martien schreef:Sjaakje schreef: Iedere school heeft als voordeel dat de school ermee mag omgaan zoals de school zelf wil. Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.
Dit begrijp ik niet zo goed...
"Sturen"?
Is het onderwijzen in natuurkunde "sturen"? of in scheikunde? of wiskunde?
Als het om deze kennisgebieden gaat is er nergens protest, zijn de schoolboekjes dik in orde, is alles bon ton. Niks "sturing". En dan is er een klein stukje van het totale wetenschapsveld, dat over de ontwikkeling van de soorten in de natuur gaat. En plotseling is er sprake van "sturing"...
Die kennisgebieden zijn dan ook niet omstreden, dus heeft het ook niets met sturen te maken. Als er 1 opvatting heerst, waarom zou er dan gestuurd moeten worden?!
martien schreef:Wat is het "verademende" aan een uitleg over het ontstaan van de soorten in de natuur, gebaseerd op een minstens 2000 jaar oud boek, dat vol staat met wetenschappelijk aantoonbare onjuistheden, dat alle bestaan de wetenschappelijke feiten negeert en een wereldbeeld schetst dat in flagrante tegenspraak is met het beschikbare feitenmateriaal...
Dat is geen verademing, dat is verstikking. Immers de bestaande feiten moeten op steeds ingewikkelder manier toch nog in het keurslijf van de LETTERLIJKE interpretatie van de bijbel geperst worden.
Nou nee, dat lijkt me niet "een verademing".
Het is alleen erg jammer dat meerdere mensen dit roepen. Het is alleen veel erger dat ze dit roepen zonder grond te hebben voor zulke beweringen. Er is hier al vaker gevraagd om een voorbeeld (niet door mij overigens) en ik heb er nog nooit eentje kunnen ontdekken.
Vooral het 'feiten'materiaal doet me nogal lachwekkend aan: Welke feiten dan?
Het is jammer dat de Bijbel als een keurslijf wordt gezien. Ze is veel breder dan de evolutietheorie.
Mortlach schreef:Sjaakje schreef:En, en dat vergeet je: Er is zelfs ruimte voor discussie! Niet verwacht zeker!?
Echt een discussie of staat de uitkomst ervan van te voren al vast?
en ook @Filosoof: Heb je het ooit bijgewoond? Ik ben zelf namelijk leerling geweest op 1 van de reformatorische scholen.
Mortlach schreef:Sjaakje schreef: Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.
Hoho, geen discriminatie dan, hè? Dan dus ook ALLE scheppingsmythen bespreken, die van de Azteken, van de Egyptenaren, de Grieken, de Chinesen, de Hottentotten, de Maori, de Blauwvoetindanen, de Masaï, etc, etc, etc.
O ja, dat is waar ook, wij als nageslacht komen voort uit de hottentotten, Azteken, Egyptenaren, Grieken, Chinesen, Maori, Blauwvoetindianen en de Masaï. Al die scheppingsverhalen hebben heel veel invloed gehad op onze geschiedenis.
martien schreef::)
Ja.
Een maagd kan niet zwanger worden. Water kan niet veranderen in wijn. je kan niet over water lopen. Het waterniveau kan niet stijgen als alles onder water staat. Je kan niet drie dagen in de maag van een walvis zitten en dat overleven. Je kan niet een 600 meter diepe zee droogblazen door loodrecht op vorm van die zee te blazen. Je kan geen water uit steen slaan. Een braamstruik kan niet branden zonder te verteren.
Dus: Arme wetenschap. Ze kunnen dat niet eens verklaren. Ons menselijk brein schiet tekort.