caprice schreef:Trijntjejohanna:
cor, volgens mij ben jij een gefustreeert iemand.......
Jij kunt ook zelden eens genieten van muziek volgens mij. Wat een kritiek.

Beste Caprice, beste Trijntjejohanna,
Jullie doen Cor onrecht aan door hem zo te bejegenen. Iemand met een ontwikkelde smaak, met kennis van zaken, kan nu eenmaal niet meer zo onbevangen genieten van alles wat hem wordt voorgeschoteld. Kennis en luisterervaring brengt ook onderscheidingsvermogen met zich mee. Ik denk dat Cor van heel veel muziek geweldig kan genieten, ook van muziek die jullie waarschijnlijk gauw zouden afzetten omdat ze je boven de pet gaat. Cor probeert jullie juist de ogen te openen voor de schoonheid van muziek op niveau. Zijn kritische opmerkingen willen je aan het denken zetten over muziek die je nu gedachtenloos consumeert.
Onlangs hoorde ik op de radio een interview met iemand die als wetenschapsjournalist bij een landelijke krant werkt. Zo'n wetenschapsjournalist is iemand die van nature kritisch naar dingen kijkt, niet alles voor zoete koek aanneemt, zelf nadenkt, vragen stelt. Dat doet hij niet alleen op z'n eigen vakgebied, maar met die houding functioneert hij ook gewoon binnen zijn redactieteam. Hij bemoeit zich dus ook weleens met het werk van collega's, niet om hen af te kraken, maar gewoon omdat die kritische houding nu eenmaal bij hem hoort, en omdat hij dingen ziet die béter zouden kunnen. Eén opmerking uit dat interview zal ik hier citeren: "met die houding maak je je natuurlijk niet populair".
De toepassing maken jullie zelf wel.
SDG