Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 02 jul 2007 12:23

Gerdien B. schreef:Is ds. Goedvree weg daar? of is hij met de PKN mee gegaan?

Nou ja zeg ,weet je dat niet eens
Ds Goedvree isPKN en de HHK gemeente heeft Kand R W Mulder beroepen

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 02 jul 2007 12:24

is dat raar dan om niet te weten? :roll:
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jul 2007 12:37

blaarkop schreef:
Gerdien B. schreef:Is ds. Goedvree weg daar? of is hij met de PKN mee gegaan?

Nou ja zeg ,weet je dat niet eens
Ds Goedvree isPKN en de HHK gemeente heeft Kand R W Mulder beroepen

Nee, zelfs niet na hem een aantal keren persoonlijk ontmoet te mogen hebben.
Je mag het van mij raar vinden, maar het interesseerd mij niet van welke kerk iemand is maar wel om wat hij verteld en voor staat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 02 jul 2007 13:03

Wullimpie schreef:30 Beroepen, dat is er dus maximaal 1 van God, en 29 van de mens, of denk ik nu te zwart wit?
Of het te zwart is weet ik niet, waar ik me wel over verbaas is dat God in dit soort gevallen binnen enkele weken duidelijkheid geeft.
Je hoort toch ook wel eens dat God antwoord geeft op je gebed op Zijn manier en op Zijn tijd.
Ik heb daarom ook sterk de indruk dat een predikant ook wel eens een eigen verantwoorde keuze maakt.
En dan met name over een neej zeggen tegen een gemeente.
Of denk ik nu ook te z/w?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 02 jul 2007 13:14

André schreef:
Wullimpie schreef:30 Beroepen, dat is er dus maximaal 1 van God, en 29 van de mens, of denk ik nu te zwart wit?
Of het te zwart is weet ik niet, waar ik me wel over verbaas is dat God in dit soort gevallen binnen enkele weken duidelijkheid geeft.
Je hoort toch ook wel eens dat God antwoord geeft op je gebed op Zijn manier en op Zijn tijd.
Ik heb daarom ook sterk de indruk dat een predikant ook wel eens een eigen verantwoorde keuze maakt.
En dan met name over een neej zeggen tegen een gemeente.
Of denk ik nu ook te z/w?

Mijns inziens denk je te zwart wit. Het kan makkelijk zijn dat een kandidaat al weer waar hij heen moet, ook al is het beroepingswerk nog niet eens begonnen.
In geval van Joosse hadden wij thuis al gezegd dat hij naar HiA zou gaan. Iemand uit de gemeente aldaar zei ook al tegens ons dat hij sterk het gevoel had dat Joosse zou komen. Waarschijnlijk heeft dat voor Joosse ook heel duidelijk gelegen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Cornel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cornel » 02 jul 2007 14:08

Ik voelde toen kandidaat Joosse het beroep naar HIA kreeg dat hij daar naar toe ging en er waren nog meer mensen die dat met mij voelde. Maar het is ook erg fijn voor de gemeente want ze waren al 5 jaar vacant. En het is een snelgroeiende gemeente met ongeveer 2000 leden en doopleden
Laatst gewijzigd door Cornel op 02 jul 2007 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jul 2007 14:11

Ik zeg niet dat je dat niet kunt voelen, maar achteraf blijkt dat bijna iedereen hetzelfde heeft gevoeld, en dat vind ik altijd wel een beetje vaag.
Het hele beroepingsgedoe vind ik overigens eigenlijk behoorlijk vaag.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 02 jul 2007 14:12

ik voel heel vaak of een predikant ergens heen gaat, maar meestal klopt er geen biet van, en sinds wanneer is het interresant wat wij voelen, m.i. moet een predikant die keuze ook niet op basis van zijn gevoel maken!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jul 2007 16:27

Er zijn ook predikanten die weten naar welke plaats ze moeten gaan voor dat die plaats hem beroepen heeft.

freek

Berichtdoor freek » 02 jul 2007 17:27

Cornel schreef:Ik voelde toen kandidaat Joosse het beroep naar HIA kreeg dat hij daar naar toe ging en er waren nog meer mensen die dat met mij voelde. Maar het is ook erg fijn voor de gemeente want ze waren al 5 jaar vacant. En het is een snelgroeiende gemeente met ongeveer 2000 leden en doopleden

Knap hoor dat je dat voelde, maar in elke gemeente die een beroep op Joosse of andere kandidaten deden 'voelde' men dat hij zou komen :roll: . Ik zou me maar niet door je gevoel laten leiden. En ik geloof ook niet dat een kandidaat/predikant dat doet.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 02 jul 2007 22:08

Cornel schreef:Ik voelde toen kandidaat Joosse het beroep naar HIA kreeg dat hij daar naar toe ging en er waren nog meer mensen die dat met mij voelde. Maar het is ook erg fijn voor de gemeente want ze waren al 5 jaar vacant. En het is een snelgroeiende gemeente met ongeveer 2000 leden en doopleden

en in opperdoes, almelo, andijk, delft, breda etc. etc. hebben ze nog geen 100 leden. Als er 2000 zielen zijn mag je er vanuit gaan dat er altijd wel een aantal mensen (mannen en vrouwen, ieder op hun eigen wijze en plaats) zijn die op de juiste wijze leiding kunnen geven. Ik denk dat in een gemeenten met haar 100 leden in een omgeving die verder seculier is, het hebben van een eigen dominee veel meer nodig is.

en dan nog iets: is 2000 leden ideaal? volgens mij is dat veel te groot voor een actief gemeenteleven waarin alle leden een eenheid kunnen vormen (doordat ze elkaar kennen)

nb: mocht er behoefte aan zijn wat verder te discuseren over wat de ideale gemeentegrootte is, dan mag deze post wat mij betreft worden geplaatst als openingspost vn dat topic
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jul 2007 22:18

kleine gemeenten beroepen dominees omdat dit hoort, maar daar wordt nooit een dominee bevestigt. Gewoon weg omdat ze hem niet kunnen onderhouden. Eigenlijk wel erg jammer dat ze daarom vacant blijven

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 02 jul 2007 22:24

Gerdien B. schreef:kleine gemeenten beroepen dominees omdat dit hoort, maar daar wordt nooit een dominee bevestigt. Gewoon weg omdat ze hem niet kunnen onderhouden. Eigenlijk wel erg jammer dat ze daarom vacant blijven

zwolle (ongeveer 150 leden en doopleden) krijgen toch een dominee (ds Vogelaar).

maar wat ik eigenlijk zeggen wou in aanvulling op mijn voorgaande post: ik ben blij dat HIA een eigen dominee krijgt (voor hen dan, wij hadden ook stud. Joosse beroepen), maar vond vooral de redenering wat krom.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

André

Berichtdoor André » 02 jul 2007 22:28

Is er eigenlijk ook een duidelijk aanwijsbare reden dat er in Refoland (wat ik hier zo lees) vrij structureel een tekort is aan predikanten?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jul 2007 22:32

Gerdien B. schreef:kleine gemeenten beroepen dominees omdat dit hoort, maar daar wordt nooit een dominee bevestigt. Gewoon weg omdat ze hem niet kunnen onderhouden. Eigenlijk wel erg jammer dat ze daarom vacant blijven

Bestaat er in de GerGem dan niet zoiets als elkaar helpen?
Wanneer een gemeente geen dominee kan onderhouden springen grotere gemeentes uit Nederland zo'n kleine gemeente bij. Logisch toch, als het Gods bedoeling is dat die kleine gemeente een dominee heeft?
Anders zou een dominee van een grote gemeente ook nog eens een stuk soepeler in de centen zitten. Ik mag toch hopen dat dat niet zo is!!
Een gemeente met 2000 leden kan makkelijk bijdragen in zulke situaties. En zulke joekels zijn er behoorlijk wat, dus laat ze dan maar wat kerkjes onder hun hoede nemen, dan wordt de boel misschien weer wat eerlijker verdeeld.
Wordt er binnen de GerGem gewerkt met een soort counselers, die een paar vacante gemeentes begeleiden ofzo? Zeker voor een kleine, langdurig vacante gemeente is dat ideaal.

Trouwens, een gemeente van 2000 leden lijkt me inderdaad niet echt geweldig, maar het ligt eraan hoe je dat aanpakt. Je zult dan erg wijkgericht bezig moeten zijn en de groepsleiders etc. heel erg goed moeten toerusten! Het is erg uitkijken geblazen dat er geen gaten vallen, mensen op een eilandje komen te staan binnen zo'n joekel van een gemeente.
Zelf kom ik uit een gemeente met ruim 600 leden, en dat vind ik meer dan zat, want zelfs daar ken ik nog lang niet iedereen...
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”