waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 01 mar 2004 18:01

Die reclame voor Content doet mij aan iets minder fraais van deze firma herinneren, namelijk de halve waarheid inzake Genemuiden. En halve waarheden zijn bij mij nog altijd hele leugens. In het RD werden we een half jaar of nog wel langer geconfronteerd met een advertentie, als zou men daar een Content electronicum hebben aangeschaft. Op de internet site idem. Ik heb het net nog even gecheckt; de kerk wordt nog steeds klakkeloos bij de referenties getoond. Het ging hier echter slechts om een tijdelijke plaatsing, in afwachting van het orgel, dat inmiddels al weer zo'n veertien dagen geleden officieel in gebruik werd genomen, dus dat apparaat is inmiddels weer verwijderd.

Blijkbaar kan de marketingmix rond electronicums niet zonder leugens?

Cor
.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 01 mar 2004 19:46

cor, volgens mij ben jij een gefustreeert iemand.......

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 01 mar 2004 20:20

Trijntjejohanna:

Zou best kunnen; ik ken dit woord niet ... :mrgreen:

:D
Cor

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2004 04:58

Cor Roeleveld schreef:Trijntjejohanna:

Zou best kunnen; ik ken dit woord niet ... :mrgreen:

:D
Cor

Jij kunt ook zelden eens genieten van muziek volgens mij. Wat een kritiek. :roll:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 mar 2004 08:56

caprice schreef:Trijntjejohanna:

Jij kunt ook zelden eens genieten van muziek volgens mij. Wat een kritiek. :roll:

Beste Caprice, beste Trijntjejohanna,

Jullie doen Cor onrecht aan door hem zo te bejegenen. Iemand met een ontwikkelde smaak, met kennis van zaken, kan nu eenmaal niet meer zo onbevangen genieten van alles wat hem wordt voorgeschoteld. Kennis en luisterervaring brengt ook onderscheidingsvermogen met zich mee. Ik denk dat Cor van heel veel muziek geweldig kan genieten, ook van muziek die jullie waarschijnlijk gauw zouden afzetten omdat ze je boven de pet gaat. Cor probeert jullie juist de ogen te openen voor de schoonheid van muziek op niveau. Zijn kritische opmerkingen willen je aan het denken zetten over muziek die je nu gedachtenloos consumeert.

Onlangs hoorde ik op de radio een interview met iemand die als wetenschapsjournalist bij een landelijke krant werkt. Zo'n wetenschapsjournalist is iemand die van nature kritisch naar dingen kijkt, niet alles voor zoete koek aanneemt, zelf nadenkt, vragen stelt. Dat doet hij niet alleen op z'n eigen vakgebied, maar met die houding functioneert hij ook gewoon binnen zijn redactieteam. Hij bemoeit zich dus ook weleens met het werk van collega's, niet om hen af te kraken, maar gewoon omdat die kritische houding nu eenmaal bij hem hoort, en omdat hij dingen ziet die béter zouden kunnen. Eén opmerking uit dat interview zal ik hier citeren: "met die houding maak je je natuurlijk niet populair".

De toepassing maken jullie zelf wel.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 10:09

Zo is dat. Muziek die weinig niveau heeft maar wel lekker klinkt lijkt op het eerste gehoor wel leuk en je kan er ook wel van genieten, maar als je je smaak meer ontwikkelt kan je van betere muziek nog veel meer genieten (en van slechtere veel minder).

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 02 mar 2004 11:26

Wat Cor zo schetst van de 'orgelwereld' klopt wel, ik zelf ken ook legio voorbeelden van zeer bedenkelijke en opmerkelijke zaken in negatieve verschijnselen. Wanneer je misstanden aan de kaak stelt of je je kanttekeningen plaatst bij kwaliteit van instrumenten heeft dat naar mijn idee weinig te maken met niet kunnen genieten of gefrustreerd zijn. Ik wil een beeld gebruiken, als ik bouwkundig ingenieur ben en ik onderzoek een nieuw gebouwd huis eni k constateer dat er inferieur materiaal is gebouwd, dat er op suggestieve wijze reclame wordt gemaakt voor het bouwwerk enz., dan zie ik dat met mijn vakmansogen en kan ik dat niet negeren. Terwijl een leek het huis schitterend vindt, het ziet er prachtig uit en je kunt er goed in wonen. De leek vallen die andere zaken niet op, omdat ze simpelweg niet opvallen door gebrek aan materiaal kennis en gebrek aan motivatie ook verder tek ijken dan de eerste indrukken....

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2004 22:09

Dan blijf ik maar onderontwikkeld genieten van muziek. Daar heb ik geen problemen mee.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 mar 2004 22:36

caprice schreef:Dan blijf ik maar onderontwikkeld genieten van muziek. Daar heb ik geen problemen mee.

Je weet niet wat je mist (letterlijk en figuurlijk). Maar goed, da's jouw keuze.
Maar laat opmerkingen als "Jij kunt ook zelden eens genieten van muziek volgens mij. Wat een kritiek" dan ook achterwege, zou ik zeggen.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 23:30

caprice schreef:Dan blijf ik maar onderontwikkeld genieten van muziek. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik ook niet hoor, van mij mag je! 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 06:42

SDG schreef:

Je weet niet wat je mist (letterlijk en figuurlijk). Maar goed, da's jouw keuze.
Maar laat opmerkingen als "Jij kunt ook zelden eens genieten van muziek volgens mij. Wat een kritiek" dan ook achterwege, zou ik zeggen.

SDG

Die 'hoger ontwikkelde' muziek gaat vaak niet over psalmen, en daar houd ik juist zo van.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 mar 2004 10:20

caprice schreef:

Die 'hoger ontwikkelde' muziek gaat vaak niet over psalmen, en daar houd ik juist zo van.[/quote]

Dat is dus absoluut niet waar, maar als je niet weet dat die bestaat....

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 mar 2004 13:34

RECI-TATIVO schreef:
caprice schreef:Die 'hoger ontwikkelde' muziek gaat vaak niet over psalmen, en daar houd ik juist zo van.

Dat is dus absoluut niet waar, maar als je niet weet dat die bestaat....

Idd, er is wel hoger ontwikkelde muziek over de psalmen, maar die is in de refowereld grotendeels onbekend, juist omdat hij hoger ontwikkeld is :D Wat een wereld, he :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 13:44

Ik denk overigens dat we wel een beetje andere criteria voor muziek hanteren. Volgens mij vind caprice de psalmen mooi omdat hij de teksten goed vind, ze hem vertrouwd in de oren klinken en hem een bepaald (goed) gevoel geven.
Terwijl anderen meer kijken naar de kwaliteit van de muziek zelf, waaraan caprice met zijn criteria weinig boodschap heeft.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 mar 2004 14:33

Tekst en inhoud zijn bij de psalmcomposities juist een eenheid, niet los van elkaar te zien, dat geldt in hoge mate voor wat caprice aanduidt met hogere muziek. Het is juist de muziek die in refokringen zo populair is, die totaal voorbij gaat aan dit feit, alles wordt hetzelfde bewerkt, lofpsalm met een stampende toccata achtige fantasie en boete en bedepsalmen met een aria-achtig bibbermelodietje....

Terug naar “Archief”