Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

vpk
Majoor
Majoor

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor vpk » 02 apr 2012 20:47

hoe oud is M nu, parkiet? en hoe vaak per dag geef je dan nog bv?
ik vind het nu weer een beetje lastig worden. R is ruim 6,5 mnd, eet lekker in groente, fruit en brood maar ik weet soms niet wanneer ik wat moet geven. heb het gevoel dat ik steeds met eten/voeden bezig ben als ze wakker is...
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 apr 2012 21:08

Hier nu met 8 maanden hetvolgende schema:

smorgens tussen 5 en 7 krijgt hij minimaal 1 keer een goede voeding
dan tussen 9 en 10 borstvoeding en daarna naar bed
uit bed een fruithap, zo rond 11 uur.
Dan om 12:45 een broodkorst of boterham, net zoveel hij trek heeft, daarna aansluitend drinken bij mij en weer naar bed. Ondertussen is het dan half 2.
Uit bed kijk ik of hij trek heeft om bij mij te drinken, soms hapt hij meteen in mn shirt maar soms dus helemaal niet.
In elk geval rond 16 uur nog een voeding (of als hij dus eerder gedronken heeft slaat hij deze voeding over)
17:15 uur groente, eet met de pot mee tegenwoordig muv bepaalde dingen maar dat worden er steeds minder.
Daarna weer drinken bij mij en naar bed.

Als hij tussendoor wakker wordt krijgt hij van mij en gaat hij weer terug naar bed of voed ik hem in mijn bed zodat hij meteen weer doorslaapt.
Als ik thuis ben tenminste, dan slaaptie meestal vanaf 18:30 savonds tot half 8 smorgens met 1 tussenpauze dat hij even beneden is savonds en verder nog zo'n 3 nachtvoedingen bij ons in bed, dus daar merk ik vrij weinig van. Merk wel dat hij tegenwoordig wat langer slaapt, meestal de eerste keer snachts rond 5 uur en dan om 6 en 7 uur nog 2 keer.

Dus ik voed eigenlijk nog best vaak. Als ik niet thuis ben dan drinkt hij gerust de hele ochtend niet maar haalt het dan daarna bij mij wel in. Heerlijk om te zien hoe hij dan reageert alstie mij ziet en merkt dat hij drinken krijgt :lol:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 02 apr 2012 22:52

Lammetje, waarom vanaf 5 uur tot 7 uur smorgens drie keer voeden? Dat is dus elk uur, dat is toch niet echt de bedoeling? Hij wordt dus verder snachts niet meer wakker, tot 5 uur dan? Pittig hoor... Hier slaapt V gelukkig nog steeds door tot een uur of 7/8.

Gister trouwens een paar hapjes fruit gegeven, en lekker dat ze het vond! Wilde het met Pasen doen, maar kon niet meer wachten tot die 4 maanden :) Alleen best zonde dat die potjes maar 24 houdbaar zijn na opening. Ze heeft maar een paar hapjes op en vandaag niets, dus kanik het weggooien...
Afbeelding

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 03 apr 2012 08:56

VPK, ze is 11 maanden bijna. Hoevaak ze krijgt? Eigenlijk geen idee, denk een keer of zes, maar ik tel dus niet. s Nachts één keer, geloof ik, als ze onrustig is vaker.
Hoe is jullie schema dan ongeveer? Hier krijgt M bijvoeding als wij zelf eten, is ze niet wakker tijdens een maaltijd, dan krijgt ze even niets (nou scheelt het dat ze buikpijn krijgt van brood, dus bij ontbijt/lunch krijgt ze niet vaak wat, dus als ze dan slaapt maakt het ook niet uit). Verder voedt ik op verzoek, vaak valt dat ook wel samen met onze eetmomenten als M wakker is.

Dippie, ik lees dat Lammetje maar één keer voedt tussen 5 en 7. En ik zie niet in waarom je niet vaker zou voeden als je kindje honger heeft, je hongert jezelf toch ook niet uit omdat het nog niet de juiste tijd is, dan eet je toch ook iets?
En eh, waarom zou je niet kunnen wachten tot ze vier maanden is? Ok, het scheelt nog maar een week, maar toch? Ik snap dat niet zo goed. Wat allicht ook meespeelt, is dat bijvoeding hier bij beide kinderen niet altijd lekker liep. Ik wil zelf de kans zo klein mogelijk maken dat we 's nachts allemaal wakker zijn omdat er een kindje buikpijn heeft met dank aan de bijvoeding.
En die kleine hoeveelheden fruithapjes: misschien een klein stukje pureren met staafmixer/blender en de rest zelf opeten? Of een heel stuk fruit pureren en dan in een ijsblokjesbakje in de vriezer, heb je makkelijke kleine porties.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 apr 2012 09:20

Hier nog steeds 1x per dag, maar het wordt nu wel steeds minder... Tot 9 maanden volledig bv, toen afgebouwd naar 2 voedingen, en nu dus nog één, omdat hij 's avonds écht niet genoeg had aan de borst krijgt hij 's avonds een flesje en alleen 's ochtends nog bv. Ben benieuwd hoe lang dit nog gaat. Ik hoop dat hij zelf stopt, want ik kan en wil zelf die stap niet maken. 8)

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 apr 2012 09:47

Lekker hoor Jannoek dat je nog 1 x per dag geeft. Komt hij s nachts niet meer om voeding of geef je dan de fles?

Hier is M. nu wel vier maanden maar voorlopig nog niet van plan om bij te gaan voeden.

Zelf ben ik sinds gisteren wel begonnen met afbouwen bv. Met kolven komt er dus bijna helemaal niks uit en in mei mag ik drie dagen geen bv geven dus krijg ik niet genoeg bv op voorraad gekolft omdat hij alles (wat ik heb) opdrinkt. Ervaar het ook dat de productie de hele tijd al maar minimaal was. Zelf knap ik ook gewoon niet op en dat is ook een reden om te stoppen. Zie er gewoon erg slecht uit. Hoop zelf iets meer energie/kracht te gaan krijgen door te stoppen. Artsen kunnen dan ook meer en/of andere medicijnen geven dan in combinatie met bv.
Tis echt lastig om te besluiten om te stoppen #-o

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 apr 2012 09:49

@parkiet, ik blijft het anders lezen hoor ;-) meestal de eerste keer snachts rond 5 uur en dan om 6 en 7 uur nog 2 keer, maargoed, doet er verder niet toe.

Waarom ik niet wacht tot 4 maanden? Omdat ik het veel te leuk vind, en ik merk dat ze er echt wel aan toe is. En ze vond het érg lekker. Ik ben niet zo bang voor buikpijn of andere bijwerkingen van fruit, dus dat scheelt misschien. Ik kreeg overigens mijn eerste fruithap met 3 maanden, dus waarom niet :-)
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 apr 2012 09:59

@ jannoek Lastig he de keuze om te stoppen met bv. Het is toch weer wat loslaten. Ik heb aan de ene kant nog steeds spijt dat ik gestopt ben met de bv. Hij heeft aanleg voor exceem, maar dat is niet etensafhankelijk. De bv liep gewoon als een trein, alleen was de hoeveelheid voedingen ( 10-12 keer op een dag) voor mij geen doen.

Ik heb geprobeerd om te wachten met bijvoeding, maar het is met hem geen doen. Hij heeft gewoon honger. Buikpijn krijgt hij er niet van en vol zit hij ook niet. Hij eet rustig na zijn fles een hele peer op. Ik probeer nog wel een paar weken te wachten met fruit en groente op 1 dag aan te bieden, maar eigenlijk is hij er wel aan toe. Hij wordt nl helemaal wild als zijn slap omgaat.

Ik vraag mij wel af in hoeverre die ene week nu uitmaakt met bijvoeden. Ik weet wel dat voor die tijd de darmen nog niet rijp zijn, maar volgens mij is het ene kind er ook wel eerder aan toe dan het andere kind.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 apr 2012 10:02

@juffiejuf Ik las net je post hierboven en ook die van refowebkids dat M de speen weer zo nodig heeft. Kan het zijn dat hij gewoon honger heeft en daarom zoveel zuigbehoefte? Hier zuigt zoonlief ook harder aan de speen als hij honger heeft.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 03 apr 2012 11:02

@ ajl; Zou kunnen... ik weet het gewoon niet waar hij allemaal last van heeft. Hij huilt zowiezo nog veel uur op een dag! Als hij nu overgaat op de fles dan zou hij misschien minder zuigbehoefte hebben?! I hope...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 apr 2012 11:08

@ajl ja, de keuze is erg lastig! :-)
Terwijl het misschien voor mij wel goed zou zijn om ook die laatste keer te laten vallen... Ik zit nog steeds niet lekker in m'n vel na de bevalling, en Floris wordt volgende maand al 1...
Ben nog erg moe (maar goed, ook elke nacht nog 1x of (veel) vaker er uit, dat tikt ook wel aan) en val niet bepaald af van de BV, terwijl ik dat wel heel graag wil :-)
Ga van de week over van WW online naar WW cursus + @ssistent, misschien val ik dan wél af en krijg ik ook meer energie.

@juffiejuf 's nachts wordt floris wel wakker, maar krijgt hij geen drinken. Als hij echt heel onrustig is de borst, maar dorst is niet de reden dat hij wakker wordt. Hij is vaak naar boven gekropen in bed, of 'gewoon' onrustig. Als ik z'n luiers bekijk zou er wel weer een tandje dwars kunnen zitten, maar helaas kan hij het zelf nog niet aangeven wat 'm dwars zit ;-)
Gisteravond ook een hele poos gegild (in de zin van huilen), toen hielp níks. Geen fles, geen borst, geen knuffel, geen boekje lezen, geen aandacht. Heel frustrerend, maar ja...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 apr 2012 11:55

Hier nog 1 a 2 keer BV. Maar ze heeft er niets meer aan, huilt daarna nog om de fles.
Ze heeft nog echt dorst 's nachts, anders zou ze wel tevree zijn na een goede slok BV.

Dus ga nu echt helemaal stoppen.
Volgende week wordt ze alweer 1 jaar, dus heb het aardig volgehouden. ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 apr 2012 12:23

Vervelend juffiejuf dat hij nog zoveel huilt, helemaal bij een eerste dan ben je vaak al onzeker hoe het allemaal moet en gaat. Ik merkte bij zoonlief dat hij wel rustiger werd toen hij minder honger kreeg.

Nu is hij nog steeds wel hongerig, maar eten op vaste tijden is voor hem ideaal. Hij weet wat hij krijgt en waar hij aan toe is.

@ jannoek Balen dat je je nog zo voelt. Ik had dat zo lang na de geboorte van C. Na 10 mnd was ik er pas weer
Nu voel ik mij eigenlijk prima. Maar ik moet wel zeggen dat mijn kinderen over het algemeen weinig huilen en best wel tevreden zijn. Na de eerste weken is het hier gewoon over en huilen ze nog geen kwartier op een dag.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 03 apr 2012 13:51

Dippie, ah ja nu zie ik het ook, ik las al iets eerder wat over één voeding, maar hier overheen gekeken.

Ach en kwa wachten met bijvoeding: elk kind is anders, maar ik zou toch denken dat er een reden is dat er wordt geadviseerd vanaf 4 maanden (of nog later, bijv 6 mnd) bij te voeden. Elk z'n eigen, en als bijvoeding bij jullie toch problemen geeft, merk je dat ook gauw genoeg.
AJL, tuurlijk komt het niet op een week, is heus niet zo dat op de ochtend dat je kindje 6 mnd is (dat is de leeftijd geloof ik dat de darmen rijp zijn), het ineens klaar is

Juffiejuf, ik vraag me af hoor, of de zuigbehoefte eraf gaat als je flesjes gaat geven. Ik zou zelf eerst insteken op een paar dagen wat vaker voeden, dan draait t vaak wat beter.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 apr 2012 14:22

Ik denk ook niet dat de zuigbehoefte minder zal worden door een fles, want juist door de bv raken ze hun zuigbehoefte kwijt. Het is wel zo dat als ze honger hebben, ze ook meer zuigbehoefte aangeven. En als juffiejuf aangeeft dat ze bijna geen voeding gekolfd krijgt het ook nog zo kan zijn dat hij honger heeft.

Terug naar “Archief”