Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:03

StillAwake schreef:Nee, niet in dit topic.
je hebt in een ander topic over deze therorieen wel eens naar de epistels van deze man verwezen, en ik moet zeggen dat ik het gedachtenexpiriment erg goed vond, maar dat ik inhoudelijk weinig dingen in zijn verhaal tegenkwam.
Het is ook niet zozeer het Bijbels werelbeeld wat me intirgeert, maar vooral de reden waarom mensen daar in geloven en daar belang aan hechten.
Mijn vraag was dus oprecht gemeend, en zeker niet om je te kijk te zetten ofzo.
Jammer dat je dat zo interpreteert...

Waar heb ik naar epistels van deze man verwezen dan? Want je deed alsof je er helemaal niets van wist. Dus ik begrijp het niet meer.
Het is me nu dus duidelijk dat je wilt weten waarom gelovige mensen belang hechten aan bepaalde onderwerpen?
En je wilt niet inhoudelijk de visie hierover weten? Dan ben ik heel snel uitgepraat want dat heb ik al uitgelegd.
Het is belangrijk om te weten wat "buiten" is en wat "binnen" is wat "boven" is en wat "onder" is en als dat synoniemen zijn dat moet dat te verklaren zijn er zijn nogal wat teksten over de toekomst en over het verblijf van de gelovige doden en ongelovige doden die mij door het bestuderen van het Bijbelse wereldbeeld en de positie van de Boom des Levens, de hof van Eden, het Paradijs, de derde hemel waar Paulus is geweest duidelijker zijn geworden om daar een beeld van te vormen.
Ik heb geen verstand van vliegtuigen en raketten en dat soort zaken, en dat kan me weinig schelen, maar wel andere zaken die dichterbij mij liggen. En dat de aarde vast gefundeerd ligt, en dat het woordje "oosten" verwant is aan de oorsprong,. is toch heel bijzonder.
Waarom werd die hof geplant als je er toch uitgestuurd wordt.
Als de aarde helemaal onder water is gezet in Genesis 1, waar ging dat water dan naar toe?
Waarom had God een meetsnoer nodig.
Waarom zijn de afmetingen van de tabernakel zo belangrijk dat ze centimeter voor centimeter ( eigenlijk ellen) worden voorgeschreven zodat alles op honderd uitkomt.
De tabernakel juist als beeld van de schepping waarin God Zich kleedt.
Hoe dan?
Waarom worden de hemelen en de aarde een kleed genoemd?
En hoe kan een kleed nu verouderen? Moet het dan naar de stomerij?
Nee want ze worden verbrand.
En waarom dan?
Waarom roepen wij dat de aarde beweegt en de Bijbel zegt dat zij stil staat.
Waar liggen de grondvesten? Wie heeft haar hoeksteen gelegd?
Hoezo gegrondvest boven de rivieren?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 22:04

Wilsophie schreef:Als in Nehemia 9 vers 6 gezegd wordt dat de hemel der hemelen gemaakt is dan hebben we een probleem
Hoezo? Dat wordt er namelijk inderdaad gezegd.

Wilsophie schreef:want het is juist de hemel die er altijd al was, het zou in tegenspraak zijn met Psalm 148 vers 4,5
Hoe kom je erbij dat de hemel er altijd al was?!?! En waarom zou Nehemia 9 v. 6 in tegenspraak kunnen zijn met Psalm 148:4-5? In welk opzicht???

Wilsophie schreef:en daar staat dat de hemel der hemelen en de hemelen van Genesis geschapen is en er wordt alleen in Nehemia gezegd dat hij gemaakt is.
Dat staat niet allen in Nehemia hoor.. wie heeft je dat wijsgemaakt? Het staat óók in Exodus 20:11, 31:17, 2 Kon. 19:15, 1 Kron. 16:26, 2 Kron. 2:12, Psalm 33:6, 96:5, 115:5, 121:2, 124:8, 134:3, 146:6, Jesaja 37:16, 45:18, Jeremia 32:17, Hand. 4:24, 14:15 en Openbaring 14:7.

Wilsophie schreef:Van de plaats waar God woont (...) wordt nergens gezegd dat die geschapen werd.
Volgens Psalm 2:4, Jesaja 57:15 en Hand. 17:24 woont Hij in de hemel. En ja, die is inderdaad gemaakt, zie de teksten hierboven.

Wilsophie schreef:Van de (...) Boom des Levens wordt nergens gezegd dat die geschapen werd.
Whahahahhahah. Genesis 2:9 al gelezen?!?!?!?!?!

Wordt het niet ´s tijd dat je je bijbel onder het stof vandaan haalt Wil?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:05

StillAwake schreef:Daar kan ik inkomen. Maar in hoeverre is dat strijdig met de Aarde als bol?

Waar is dan op een bol het midden? En wat is dan IN de bol volgens jou? Zie jij alles leven op de buitenkant van een bol? En die zweeft dan in het heelal rond? Waar is God dan? En wat is dan de buitenste duisternis.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:11

="vSlooten"]Whahahahhahah. Genesis 2:9 al gelezen?!?!?!?!?!

Wordt het niet ´s tijd dat je je bijbel onder het stof vandaan haalt Wil?

Daar staat dus niet dat de Boom des Levens geschapen werd. God deed Hem uitspruiten. Dat doet Hij nog steeds in onze natuur. De Boom des Levens spreekt over Christus als de Spruit maar Christus is niet geschapen.
Daarom noemde ik het even zijdelings.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:13

n.a.v. de post van v.Slooten...Het is lastig om uit te leggen, maar vanaf de aarde gerekend woont God in de derde hemel en die plaats waar God woont was er altijd al. In den beginne werden de 2 hemelen geschapen het staat er ook in meervoud en dat is de sterrenhemel en de hemel waar de vogels vliegen die dus al een meter minstens boven de grond begint.
Misschien was ik daar niet duidelijk in.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:16

Dat staat niet allen in Nehemia hoor.. wie heeft je dat wijsgemaakt? Het staat óók in Exodus 20:11, 31:17, 2 Kon. 19:15, 1 Kron. 16:26, 2 Kron. 2:12, Psalm 33:6, 96:5, 115:5, 121:2, 124:8, 134:3, 146:6, Jesaja 37:16, 45:18, Jeremia 32:17, Hand. 4:24, 14:15 en Openbaring 14:7.

Niemand heeft mij dat wijsgemaakt, vSlooten, maar Hettys noemde Nehemis 9 vers 6 dus beperkte ik mijn reactie tot die tekst. En daar staat wat bijzonders over de hemel der hemelen. Niet de geschapen 2 hemelen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 13 feb 2014 22:18

Ik begrijp werkelijk niet, waarom je geloof niet deugt, als je nu vindt, dat de aarde en de zon en de andere planeten echt anders gevormd zijn en in verhouding tot elkaar staan, dan wat de bijbelschrijvers dachten. Ik ben wederom verbijsterd door de uiterst vreemde postings die sommigen hier op het net gooien. Het is toch niet zo raar, dat de bijbelschrijvers dachten, dat de aarde een platte schijf was, die einden had en eventueel vier hoekpunten, omdat ze het zo zagen? Ze konden toch ook niet anders dan uit eigen waarneming en redenering de dingen opschrijven? Nu weten we sinds enkele eeuwen, dat het anders in elkaar zit, maar daarom hoeft je geloof er toch niet door te verdwijnen? Is het zelfs niet zo, dat de grootheid van God er alleen maar groter van wordt?

En wederom dat ergerlijke gebruik van losse Bijbelteksten als een schot hagel uit een jachtgeweer. Zichzelf christen noemen en dan zo respectloos met de Schriften omgaan. Verschillende mensen hebben indertijd hun visie op God en de Schepping opgeschreven, met verschillende uitgangspunten en verschillende bedoelingen, maar één ding hadden ze gemeen: ze zagen de aarde als platte schijf en de hemel als een soort zolder, waar je niet in kunt kijken, daarboven. En daar woonde God. En omdat ze die Grootheid slechts konden beschrijven in menselijke beelden en bewoordingen, komt Hij in de bijbel voor als een soort Supermens met menselijke eigenschappen. Het is nog maar de vraag, of ze God oojk werkelijk zo zagen, maar ze konden niet anders. (En wij ook nog steeds niet). Maar we hebben inmiddels wel archeologische kennis en fysica en astronomie en piloten die boven de aarde vliegen en zelfs ruimtevaarders en we hebben foto's en films en radio. Maar nee, dat is allemaal een complot van de duivel (ook alweer een soort Supermens, maar dan negatief), want we kunnen alleen maar geloven, als we alles uit de bijbel blindelings volgen. Wat een schamele vertoning! Wat een bijgeloof, wat een angst.

En gebruik niet psalmteksten als bewijs, want dat zijn persoonlijke gedichten van toenmalige godvrezenden. En de Openbaring is een verzameling visioenen e geen verslaglegging van bepaalde gebeurtenissen of een voorspelling daarvan. Het Scheppingsverhaal kan toch nooit een ooggetuigeverslag zijn. Waarom mag het niet een prachtige geloofsbelijdenis zijn, inclusief schuldbesef, de mooiste van de bijbel?

Waarom moeten andersdenkenden zo onvriendelijk bejegend worden? Angst of machtsuitoefening? Het deugt allebei niet. Er is op internet zoveel baarlijke nonsens te vinden, dat je je wel tweemaal moet bedenken, voor alles, wat gestoorden schrijven, ook direct maar als de waarheid te zien. Ik verbaas me steeds meer hier. Eigenlijk zou je willen gillen van de lach, als het niet zo in-triest was. Waar is ons onbevangen geloof, in blijdschap en dankbaarheid beleefd? Waar bieden wij troost en bemoediging voor allen die in de puree zitten en ook voor onszelf? Niet met deze warboel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:27

Als je leest dat God een hof heeft geplant in Eden tegen het oosten en Hij stelde aldaar de mens.
Iedereen heeft gezocht naar die hof van Eden, of die plaats.
Maar het woordje "in" kun je rustig lezen als....naar het model van...of in de gedaante van... en was dus geen Eden maar God plaatst iets van Zichzelf op aarde en Hij deed dat temidden van de verwoesting die net hersteld was en God plantte een hof naar het model van Eden.
Het woord mikèdèm wil zeggen oorsprong of het oosten en van daaruit ontspringt alles en daarom is de Boom des Levens God Zelf niet geschapen maar geplant aan waterstromen zoals Psalm 1 zegt. Een voedzame Bron. Het is het Eden van Ez. 28, de boom van satan stond niet in het midden. Vanaf dit moment werd deze hof de hof van Eden genoemd en moest onderhouden worden en beplant.

Ik leg dit uit omdat dit symboliseert dat God temidden van de hof woont en een levende Boom is die parallel staat aan Zijn Troon.
Ik herhaal dus dat nergens staat dat deze Boom des Levens geschapen werd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 feb 2014 22:28

Wilsophie schreef:We zouden het over Bijbelteksten hebben op jouw verzoek , dus ik neem Nehemia 9 vers ? na lang zoeken vers 6 dus. Gij zijt die HEERE alleen Gij hebt gemaakt de hemel de hemel der hemelen en al hun heir de aarde en al wat daarop is en Gij maakt die allen levend en het heir der hemelen aanbidt U".

??
Nu had ik de HSV geciteerd. Sorry. zonder versnummer. Ok
Vers 6.
U bent het, HEERE, U alleen. U hebt de hemel gemaakt, de allerhoogste hemel en heel het leger erin, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is, en U doet dat alles leven, en de menigte aan de hemel buigt zich voor U neer.

Hier gaat het dus over de hemel namelijk de hemel der hemelen die niet geschapen maar gemaakt is.
De vraag is: Gaat het nu over de Hemel waar God woont dus de 3e hemel of gaat het over de 2 hemelen die "in den beginne"geschapen is.
Ervan uitgaand dat in Genesis 1 een aantal verschillende woorden worden gebruikt voor het woord, scheppen, maken en formeren. De hemel der hemelen was er n.l. altijd al en behoort niet tot de geschapen hemelen.
Ik neem dat even mee in mijn antwoord want dat is belangrijk voor de begrenzing van de hemelen en de aarde
.

Het gaat over de aarde, de zee en al wat daarin is!!! Niet over het aantal hemelen! Of wat dan ook.

Dat God de aarde schiep in den beginne is overduidelijk, wanneer dat was weten we niet, maar dat er een toebereiding plaats vond waar Hij dingen schiep en maakte en formeerde leert Genesis 1 vanaf vers 3.
Er werden dus dingen levend gemaakt en het leger van de hemelen aanbad God.
Zo lees ik het dus. "de aarde en al wat erOP is" en de zeeën en al wat daarin is. ( ik denk gewoon het levend spul in de zee, de vissen enz...) Wat staat tegenover de levende wezens OP de aarde inclusief de mensen.
Dat we OP de aarde leven dus op het aardoppervlak is overduidelijk want er is ook iets ONDER het aardoppervlak.
Ik weet niet of je dit bedoelt?

We leven dus OP de aarde.

Ik heb je al het voorbeeld gegeven van die sinaasappel. alles wat binnen de schil is is er dus IN. Dus de mensen ook. En de bomen de bloemen, de bergen, alles is in de aarde, voor wie denkt dat we binnen in de aarde wonen. We wonen in een schil. Erin dus niet erop.

Stel dat jij nou een pit bent in de sinaasappel. Je woont dus binnen in die schil. Dan is er alleen maar een buiten. Geen 'op'.

Dat we OP de aarde leven dus op het aardoppervlak is overduidelijk want er is ook iets ONDER het aardoppervlak.
Ik weet niet of je dit bedoelt?

Nee, wij leven dan dus binnen de aarde, en er is ook iets buiten de aarde. niet eronder. waar zou dat moeten zijn? onder australië? onder de noordpool? Wat is onder?? Waar is onder? Er kan volgens de inwoners alleen een buiten zijn. Geen onder. Er kunnen hoogstens wat wormen en aarde onder je voeten zijn, of wie weet gesteente, maar dat is dus het aardoppervlak zelf . wat daarbuiten is weet je niet, en of het onder is weet je ook niet.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:34

Waarom moeten andersdenkenden zo onvriendelijk bejegend worden?

Dat vraag ik mij ook af!

De Bijbel is misschien nog rijker dan jij weergeeft en beleeft en natuurlijk is het een Boek vol troost en bemoediging, maar het doet niets af aan andere belangrijke gegevens en openbaringen.
Voor jou zijn de PSALMEN mooie gedichten poëzie, voor mij spreken alle 5 boeken in de Psalmen verzameld profetisch over de Messias.
Daarom haalde ik Psalm 1 aan als een Boom des Levens geplant aan waterbeken die Zijn vrucht geeft op Zijn tijd, want Hij kent de weg der rechtvaardigen....
En niemand is verplicht om hierin mee te denken Jaapo.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 feb 2014 22:40

Ter aanvulling.

Afbeelding

We wonen niet OP de aarde maar er IN.

Alhoewel de bijbel anders zegt,
Ook gif is geschapen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 22:47

-foutje-
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 13 feb 2014 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 feb 2014 22:48

Wilsophie schreef:n.a.v. de post van v.Slooten...Het is lastig om uit te leggen, maar vanaf de aarde gerekend woont God in de derde hemel en die plaats waar God woont was er altijd al.
Net alsof God een plaats nodig zou hebben. Trouwens, waar baseer je het idee op dat de derde hemel er altijd al zou zijn, als o.a. Nehemia duidelijk stelt dat die gemaakt is, en dus een begin heeft?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:52

hettys schreef:
Het gaat over de aarde, de zee en al wat daarin is!!! Niet over het aantal hemelen! Of wat dan ook.

Daar ging de tekst wel over. Over de hemel der hemelen dus de 3e hemel en over de geschapen hemelen en al hun heir en de aarde en al wat er op is en de zeeën en al wat erin is. Wat wil je nu weten over deze tekst?

Ik heb je al het voorbeeld gegeven van die sinaasappel. alles wat binnen de schil is is er dus IN. Dus de mensen ook. En de bomen de bloemen, de bergen, alles is in de aarde, voor wie denkt dat we binnen in de aarde wonen. We wonen in een schil. Erin dus niet erop.

Jij haalt het voorbeeld van een sinaasappel aan en nu moet ik zeggen waar we wonen?
Zeg het maar.

Stel dat jij nou een pit bent in de sinaasappel. Je woont dus binnen in die schil. Dan is er alleen maar een buiten. Geen 'op'.
Ik ben nog geen kersenpit, en ik woon niet op de plaats van die pit.
Er is een buiten dat klopt, en er is een binnen. Ik zeg niet dat er een "op" is dat zeggen de mensen die zeggen dat we op de bol leven.
Ik weet niet waar je heen wilt. Je moet de sinaasappel doorsnijden, dan kom je bij een bepaald beeld waar het centrum ook het fundament ligt.
De aarde is boven de wateren gegrond en niet erop.

Nee, wij leven dan dus binnen de aarde, en er is ook iets buiten de aarde. niet eronder. waar zou dat moeten zijn? onder australië? onder de noordpool? Wat is onder?? Waar is onder? Er kan volgens de inwoners alleen een buiten zijn. Geen onder. Er kunnen hoogstens wat wormen en aarde onder je voeten zijn, of wie weet gesteente, maar dat is dus het aardoppervlak zelf . wat daarbuiten is weet je niet, en of het onder is weet je ook niet.

Waarom is er niets onder de aarde? Onder de aarde zijn wateren die bijvoorbeeld bij de vloed van Noach begonnen te stromen omdat er "gapingen" in de aardkorst kwamen en er kwam water van boven. Dus dat was snel volgelopen. Buiten de aarde is precies wat ook buiten de schil van je sinaasappel is. De Bijbel noemt het de "buitenste duisternis".
Dat de hemelen ook vast staan laat ik dus nu buiten beschouwing.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 22:55

Jvslooten schreef:Net alsof God een plaats nodig zou hebben. Trouwens, waar baseer je het idee op dat de derde hemel er altijd al zou zijn, als o.a. Nehemia duidelijk stelt dat die gemaakt is, en dus een begin heeft?

Ten tijde van Adam had God een plaats in de hof. Dat bepaalde God Zelf. En dat de derde hemel waar God woont er was als vanouds zoals Petrus zegt had ik uit willen leggen, maar Hetty wil het beperken tot de aarde.
Nehemia is wel te verklaren wat er bedoeld wordt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”