Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaakje
Mineur
Mineur

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Sjaakje » 19 jan 2011 20:05

Filosoof schreef:
TheKeimpe schreef:Ben je er zelf geweest? Weet je ook hoe dat gebeurt?

Het overgrote deel van mijn sociale kring is protestants. Dus ik weet heel redelijk wat er speelt.
Hoe het gebeurt lijkt me duidelijk. De kinderen leren iets, de leraar legt erbij uit dat de visie niet christelijk is, maar enkel een andere interpretatie die onwaar is.

En, en dat vergeet je: Er is zelfs ruimte voor discussie! Niet verwacht zeker!?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 20:05

Door het geloof, een gave van God, verstaat een mens, dat de wereld geschapen is, zoals ook een schilderij van Rembrand een schepper heeft, nl. Rembrand...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 20:11

Sjaakje schreef:Niet verwacht zeker!?

Nou ja, of er ruimte is voor discussie weet ik niet hoor. Zeker niet als de docent in kwestie expliciet zegt dat de evolutietheorie een onjuiste interpretatie is van de ontwikkeling van het leven.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 22:20

discipel2011 schreef:Door het geloof, een gave van God, verstaat een mens, dat de wereld geschapen is, zoals ook een schilderij van Rembrand een schepper heeft, nl. Rembrand...

Dat is en blijft een enorm kromme vergelijking, simpelweg vanwege het feit dat een schilderij niet leeft en zich niet voortplant met overerving van eigenschappen.

Je zou wel kunnen kijken naar de evolutie in schilderijen van meester en leerlingen en daar weer de leerlingen van, dan kom je wellicht meer in de buurt.

Als ik naar een rotsblok kijk, en die hebben we zat hier in Ierland, is het helemaal niet zo duidelijk dat God daar werk aan heeft gehad.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 22:21

Sjaakje schreef:En, en dat vergeet je: Er is zelfs ruimte voor discussie! Niet verwacht zeker!?

Echt een discussie of staat de uitkomst ervan van te voren al vast?

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 02:08

Sjaakje schreef: Iedere school heeft als voordeel dat de school ermee mag omgaan zoals de school zelf wil. Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.

Dit begrijp ik niet zo goed...

"Sturen"?

Is het onderwijzen in natuurkunde "sturen"? of in scheikunde? of wiskunde?

Als het om deze kennisgebieden gaat is er nergens protest, zijn de schoolboekjes dik in orde, is alles bon ton. Niks "sturing". En dan is er een klein stukje van het totale wetenschapsveld, dat over de ontwikkeling van de soorten in de natuur gaat. En plotseling is er sprake van "sturing"...

Wat is het "verademende" aan een uitleg over het ontstaan van de soorten in de natuur, gebaseerd op een minstens 2000 jaar oud boek, dat vol staat met wetenschappelijk aantoonbare onjuistheden, dat alle bestaan de wetenschappelijke feiten negeert en een wereldbeeld schetst dat in flagrante tegenspraak is met het beschikbare feitenmateriaal...
Dat is geen verademing, dat is verstikking. Immers de bestaande feiten moeten op steeds ingewikkelder manier toch nog in het keurslijf van de LETTERLIJKE interpretatie van de bijbel geperst worden.
Nou nee, dat lijkt me niet "een verademing".

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 07:24

En de mens schiep zich een beeld van God, een evoluerende God, naar zijn of haar gelijkenis en hij of zij zag steeds dat het(Hij) niet goed was, want steeds evolueerde Hij tot een andere God met beperkte mogelijkheden.
Zó creëert de mens zich (een) God, onpersoonlijk, zonder Vaderlijke Liefde, zonder Christus, door Wie alles GESCHAPEN IS!
Wat een armoede en dwaasheid!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 10:29

Sjaakje schreef: Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.

Hoho, geen discriminatie dan, hè? Dan dus ook ALLE scheppingsmythen bespreken, die van de Azteken, van de Egyptenaren, de Grieken, de Chinesen, de Hottentotten, de Maori, de Blauwvoetindanen, de Masaï, etc, etc, etc.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 11:06

discipel2011 schreef:En de mens schiep zich een beeld van God, een evoluerende God, naar zijn of haar gelijkenis en hij of zij zag steeds dat het(Hij) niet goed was, want steeds evolueerde Hij tot een andere God met beperkte mogelijkheden.
Zó creëert de mens zich (een) God, onpersoonlijk, zonder Vaderlijke Liefde, zonder Christus, door Wie alles GESCHAPEN IS!

Ik begrijp je niet... (mijn fout).

Bedoel je dat de evolutietheorie het "scheppen van een God" is?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 20 jan 2011 12:01

Wat is het "verademende" aan een uitleg over het ontstaan van de soorten in de natuur, gebaseerd op een minstens 2000 jaar oud boek, dat vol staat met wetenschappelijk aantoonbare onjuistheden,

O ja?

dat alle bestaan de wetenschappelijke feiten negeert en een wereldbeeld schetst dat in flagrante tegenspraak is met het beschikbare feitenmateriaal...

Is dat zo?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 12:08

Jozo schreef:
Wat is het "verademende" aan een uitleg over het ontstaan van de soorten in de natuur, gebaseerd op een minstens 2000 jaar oud boek, dat vol staat met wetenschappelijk aantoonbare onjuistheden,

O ja?

:)
Ja.
Een maagd kan niet zwanger worden. Water kan niet veranderen in wijn. je kan niet over water lopen. Het waterniveau kan niet stijgen als alles onder water staat. Je kan niet drie dagen in de maag van een walvis zitten en dat overleven. Je kan niet een 600 meter diepe zee droogblazen door loodrecht op vorm van die zee te blazen. Je kan geen water uit steen slaan. Een braamstruik kan niet branden zonder te verteren.

dat alle bestaan de wetenschappelijke feiten negeert en een wereldbeeld schetst dat in flagrante tegenspraak is met het beschikbare feitenmateriaal...

Is dat zo?

Zeker.
Zie het rijtje.
De mens is niet ontstaan uit ene kleifiguur 6000 jaar geleden die leven werd ingeblazen.
Dat verhaal heeft en diepe achtergrond, maar als letterlijke vertelling is het onmogelijk. Maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Daar gaat het verhaal ook helemaal niet over.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 12:11

martien schreef:
discipel2011 schreef:En de mens schiep zich een beeld van God, een evoluerende God, naar zijn of haar gelijkenis en hij of zij zag steeds dat het(Hij) niet goed was, want steeds evolueerde Hij tot een andere God met beperkte mogelijkheden.

Ik begrijp je niet... (mijn fout).

Bedoel je dat de evolutietheorie het "scheppen van een God" is?

O.a. ja een evolutie-god, die heel ver van de mens afstaat...

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 20 jan 2011 12:25

martien schreef:
Sjaakje schreef: Iedere school heeft als voordeel dat de school ermee mag omgaan zoals de school zelf wil. Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.

Dit begrijp ik niet zo goed...

"Sturen"?

Is het onderwijzen in natuurkunde "sturen"? of in scheikunde? of wiskunde?

Als het om deze kennisgebieden gaat is er nergens protest, zijn de schoolboekjes dik in orde, is alles bon ton. Niks "sturing". En dan is er een klein stukje van het totale wetenschapsveld, dat over de ontwikkeling van de soorten in de natuur gaat. En plotseling is er sprake van "sturing"...

Die kennisgebieden zijn dan ook niet omstreden, dus heeft het ook niets met sturen te maken. Als er 1 opvatting heerst, waarom zou er dan gestuurd moeten worden?!

martien schreef:Wat is het "verademende" aan een uitleg over het ontstaan van de soorten in de natuur, gebaseerd op een minstens 2000 jaar oud boek, dat vol staat met wetenschappelijk aantoonbare onjuistheden, dat alle bestaan de wetenschappelijke feiten negeert en een wereldbeeld schetst dat in flagrante tegenspraak is met het beschikbare feitenmateriaal...
Dat is geen verademing, dat is verstikking. Immers de bestaande feiten moeten op steeds ingewikkelder manier toch nog in het keurslijf van de LETTERLIJKE interpretatie van de bijbel geperst worden.
Nou nee, dat lijkt me niet "een verademing".

Het is alleen erg jammer dat meerdere mensen dit roepen. Het is alleen veel erger dat ze dit roepen zonder grond te hebben voor zulke beweringen. Er is hier al vaker gevraagd om een voorbeeld (niet door mij overigens) en ik heb er nog nooit eentje kunnen ontdekken.

Vooral het 'feiten'materiaal doet me nogal lachwekkend aan: Welke feiten dan?

Het is jammer dat de Bijbel als een keurslijf wordt gezien. Ze is veel breder dan de evolutietheorie.

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef:En, en dat vergeet je: Er is zelfs ruimte voor discussie! Niet verwacht zeker!?

Echt een discussie of staat de uitkomst ervan van te voren al vast?

en ook @Filosoof: Heb je het ooit bijgewoond? Ik ben zelf namelijk leerling geweest op 1 van de reformatorische scholen.

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef: Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.

Hoho, geen discriminatie dan, hè? Dan dus ook ALLE scheppingsmythen bespreken, die van de Azteken, van de Egyptenaren, de Grieken, de Chinesen, de Hottentotten, de Maori, de Blauwvoetindanen, de Masaï, etc, etc, etc.

O ja, dat is waar ook, wij als nageslacht komen voort uit de hottentotten, Azteken, Egyptenaren, Grieken, Chinesen, Maori, Blauwvoetindianen en de Masaï. Al die scheppingsverhalen hebben heel veel invloed gehad op onze geschiedenis.

martien schreef::)
Ja.
Een maagd kan niet zwanger worden. Water kan niet veranderen in wijn. je kan niet over water lopen. Het waterniveau kan niet stijgen als alles onder water staat. Je kan niet drie dagen in de maag van een walvis zitten en dat overleven. Je kan niet een 600 meter diepe zee droogblazen door loodrecht op vorm van die zee te blazen. Je kan geen water uit steen slaan. Een braamstruik kan niet branden zonder te verteren.

Dus: Arme wetenschap. Ze kunnen dat niet eens verklaren. Ons menselijk brein schiet tekort.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 20 jan 2011 12:36

Ja.

Ten eerste heeft dit helemaal niets met de evolutietheorie te maken of met creationisme. Maar de bijbel is in die zin inderdaad geen wetenschappelijk boek. De voorbeelden die je noemt zijn wonderen, oftewel een bovennatuurlijke werking van Gods macht. En inderdaad, zonder Goddelijke hulp is het onmogelijk om over water te lopen (etc.). Waar de bijbel spreekt over gewone gebeurtenissen (dus niet wonderen) en spreekt over planten, dieren en natuurverschijnselen ken ik geen tegenspraak met de wetenschap. Daarbij zou ik de bijbel ook zeker niet als wetenschappelijk uitgangspunt nemen, maar ik denk wel degelijk dat ze verenigbaar zijn.

De mens is niet ontstaan uit ene kleifiguur 6000 jaar geleden die leven werd ingeblazen.
Dat verhaal heeft en diepe achtergrond, maar als letterlijke vertelling is het onmogelijk. Maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Daar gaat het verhaal ook helemaal niet over.

Helemaal mee eens.
Maar daarom is het geschetste wereldbeeld niet in tegenspraak met de beschikbare feiten. Het hangt dus van de interpretatie af.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 12:48

Jozo schreef:

O ja?

Ja, al hebben apologeten 2000 jaar gehad om op al die dingetjes antwoorden te verzinnen, het maakt niet uit hoe krom soms.

Is dat zo?

Ja. Maar goed, er zijn gelukkig meer interpretaties dan de ultra-letterlijke.

Terug naar “Archief”