Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 sep 2004 11:36

Ik ben twee weken geleden met Butterfly en Reform meegeweest naar de Brandaris in Rdam...was een errrug fijne ervaring. Voor de 5e keer dat ik in een evangelische gemeente ben geweest.
Ik ben twee keer met familie naar de baptistengemeente in Ede geweest...ook zeeer waardevol.
Regelmatig kom ik in de CGK en Hervormde kerk (bond) inmiddels ligt dat allemaal wat ingewikkelder .
Volgendeweek zondag ga ik waarschijnlijk voor het eerst met een vriend mee naar de GKV van Middelburg.

Diezelfde vriend en misschien Butterfly, gaan aanstaande zondag bij mij op bezoek, de Gereformeerde Gemeente. :D ben erg benieuwd naar hun ervaring.....
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 17 sep 2004 12:24

Marnix schreef:Ik ga zondag waarschijnlijk op burenbezoek bij de vrije evangelische kerk in Zwolle :)

Ga ook naar derde dienstje in andere plaats.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 17 sep 2004 23:40

caprice schreef:
Marnix schreef:Ik ga zondag waarschijnlijk op burenbezoek bij de vrije evangelische kerk in Zwolle :)

goed bezig caprice :)

zondag ga ik naar de andere CGK. we zijn in Sliedrecht zo rijk gezegend... er zijn 2 CGK's en die liggen wel 100 meter bij elkaar vandaan 8)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 22 sep 2004 11:04

caprice schreef:
rosekapje schreef:
columbus schreef:afgelopen zondag ben ik met een refowebster naar de st.pieter in Rome geweest en heb daar een ochtendmis bekeken. ik moet zeggen dat het wel mooi was om te zien maar door de taalbarriere heb ik er niet veel van begrepen :wink:
wat best indruk maakte was de zang, een koor van ongeveer 150 mensen en evenzoveel priesters (?) om klinkt geweldig.

Ik vond het ook enorm mooi, die zang vooral Agnus Dei, maakte een enorme indruk op me.

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Is dit niet allemaal uiterlijk vertoon?

God kan door zoiets simpels als een lied het hart raken van mensen, zou niet weten wat daar aan uiterlijk vertoon aan bij komt.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 22 sep 2004 11:12

columbus schreef:
caprice schreef:

goed bezig caprice :)

zondag ga ik naar de andere CGK. we zijn in Sliedrecht zo rijk gezegend... er zijn 2 CGK's en die liggen wel 100 meter bij elkaar vandaan 8)

Yep en zeker met zulke predikanten dat is toppie! Helaas voor Sliedrecht dat er net eentje naar urk is vertrokken.

De planning voor komende zondag is `s morgens HHK en `s middags denk ik bij onszelf (CGK).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2004 23:51

rosekapje schreef:
God kan door zoiets simpels als een lied het hart raken van mensen, zou niet weten wat daar aan uiterlijk vertoon aan bij komt.

Toch vind ik het uiterlijk vertoon van vooral de Anglicaanse en Oud-Katholieke en ook van de Oosters-Orthodoxe kerken best indrukwekkend.

Gregoriaanse zang kan overigens ontzettend raken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 00:31

rosekapje schreef:God kan door zoiets simpels als een lied het hart raken van mensen, zou niet weten wat daar aan uiterlijk vertoon aan bij komt.

Een lied kent per definitie uiterlijk vertoon, of je nu onder begeleiding van een bombastisch orgel en trage samenzang in de gergem een psalm zingt, of dat het koor in de st. pieter gregoriaanse gezangen voordraagt (kweet niet wat daar verder allemaal bij komt kijken?).

De een besteed er wel iets meer aandacht aan dan de ander, maar het principe is hetzelfde en daar lijkt me niets mis mee.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 sep 2004 05:46

rosekapje schreef:
caprice schreef:
rosekapje schreef:
columbus schreef:afgelopen zondag ben ik met een refowebster naar de st.pieter in Rome geweest en heb daar een ochtendmis bekeken. ik moet zeggen dat het wel mooi was om te zien maar door de taalbarriere heb ik er niet veel van begrepen :wink:
wat best indruk maakte was de zang, een koor van ongeveer 150 mensen en evenzoveel priesters (?) om klinkt geweldig.

Ik vond het ook enorm mooi, die zang vooral Agnus Dei, maakte een enorme indruk op me.

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Is dit niet allemaal uiterlijk vertoon?

Toch is de prediking het belangrijkste, en dat zijn de Roomsen wel vergeten.
1 Korinte 1 vers 21:
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 23 sep 2004 10:08

Ik denk dat het heel goed is dat we ons hoofd eens bij de buren om de hoek steken. Het verscherpt je eigen mening, en het ziet ook de goede kanten van de andere kerk. Het is erg verrijkend heb ik zelf ondervonden. Maar, ik vind het tegenwoordig geen reden, om dan maar helemaal niet meer naar je eigen kerk te gaan. Je bent daar immers (doop)lid. Kijk, dat je een keer naar een andere kerk gaat, ipv je eigen kerk, kan ik heel goed begrijpen. Maar twee keer... (tenzij je natuurlijk niet naar je eigen kerk kan omdat je aan het logeren bent... maar dat is offtopic)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 sep 2004 14:36

caprice schreef:Toch is de prediking het belangrijkste, en dat zijn de Roomsen wel vergeten.
1 Korinte 1 vers 21:
Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

Is de prediking het belangrijkste??? Daar ben ik niet helemaal mee eens. God spreekt ook door de woorden van een gezang of lied!

Christa, ik ben het helemaal met je eens. Het is heel verrijkend als je kijkt hoe andere kerken de dienst invullen.

Caprice: ken jij mensen die onkerkelijk zijn opgevoed en een keer in een kerk (zijn ge)komen?
Mijn (aanstaande) zwager is een paar keer met mijn zus meegegaan naar de kerk waarin mijn ouders kerken (gereformeerde gemeente). Hij vond het vaak erg moeilijk en ingewikkeld.
Jammer genoeg is mijn zus niet meer kerkgaand (dit komt niet door haar vriend!!).
Pas geleden zijn mijn zus en hij met mij meegegaan naar een evangelische kerk (ik logeerde bij een vriendin die daar kerkt). Hij vond deze dienst veel meer aanspreken en veel duidelijker! Dit vertelde hij mij. (overigens: hij behandelt ons altijd met respect).

Een b-tje lang verhaal. Maar ik wilde dit even als voorbeeldje aan je laten zien. Ik vind je namelijk een beetje opgekropt overkomen. Dat is jammer!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 sep 2004 14:41

Sorry, ik ben niet ingegaan op het echte (ontopic) onderwerp :oops:

Mij lijkt het erg leuk om op kerkentour te gaan. Ik shop regelmatig bij andere kerken, maar ik heb ze nog niet allemaal gehad..:) Maar is het niet een beetje onrealistisch? Ik bedoel, iedereen woont zo ver van elkaar vandaan...

Mesch: wat is de Brandaris??
Hoe vonden die vriend (en Butterfly) jouw kerk?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 14:45

caprice schreef:
rosekapje schreef:
caprice schreef:
rosekapje schreef:

Maar dat is dan weer offtopic. :)

caprice

Berichtdoor caprice » 23 sep 2004 22:41

mystery schreef:
caprice schreef:Toch is de prediking het belangrijkste, en dat zijn de Roomsen wel vergeten.
1 Korinte 1 vers 21:

Is de prediking het belangrijkste??? Daar ben ik niet helemaal mee eens. God spreekt ook door de woorden van een gezang of lied!

De prediking is wel het belangrijkste, maar een Psalm, of, zo je wil, een gezang of lied kan ook gebruikt worden door God. Toch blijft de prediking nog steeds het belangrijkste.

mystery schreef:Caprice: ken jij mensen die onkerkelijk zijn opgevoed en een keer in een kerk (zijn ge)komen?
Mijn (aanstaande) zwager is een paar keer met mijn zus meegegaan naar de kerk waarin mijn ouders kerken (gereformeerde gemeente). Hij vond het vaak erg moeilijk en ingewikkeld.
Jammer genoeg is mijn zus niet meer kerkgaand (dit komt niet door haar vriend!!).
Pas geleden zijn mijn zus en hij met mij meegegaan naar een evangelische kerk (ik logeerde bij een vriendin die daar kerkt). Hij vond deze dienst veel meer aanspreken en veel duidelijker! Dit vertelde hij mij. (overigens: hij behandelt ons altijd met respect).

Wat is je vraag hier? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Aragorn schreef:
caprice schreef:
rosekapje schreef:
caprice schreef:
rosekapje schreef:

Maar dat is dan weer offtopic. :)

Of een waarschuwing om 'Rome' maar niet op te nemen in het lijstje...?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 23:03

caprice schreef:
Aragorn schreef:Maar dat is dan weer offtopic. :)

Of een waarschuwing om 'Rome' maar niet op te nemen in het lijstje...?

Haha, je bent glad. :wink:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 24 sep 2004 09:29

caprice schreef:
mystery schreef:"]Caprice: ken jij mensen die onkerkelijk zijn opgevoed en een keer in een kerk (zijn ge)komen?

Wat is je vraag hier? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

quote]

Jij stelde in dit topic zo stellig en vast je mening.. Het kwam in ieder geval zo op mij over alsof het helemaal goed gebracht wordt in de reformatorische hoek. Ik wilde dit verhaaltje even als illustratie neerzetten om je te laten zien dat de realiteit heel anders kan zijn.
Het was niet echt een vraag.

Terug naar “Archief”