Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Er is geen rust meer. Dat is het gevolg van het loslaten van de zondagsrust.
Ik denk eerder andersom. Dus dat toenemende drukte oorzaak is van het loslaten van zondagsrust door sommige mensen. (Maar de meesten voor nog steeds bijzonder weinig uit op zondag hoor)
nee hoor, het is een wetmatig effect dat loslaten van de zondagsrust toenemende drukte veroorzaakt. Ongeveer hetzelfde effect als dit:
Er zijn in een gebied met 200000 inwoners 1500 mensen die orthopaedische klachten hebben. Een ziekenhuis beslist dan ook om een orthopaed in dienst te nemen. Binnen de korste keren zijn er geen 1500 mensen met dezelfde klachten maar 3000, zodat een 2e orthopaed hard nodig is. Zo is het ook met de 24 uurs economie. Open de winkels tot 10 uur 's avonds en mensen zullen wachten tot 5 voor 10 om naar de winkel te gaan. Al gauw zal de noodzaak bestaan om tot 11 uur open te blijven. Volgend stadium is natuurlijk dat de winkel gewoon 24 uur open blijft.
Ach, toekomst voor psychologen en andere hulpverleners op dit gebied.
Haha, wel grappig dat je mijn opmerking nu zelf bevestigt.Want door toenemende drukte (meer klanten op andere tijdstippen) gaat men meer en later open en komt dus de zondagsrust in het gedrang.
Maar ach, ik wordt niet overspannen van om 5 voor 10 naar de winkel gaan, juist veel relaxeter dan om kwart voor 6 uit je werk nog heel hard gaan rennen.
je snapt het geloof ik niet of je leest niet goed. het is een averechts effect. omdat de winkels langer open zijn, wordt het later druk, niet andersom. ik noem het wel noodzaak, maar het is natuurlijk slechts een fictieve noodzaak. Dicht is immers dicht, klaar, over, sluitingstijd, basta.