Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor pannenkoek » 26 feb 2011 17:53

Op de mijne staat ook geen 20 graden of zo. maar ik kan wel koud wassen.
Dat doe ik bij truien/shirten met een donkerlichaams gedeelte en witte mouwen of zo.
Dat blijft dan gewoon wit, en kleurt niet groen of rood of zo
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2011 20:52

schelpje3 schreef:Mijn wasmachine kan dus ook niet lager :D Ik vraag me af of ze uberhaupt bestaan.

jah, ik heb bij mijn miele een stand: koud. Dus... onder 30 graden zit bij mij nog koud, dus dat zal wel gewoon de temp zijn van het koude water uit onze kraan. Daar was ik de inbitweens in.. of hoe noem je zulke vitrage gordijnen??

HIer wel een miniwasknop, maar gaa voor juul dr mailotjes niet een minwas draaien. Ze draagt het toch maar een seizoen en dan kan het de zak in. Ze heeft niet veel kleren, dus het is altijd wel af.

Las nog wat van wol.. ik was dat altijd mee met mijn tricot jurken, zo blijven deze ook langer mooi in model, op het fijne wasprogramma... ALleenmoet het wat veel langer drogen,maar t hangt op zolder, dus niet in mijn zicht!

Ga nu nog ff drie wassen hangen.. heb de hele dag alleen nog maar aangezet, en niet gehangen ](*,)

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 26 feb 2011 22:53

Schipje schreef:Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag. Ariel is dus beter als Omo? Ik vraag me altijd af of er wel verschil tussen al die wasmiddelen zit. Ze beloven allemaal hetzelfde maar doen het niet. Nog meer positieve ervaringen met ariel?

ja ik vind ariël ook de BESTE!!
Ook al van alles geprobeerd, maar ik gebruik Ariël voor alle witte was, ook de fijne was! Gaat prima!
Verder heel veel verschillende wasjes.
Ik was alles op kleur, fijne was meestal op 40.
* een roze(voor alle meisjeskleding :D van 4 dochters..., weer een voordeel)
* jeans
* donker
* wit
* licht gekleurd
Als ik iets van wol heb was ik het meestal even apart, vind ik kledingstuk wel waard. Of even met de hand.
Daarnaast natuurlijk de witte en de bonte op 60 graden. Deze draai ik meestal 4 a 5 x per week.
En de andere wasjes op maandag en vrijdag. Als er dan op de andere dagen iets bij komt, blijft het gewoon even liggen....
Tussendoor het beddengoed, en er komt altijd wel weer een onverwacht wasje...
Nieuwe mooie kledingstukken was ik zowiezo de eerste keren apart.

*Annette*
Majoor
Majoor

Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor *Annette* » 26 feb 2011 23:20

Wassen jullie spijkergoed dan ook gewoon met de 40 graden was mee? Ik heb altijd het idee dat het dan zo snel vervaalt. Het valt mij op dat er veel op 40 en 60 graden gewassen word. Gebruiken jullie dan nooit de 30 graden voor vesten/truien, broeken/rokken, jassen, bh's etc?

Hier zijn er ook heel wat verschillende wassen;
- 60 of 95 graden witte was (ondergoed, sokken etc.)
- 60 graden baddoeken/washandjes/vaatdoekjes/theedoeken/handdoeken
- 60 graden donkere was (werkkleding/overals)
- 40 graden donkere was (werkkleding)
- 40 graden donkere was (ondergoed, sokken, 't shirts etc.)
- 40 graden witte was (ondergoed, 't shirts etc.)
- 30 graden donkere was (nette broeken, vesten, bh's etc.)
- 30 graden donkere was (spijkergoed)
- 30 graden licht gekleurde was (blousjes, 't shirts etc.)
- 30 graden witte was (blousjes, bh's, 't shirts etc.)

Blousjes, spijkerbroeken etc. dat gaat allemaal op een kort programma. Dekbedhoezen etc. gaan hier vaak ook op 40. Voor de witte en gekleurde was gebruiken we vaak Ariel, vind die ook erg lekker ruiken. Maar soms ook wel eens iets van een ander merk. Wasverzachter vaak van Silan, vlekkerpoeder Oxi van de action. Voor werkkleding staat er gewoon zo'n goedkope ton en voor spijkergoed hebben we spijkergoed wasmiddel of donkere kleuren.

Al vind ik sommige witte dingen hier echt niet wit meer. Zo heeft m'n ooit witte ondergoed toch wel een wat grijzig kleurtje gekregen en het wordt wel met alleen wit gewassen. Misschien maar eens een nachtje in de bleek zetten? Dan heb ik ook niet van het hele dure ondergoed, als het niet meer lekker zit doordat de rek er wat uit gaat, dan haal ik weer wat setjes nieuw en gaat het 'oude' de ton in.

Ik vond die reclame van de Ariel nergens op slaan, op 15 graden zouden zeker je vieze witte sokken weer wit worden. Hier worden ze zelfs in de 60 graden was niet meer wit. Af en toe gaan ze dan gewoon eens in een emmer met bleek kunnen ze weer wit worden en als het te erg word de action heeft nog meer sokken ;). Al zijn ze dan vaak ook wel teklein/versleten/verwassen.
Wat de toekomst brengen moge........

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 feb 2011 17:20

60 of 95 graden de handdoeken en ondergoed (2x per wk)
60 gr een trommel overalls

40 gr. een donkere was, spijkerbroek, trui, en verder donkere spullen (2x per wk)
40 gr. een lichte was (2x per wk)
40 gr een was met alleen echt witte kleren (1x per wk)
40 gr een trommel beddengoed (2x per wk)
40 gr een rode was
40 gr een groene was. Het hangt een beetje af van hoeveel ik heb van een kleur. Ik heb nl sinds vorige wk licht groene hemden ](*,) en onze dochter een licht groene bh. Er zat een klein groen shirt tussen en dat heb ik niet gezien. Ik heb 4 bakken voor de was, maar er kan iets verkeerd gaan. Dochterlief heeft het tussen het ondergoed gegooit, en ik heb het over het hoofd gezien.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 28 feb 2011 23:40

*Annette* schreef:
Hier zijn er ook heel wat verschillende wassen;
- 60 of 95 graden witte was (ondergoed, sokken etc.)
- 60 graden baddoeken/washandjes/vaatdoekjes/theedoeken/handdoeken
- 60 graden donkere was (werkkleding/overals)
- 40 graden donkere was (werkkleding)
- 40 graden donkere was (ondergoed, sokken, 't shirts etc.)
- 40 graden witte was (ondergoed, 't shirts etc.)
- 30 graden donkere was (nette broeken, vesten, bh's etc.)
- 30 graden donkere was (spijkergoed)
- 30 graden licht gekleurde was (blousjes, 't shirts etc.)
- 30 graden witte was (blousjes, bh's, 't shirts etc.)

.

als ik het zo zou doen dan hoef ik elke was maar eens in de 3 weken te doen eer ik een volle trommel heb ;)
maar ja wij zijn ook maar met z'n 3tjes
Afbeelding

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 01 mar 2011 09:07

dat is het voordeel weer als je gezin wat groter is, kun je lekker vaak wassen :D

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 10:01

rosaatje schreef:dat is het voordeel weer als je gezin wat groter is, kun je lekker vaak wassen :D

wat je lekker noemt!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 mar 2011 10:14

Inderdaad, het wassen is het probleem niet, maar de rest [-(

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 mar 2011 10:16

hm hier ligt nog steeds de stapel vouw/strijkgoed van twee weken geleden :oops: Vandaag maar eens proberen weg te werken, heb weinig energie. En er hangt ook al weer een was en er zit al weer een was in de machine. Heb het idee dat het niet ophoudt. :? :wink: Maar ik weet nu dat mijn man wel beter kan strijken duss. :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 mar 2011 10:29

Idd, dat wassen zelf vind ik niet zo erg, maar het moet wel steeds opgehangen, dag erna of dag daarna eraf gehaald, bijna alles gestreken (vind ik ;) ), opgevouwen, voor het weer in de kast ligt ben ik weer wat tijd verder. daarom ben ik blij met mijn 4 a 5 wassen per week maximaal, als ik al die soorten hier lees, dan wordt het hier een stinkboel, omdat de was dan weken ligt te wachten tot ik een volle was heb, want een halve machine vol draaien vind ik echt zonde van het geld.
Hier moet ik eigenlijk de koelkast even schoonmaken. Ik heb net boodschappen gehaald, maar die kunnen er met goed fatsoen eigenlijk niet in. Nog even moed verzamelen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 mar 2011 10:31

Ik riep altijd dat ik geen droger wil maar vorige week was ik zo sjago en was de zoveelste was aan het ophangen en riep: ik wil een droger!!!!!! :oops: Na de zomer komt er waarschijnlijk een droger in huis. :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 mar 2011 10:45

Een droger is ook wel heel fijn! Ik gebruik hem regelmatig ( eigenlijk steeds meer :oops: ).
Onze vaatwasser is al 2 weken kapot ( wordt morgen gemaakt) en nu besef ik pas wat een gemakt dat ding is. Ik heb echt zo de balen van afwassen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 mar 2011 11:26

Pff, zonder vaatwasser vind ik ook niet fijn nee. Pas deed de onze het een weekje niet, maar dat afwassen ben je snel zat ;)
Een droger heb ik niet, wel gehad, maar die gebruikte ik amper. Met de verhuizing heb ik hem weer teruggegeven aan mijn schoonmoeder. Maar ik denk dat we met 2 kindjes straks wel een droger kopen, omdat we dan te weinig ruimte hebben om alles te drogen. Nu is het beste als er maximaal 2 wassen in de studeerkamer hangen, maar soms zijn die niet de dag erna droog, dus dan doet het er nog een dag langer over. Als ik dan meer dan 4 of 5 wassen heb, ga ik het niet meer redden. Of de studeerkamer komt zo bomvol te hangen, dat vind ik ook niet zo prettig. Maargoed, als die kamer echt netjes en klaar is, dan kijk ik wel weer eens, en koop nog een extra rekje, een droger kopen kan altijd nog natuurlijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 11:35

MissF schreef:Pff, zonder vaatwasser vind ik ook niet fijn nee. Pas deed de onze het een weekje niet, maar dat afwassen ben je snel zat ;)
Een droger heb ik niet, wel gehad, maar die gebruikte ik amper. Met de verhuizing heb ik hem weer teruggegeven aan mijn schoonmoeder. Maar ik denk dat we met 2 kindjes straks wel een droger kopen, omdat we dan te weinig ruimte hebben om alles te drogen. Nu is het beste als er maximaal 2 wassen in de studeerkamer hangen, maar soms zijn die niet de dag erna droog, dus dan doet het er nog een dag langer over. Als ik dan meer dan 4 of 5 wassen heb, ga ik het niet meer redden. Of de studeerkamer komt zo bomvol te hangen, dat vind ik ook niet zo prettig. Maargoed, als die kamer echt netjes en klaar is, dan kijk ik wel weer eens, en koop nog een extra rekje, een droger kopen kan altijd nog natuurlijk.

Maar je gaat die schattige kleertjes er toch niet ingooien hoop ik ? :shock:

Terug naar “Archief”