Nathanael schreef:Beste Ness,
je ervaringen zijn niet gek. Er zijn dingen die we gewoon niet weten. Er zijn ook dingen die we wel weten. Soms, zonder dat wij een oorzaak aan kunnen wijzen, kan het zijn dat boze geesten ons 'gaven geven' waar we niet om gevraagd hebben. Dus dat het minder wordt als je bidt, is helemaal niet zo gek!
Het leek minder te worden, het was er wel, maar ik negeerde het voornamelijk. Dat bleek toen mijn oma ineens opgenomen moest worden terwijl ik onderweg was naar Italië... ik voelde het. En toen er een aanslag in Londen werd gepleegd voelde ik het ook. Zo sterk als die keer heb ik het haast nog nooit gehad, ik zat zelfs te trillen.
Nathanael schreef:Wat ik weet dat sommige mensen bovennatuurlijke gaven krijgen vanuit de familie omdat deze familie zich op de een of ander manier met het occulte heeft bezig gehouden. Je angst is dan ook goed verklaarbaar. Maar, nogmaals, ik weet het niet.
Voor zover ik weet heeft mijn familie zich altijd verre gehouden van dat soort zaken. Maar ik heb het wel via mijn andere oma gekregen, en ik ben 'met de helm' geboren. Maar inderdaad, dat is een van mijn angsten wat dit betreft.
Nathanael schreef:God weet het wel! Dus laten we tot Hem dit gebed bidden. Vertrouw je voor 100% toe aan Jezus en ben bereid om alles daarvoor aan de kant te zetten. Alleen op grond van de verdienste van Jezus en in de naam van Jezus kun je bevrijding verwachten. Het is degene die alle macht in de hemel en op de aarde heeft!
Dat heeft Hij zeker! En dat is wat ik ook probeer te doen, hoewel het vertrouwen bij mij soms moeite geeft... maar ik geloof dat dat normaal is, je kunt tenslotte niet altijd een superchristen zijn. Maar ik vecht in ieder geval wel om het te zijn.
Nathanael schreef:Bid:
"Onze Vader van de Heere Jezus in de hemel,
Ik bid tot u in de Naam van Jezus. Beschermt u mij alstublieft door Zijn Bloed. Ik belijdt voor u dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, aan het kruis is gestorven en opgestaan en de boze heeft overwonnen.
Vader als er iets tussen mij en u in ligt, alstublieft, vergeeft u al mijn zonden en maak me (opnieuw) heilig en rein door het bloed van Jezus (noem hier iedere zonde van jouw die je kent, vertel deze aan God en besluit daarvan afstand te nemen en te erkennen dat deze fout was).
Vader, u kent mijn gevoelens en ... (hier kun je jouw ervaringen opnoemen). Vader als deze uit de verkeerde bron komen, verlos me hier dan van. Verlost u mij van de vloek die de zonde over mij gebracht heeft en als er een vloek van het mijn (groot)ouders is die over mij is, verlost u mij in de naam van Jezus. Vergeeft u iedere zonde die voor deze vloek de aanleiding is. Brengt u mij in gedachten als ik voor iets moet bidden of voor iets om vergeving moet vragen.
Vervul mij door uw Heilige Geest.
Bescherm mij door het bloed van Jezus. Ik stel mij in Zijn Naam onder Zijn gezag en wil Hem volgen.
Daarom gebied ik in de Naam van Jezus Christus van Nazareth die in het vlees gekomen is, ook iedere boze geest mij nu te verlaten en te gaan naar de plaats die Jezus jullie aanwijst.
Vader vervul de lege plaatsen met Uw Heilige Geest!
Ik dank U, Heere Jezus en Vader in de hemel voor de verlossing en bescherming door het bloed van Jezus. Voor vergeving van mijn zonden en de vervulling met de Heilige Geest.
U zij alle eer!
Amen!"
Bedankt Nathanael,

ik heb dit gebed ook zelf al vaak gebeden, zij het dan in andere vormen. Maar het probleem is ook, die gaven (of wat het zijn mogen) vormen een heel groot deel van mijn persoonlijkheid, zonder dat ik dat zelf wil. Zonder die gaven is 'Ness' 'Ness' niet (meer). Ik weet dus niet of het 'paradijsgaven' zijn, of juist een vloek. Maar ik doe mijn best om daar achter te komen, vandaar ook dat ik hier deze vragen stel.
Nathanael schreef:Blijft je geloof op Jezus en Zijn macht richten. Denk eraan: "Hij heeft overwonnen!"
Dat doe ik, en dat geloof ik ook helemaal.
Nathanael schreef:Overigens, de oosterse godsdiensten zeggen vaak dat je deze dingen moet ontwikkelen. Maar dat is heel gevaarlijk; je moet bij God zelf wezen. Niet alle godsdiensten zijn gelijk. Jezus is zelf God (en geen enkel ander mens) en Hij is de enige weg naar God.
Bharat schreef:Lieve Ness, ik las net de reactie van Nathanael en ik wilde nog reageren op jou reactie op hetgene wat ik een aantal dagen terug had geschreven en vond dat nu wel de juiste timing. Waarom? omdat de woorden van Nathanael precies aanduiden wat ik bedoelde met het kweken van angst van uit de christelijke hoek. Omdat hij (of zij) het niet kent wordt het label occult er opgeplakt. Want zo wordt alles genoemd wat ze niet kunnen verklaren. (opnieuw sorry voor de generalisering) Want occult is het zeker niet wat jij hebt, het is Gods Liefde die door jou heen werkt maar waarvan jij nog niet precies weet hoe hier mee om te gaan.
Bharat, dit is niet 'het kweken van angst' wat jij bedoelt. Dit is voor mij meer duidelijkheid. Uit Nathanaels woorden blijkt duidelijk dat hij (of zij, maar aangezien ik dat niet weet zeg ik hij) het wél kent, en niet bezig is om angst te scheppen. En hij probeert ook niet het te 'verklaren', kijk maar:
Nathanael schreef:Er zijn dingen die we gewoon niet weten.
Hij waarschuwt me alleen voor het feit dat het ook occult kan zijn. En daar heeft hij groot gelijk in. Je zegt dat het zeker niet occult is, hoe kun je daar zo zeker van zijn? Ik weet genoeg van dingen als New Age om te kunnen zeggen dat dit zeker wél occult kan zijn. Ik zeg wel 'kan' zijn, niet dat het dat is.
Bharat schreef:Voor de verduidelijking. Je hebt twee soorten van gevoel. De ene is afkomstig vanuit het verstand. (of gecreerd door het verstand) Dit gevoel is inderdaad zo wispelturig als het maar kan. Het andere gevoel komt direct vanuit het hart (zullen we maar zeggen). Enkel is deze alleen te ervaren wanneer het verstand of geest stil is. Het is daarom dat mediteren (wat feitelijk inhoud; het stillen van de geest) zo belangrijk is. Het is iets wat je de hele dag kunt doen tijdens al je activiteiten. Maar om te oefenen is vaak makkelijk om dit in stille omgeving te doen, vooral s'ochtends vroeg. Of op zeer rustgevende muziek. Het is iets wat je leert door het te doen.
Bharat, ik wil niet mediteren. Ik weet dat dit uit de oosterse 'hoek' komt, en dat ik dat niet zo wil hebben. Van dat soort dingen houd ik me liever ver. Maar weet je, ook bidden is een vorm van mediteren. Maar dan ben je in gesprek met je Schepper, en wordt je stil vanwege Zijn grootheid. En ook bidden kun je de hele dag doen, het is zelfs heel belangrijk dat je de hele dag met Hem in contact staat.
Bharat schreef:In het heel kort komt het er op neer dat we in het westen God ergens ver weg hebben geplaatst, ergens waar we niet bij kunnen komen, terwijl Hij overal aanwezig is, je hoeft alleen maar naar je ware gevoel te gaan om zijn Liefde te ervaren.
Oh, je bedoelt zoiets als: God is overal. Maar daarmee zeg je dus dat Hij ook in de mensen is, dat we van oorsprong goddelijk zijn. Klopt het dat je dat bedoelt? En wie zegt dat Hij ver weg is? En dat wij Hem daar geplaatst hebben? Bovendien, mijn 'ware gevoel' is nog steeds MIJN gevoel. Dat heeft niets met ZIJN liefde te maken.
Bharat schreef:Dat doe ik bewust want die zie ik heel anders dan de 'doorsnee' christen.
Je bent Gods kind, een prachtig en volmaakt wezen, enkel weet je dat zelf niet meer. Zonden kunnen alleen in het hier en nu plaats vinden.
Ja, inderdaad, je ziet het heel anders dan de 'doorsnee' christen. Laat ik nou net die doorsnee christen zijn, die de bijbel compleet gelooft, en ook letterlijk. En inderdaad ben ik Gods kind, maar wat jij bedoelt is dat ik daarmee goddelijk ben, en dat ben ik NIET. Ik ben Gods kind omdat Zijn Zoon voor mij, zondig mens, gestorven is. Niet omdat ik ooit, in een vaag verleden goddelijk was maar dat 'vergat' oid. Wat jij vertelt is puur hindoeïsme, het geloof in een goddelijke oorsprong. Ben je eigenlijk wel christen?
Bharat schreef:Ja... hoe kan ik dat nou uitleggen, ervaar het zou ik zeggen. Ga naar binnen, ga mediteren, ga van jezelf houden. Maar je kunt me altijd een pb sturen en dan kan ik hier meer over zeggen.
Nee, dat ga ik niet op jouw manier 'ervaren'. Als je er meer over te zeggen hebt, doe het dan hier. Als je dat niet wilt vraag ik me af waarom.