BladeStraight schreef:Dit vond ik op internet. Ik hoop niet kenmerkend voor de OGG:
https://www.youtube.com/watch?v=alURD6sUCFk
Ik heb gisteravond laat gedeeltes beluisterd, ik heb één keer een kerkdienst bijgewoond van deze ds, maar toen was het niet zo slepend als ik nu hoor.
Dit is niet kenmerkend voor de hele OGG(iN). In rechts bevindelijke kerken wordt wel vaak een bepaalde toon gehanteerd, zeker tijdens votum en groet en het gebed.
Het heeft te maken met eerbied, schroom tot het naderen van de Heilige troon van God.
In de evangelische en linkerflank wordt God gezien als Jezus, als Vader en in die kerken als een rechtvaardig en Heilig Opperwezen.
Als je naar de inhoud van de preek luistert, waar het om gaat, hoor je ook duidelijk verschillen hoe er over God gesproken wordt.
Ik begrijp niet hoe dit fragment op internet komt, want deze kerken zijn niet verbonden aan audio server noch prekenweb.
Het was tot een paar decennia geleden zelfs not done om een band-cassette-opname te maken.
Deze zin komt uit een interview met een CGK dominee uit 1978:
Op een dorp bij Utrecht woonde jaren terug een vrouw, die, toen ze niet meer ter kerk kon gaan en zeer slechtziende werd, van ''moderne middelen'' als kerktelefoon niet wilde weten, nog minder van de kerkauto, die langs de hofsteden en huizen reed om bejaarden op te halen voor de kerkdienst. Zij kon dat niet meemaken. Jaren leefde ze dichtbij de Heere en Zijn Woord, hoewel met veel bekommernis over haar zonden. De kinderen waren met eerbied vervuld voor deze moeder. Heel onverwacht, zonder met haar te overleggen, daar dit dan toch mogelijk op bezwaren zou stuiten, liet een schoonzoon een opgenomen preek op de band aflopen. Deze dienst is er voor gebruikt om haar in de ruimte te brengen en sindsdien zag ze er naar uit op deze wijze de bediening van het Woord nog mee te maken in haar eigen woning.
Het GEHELE ARTIKEL
Men had moeite met het beluisteren van preken van overleden predikanten.