kees61 schreef:Mortlach schreef:HOE is dat precies degeneratiie?
Ok dan is het wél kunnen verdragen van melk een teken van degeneratie, zo goed?
Hetty zegt dat het een positieve mutatie is. Maar als jij gelijk hebt en de eigenschap hoort uitgeschakeld te worden na een jaar of twee, dan is het een verslechtering als dat niet gebeurt.
Hoe ben ik precies slechter af door een haast onuitputtelijke voedingsbron (koemelk) te hebben? Het lijkt me in tijden van hongersnood een hele fijne eigenschap om te hebben, aangezien ik dan niet verhonger, en al die mensjes die er diarree van krijgen wel. Hoe je het ook wendt of keert, het kunnen verwerken van melk als melk beschikbaar is als voedingsbron kan ik niet zien als een gedegenereerd iets. Het is een aanpassing aan de veranderende omstandigheden: eerst geen melk beschikbaar tijdens het volwassen leven (de periode vóór de melkveehouderij), toen wél melk beschikbaar, in overvloede. Hoe je daar iets slechts in wilt zien is me een raadsel. NIET doodgaan van honger is over het algemeen een positief iets, eens?
Het hoort helemaal niet uit te staan. Er hoort helemaal niet zoveel in de natuur, omdat dat een vooropgezet plan veronderstelt. In een milieu waar géén melk beschikbaar is, is het gunstiger dat het gen zichzelf uitschakeld om zo energie te besparen (geen enzymen maken waar je toch niks aan hebt). In een milieu waarin je letterlijk kan verdrinken in melk is het gunstiger om van die voedselbron gebruik te kunnen blijven maken.
Op youtube zag ik een filmpje van een Engelse professor, die vertelde over melk en hoe slecht dat is. Melksuiker wordt afgebroken in glucose en galactose en die galactose kunnen we niet verder afbreken en dat is slecht voor ons. Blijkbaar kunnen we dan beter helemaal niet bestand zijn tegen melk, dan weten we tenminste dat we het niet moeten nuttigen.
Maar ja, volgens Hetty is een mutatie waar je ziek van wordt dus positief.
Joh, hoeveel duizenden liters melk consumeren wij hier elke dag? Hoe vaak lees je een rouwadvertentie in de krant : "te vroeg van ons heengegaan, maar hij kon de vla niet laten staan"? Ik lees zoiets nooit. Conclusie: melk is dus blijkbaar niet zo slecht als dat meneer de professor wil doen geloven. Ook op wikipedia lees ik niks terug over de kwalijke gevolgen van galactose. Ik lees er wel dat galactose gewoon door de lever wordt afgebroken, naar een stofje genaamd glucose-6-fosfaat.
Heb je misschien een linkje naar dat filmpje, dan kunnen we daar eens naar kijken. Ik kan wel wat vinden over galactosemia, maar dat is een extreem zeldzame aandoening die bovendien is aangeboren. Het komt een beetje neer op beweren dat glucose slecht voor je is omdat er mensen zijn met aangeboren diabetes.