Mag je naar een gebedsgenezingsdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2004 13:33

ik ben er gisteravond heen geweest.
Ik ging er echt heel positief heen, maar ben eigenlijk negatief terug gekomen. ff een terugblikje hoor :D

kwam binnen grote hal, leuk bandtje op het podium. We gingen zitten en daarna gingen we met zijn alleen opwekkingsliederen zingen. Was mooi!
zelstra kwam op het podium, en begon zijn betoog. Roepte een paar mensen naar voren om te getuigen. Daarna begon hij een kort betoog over zijn boeken en geld (10 minuten of zo), colecte werdt gehouden, checks konden ingeleverd worden.
Zelstra begon met zijn betoog, het ging over het levende woord. En het testament voor jou en mij. Tussen door werdt er wat gezongen en om de 1 minuut werden wij genootzaakt amen of halleluja te zeggen. Er kwamen nog een aantal getuigenissen. Daarna vroeg zelstra of iedereen naar voren wou komen die deze avond voor Jezus wou kiezen. Naar een kort gebed werden ze welkom geheten in de nieuwe wereld. Ze kregen een kort betoog wie ze nu waren in Christus en wat ze mochten gaan doen. Iedereen werdt gefeliciteerd met het fijt dat ze nu broeders zijn in het geloof. Verder kreeg nog iedereen een boekje, om te groeien.
We zongen nog wat en de genezings dienst kon beginnen.

Als eerste werdt er een kind naar voren gebracht, zij werdt de handen opgelegd. In de naam: ziekte ga uit. Er gebeurde niet veel, en naar een paar malen vragen aan God werdt de persoon doorverwezen naar de uitgang (waar wellicht nazorg te wachten staat). Als 2e werdt er een vrouw uit het publiek gevraagd naar voren te komen, ze had reuma. Met de handen op het hoofd werdt ze genezen van haar ziekte. God werdt hiervan de eer gebracht. Nu werden de mensen gevraagd met reuma om naar voren te komen, enkele van hen werden genezen. Hierna kwamen er nog een heel aantal pasienten met verschillende ziektes, de ene werdt genezen de andere niet. Ook kinderen werden naar voren gebracht met verschillende 'ziektes'. Enkele van hen hadden adhd, of waren autistich. Ze werden gevraagd of ze van de Heere Jezus houden, en daarna zij zelstra: in de Naam van Jezus, zieke geest ga uit haar. Ik zeg je verdwijn. Zo volgenden er nog veel mensen, enkele van hen werden genezen (terwijl het natuurlijk niet altijd te zien is). Het geheel duurde zo'n 3 uur. In 1 stuk door werden mensen doorverezen naar de uitgang zonder dat ze genezen werden, maar tussen door waren er ook die echt genezing ontvingen.

Nou dat was het verslag, wat vondt ik van de avond?
Ik vondt het heel verwarend, aan de ene kant werden er mensen genzen en werdt God daar voor dank gezegd. Aan de andere kant waren er veel mensen die zonder enige liefde naar de deur werden verwezen. Ik denk dat ik er niet meer heen zou gaan als ik ziek was. Niet omdat ik de genezingen op zich fout vindt. Maar ik heb heel de avond de liefde van Jezus gemist. En God zegt: je kunt wel alle gaven hebben, maar als je de liefde niet hebt ben je niks. Dit is niet om Jan Zijlstra te beoordelen, maar om voor mij zelf zeg ik nu, ik ga er niet meer heen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2004 14:21

Hoe kun je zeggen dat iemand van reuma genezen is?Dat zul je dan toch moeten controleren. Want bij reuma is het nu eenmaal zo dat het op en neer gaat.
Dus het ene moment kun je pijn hebben en het andere moment niet. Dus wie zegt dat ze genezen zijn?
wat mij ook stoort is dat er gezegd wordt tegen mensen met ADHD of autisten dat er boze geesten in hun zitten. Terwijl het toch duidelijk een ziekte is.
Mijn dochter heeft ADHD maar zeker geen boze geest in haar!
Dus wie zijn er nu eigenlijk echt genezen?
Waren der mensen die blind waren en weer konden zien, lammen die weer gingen lopen, doven die weer gingen horen?
Laatst gewijzigd door joepie op 28 feb 2004 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 feb 2004 14:25

Ik vind dat je goed weergegeven hebt hoe de avond verloopt, al geloof ik dat het aanprijzen van boeken wel even langer heeft geduurd dan 10 minuten.

Wat die nazorg betreft, dat is alleen je naam en adres noteren, zodat ze je zijn maandblad toe kunnen sturen en een abbonnement aansmeren.
Ik krijg dat maandblad ook ongevraagd al zo.n 10 jaar, dus bijna van de eerste dag af en heb nog nooit betaald omdat het ongevraagd drukwerk is, en heb altijd de kwitanties weggegooid, maar dat maakt niet uit, je blijft het ontvangen.
Weest blij in de Heer !

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 14:53

wina schreef:Hij heeft ook nog nooit beweerd dat hij tumors kan verwijderen, ik weet niet waar jij de leugens vandaan haalt.Hij geeft God alle eer.

Komt uit hetzelfde verslag van het weekblad van Univesiteit Twente op http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/dat ... EZING.html
"De hulp aan een kankerpatiënte had iets weg van een duiveluitdrijving. 'Boze kracht, ga uit deze vrouw! Tumor sterf!', klonk het galmend door de Agora. Hevig trillend kon ze nog net op haar benen blijven staan. Wenend werd ze van het podium weggeleid, terwijl de mensen zich af vroegen of het tranen van geluk waren."

Bedoel je dat het verslag liegt of dat Zijlstra gewoon voor de grap zegt 'Tumor sterf!' zonder te impliceren dat de tumor ook daadwerkelijk zal sterven? Bedoelde hij die onzin over een nieuwe maag ook als grapje?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 15:06

hijwel schreef:maar tussen door waren er ook die echt genezing ontvingen.

Laat me raden: er zijn natuurlijk geen medische dossiers of doktersverklaringen beschikbaar die kunnen aantonen dat de patient inderdaad ziek was en nu genezen is?
Doorgaans houden dit soort figuren niet van controle door onafhankelijke instanties omdat ze dan door de mand vallen. En niet voor niets 'genezen' ze alleen kwaaltjes die voor het publiek ook niet te controleren zijn. Het aangroeien van een geamputeerde arm is voor het publiek in de zaal gemakkelijk te controleren, dus daar valt niet mee te sjoemelen. Beweren dat iemand een nieuwe maag heeft, of dat zijn tumor sterft is een stuk gemakkelijker.

Ik snap niet waarom mensen zomaar voor zoete koek aannemen dat iemand genezen is. Stelde Zijlstra zelf de medische diagnose 'genezen'? Of liet hij dat over aan een goedgelovig publiek? Of aan de patient zelf?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 feb 2004 15:13

Hij zegt dit in de naam van Jezus.
In de bijbel staat :

"In mijn ( Jezus) naam zullen zij boze geesten uitdrijven, op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden "

Als hij dan ook zegt "tumor sterf"zegt hij altijd : Tumor sterf in de naam van Jezus. En het is Jezus die het dan doet, en niet Jan Zijlstra.
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2004 15:14

joepie schreef:Hoe kun je zeggen dat iemand van reuma genezen is?Dat zul je dan toch moeten controleren. Want bij reuma is het nu eenmaal zo dat het op en neer gaat.
Dus het ene moment kun je pijn hebben en het andere moment niet. Dus wie zegt dat ze genezen zijn?
wat mij ook stoort is dat er gezegd wordt tegen mensen met ADHD of autisten dat er boze geesten in hun zitten. Terwijl het toch duidelijk een ziekte is.
Mijn dochter heeft ADHD maar zeker geen boze geest in haar!
Dus wie zijn er nu eigenlijk echt genezen?
Waren der mensen die blind waren en weer konden zien, lammen die weer gingen lopen, doven die weer gingen horen?

Beste joepie,

Er zijn wel degelijk mensen genezen, en er worden ook mensen genezen. Er zit een arst in het team, en ik ken mensen die genezen zijn van bijv de ziekte MS en die nog steeds rond huppelen. btw er zit een arts in het team, en de zieke worden gekeurd. Maare, waarschijnlijk moet je eerst iets zien dan pas geloven :wink:

Ik kan begrijpen dat het je stoort dat hij zegt dat adhd een boze geest is. Ik ben het daar ook absoluut niet mee eens, ik vondt het vreeselijk, en ik schrok er van toen hij dat zijn. Zo ga je toch niet om met mensen. Wat zou je dochter moeten denken: ben ik niet niet normaal?
Ik geloof dat er mensen weg gaan met enorme psygisge schade.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2004 15:16

wina schreef:Ik vind dat je goed weergegeven hebt hoe de avond verloopt, al geloof ik dat het aanprijzen van boeken wel even langer heeft geduurd dan 10 minuten.

Wat die nazorg betreft, dat is alleen je naam en adres noteren, zodat ze je zijn maandblad toe kunnen sturen en een abbonnement aansmeren.
Ik krijg dat maandblad ook ongevraagd al zo.n 10 jaar, dus bijna van de eerste dag af en heb nog nooit betaald omdat het ongevraagd drukwerk is, en heb altijd de kwitanties weggegooid, maar dat maakt niet uit, je blijft het ontvangen.

ik heb zo eerlijk mogelijk weer te geven hoe de avond verlopen is.
Het boeken aanprijzen duurde zo ongeveer 3 minuten. :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2004 15:18

Frost schreef:
hijwel schreef:maar tussen door waren er ook die echt genezing ontvingen.

Laat me raden: er zijn natuurlijk geen medische dossiers of doktersverklaringen beschikbaar die kunnen aantonen dat de patient inderdaad ziek was en nu genezen is?
Doorgaans houden dit soort figuren niet van controle door onafhankelijke instanties omdat ze dan door de mand vallen. En niet voor niets 'genezen' ze alleen kwaaltjes die voor het publiek ook niet te controleren zijn. Het aangroeien van een geamputeerde arm is voor het publiek in de zaal gemakkelijk te controleren, dus daar valt niet mee te sjoemelen. Beweren dat iemand een nieuwe maag heeft, of dat zijn tumor sterft is een stuk gemakkelijker.

Ik snap niet waarom mensen zomaar voor zoete koek aannemen dat iemand genezen is. Stelde Zijlstra zelf de medische diagnose 'genezen'? Of liet hij dat over aan een goedgelovig publiek? Of aan de patient zelf?

je zou het namoeten vragen, er zit wel een arts bij hem in het team. En er zijn ook getuigen die van te voren bij een arts zijn geweest en daarna terug komen en genezen worden verklaard.
Je zou onderzoek moeten starten als je het echt wil weten.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2004 15:20

Ik ken ook iemand die dus zogenaamd genezen was van ms. Maar daar is dus een intervieuw mee geweest en wat bleek?
Deze persoon moest wel telkens terug omdat de ms helemaal niet echt weg bleek te zijn.
En die arts is de zaal? Heeft die de dossiers van de zieken?
Wat zag je dan dat je wist dat ze genezen waren?
Kijk het eerst zien en dan pas geloven zou dus voor mij ook niet opgaan.
Ik zou dan die mensen moeten blijven volgen om er zeker van te zijn dat het zo is.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 feb 2004 15:38

joepie schreef:Ik ken ook iemand die dus zogenaamd genezen was van ms. Maar daar is dus een intervieuw mee geweest en wat bleek?
Deze persoon moest wel telkens terug omdat de ms helemaal niet echt weg bleek te zijn.
Ik zou dan die mensen moeten blijven volgen om er zeker van te zijn dat het zo is.

Laat ik voorop stellen dat ik 100% geloof dat Jezus( en niet Jan Zijlstra ) mensen geneest.Daar heb ik bewijzen genoeg van gezien. Veertien dagen geleden is bij ons nog een vrouw die verging van de pijn in haar rug door een gescheurde rugwervel, en niet meer op of om kon, na gebed en olie zalving door onze voorganger, in één minuut totaal genezen, en ze is het nog.
Maar een arts in de zaal vind ik ook lariekoek, want die kan niet vast stellen of kanker weg is.
Weest blij in de Heer !

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2004 15:39

joepie schreef:Ik ken ook iemand die dus zogenaamd genezen was van ms. Maar daar is dus een intervieuw mee geweest en wat bleek?

jha, goeie vragen.

Het enige wat ik weet is:
- een vrouw die ms had, en naar een genezingsdienst is geweest en nu nog rond huppeld
- ik weet dat er een dokter bij is om te kijken (wat hij voor de rest doet weet ik niet)
- de mensen die getuigden waren ziek en waren nu volkomen genezen (zou gek zijn, als dit niet allemaal gelogen wordt)
- ik heb mensen gezien die met enorme pijn op het podium kwamen en daarna alles konden bewegen.

Maar ik heb ook mijn bedenkingen, ik zou het heel vreemd vinden als dit alles gelogen zou zijn. En dat het 1 groot toneelstuk is. Waarschnlijk was hij dan allang door de mand gevallen.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 18:14

hijwel schreef:je zou het namoeten vragen, er zit wel een arts bij hem in het team. En er zijn ook getuigen die van te voren bij een arts zijn geweest en daarna terug komen en genezen worden verklaard.

Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken. De bewijslast ligt bij Zijlstra en zijn aanhangers. Zolang hij niet ondubbelzinnig aangetoond heeft dat door zijn bemiddeling (of hoe je het ook wilt noemen) mensen genezen zijn, en dat hij het beter doet dan de reguliere geneeskunde, is er geen enkele reden om hem serieuzer te nemen dan welke andere charlatan dan ook.

Het feit dat hij nogal selectief is in het soort kwaaltjes dat hij behandelt spreekt ook boekdelen. Daaraan herken je de oplichters meteen.

Confucius

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 feb 2004 19:04

Frost schreef:
hijwel schreef:je zou het namoeten vragen, er zit wel een arts bij hem in het team. En er zijn ook getuigen die van te voren bij een arts zijn geweest en daarna terug komen en genezen worden verklaard.

Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken. De bewijslast ligt bij Zijlstra en zijn aanhangers. Zolang hij niet ondubbelzinnig aangetoond heeft dat door zijn bemiddeling (of hoe je het ook wilt noemen) mensen genezen zijn, en dat hij het beter doet dan de reguliere geneeskunde, is er geen enkele reden om hem serieuzer te nemen dan welke andere charlatan dan ook.

Het feit dat hij nogal selectief is in het soort kwaaltjes dat hij behandelt spreekt ook boekdelen. Daaraan herken je de oplichters meteen.
Beetje flauw, hersenchirurg doet ook geen hartoperaties.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 19:13

@mic schreef:Beetje flauw, hersenchirurg doet ook geen hartoperaties.

??? Welke kwaaltjes kan God/Zijlstra wel genezen en welke niet?

Confucius

Terug naar “Archief”