Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 12:51

Zo passief bedoel ik het niet. En ik twijfel ook niet bij Joris, maar het is wel zo dat een mens God op een gegeven moment nodig krijgt, maar uit zichzelf wil hij het dan echt niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 13:02

Het Weermannetje schreef:Denk jij, hijwel, dat als God je op gaat zoeken, dat je dan niet hard wegloopt? Een mens wil echt niet naar Gods eer leven hoor. En als jij denkt dat als je alleen als je hierover nadenkt, dat je dan al van God gevonden bent, och wat ben je dan toch arm, hijwel.

Nee, niet iedereen rent gelijk hard weg. Er zijn zeker mensen die dat wel doen, dat lees je vooral in oude bekeringsgeschiedenissen. Dat mensen een hekel aan de kerk enzo hebben en liever in de herberg of taveerne (zoals dat dan heet :mrgreen: ) zitten om te dobbelen :wink: dan dat ze zich met God bezighouden enzo... maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo.

En ik begin steeds meer een aversie tegen het woordje 'oprecht' te krijgen eigenlijk.. :? In de bijbel komt het niet zo vaak voor geloof ik, maar het lijkt wel alsof alles wat wij hier doen nergens goed voor is, omdat het nooit oprecht zou zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 13:07

Een ander woord voor oprecht is toch gewoon eerlijk? Waarom krijg jij er een aversie tegen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 13:29

Het Weermannetje schreef:Zo passief bedoel ik het niet. En ik twijfel ook niet bij Joris, maar het is wel zo dat een mens God op een gegeven moment nodig krijgt, maar uit zichzelf wil hij het dan echt niet.

Oké, dat is dan weer een pak van mijn hart.
Ik noemde het maar even. Want naast het gevaar van oppervlakkigheid waar ik het over had in de discussie over jeugdkerken, is er ook het gevaar van valse lijdelijkheid. En dat gevoel begon zich aan mij op te dringen als ik zag hoe je op bepaalde dingen reageerde. Dan leek het haast wel alsof jij altijd uit de Bijbel met 'ja maar'-kanttekeningen leest. (Ja, dat is weer een andere editie dan de Statenbijbel met kanttekeningen. :mrgreen: Het is een door mij verzonnen term voor mensen die de Bijbel wel lezen, maar daar heel vreemd omheen redeneren op een manier die meer filosofie is dan schriftuurlijk.)

Maar dat er in de mens een diep fundament van onwil zit door de zondeval, dat ben ik absoluut met je eens. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 13:30

Het Weermannetje schreef:Een ander woord voor oprecht is toch gewoon eerlijk? Waarom krijg jij er een aversie tegen?

Omdat het zo vaak als dooddoener gebruikt wordt en als voorwaarde om tot God te kunnen naderen. Dus als je God zoekt en je vind Hem niet, tja dan zul je wel niet oprecht gezocht hebben. En je kan wel zeggen dat je bekeerd wilt worden, maar wil je het wel oprecht? Een oprechte bidder laat God niet staan.. (maw: je zult wel niet oprecht gebeden hebben als het niet het gewenste effect heeft)

In de bijbel staat niet "wie oprecht dorst heeft kome". Wij zijn niet oprecht, dus dat eist God ook niet van ons.

En ja, we moeten wel eerlijk zijn natuurlijk. Als je tot God bidt en je denkt ondertussen: dikke l*l met je godsdienst, dan kun je daar je vraagtekens wel bij zetten, maar dat is niet het soort onoprechtheid dat bedoeld wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 14:16

God eist wel dat we oprecht zijn, omdat we dat konden voor de val. :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 14:35

Het Weermannetje schreef:God eist wel dat we oprecht zijn, omdat we dat konden voor de val. :!:

God eist nu andere dingen van ons dan toen. Toen eiste Hij dat we de wet hielden, en dat konden we ook. Nu eist Hij alleen maar dat we in vergeving door Jezus Christus geloven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mar 2004 15:49

Het Weermannetje schreef:Denk jij, hijwel, dat als God je op gaat zoeken, dat je dan niet hard wegloopt? Een mens wil echt niet naar Gods eer leven hoor. En als jij denkt dat als je alleen als je hierover nadenkt, dat je dan al van God gevonden bent, och wat ben je dan toch arm, hijwel.

Saul Saul wat vervolgt gij mij? zoefffff en weg was paulus.
Weet je, kijk eens diep in je hart! Als God bezig is in jou hart, dan wil en kan je ook je hart openstellen voor God. Ik heb jaren ged8: ik kan er niks aan doen, en ik wil ook niet. Maar als ik in de kerk zat en ik hoorde: "dan wil je voor God leven" dan d8 ik dat wil ik ook! En dat is echt niet iets wat in mijn hoofd afspreelt, maar dat komt en kwam diep uit mijn hart. Later heb ik geloof mogen krijgen, om te geloven in Jezus mijn persoonlijke zaligmaker.

Weet je kijk eens diep in jou hart, wat vindt je daar? Je weet ik ben zondig, en doe zoveel dingen verkeert. Maar volgens mij weet jij ook (als je op zoek bent naar God) dat je niks andes wil dan leven voor God, ook al staan er zo veel dingen in de weg.

God zegt tegen jou: "lieve Zoon, Ik sta aan de Deur van jou hart, en ik Klop" Hoor je mij? Ik wil in je komen wonen! Doe de deur van je hart open, dan zal ik bij je binnen komen en met jou avondmaal vieren, en hij met Mij.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 21:31

Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?

Volgens mij is dat geen dwaalleer, maar klopt dat wel. En dan vat ik het 'naar de aarde komen' zo op: zich geven voor..., de dood ingaan voor...
Maar dat heeft niet zo zeer met het aanbod van genade te maken. Want het aanbod van genade is voor allen die onder de predikinig zitten.
De naam van dit onderwerp en jouw vraag corresponderen dus niet.

Voorbeeld van een tekst: Johannes 17:9: "Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw." Dat bad Jezus voordat hij ging lijden en sterven.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 26 mar 2004 21:36

Wat moet jij toch in het donker leven. JE WILT NIET dat Jezus Koning over je wordt. Je laat je zo meeslepen met de tijdgeest. Lees nou eens de Bijbel. En ga niet af op wat mensen zeggen, maar op wat God zegt. En daarvoor moet je de Bijbel heeeeel nauwkeurig lezen. God zegt: ZOEK MIJ EN LEEF!!!! Dus niet eerst diep je ellende kennen..... Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven!!! Al kom je met één zonde. Dat is genoeg, dan zie je later wat je nog veel meer heb gedaan. Maar dat wachten van jou is AFwachten....en als je doorgaat daarmee.... ga je, als God het niet verhoedt, voor eeuwig verloren! God zegt telkens weer in Zijn dierbaar Woord dat je moet zoeken. Zoeken om hem te vinden. En als het echt is, dan doe je dat niet voor eeen keer. Maar als je iets kwijt bent, zoek je toch ook net zolang tot je het gevonden hebt? Zo is het ook met God. Je blijft naar Hem zoeken, zolang je Hem nog niet gevonden hebt. Maar je mag volgens mij dan al zeggen, dat dat zoeken van God is. Want een mens....is van nature geneigd God en zijn naaste te haten. Dus ga je niet op zoek van jezelf. Waar moet het dan vandaan komen? We geloven toch niet in krachten of iets dergelijks? Waarom zou het niet van God kunnen komen? Denk je dat God dat niet geeft of niet kan? Best ongelovig ben je dan....
Nog één ding: Zoek MIJ en leef!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 21:58

Goed, ik voeg me er ook nog een keertje bij. :mrgreen:

Prof. G. Wisse noemde in het boekje ook nogal eens deze tekst, Zacharia 4:10: "Want wie veracht den dag der kleine dingen?" En dan bedoel ik dus dat boekje de droefheid naar God.
En W. à Brakel had het ook over dat je moest letten op de kleinste dingen die de Heere aan je ziel deed, als je bezig was met het Avondmaal (voor-/nabetrachting), in de Redelijke Godsdienst.
"Wie 't kleine niet eert, is 't grote niet weerd" zegt het spreekwoord, en dat geldt ook voor het geestelijke leven.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mar 2004 11:07

Het lijkt wel of we bijna geen aanbod van genade meer hebben. Dat is alleen voor de uitverkorenen (volgens weermannetje). Wat moeten we hiermee. Hoe moeten we in deze situatie staan? Of is dit teveel off-topic??? Anders moet er een nieuw topic geopend worden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 12:29

Ik kan het eerlijk gezegd niet los zien van de geschiedenis, die bepaald is door theologische tegenstellingen. Dan krijg je vergroeiingen. En in Nederland betekent dat dat er mensen zijn die niet meer gewoon de Bijbel lezen, gewoon zoals het er staat, maar die liever voor hun geliefde Baäl neerknielen die de naam 'Determinisme' (valse lijdelijkheid) draagt. (Hebben ze van huis uit meegekregen, en daar zijn ze aan gehecht geraakt.) Het valt voor erg veel mensen ook niet mee om radicaal te buigen voor de Schrift. (In feite voor niemand natuurlijk.)
De ene tijd gaat het om de heilige ikonen en de heilige maagd ("Moeder Gods") waar je niet aan mag komen en wat omslachtig door allerlei bijbelcitaten verdedigd wordt, de andere tijd zijn er weer andere verzoekingen gegroeid zoals bepaalde filosofische denkbeelden of een bepaalde bijbelvertaling die heilig is.
(Mocht ik met deze reactie de plank mis slaan, dan zie ik graag een gedegen verdediging en weerlegging van de andere kant tegemoet!)

Een nieuw 'topic'? Nuuuj, lijkt me niet nodig. Wat je zegt valt er zeer zeker wel binnen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 mar 2004 16:17

het voordeel van zo.n baal is dat je niet meer verantwoordelijk bent....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 28 mar 2004 11:57

Lieve mensen,

Christus wil zo graag zaligen! Echt waar, Hij wil ons zo graag laten delen in zijn op Golgotha verworven zaligheid!

Steeds weer weglopen, nee zeggen 'want je moet nu eenmaal uitverkoren zijn', steeds weer vertrap je Christus bloed, ongeloof, de allerergste zonde!

Mensen stop met je gedenk en gefilosofeer. Gooi al je afgodsbeeldjes weg, je lijdelijkheid, je ja-maars, alles, en tja.. dan zie je dat je het niet kunt...

Kijk naar de verhoogde Christus en kijk eens naar Zijn liefde voor verloren zondaren, voor jouw voor mij!! Bidt of Hij je wil vangen door Zijn liefde. Weet je he, verliefd zijn op Jezus is het mooiste wat er is, als je Hem mag omhelzen in geloof!

Hij wil! En jij? Kun je Jezus Christus en Dien gekruisigt opnieuws weeggooien, als vuilnis aan de kant gooien?
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Terug naar “Archief”