig als het maar kan. Het andere gevoel komt direct vanuit het hart (zullen we maar zeggen). Enkel is deze alleen te ervaren wanneer het verstand of geest stil is. Het is daarom dat mediteren (wat feitelijk inhoud; het stillen van de geest) zo belangrijk is. Het is iets wat je de hele dag kunt doen tijdens al je activiteiten. Maar om te oefenen is vaak makkelijk om dit in stille omgeving te doen, vooral s'ochtends vroeg. Of op zeer rustgevende muziek. Het is iets wat je leert door het te doen.

Bharat, ik wil niet mediteren. Ik weet dat dit uit de oosterse 'hoek' komt, en dat ik dat niet zo wil hebben. Van dat soort dingen houd ik me liever ver. Maar weet je, ook bidden is een vorm van mediteren. Maar dan ben je in gesprek met je Schepper, en wordt je stil vanwege Zijn grootheid. En ook bidden kun je de hele dag doen, het is zelfs heel belangrijk dat je de hele dag met Hem in contact staat.
Bharat schreef:In het heel kort komt het er op neer dat we in het westen God ergens ver weg hebben geplaatst, ergens waar we niet bij kunnen komen, terwijl Hij overal aanwezig is, je hoeft alleen maar naar je ware gevoel te gaan om zijn Liefde te ervaren.

Oh, je bedoelt zoiets als: God is overal. Maar daarmee zeg je dus dat Hij ook in de mensen is, dat we van oorsprong goddelijk zijn. Klopt het dat je dat bedoelt? En wie zegt dat Hij ver weg is? En dat wij Hem daar geplaatst hebben? Bovendien, mijn 'ware gevoel' is nog steeds MIJN gevoel. Dat heeft niets met ZIJN liefde te maken.
Bharat schreef:Dat doe ik bewust want die zie ik heel anders dan de 'doorsnee' christen.
Je bent Gods kind, een prachtig en volmaakt wezen, enkel weet je dat zelf niet meer. Zonden kunnen alleen in het hier en nu plaats vinden.

Ja, inderdaad, je ziet het heel anders dan de 'doorsnee' christen. Laat ik nou net die doorsnee christen zijn, die de bijbel compleet gelooft, en ook letterlijk. En inderdaad ben ik Gods kind, maar wat jij bedoelt is dat ik daarmee goddelijk ben, en dat ben ik NIET. Ik ben Gods kind omdat Zijn Zoon voor mij, zondig mens, gestorven is. Niet omdat ik ooit, in een vaag verleden goddelijk was maar dat 'vergat' oid. Wat jij vertelt is puur hindoeïsme, het geloof in een goddelijke oorsprong. Ben je eigenlijk wel christen?
Bharat schreef:Ja... hoe kan ik dat nou uitleggen, ervaar het zou ik zeggen. Ga naar binnen, ga mediteren, ga van jezelf houden. Maar je kunt me altijd een pb sturen en dan kan ik hier meer over zeggen.

Nee, dat ga ik niet op jouw manier 'ervaren'. Als je er meer over te zeggen hebt, doe het dan hier. Als je dat niet wilt vraag ik me af waarom.
RPG!
music is the art of living

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 jul 2005 09:57

Nathanael schreef:Bharat zegt er niet bij dat hij van een oosters, new age achtig wereldbeeld uitgaat. Hij zegt niet precies wat zijn uitgangspunt is, maar volgens hem zijn alle religies ten diepste gelijk.

Bahrats geloof is in de tovenaar Sai Baba.
Die zegt o.a.:

Broederschap, geen kwaad berokkenen, samenwerken, gelijkwaardigheid van godsdiensten en verantwoordelijkheidsgevoel behoren tot geweldloosheid.

God is in essentie vormloos, niet gemanifesteerd en dus zonder eigenschappen. Hij kan echter elke vorm aannemen die Hij verkiest en zo ontstond de schepping. De schepping is God met daaraan toegevoegd een tijdelijke naam en een tijdelijke vorm, want Hij heeft bepaald, dat alles wat geschapen is ook weer zal worden ontbonden. Naam en vorm zijn slechts maya (illusie); immers niets in de wereld is blijvend, alles is onderhevig aan veranderingen. Alleen dat wat onveranderlijk is, God, mag je werkelijk of echt noemen.

Baba zegt, dat wij God niet kunnen begrijpen, omdat ons menselijk voorstellingsvermogen te beperkt is. God is onzichtbaar en vormloos, maar toch doordringt Hij alles. Hij ziet alles en hoort alles, maar Hij heeft geen zintuigen zoals de mens. Hij heeft geen verlangens, want Hij is reeds alles en Hij kent geen activiteit, want activiteit komt voort uit verlangen, maar toch is Hij de schepper, instandhouder en vernietiger van alle vormen. Hij is in iedere cel van je lichaam aanwezig en in elk atoom van de schepping.

God is de eerste oorzaak die zelf geen oorzaak en dus geen begin had. Maar hoe zit het met de schepping? Sai Baba noemt de schepping een spontane openbaring van God. Hij besloot om te 'worden' in plaats van alleen maar te 'zijn', maar ondanks dit 'worden' bleef de Ene één. De schijnbare veelvormigheid van de schepping is slechts illusie, maar alleen door middel van de schepping kon God zich openbaren. 'Het menselijk lichaam is een noodzaak, omdat het in staat is de onge-ziene God te onthullen.' Het lichaam is echter onderhevig aan verval en dood, maar de inwonende ziel is eeuwig.

'De mens is een pelgrim op een lange reis. Hij is begonnen als steen, is door het plantaardige en het dierlijke stadium gegaan en is nu in het menselijke stadium aangekomen.' Alle leven moet al deze stadia doorlopen, maar de menselijke geboorte is de enige gelegenheid om het doel van het leven, de volledige eenheid met God, te bereiken. Menselijke geboorte is het resultaat van de verkregen vruchten van vele goede diensten die wij hebben verricht gedurende verscheidene voorgaande levens en alleen de geboorte als mens geeft ons de gelegenheid om te ontsnappen aan de kringloop van geboorte en dood.

Zo wauwelt Bahrat dus precies.
Dit is de leer die hij aanhangt en het pentagram dat hij onderaan zijn postings heeft staan is het teken van Saibaba.
Het staat voor:
Waarheid, juist gedrag, vrede, liefde,geweldloosheid.

Sai baba heeft veel geld nodig, schenkingen van mensen, waar hij goede dingen mee doet ( bewakers inhuurt met guns, en grote autos van koopt, zijn Zwitserse bankrekening mee spekt, etc)

Gewoon een, zoals de bijbel dat noemt, valse profeet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 jul 2005 10:20

Laten we in dit topic verdergaan met het bespreken van helderziendheid.
Over meneer Sai Baba kunnen we het beter in dit topic hebben, naar mijn bescheiden mening.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 13 jul 2005 11:00

Tja, dat vind ik eigenlijk ook :wink: Maar in ieder geval bedankt voor de informatie... :)
RPG!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 jul 2005 16:53

Ness, ik ben ook een doorsnee Christen, hoor.
En volgens mij is bidden en mediteren ook hetzelfde.
Je gaar zitten, of knielen, (bidden op mijn knieeen vind ik eigenlijk het fijnste omdat ik mij dan echt geheel aan Hem geef), nou, en dan ga je een gebed zeggen, met woorden of in je hoofd, met heel je hart.
Meestal doe ik eerst langdurig danken, en dan vragen om dingen. Maar ook wel altijd het Onze Vader erbij, uit eerbied voor Hem.
Je bent daar dus wel enige tijd mee bezig, en dat een paar keer per dag.
Er zijn ook mensen die uit gewoonte even snel een gebedje voor het eten zeggen, en dan even snel danken na het eten, maar volgens mij moet je elk woord echt menen wat je zegt, ook bij het Onze Vader, dus dan is het ook mediteren, denk ik.

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 13 jul 2005 17:06

Mariamagdalena schreef:Ness, ik ben ook een doorsnee Christen, hoor.
En volgens mij is bidden en mediteren ook hetzelfde.
Je gaar zitten, of knielen, (bidden op mijn knieeen vind ik eigenlijk het fijnste omdat ik mij dan echt geheel aan Hem geef), nou, en dan ga je een gebed zeggen, met woorden of in je hoofd, met heel je hart.
Meestal doe ik eerst langdurig danken, en dan vragen om dingen. Maar ook wel altijd het Onze Vader erbij, uit eerbied voor Hem.
Je bent daar dus wel enige tijd mee bezig, en dat een paar keer per dag.
Er zijn ook mensen die uit gewoonte even snel een gebedje voor het eten zeggen, en dan even snel danken na het eten, maar volgens mij moet je elk woord echt menen wat je zegt, ook bij het Onze Vader, dus dan is het ook mediteren, denk ik.

Ja, je praat inderdaad... maar dat kan je juist ook stil maken. En je moet het inderdaad menen. Ik neem tenminste aan dat God het niet fijn vind om iemand even vlug iets tegen Hem te horen zeggen, zonder dat hij/zij meent wat hij/zij zegt...
RPG!

Bharat

Berichtdoor Bharat » 13 jul 2005 22:25

Nathanael schreef:
Er zijn dingen die we gewoon niet weten.

Hij waarschuwt me alleen voor het feit dat het ook occult kan zijn. En daar heeft hij groot gelijk in. Je zegt dat het zeker niet occult is, hoe kun je daar zo zeker van zijn? Ik weet genoeg van dingen als New Age om te kunnen zeggen dat dit zeker wél occult kan zijn. Ik zeg wel 'kan' zijn, niet dat het dat is.

Er maar heel weinig dat we niet weten, er is wel een heleboel dat we niet willen weten.
Hoe ik weet dat het niet occult is? Dat is heel makkelijk; ik luister naar mijn gevoel. Daarnaast kan overal waar in de taal van liefde oprecht wordt gesproken of gehandeld geen sprake van occult want dat staat voor iets duisters, negatiefs en dat komt immers niet overeen met liefde.
Verder is de term new age niet veel zeggend. Een container begrip waar alles in gestopt wordt.

Bharat, ik wil niet mediteren. Ik weet dat dit uit de oosterse 'hoek' komt, en dat ik dat niet zo wil hebben. Van dat soort dingen houd ik me liever ver. Maar weet je, ook bidden is een vorm van mediteren. Maar dan ben je in gesprek met je Schepper, en wordt je stil vanwege Zijn grootheid. En ook bidden kun je de hele dag doen, het is zelfs heel belangrijk dat je de hele dag met Hem in contact staat.

Waar kwam Jezus vandaan? Spreekt Hij niet regelmatig over de stilte. En wat denk je dat Hij die 40 dagen in de woestijn deed. Geen cactussen tellen vermoed ik.:wink:
Nee mediteren is is werelds alleen veel meer beoefend en uitgediept in het oosten. Wat dacht je dat monniken al die eeuwen deden (doen) in de kloosters? Ja naast het vele bidden mediteren zij ook. Het een sluit het ander niet uit. In tegendeel het vult elkaar aan. Bidden helpt je om je gedachten zuiver te houden. Zodat je het niveau van het verstand je tot God kan richten. In de stilte kun tot God komen.
En mijn moeder zij altijd; 'wil niet ligt op het kerkhof en kan niet ligt er naast'. Maar uiteraard moet doen wat voor jezelf goed voelt.

Oh, je bedoelt zoiets als: God is overal. Maar daarmee zeg je dus dat Hij ook in de mensen is, dat we van oorsprong goddelijk zijn. Klopt het dat je dat bedoelt?

Inderdaad God is alles! Maria heeft een mooi stuk gequote hierover.

En wie zegt dat Hij ver weg is?
o.a. het een groot gedeelte van de christelijke gemeenschap. Immers zij zeggen dat je bepaalde rituelen moet ondergaan om Hem te leren kennen en dat je Hem alleen kunt leren kennen door Christus. In een zekere zin hebben ze in dat laatste gelijk omdat Christus een met God is. Het is geen persoon van vlees en bloed maar een staat van zijn.

Bovendien, mijn 'ware gevoel' is nog steeds MIJN gevoel. Dat heeft niets met ZIJN liefde te maken.

Toch wel want jou gevoel kan van Hem vandaan komen wanneer je maar bewust genoeg bent. Opnieuw is een voorwaarde dat je de geest stil krijgt.

Nee, dat ga ik niet op jouw manier 'ervaren'. Als je er meer over te zeggen hebt, doe het dan hier. Als je dat niet wilt vraag ik me af waarom.

Het is niet 'mijn' manier maar een pad wat als sinds de mens bewust is wordt onderwezen aan hen die tot God willen komen. Ik wil er wel meer over zeggen maar er werd mij regelmatig kwalijk genomen dat in offtopic ga, vandaar.

Maar een mooie spreuk stond er vandaag op het internet over de geest:

Date:Thursday, July 14, 2005
THOUGHT FOR THE DAY
There are three states relating to the mind: shoonyathwa (emptiness), anekagrata (simultaneous pulls of multiple thoughts) and ekagrata (one-pointedness). These three states have their origin in the three gunas (inherent tendencies) in man. While Thamo Guna (indolence) brings about dullness in the mind, Rajo Guna (the quality of passion) provokes the mind into wandering hither and thither. Sathwa Guna (the quality that promotes the sacred aspects of human life) stills the mind into one-pointed contemplation. Thus, it is only those who cultivate Sathwa Guna that can undertake meditation with ease.
-BABA
www.srisathyasai.org.in - the official Website of Sri Sathya Sai Central Trust

Leef in Liefde

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 14 jul 2005 12:20

Bharat schreef:
Ness schreef:
Nathanael schreef:Er zijn dingen die we gewoon niet weten.

Er maar heel weinig dat we niet weten, er is wel een heleboel dat we niet willen weten.

Dat ben ik niet met je eens, maar dat is een ander verhaal.

Bharat schreef:Hoe ik weet dat het niet occult is? Dat is heel makkelijk; ik luister naar mijn gevoel. Daarnaast kan overal waar in de taal van liefde oprecht wordt gesproken of gehandeld geen sprake van occult want dat staat voor iets duisters, negatiefs en dat komt immers niet overeen met liefde.

Ook het duister kan zich vermommen in iets dat op het eerste gezicht liefdevol lijkt.

Bharat schreef:Verder is de term new age niet veel zeggend. Een container begrip waar alles in gestopt wordt.

Daar heb je gelijk in, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoelde?

Bharat schreef:
Ness schreef:Bharat, ik wil niet mediteren. Ik weet dat dit uit de oosterse 'hoek' komt, en dat ik dat niet zo wil hebben. Van dat soort dingen houd ik me liever ver. Maar weet je, ook bidden is een vorm van mediteren. Maar dan ben je in gesprek met je Schepper, en wordt je stil vanwege Zijn grootheid. En ook bidden kun je de hele dag doen, het is zelfs heel belangrijk dat je de hele dag met Hem in contact staat.

Waar kwam Jezus vandaan? Spreekt Hij niet regelmatig over de stilte. En wat denk je dat Hij die 40 dagen in de woestijn deed. Geen cactussen tellen vermoed ik.:wink:
Nee mediteren is is werelds alleen veel meer beoefend en uitgediept in het oosten. Wat dacht je dat monniken al die eeuwen deden (doen) in de kloosters? Ja naast het vele bidden mediteren zij ook. Het een sluit het ander niet uit. In tegendeel het vult elkaar aan. Bidden helpt je om je gedachten zuiver te houden. Zodat je het niveau van het verstand je tot God kan richten. In de stilte kun tot God komen.

Bidden is het in gesprek gaan met God, niet het zuiver houden van je gedachten. Dan zou het bidden op jezelf gericht zijn, terwijl het dat niet is.

Bharat schreef:En mijn moeder zij altijd; 'wil niet ligt op het kerkhof en kan niet ligt er naast'. Maar uiteraard moet doen wat voor jezelf goed voelt.

Die uitdrukking gebruikte mijn oma ook... :wink: of: smijt de kanniet weg en doe het met de handen. Maar toch ben ik het niet helemaal met je eens dat mediteren het bidden aanvult. Ik heb het gevoel dat ik met het mediteren mezelf teveel openzet voor dingen van buitenaf.

Bharat schreef:
Ness schreef:Oh, je bedoelt zoiets als: God is overal. Maar daarmee zeg je dus dat Hij ook in de mensen is, dat we van oorsprong goddelijk zijn. Klopt het dat je dat bedoelt?

Inderdaad God is alles! Maria heeft een mooi stuk gequote hierover.

Nee Bharat, dat is niet waar. God is God, en mensen zijn mensen. Van oorsprong tot eind (en eeuwigheid) blijf je mens, het is niet zo dat je goddelijk bent, of het nou in een ver verleden of een verborgen aard oid is. Mensen zijn niet goddelijk. We zijn door God gemaakt, naar Zijn beeld. Lees bijvoorbeeld eens Psalm 8 vers 6-7: (ik quote het even, zodat het duidelijk is dat ik het niet zelf zeg :wink: )
Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt, en hem met heerlijkheid en luister gekroond. Gij doet hem heersen over de werken uwer handen, alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd:

Maak nou niet de bekende fout om te zeggen: we heersen over de wereld, dus we zijn goden. Hij heeft ons bijna goddelijk gemaakt.

Bharat schreef:
Ness schreef:En wie zegt dat Hij ver weg is?
o.a. het een groot gedeelte van de christelijke gemeenschap. Immers zij zeggen dat je bepaalde rituelen moet ondergaan om Hem te leren kennen en dat je Hem alleen kunt leren kennen door Christus. In een zekere zin hebben ze in dat laatste gelijk omdat Christus een met God is. Het is geen persoon van vlees en bloed maar een staat van zijn.

Rituelen? Wat bedoel je precies? En alleen door Christus klopt niet, ook door Zijn schepping en Zijn woord, dat is de bijbel, kun je Hem kennen.
Door de natuur zie je dat Hij er is, door de bijbel weet je wie Hij is, en door Christus kun je tot Hem komen.
Maar wat bedoel je met

Bharat schreef:Het is geen persoon van vlees en bloed maar een staat van zijn.

Hij was wel degenlijk een persoon van vlees en bloed! Echt mens, en tegelijk echt God.

Bharat schreef:
Ness schreef:Bovendien, mijn 'ware gevoel' is nog steeds MIJN gevoel. Dat heeft niets met ZIJN liefde te maken.

Toch wel want jou gevoel kan van Hem vandaan komen wanneer je maar bewust genoeg bent. Opnieuw is een voorwaarde dat je de geest stil krijgt.

Als ik 'bewust genoeg' ben, ben ik nog steeds menselijk, en dus nog steeds zondig. Het is geen voorwaarde dat ik bewuster moet worden voordat mijn gevoelens bij Hem weg kunnen komen. Zijn liefde krijg ik onvoorwaardelijk, dat is de genade. Maar dat heeft niets met mijn bewustheid te maken. En mijn geest stil krijgen is lang niet altijd goed. Je geest heb je niet voor niets, die kun je niet alsmaar stil willen hebben.

Bharat schreef:
Ness schreef:Nee, dat ga ik niet op jouw manier 'ervaren'. Als je er meer over te zeggen hebt, doe het dan hier. Als je dat niet wilt vraag ik me af waarom.

Het is niet 'mijn' manier maar een pad wat als sinds de mens bewust is wordt onderwezen aan hen die tot God willen komen. Ik wil er wel meer over zeggen maar er werd mij regelmatig kwalijk genomen dat in offtopic ga, vandaar.

Ik bedoelde ook niet echt dat het jouw manier was, maar meer 'op de manier de jij me aanraadt'... Aan hen die tot God willen komen wordt er (volgens mij) nergens in de bijbel gezegd dat ze dan maar moeten mediteren... Er wordt gezegd dat ze de wet en de profeten moeten naleven, en in het NT dat ze in Christus Jezus geloven moeten. Je zei:

Bharat schreef:Ga naar binnen, ga mediteren, ga van jezelf houden.

Staat mediteren bij jou gelijk aan van jezelf houden? Ik houd namelijk van mezelf, zoals ook de bijbel zegt dat je doen moet, maar dat heeft geen relatie met het mediteren.
RPG!

Riska

Berichtdoor Riska » 14 jul 2005 14:49

Ness schreef:Bidden is het in gesprek gaan met God, niet het zuiver houden van je gedachten. Dan zou het bidden op jezelf gericht zijn, terwijl het dat niet is.

Bidden is je richten op God, dat is iets anders dan 'in gesprek zijn'. Als wij bidden hebben we nogal eens 'het hoogste woord' als je begrijpt wat ik bedoel.
Ness schreef: En mijn geest stil krijgen is lang niet altijd goed. Je geest heb je niet voor niets, die kun je niet alsmaar stil willen hebben.(......) Aan hen die tot God willen komen wordt er (volgens mij) nergens in de bijbel gezegd dat ze dan maar moeten mediteren... Er wordt gezegd dat ze de wet en de profeten moeten naleven, en in het NT dat ze in Christus Jezus geloven moeten.

Mediteren is: mijn geest stil krijgen, daarin heeft Bharat volkomen gelijk. In de westerse wereld wordt gelijk aan 'boeddhistische neigingen' gedacht, aan het gevaar (als dat er al is) om naar je zelf te staren (navelstaren noemen ze dat ook wel).
Bewust heb ik deze regels, zowel het "bidden is in gesprek gaan met God" en deze quote bij elkaar gezet.
Ik weet natuurlijk niet hoe het jou vergaat. Maar als ik wil bidden, als ik bid, is er eerst een heleboel in mijn hoofd dat om voorrang vraagt.
Dan denk ik aan wat er nog moet gebeuren, wat ik straks bepaald niet vergeten moet etc. Ik roep mijzelf tot de orde, maar uitzeggend aan God komen toch weer gedachten boven, die er niets mee te maken hebben.
Mediteren is het oefenen in je geest leeg maken - stil worden van de geest om God te laten spreken.
Want bij ons is bidden heel vaak een reeks van wensen en gedachten tot God brengen, maar of God ons nog wat te zeggen heeft - we vergeten het vaak. Frappant in deze vind ik dat 'stil gebed' in kerken geleerd moet worden. Daarmee bedoel ik, dat lange stiltes onrust veroorzaken.
Hoe het bij jullie is weet ik niet, maar er zijn dominees, die bv. zeggen: "en in een moment van stilte zeggen wij wat wij aan niemand anders zouden willen/durven zeggen". En voor je voor jezelf "God" hebt gezegd, hervat die dominee de gebeden met Het Onze Vader.
Bij ons was een dominee, die die stilte steeds langer maakte. Nu is de gemeente eraan gewend en in de vacante periode wordt aan gastpredikanten duidelijk gemaakt dat wij stiltes gewend zijn van minstens 7, 8 minuten als het niet langer is.
Niet om God een lijstje voor te leggen. Maar in die gevulde stilte ontstaat er een ruimte, waarin we afgestemd raken op God en Hij het woord mag nemen. Dát is meditatie - biddend kijken naar jezelf en naar God, waardoor God gelegenheid krijgt om ons hart te bereiken.

Ik ken mensen die bewust iedere dag in zichzelf keren, om zich te richten op God en voorwaar dat zijn bepaald niet de mentaal zwaksten - ik ervaar hen meestal als bevrijde mensen die een zekere kracht en rust uitstralen.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 27 jul 2005 16:37

wij zijn naar gods beeld geschapen. dus hebben we bepaalde gaven meegekregen. dan zouden sommige mensen toch ook helderziend kunnen zijn.ik denk dat het best wel kan.

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 27 jul 2005 19:17

amigo schreef:wij zijn naar gods beeld geschapen. dus hebben we bepaalde gaven meegekregen. dan zouden sommige mensen toch ook helderziend kunnen zijn.ik denk dat het best wel kan.

Zegt hier dan iemand dat dat niet kan? Ik vraag me alleen (nog steeds) af of het nou wel of niet goed is.
En over het mediteren: ik denk nog steeds niet dat het goed is. Bidden wordt inderdaad vaak fout gedaan, maar lang niet altijd.
Riska schreef:Frappant in deze vind ik dat 'stil gebed' in kerken geleerd moet worden. Daarmee bedoel ik, dat lange stiltes onrust veroorzaken.

Die stilte is dan wel bedoeld om te bidden lijkt me? En ja, stiltes veroorzaken onrust. Ik ben heel vaak stil, en ik merk dat de mensen om me heen (vader, moeder, broertje, zusjes) me dan iedere keer vreemd aankijken, rare dingen gaan zeggen enzovoorts. Allemaal om de stilte te doorbreken. Mij wordt dan ook verweten dat ik zo stil ben. :?
En inderdaad, bidden is niet een verlanglijstje afwerken. Daarom zei ik ook 'in gesprek gaan', ik bedoelde dat ik niet alleen op mezelf gericht ben als ik bid. Dat ik dus mezelf ook kritisch bekijk, dat ik afstand neem van de drukte van het dagelijkse leven. Maar dat noem ik nog steeds niet mediteren, maar bidden. Mediteren is er (volgens mij) op gericht om jezelf helemaal leeg te krijgen, dat is iets dat niet goed is. Dat weet ik uit ervaring. Bidden is zoals Riska zegt: 'gevulde stilte'. Volgens mij zijn dat twee tegengestelde begrippen.
Riska schreef:Niet om God een lijstje voor te leggen. Maar in die gevulde stilte ontstaat er een ruimte, waarin we afgestemd raken op God en Hij het woord mag nemen.

Eh, je bedoelt dus ook, zoals ik zei: in gesprek gaan met God?
RPG!

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jul 2005 20:33

Ness schreef:Eh, je bedoelt dus ook, zoals ik zei: in gesprek gaan met God?

Ja en nee. Want in gesprek gaan met God is toch heel vaak van onze kant zeggen wat we denken en voelen en willen.
We zijn geneigd om telkens 'het woord te nemen' en zijn zo bang voor de stilte, dat we niet horen wat God ons te zeggen heeft. Of omdat we niet willen horen wat God ons te zeggen heeft.
Dus in gesprek met God - als God dan maar 'het hoogste woord' heeft...

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 27 jul 2005 21:32

Riska schreef:
Ness schreef:Eh, je bedoelt dus ook, zoals ik zei: in gesprek gaan met God?

Ja en nee. Want in gesprek gaan met God is toch heel vaak van onze kant zeggen wat we denken en voelen en willen.
We zijn geneigd om telkens 'het woord te nemen' en zijn zo bang voor de stilte, dat we niet horen wat God ons te zeggen heeft. Of omdat we niet willen horen wat God ons te zeggen heeft.
Dus in gesprek met God - als God dan maar 'het hoogste woord' heeft...

Dat was wat ik ook bedoelde :)
RPG!

Terug naar “Archief”