Werken op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: werken op zondag

Berichtdoor jas » 28 sep 2004 20:58

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust.

Ik denk eerder andersom. Dus dat toenemende drukte oorzaak is van het loslaten van zondagsrust door sommige mensen. (Maar de meesten voor nog steeds bijzonder weinig uit op zondag hoor)

nee hoor, het is een wetmatig effect dat loslaten van de zondagsrust toenemende drukte veroorzaakt. Ongeveer hetzelfde effect als dit:
Er zijn in een gebied met 200000 inwoners 1500 mensen die orthopaedische klachten hebben. Een ziekenhuis beslist dan ook om een orthopaed in dienst te nemen. Binnen de korste keren zijn er geen 1500 mensen met dezelfde klachten maar 3000, zodat een 2e orthopaed hard nodig is. Zo is het ook met de 24 uurs economie. Open de winkels tot 10 uur 's avonds en mensen zullen wachten tot 5 voor 10 om naar de winkel te gaan. Al gauw zal de noodzaak bestaan om tot 11 uur open te blijven. Volgend stadium is natuurlijk dat de winkel gewoon 24 uur open blijft.
Ach, toekomst voor psychologen en andere hulpverleners op dit gebied.

Haha, wel grappig dat je mijn opmerking nu zelf bevestigt. :) Want door toenemende drukte (meer klanten op andere tijdstippen) gaat men meer en later open en komt dus de zondagsrust in het gedrang.

Maar ach, ik wordt niet overspannen van om 5 voor 10 naar de winkel gaan, juist veel relaxeter dan om kwart voor 6 uit je werk nog heel hard gaan rennen. 8)

je snapt het geloof ik niet of je leest niet goed. het is een averechts effect. omdat de winkels langer open zijn, wordt het later druk, niet andersom. ik noem het wel noodzaak, maar het is natuurlijk slechts een fictieve noodzaak. Dicht is immers dicht, klaar, over, sluitingstijd, basta.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Re: werken op zondag

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2004 21:30

joepie schreef:Al is het wel zo dat de winkels tegenwordig steeds later open gaan. Dus ergens wordt het wel weer gecompenseerd. Vroeger ging ik gewoon om 9 uur naar de stad, had je een lekkere lange morgen. Tegenwordig kun je pas om tien uur terecht in veel steden.

Dat zal ook wel zo zijn ja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen.

Maar ik maak nooit zoveel mee van die openingstijden.. :wink:

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 29 sep 2004 16:32

caprice schreef:
Rene Z schreef:Even een eye opener voor mensen die tegen werken op zondag zijn, benzine wordt ook op zondag gemaakt dus stoppen met auto rijden :wink:

De verantwoordelijkheid ligt hier dan bij de producent.

Dit noem ik hypocriet, de verantwoording bij een ander leggen. Een raffinaderij kun je niet zomaar even stoppen, dat duurt dagen (als je het veilig wil doen). Dus toch maar stoppen met auto rijden :wink:

Dit zegt Paulus over het weer op leggen van de wet.

Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

Groet Rene

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 17:22

hee, eh, dat die raffinaderij op zondag doorgaat, is dat onze verantwoordelijkheid? Dan mag je ook geen kleding kopen in winkels die op zondag los zijn, dan mag je niet naar school om die ene leraar die op zondag gaat winkelen, s wel een beetje vergezocht vind je ook niet?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 29 sep 2004 17:53

alex leusink schreef:hee, eh, dat die raffinaderij op zondag doorgaat, is dat onze verantwoordelijkheid? Dan mag je ook geen kleding kopen in winkels die op zondag los zijn, dan mag je niet naar school om die ene leraar die op zondag gaat winkelen, s wel een beetje vergezocht vind je ook niet?

Idd, je moet voor jezelf een weloverwogen keuze maken van wat je wel of niet vindt kunnen. M.i. is zelf werken op zondag niet aan de orde, maar ik draag niet de verantwoording voor het feit dat (sommige) ondernemingen wel gewoon doorgaan op zondag... Dan is het einde zoek..

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 17:55

Uiteraard, mee eens. Ik ben er wel van overtuigd in ieder geval dat op zondag alleen de meest noodzakelijke dingen moet doen, en als je het heel nuchter bekijkt, is dat heel weinig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 17:58

Lana schreef:
alex leusink schreef:hee, eh, dat die raffinaderij op zondag doorgaat, is dat onze verantwoordelijkheid? Dan mag je ook geen kleding kopen in winkels die op zondag los zijn, dan mag je niet naar school om die ene leraar die op zondag gaat winkelen, s wel een beetje vergezocht vind je ook niet?

Idd, je moet voor jezelf een weloverwogen keuze maken van wat je wel of niet vindt kunnen. M.i. is zelf werken op zondag niet aan de orde, maar ik draag niet de verantwoording voor het feit dat (sommige) ondernemingen wel gewoon doorgaan op zondag... Dan is het einde zoek..

Het probleem is dat het gewoon onmogelijk is om de raffinaderij op zondag te sluiten. Dus als je dan auto rijdt maak je deel uit en zorg je voor het voortbestaan van een industrie die per definitie op zondag werkt. Als je de uiterste consequentie trekt zou je dus niet meer auto moeten rijden, maar ook geen plastic gebruiken, enz. Dat lijkt me onmogelijk.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 29 sep 2004 17:58

Een raffinaderij kun je niet zomaar even stoppen, dat duurt dagen (als je het veilig wil doen). Even lezen, het starten en opstarten duurt op een veilige manier dagen dus als je op zondag zou willen pauzeren dan blijf je starten en stoppen. Bovendien zo'n beetje alles draait om aardolie, brandstoffen, medicijnen, kunstoffen enz enz. Allemaal niet meer uit onze wereld weg te denken. Ik vind het dus nog steeds hypocriet om de verantwoording bij een ander te leggen als het moeilijk wordt.
Ik herhaal nog even wat Paulus zei, misschien dat iemand hier op kan reageren. (aangezien de rustdag een gebod, wet is)

Galaten 5,1
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

Groet Rene

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 18:00

Rene Z schreef:Galaten 5,1

Groet Rene

Ja, en? Wat bedoel je met die tekst?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 29 sep 2004 18:03

Aragorn schreef:
Lana schreef:

Het probleem is dat het gewoon onmogelijk is om de raffinaderij op zondag te sluiten. Dus als je dan auto rijdt maak je deel uit en zorg je voor het voortbestaan van een industrie die per definitie op zondag werkt. Als je de uiterste consequentie trekt zou je dus niet meer auto moeten rijden, maar ook geen plastic gebruiken, enz. Dat lijkt me onmogelijk.

Precies, heel moeilijk en onmogelijk..Wie weet is het kledingstuk dat je nu draagt op een zondag in elkaar gezet... :shock:

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 29 sep 2004 18:09

alex leusink schreef:

Groet Rene

Als een mens van jou eist dat je perse zondag als rustdag (4e gebod, wet) houd, dan zet hij je onder de wet, dus.......

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 29 sep 2004 18:15

Rene Z schreef:
alex leusink schreef:

Groet Rene

Als een mens van jou eist dat je perse zondag als rustdag (4e gebod, wet) houd, dan zet hij je onder de wet, dus.......

Och, of wij Uw geboon volbrachten!
Gena, o hoogste Majesteit!
Gun door 't geloof in Christus krachten,
om die te doen uit dankbaarheid.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 20:53

Rene Z schreef:Een raffinaderij kun je niet zomaar even stoppen, dat duurt dagen (als je het veilig wil doen). Even lezen, het starten en opstarten duurt op een veilige manier dagen dus als je op zondag zou willen pauzeren dan blijf je starten en stoppen. Bovendien zo'n beetje alles draait om aardolie, brandstoffen, medicijnen, kunstoffen enz enz. Allemaal niet meer uit onze wereld weg te denken. Ik vind het dus nog steeds hypocriet om de verantwoording bij een ander te leggen als het moeilijk wordt.
Ik herhaal nog even wat Paulus zei, misschien dat iemand hier op kan reageren. (aangezien de rustdag een gebod, wet is)

Galaten 5,1

Groet Rene

Ja ik ben het helemaal met je eens. Ik heb al eerder gezegd, de sabath is er om de mens, niet de mens om de sabath. Als we dus door toepassing van het sabathsgebod onwerkbare toestanden krijgen, kan dat volgens mij niet de bedoeling zijn. En ik vind dat degene die dat willen doordrijven dan maar consequent moeten zijn en niet alleen op zondag niet autorijden of in het donker zitten, maar de hele week. Want idd zo'n centrale en een raffinaderij kun je niet elke week stilleggen en opstarten. Dus dan moet je je gewoon aan het maatsch.leven ontrekken en kluizenaar worden. Maar dat kan m.i. niet de bedoeling zijn omdat God de mens als een sociale wezen met een sociale opdracht heeft gemaakt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

freaky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor freaky » 29 sep 2004 21:22

Ik denk dat er nog een hoop banen zijn waarop je op zondag moet kunnen werken... bijvoorbeeld de verpleging, dokters, gas/water/licht mensen. Maar bijvoorbeeld de wegenwacht?? K bedoel als er een auto verrot is kan je moeilijk de hele zondag langs de snelweg staan. Machinisten/conducteurs in de trein? Mensen moeten hoe dan ook op zondag kunnen reizen. maar bijv restaurants en woon boulevards enzow hoeft voor mij niet. Niet dat t me wat uitmaakt dat ze wel open zijn. k bedoel ik heb daar geen last van. Ik ga daar toch niet heen op zondag.
Im an JesusFreak

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2004 21:23

Machinisten/conducteurs in de trein? Mensen moeten hoe dan ook op zondag kunnen reizen

is geen werk van barmhartigheid of is niet noodzakelijk
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”