Manier van preken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: manier van preken Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2015 08:32

BladeStraight schreef:Dit vond ik op internet. Ik hoop niet kenmerkend voor de OGG:

https://www.youtube.com/watch?v=alURD6sUCFk

Ik heb gisteravond laat gedeeltes beluisterd, ik heb één keer een kerkdienst bijgewoond van deze ds, maar toen was het niet zo slepend als ik nu hoor.
Dit is niet kenmerkend voor de hele OGG(iN). In rechts bevindelijke kerken wordt wel vaak een bepaalde toon gehanteerd, zeker tijdens votum en groet en het gebed.
Het heeft te maken met eerbied, schroom tot het naderen van de Heilige troon van God.
In de evangelische en linkerflank wordt God gezien als Jezus, als Vader en in die kerken als een rechtvaardig en Heilig Opperwezen.
Als je naar de inhoud van de preek luistert, waar het om gaat, hoor je ook duidelijk verschillen hoe er over God gesproken wordt.
Ik begrijp niet hoe dit fragment op internet komt, want deze kerken zijn niet verbonden aan audio server noch prekenweb.
Het was tot een paar decennia geleden zelfs not done om een band-cassette-opname te maken.

Deze zin komt uit een interview met een CGK dominee uit 1978:
Op een dorp bij Utrecht woonde jaren terug een vrouw, die, toen ze niet meer ter kerk kon gaan en zeer slechtziende werd, van ''moderne middelen'' als kerktelefoon niet wilde weten, nog minder van de kerkauto, die langs de hofsteden en huizen reed om bejaarden op te halen voor de kerkdienst. Zij kon dat niet meemaken. Jaren leefde ze dichtbij de Heere en Zijn Woord, hoewel met veel bekommernis over haar zonden. De kinderen waren met eerbied vervuld voor deze moeder. Heel onverwacht, zonder met haar te overleggen, daar dit dan toch mogelijk op bezwaren zou stuiten, liet een schoonzoon een opgenomen preek op de band aflopen. Deze dienst is er voor gebruikt om haar in de ruimte te brengen en sindsdien zag ze er naar uit op deze wijze de bediening van het Woord nog mee te maken in haar eigen woning.

Het GEHELE ARTIKEL
Men had moeite met het beluisteren van preken van overleden predikanten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Manier van preken

Berichtdoor Katlheen » 02 okt 2015 09:56

Ik heb ook een tijdje zitten luisteren. Om eerlijk te zijn, ik kom er niet doorheen. Met de beste wil van de wereld niet. Enerzijds denk ik dan: wat een onzin om op deze manier iets te zeggen/preken. Anderzijds denk ik: het is de lokale cultuur, als de toehoorders het zo willen horen, laat ze lekker hun gang gaan.
Ik kerk in de OKK, en daar worden sommige delen van de liturgie ook zingend gebracht. Velen uit gereformeerde dan wel charismatische hoek zullen dat ook onzin vinden. Met dat gegeven in mijn achterhoofd denk ik dan: laat mensen toch lekker!
Wat betreft eerbiedigheid: Dat is ook deels bepaald. In onze diensten buigt men voor het kruisbeeld. Niet om te aanbidden, maar uit respect voor Zijn offer. Anderen vinden dat onnodig of raar. Ik krijg persoonlijk jeuk van bepaalde elementen in charismatische hoek. Maar ook dat is weer deels cultureel bepaald. Ik denk dat het goed is om dat in het achterhoofd te houden met dit soort dingen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 02 okt 2015 10:18

Nina schreef: Als ik mijn ongelovige vrienden en vriendinnen zou meenemen naar zo'n dienst, denk ik dat ze gillend zouden weglopen. Dat kan de bedoeling toch niet zijn, dat we zulke obstakels opwerpen voor ongelovigen?

Dit vind ik een belangrijk punt!
Het evangelie van Christus moet verstaanbaar zijn voor iedereen, en niet alleen voor ingewijden.
Een preekstem is niet uitnodigend voor ongelovigen, eerder werkt het drempelverhogend.
Ik kan me niet voorstellen dat Paulus, of wie dan ook van de apostelen,
op die manier op de markten of bij de synagoges, het evangelie hebben verkondigd.
Gewoon praten lijkt me het verstandigste. Eerbied heeft meer te maken met de inhoud en de woorden, dan
met de toon.
En tegenwoordig zijn er genoeg technische middelen om voor iedereen verstaanbaar te zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2015 10:59

mohamed schreef:Ook ik heb er geen last van, maar het is wel een erg vreemde manier van voorlezen. Een kind wat het niet gewend is zou beginnen te huilen en een volwassene misschien ook wel.

rotterdam schreef:Kinderen huilen niet zo vlug hoor Mohamed :D denk maar aan computerspelletjes en sprookjes.
Deze traditionele mensen gebruik(t)en zo'n stem als vorm van eerbied.

Ik vind er vooral een triestheid uit spreken waar je kil van wordt. En dan die zwart wit foto erbij maakt het plaatje compleet.
rotterdam schreef:Wij spraken vroeger bij opa en oma thuis in dialect behalve als opa ging bidden dan schakelde hij naar hoog-Hollands.
Dat was niet omdat hij dacht dat God geen dialect verstond maar hij deed dit ook bij hooggeplaatsten zoals de burgemeester en de notaris dus zeker bij God.
Daarbij hadden kerken vroeger geen geluidsinstallatie en wel een nagalm dus moest men een beetje langzaam praten om de achterste banken te bereiken en ja, zoiets wordt dan een gebruik.

Onze gereformeerde buren deden dat ook, het kwam mij altijd voor dat ze wat bang waren voor God en de kinderen vooral voor hun vader. Ging dat schakelen van dialect bij jullie naar Hooghollands ook gepaard met een stemmingswisseling?
rotterdam schreef:Trouwens, nog geen honderd jaar geleden spraken alle dominees zo.
kijk dit filmpje maar eens dan hoor een vrijzinnige dominee aan het werk ; https://www.youtube.com/watch?v=XcySD-x4e9c

Zal er later nog even naar kijken. Honderd jaar is inderdaad zomaar voorbij en hoe ze honderd jaar terug drumden in Amerika was knap.

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 02 okt 2015 14:21

mohamed schreef:Ging dat schakelen van dialect bij jullie naar Hooghollands ook gepaard met een stemmingswisseling?

Nee hoor - het was een bevindelijk maar vrolijk gezin :mrgreen:

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 02 okt 2015 18:39

Volgens sommige heeft het met spraakgebrek te maken... ](*,)

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 06 okt 2015 11:19

De inhoud van het gebed is eigenlijk "magge we nog eens gered worden anders zullen we toch voor eeuwig branden". Zo hoort een gebed toch niet te zijn?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2015 11:23

Deze manier van preken is aanstekelijker inderdaad met een trekkingskracht.
De Heere Jezus wil dat alleen Hij gepredikt wordt in alle overtuiging.

https://www.youtube.com/watch?v=sOJNtq-stLA
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2015 17:11

BladeStraight schreef:De inhoud van het gebed is eigenlijk "magge we nog eens gered worden anders zullen we toch voor eeuwig branden". Zo hoort een gebed toch niet te zijn?

Nee, er spreekt zo weinig vertrouwen uit.

Christus zei leer dat God barmhartigheid wil i.p.v. offers (Matth. 12:7) maar dat gaat er bij sommigen met boter en suiker niet in en daarom veroordelen ze elkaar.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2015 15:58

BladeStraight schreef:De inhoud van het gebed is eigenlijk "magge we nog eens gered worden anders zullen we toch voor eeuwig branden". Zo hoort een gebed toch niet te zijn?

Nogmaals, als je dit wilt begrijpen, moet je eerst meer weten van de achtergrond van het kerkverband en de persoon in kwestie.
Het is in bepaalde kringen een: och mocht het nog zo zijn.
Maar in feite is het niet onbijbels!
We zijn rechtelozen geworden, we hebben geen rechten, hebben die verbeurd en verzondigd en dienaangaande liggen we allen onder het Oordeel.
In de algemene geloofsleer anno 2015 is het allemaal wat ruimer geworden.
Een mystieke ervaring is al genoeg om zich bekeerd te noemen.
In die kerken niet. Daar is men bang om zichzelf te bedriegen, of de ander.
Ik kan het persoonlijk wel onder zo'n prediking uithouden, alleen niet als het op een jank- of zeurtoon wordt gedaan.
Het beste is om goed inhoudelijk te luisteren, wat er nu gezegd wordt en door al die franje en tale Kanaäns, is dat lastig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 okt 2015 18:11

Chaya schreef:We zijn rechtelozen geworden, we hebben geen rechten, hebben die verbeurd en verzondigd en dienaangaande liggen we allen onder het Oordeel.

Tale Kanaäns ? :-oo

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 okt 2015 20:49

* zucht *

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 07 okt 2015 23:12

rotterdam schreef:

Tale Kanaäns ? :-oo

Touché :lol:

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2015 09:12

Chaya schreef:Nogmaals, als je dit wilt begrijpen, moet je eerst meer weten van de achtergrond van het kerkverband en de persoon in kwestie.
Het is in bepaalde kringen een: och mocht het nog zo zijn.
Maar in feite is het niet onbijbels!
We zijn rechtelozen geworden, we hebben geen rechten, hebben die verbeurd en verzondigd en dienaangaande liggen we allen onder het Oordeel.
In de algemene geloofsleer anno 2015 is het allemaal wat ruimer geworden.
Een mystieke ervaring is al genoeg om zich bekeerd te noemen.
In die kerken niet. Daar is men bang om zichzelf te bedriegen, of de ander.
Ik kan het persoonlijk wel onder zo'n prediking uithouden, alleen niet als het op een jank- of zeurtoon wordt gedaan.
Het beste is om goed inhoudelijk te luisteren, wat er nu gezegd wordt en door al die franje en tale Kanaäns, is dat lastig.

Ik weet niet wat je moet begrijpen van de achtergrond van dit kerkverband, van de mensen in kwestie, ik wil enkel begrijpen wat de bijbel geven door de Heere God leert en welke Weg daarin gewezen wordt.
Want het is niet zo "och mocht het nog zo zijn", en het stopt niet bij "we hebben geen rechten, we liggen onder het oordeel" Het stopt niet, nee, het gaat verder dankzij het Verlossingswerk van onze Heere Jezus Christus.
In de bijbel staat, in de Efeze brief, wordt vervult van de Geest waarin ook bandeloosheid is, maar geen negatieve bandeloosheid, je wordt vrijgemaakt van de banden. (vul maar in wat je knelt, de traditie, de.....) want, Als de Heilige Geest van God in je leven komt, dan komt er een geweldige vrijheid in je. Je hoeft je nergens meer aan voor te passen, want de Heilige Geest van God Leidt je in Christus.
Je bent dan vrij van banden, we zijn niet bang voor de dag van morgen, wat er ook gebeurd dichtbij of wereld wijd, ik ben niet bang voor de dag van morgen, want mijn leven is verankerd in Jezus.
Ja dan mag je zingen, in Vreugde, met heel je hart de woorden uit Psalm 75 uit dankbaarheid voor de Grote werken Gods voor ons klein mensen kind, onverdiend, Genade, niet verdiend maar toch verkregen als je hier in oprechtheid om vraagt, keer op keer.

https://www.youtube.com/watch?v=9PxMBjhyevc

Psalm 75

1 U alleen, U loven wij;
Ja wij loven U, o HEER;
Want Uw naam, zo rijk van eer,
Is tot onze vreugd nabij;
Dies vertelt men in ons land,
Al de wond'ren Uwer hand.

6 'k Zal dit melden, 'k zal altijd
Zingen Jacobs God ter eer,
Slaan der bozen hoornen neer,
Vellen wat Zijn naam bestrijdt;
Maar der vromen hoorn en macht
Zal verhoogd zijn door Gods kracht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 08 okt 2015 10:12

MoesTuin schreef:Als de Heilige Geest van God in je leven komt, dan komt er een geweldige vrijheid in je. Je hoeft je nergens meer aan voor te passen, want de Heilige Geest van God Leidt je in Christus.

Dat lijkt me een beetje optimistisch. De bijbel leert volgens mij dat een gelovige zowel geest als vlees is. Vervult met de Heilige Geest en in zichzelf nog steeds (=gelijktijdig) een verloren zondaar. De Heilige Geest maakt je niet beter of heiliger, maar past de rechtvaardigheid en heiligheid van de Heere Jezus toe in je leven. Daardoor ga je steeds meer bij je zelf ontdekken hoe veel je tekort komt in je leven. Door het werk van de Heilige Geest sterft je oude leven steeds meer af. Je verdient het niet, het wordt je uit genade toegerekend.
Denk maar eens aan Paulus : aan het einde van zijn leven noemt hij zich de grootste van alle zondaren. Dat is het ontdekkende werk van de Heilige Geest geweest. Ander voorbeeld : Hij moet groeien, ik moet minder worden, zei Johannes de Doper.
Dat is het accent wat ik in deze preek hoor. Die ik overigens wel gedateerd vind klinken, maar dat terzijde.
Vooruit met de geit!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”