mag een christen voorbehoedsmiddelen gebruiken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 07:15

annvisser schreef:
gurl schreef:
annvisser schreef:Er werd gezegt: "Anderzijds ben ik er wel redelijk van overtuigd dat het in sommige gevallen wel mag, misschien zelfs wel moet. Als je een een erg vruchtbare vrouw bent die ieder jaar een kind krijgt, terwijl je dat psychisch en fysiek helemaal niet aankunt (of je man niet!), dan denk ik persoonlijk dat voorbehoedsmiddelen een serieuze overweging waard zijn. Maar dan wel in afhankelijkheid van God. "

Daar ben ik het niet mee eens,

Kinderen krijgen is een zegen.. God weet precies wat de schouders van een mens kunnen dragen, en wat God jou oplegd is goed..

He ja laten we dat met alles doen...heb je kanker ga vooral niet naar de dokter God weet wat jij aan kan...kan je je huur niet betalen nee ga vooral niet meer werken God weet wat jij aan kan...zwanger van je zevende kind en inmiddels halve zelfmoordneigingen van de stress God weet wat jij aan kan...
Dit is echt bullshit! God weet idd wat jij aan kan daarom heeft hij ons hersens gegeven (de meeste van ons iig) om oplossingen te bedenken voor de dingen die we niet aan kunnen en om grenzen aan te geven. Van God mag je ook zelf nadenken zeg maar...

Je hebt vertrouwen in God, of je hebt het niet...

Aaargh tis dat ik zon aardig meisje ben (en christelijk natuurlijk) maar anders...

Wat een kansloze opmerking...wat weet jij van mij vertrouwen op God? Niks nee idd dus bemoei je daar dan ook ff lekker niet mee.

Ik vetrouw op God maar denk daarnaast ook nog zelf na...maar goed voor sommige mensen is dat blijkbaar te moeilijk

Oeps heb ik me toch niet echt als een aardig christelijk meisje gedragen...
Laatst gewijzigd door gurl op 19 apr 2005 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
stomp niet af, blijf slijpen

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 07:20

Memmem schreef:Teneerste neem je geen kinderen maar krijg je ze!

Kinderen krijg je idd maar ik vind dat je een bewuste keuze moet maken voor kinderen...

Ten tweede maak je ook carriere als je kinderen hebt alleen wordt deze niet betaald :wink: Als thuisblijvende moeder leer je ook telkens nog en moet je telkens meer en andere dingen weten.

Ik wil niet zeggen dat het beter is om carriere te maken dan om thuis te blijven hoor alleen wordt er in de christelijk hoek altijd verschrikkelijk denigrerend gedaan over vrouwen die ervoor kiezen om iets anders te willen bereiken als kinderen...

Ten derde kan een moeder die 8 kinderen heeft ze heus wel de aandacht geven, misschien wel beter dan een moeder met 2 kinderen.

Maar niet als ze daarnaast nog wil werken...

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 19 apr 2005 07:22

annvisser schreef:
tinos schreef:
Je hebt vertrouwen in God, of je hebt het niet...

tegen dat zinnetje is weinig in te brengen, maar dat betekend niet dat je als een roedel konijnen te keer moet gaan terwijl de vrouw dat niet aan kan.. ik erger me er woest aan als ik in de kerk zit en dan zie je z'n afgepijgerde vrouw met een stuk of 7,8 kinderen de kerk in lopen..

vreselijk!!

ik weet dat je uitzonderingen hebt, maar denk eens na! het is Gods bedoeling niet dat je elk jaar een kind krijgt zodat de boel niet eens de gelegenheid krijgt om te herstellen..

in het huwelijksformulier bij ons staat voor de man ook nog eens zoiets als: 'bij haar wonen met verstand'

het is dus in veel gevallen verstandig om voorbehoedsmiddelen te gebruiken als je je dan toch niet in kan houden!!!

Of het Gods bedoeling is om elk jaar een kind te krijgen, dat laat ik even achterwege, maar ik wil even ingaan op "bij haar wonen met verstand".. Dat heb je idd heel mooi gezegt, misschien moet in zo'n geval, een groot gezin, de man wat vaker bijspringen.. de vrouw bijstaan! Dat zou dan een heleboel schelen! Je ziet zo vaak in grote gezinnen dat de man meer weg is dan thuis, dan is het uiteraard niet raar als de vrouw op zondag afgepeigerd in de kerk komt! (daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat ter sprake is in ieder groot gezin, absoluut niet.. )

natuurlijk is die man veel weg...weet jij hoeveel geld het kost om 8 kinderen te onderhouden...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2005 10:34

Memmem schreef:
gurl schreef:Maar goed altijd wordt gezegd dat vrouwen geen of minder kinderen willen omdat ze carriere willen maken en dan alsof dat iets slechts is...Maar is het slecht om carriere te willen maken? Is het slecht om iets te willen bereiken? Is het slecht om te zeggen ik neem maar twee kinderen zodat ik kan blijven werken en de kids ook nog genoeg aandacht kan geven ipv 8 die vervolgens nooit aandacht krijgen...
Teneerste neem je geen kinderen maar krijg je ze! Ten tweede maak je ook carriere als je kinderen hebt alleen wordt deze niet betaald :wink: Als thuisblijvende moeder leer je ook telkens nog en moet je telkens meer en andere dingen weten.
Ten derde kan een moeder die 8 kinderen heeft ze heus wel de aandacht geven, misschien wel beter dan een moeder met 2 kinderen.

Wat een cliche.... Kinderen krijg je.... En als je veilige seks hebt krijg je ze niet. Natuurlijk krijg je kinderen van God, maar ieder echtpaar heeft hierin wel eigen keuzeverantwoordelijkheden. Het "kinderen krijg je, die neem je niet" klinkt als: Je kan er niks aan doen, je krijgt ze of je krijgt ze niet :)

En kan een moeder acht kinderen net zo goed aandacht geven als 2 kinderen? Op een gegeven moment wil de een sporten, de ander wil naar muziekles etc. Tja, dan ben je dag in dag uit ze aan het wegbrengen naar een sportvereniging, muziekles, zwemles, feestjes etc. En zoals Gurl ook aangeeft, 8 kinderen onderhouden kost ook een hoop geld.... Hoeveel tijd kan je er als man dan insteken? Overdag moet er hard gewerkt worden.... Dan moet moeders het dus alleen doen.... voor 10 mensen koken, wassen etc. De man kan dan niet even bijspringen... 's avonds is daar natuurlijk wel ruimte voor... maar dat mensen dan afgepeigerd raken kan ik me goed vorostellen.... 40 uur werken... en 's avonds kinderen wegbrengen en aandacht aan ze besteden... blijft er weinig tijd over voor eigen ontspanning :) Maar ja, dat is een bewuste keuze... dat weet je als je zoveel kinderen wil :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 apr 2005 12:00

DeeKaa schreef:
danserijn schreef:
joepie schreef:
André schreef:
joepie schreef:
André schreef:
joepie schreef:Daarbij wil ik nog even aangeven dat onthouding ook een vorm van voorbehoedsmiddel is. Door onthouding doe je ook aan geboorteregeling.
Die redenering is dus wel leeftijdsafhankelijk voor alle duidelijkheid?

:?:
Nog ff reageren op je vraagteken, een vrouw blijft zoals je weet niet haar hele leven vruchtbaar.

Ik zal wel een beetje dom zijn, maar dan snap ik nog even niet wat je ermee wilde zeggen.

Ik ben juist niet voor het gebruik van de pil.
Er zitten meer nadelen aan dan menigèèn denkt.
Eèn van de oorzaken van niet zwanger kunnen raken bij echtparen is : het langdurig pilgebruik.
Door het gebruik van de pil hebben veel vrouwen minder zin om te vrijen.
Pil gebruik en roken is èèn van de oorzaken dat jonge vrouwen al vroeg een hersenbloeding krijgen. Of een embolie.
Dus zo onschuldig als veel mensen denken is die pil dus niet.

:shock: hoe kom je aan die wijsheid.. :roll: heb je dit uitgezocht?
ik geloof er niet veel van!
bekijk de voordelen is van het slikken van de pil .. want die zijn er ook veel!
(en sommige zet jij hierboven neer als nadeel.. wat niet waar is! je draaid t om! )
Verder hou ik mij buiten de discussie, maar de punten die er staan kloppen wel bijna allemaal. Vooral het langdurig pilgebruik en het niet zwanger kunnen raken is op dit moment een groot probleem..

ik ken dus wel een meisje van 20 die een tromboze been heeft door het gebruik van de pil en de combinatie met roken
zij mag dus ook absoluut de pil niet meer slikken!

joepie

Berichtdoor joepie » 19 apr 2005 18:03

Marnix schreef:
Memmem schreef:
gurl schreef:Maar goed altijd wordt gezegd dat vrouwen geen of minder kinderen willen omdat ze carriere willen maken en dan alsof dat iets slechts is...Maar is het slecht om carriere te willen maken? Is het slecht om iets te willen bereiken? Is het slecht om te zeggen ik neem maar twee kinderen zodat ik kan blijven werken en de kids ook nog genoeg aandacht kan geven ipv 8 die vervolgens nooit aandacht krijgen...
Teneerste neem je geen kinderen maar krijg je ze! Ten tweede maak je ook carriere als je kinderen hebt alleen wordt deze niet betaald :wink: Als thuisblijvende moeder leer je ook telkens nog en moet je telkens meer en andere dingen weten.

Wat een cliche.... Kinderen krijg je.... En als je veilige seks hebt krijg je ze niet. Natuurlijk krijg je kinderen van God, maar ieder echtpaar heeft hierin wel eigen keuzeverantwoordelijkheden. Het "kinderen krijg je, die neem je niet" klinkt als: Je kan er niks aan doen, je krijgt ze of je krijgt ze niet :)

En kan een moeder acht kinderen net zo goed aandacht geven als 2 kinderen? Op een gegeven moment wil de een sporten, de ander wil naar muziekles etc. Tja, dan ben je dag in dag uit ze aan het wegbrengen naar een sportvereniging, muziekles, zwemles, feestjes etc. En zoals Gurl ook aangeeft, 8 kinderen onderhouden kost ook een hoop geld.... Hoeveel tijd kan je er als man dan insteken? Overdag moet er hard gewerkt worden.... Dan moet moeders het dus alleen doen.... voor 10 mensen koken, wassen etc. De man kan dan niet even bijspringen... 's avonds is daar natuurlijk wel ruimte voor... maar dat mensen dan afgepeigerd raken kan ik me goed vorostellen.... 40 uur werken... en 's avonds kinderen wegbrengen en aandacht aan ze besteden... blijft er weinig tijd over voor eigen ontspanning :) Maar ja, dat is een bewuste keuze... dat weet je als je zoveel kinderen wil :)

Het is nog maar de vraag of je ze niet krijgt als je "veilige" seks hebt.
Want het is nog steeds God die ze laat groeien en niet wij.
We kunnen nog zo onze best doen om ze te krijgen of om ze niet te krijgen, maar het is God die ze geeft.
Je zal ze de kost moeten geven marnix, die kinderen die gewoon geboren werden terwijl de ouders dachten veilig seks te hebben.

Ik denk inderdaad dat je beter een gezin kunt hebben met 8 dan met 2 kinderen waarvan de moeder er alles aan doet om ook carriere te maken.
Die dus minder thuis is, en dus al haar enerigie moet verdelen tussen: Man, kinderen (ook brengen en halen naar van alles), werk, oppas, huishouden, en kerk zal er wel bij inschieten. Ook op school kan er niet geholpen worden want ze moeten werken.
Terwijl een moeder met 8 kinderen al haar tijd en aandacht kan besteden aan de taak die ze van God heeft gekregen. En dat is haar gezin.
En het is nog maar de vraag of je ook moet toegeven aan al de bezigheden die kinderen buitenshuis willen hebben.
Maar dan nog is dat makkelijk te combineren met andere gezinnen.
Toen onze vier kinderen naar catbegonnen te gaan en naar de jeugdvereniging, en op de muziek zaten, bleven we ook heen en weer fietsen. Maar dan heb je als ouder ook weer even je kind alleen, en de mogelijkheid om eens lekker met elkaar te keuvelen.
En dan is er inderdaad geen tijd om tv te kijken, maar is dat erg?
Je besteed je tijd inderdaad gewoon aan je gezin, zoals het hoort.
Dat noem je investeren.

Nee, ik denk dat de 2 kinderen minder af zijn dan die 8 kinderen.
Ik denk dat daar meer tijd voor elkaar is dan jij denkt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 apr 2005 23:20

Het ligt er ook aan hoe zelfstandig je je kinderen opvoedt. Wij gingen al vroeg alleen op pad, fietsen maar naar de stad naar muziekles, terwijl kinderen uit mijn klas dat niet alleen mochten. Ik leef nog steeds ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2005 23:49

Het is nog maar de vraag of je ze niet krijgt als je "veilige" seks hebt.
Want het is nog steeds God die ze laat groeien en niet wij.
We kunnen nog zo onze best doen om ze te krijgen of om ze niet te krijgen, maar het is God die ze geeft.
Je zal ze de kost moeten geven marnix, die kinderen die gewoon geboren werden terwijl de ouders dachten veilig seks te hebben.

Als je je best doet om ze te krijgen moet God het inderdaad nog wel geven. Maar als je veilige seks hebt krijg je geen kinderen, zo simpel is het... als je ze wel krijgt dan was het dus geen veilige seks :)

En hoe zit het met geheelonthouding? Krijg je ze dan ook wel als God het wil? Vergeet niet de keuzeverantwoordelijkheid die we op dit punt krijgen. Het is niet zo dat je een kind krijgt of niet... dat hangt ook af van de keuzes die je maakt. Dat God de namen van wie geboren gaan worden allemaal al weet doet aan die keuzemogelijkheid nog niets af. De mens is niet een willoos slachtover van de voorbestemming.

Ik denk inderdaad dat je beter een gezin kunt hebben met 8 dan met 2 kinderen waarvan de moeder er alles aan doet om ook carriere te maken.
Die dus minder thuis is, en dus al haar enerigie moet verdelen tussen: Man, kinderen (ook brengen en halen naar van alles), werk, oppas, huishouden, en kerk zal er wel bij inschieten. Ook op school kan er niet geholpen worden want ze moeten werken.
Terwijl een moeder met 8 kinderen al haar tijd en aandacht kan besteden aan de taak die ze van God heeft gekregen. En dat is haar gezin.
En het is nog maar de vraag of je ook moet toegeven aan al de bezigheden die kinderen buitenshuis willen hebben.
Maar dan nog is dat makkelijk te combineren met andere gezinnen.
Toen onze vier kinderen naar catbegonnen te gaan en naar de jeugdvereniging, en op de muziek zaten, bleven we ook heen en weer fietsen. Maar dan heb je als ouder ook weer even je kind alleen, en de mogelijkheid om eens lekker met elkaar te keuvelen.
En dan is er inderdaad geen tijd om tv te kijken, maar is dat erg?
Je besteed je tijd inderdaad gewoon aan je gezin, zoals het hoort.
Dat noem je investeren.

Nee, ik denk dat de 2 kinderen minder af zijn dan die 8 kinderen.
Ik denk dat daar meer tijd voor elkaar is dan jij denkt.

Je gaat nu wat er bij halen waar we het niet over hadden. Over carriere maken. Daar hadden we het niet over. We hebben het puur over 2 vs. 8 kinderen, daarbij was dacht ik niet genoemd dat bij het gezin met 2 kinderen de moeder carriere zou gaan maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 07:12

Dan moet je toch weer eens terug lezen. Want het was een reactie op het maken van een carriere van de vrouw.

En als je veilig seks hebt en je wilt absoluut geen kinderen, dan moet je dus geen seks hebben. Dat is het enige waarvan je gegarandeerd weet dat er geen kinderen komen. Al de andere mogelijkheden zijn dus nooit volkomen veilig.
Daarbij vind ik je reactie nogal kinderachtig.
Als je denkt veilig te vrijen en je raakt toch zwanger, dan dacht je nog steeds veilig te vrijen. En verwachtte je niet dat je zwanger zou worden.
Het lag ook niet in de bedoeling om dan zwanger te worden.
Als we denken veilig over te steken op de zebra en er is een auto die gewoon doorrijd en je aanrijd, is dan ineens de zebra niet meer veilig?

En je kinderen alleen op pad sturen kan gerust een optie zijn.
Onze kinderen fietsen ook vanaf hun zesde naar school met elkaar.
Maar om s'avonds naar de cath en andere verplichtingen te moeten moesten ze door een donkere tunnel om aan de andere kant van het spoot te komen. Aangezien daar een keer op klaarlichte dag, na kerk tijd een meisje is verkracht, was het geen optie om ze alleen te laten gaan.
En dan ben je inderdaad wel veel aan het heen en weer fietsen.
Maar ook daar zaten goede kanten aan.
Je kunt zo lekker praten op de fiets, je hoefd de ander niet aan te kijken, en het praat zo lekker weg ;-)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 apr 2005 08:41

En als je veilig seks hebt en je wilt absoluut geen kinderen, dan moet je dus geen seks hebben. Dat is het enige waarvan je gegarandeerd weet dat er geen kinderen komen. Al de andere mogelijkheden zijn dus nooit volkomen veilig.

Daar ben ik niet mee eens. Dan krijg je toch de discussie; je mag allleen vrijen zonder anticonceptie want je moet er zwanger door kunnen worden.

Of trek ik nu een verkeerde conclusie?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2005 09:02

Fietsen is heel gezond. En bidden op de fiets is zoiets als wandelen met God. Kan je op de heenweg bidden en op de terugweg heb je kwalitijd met je kind... hmz dat is helemaal nog niet zo gek. Maar als je er 8 hebt, kost het nu eenmaal meer tijd. Dat moet je maar kunnen als moeder.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 09:15

essieee schreef:

Daar ben ik niet mee eens. Dan krijg je toch de discussie; je mag allleen vrijen zonder anticonceptie want je moet er zwanger door kunnen worden.

Of trek ik nu een verkeerde conclusie?

Ja, die trek je.
Want dat zei ik niet. Leek er zelfs niet op :(

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 09:18

Lalage schreef:Fietsen is heel gezond. En bidden op de fiets is zoiets als wandelen met God. Kan je op de heenweg bidden en op de terugweg heb je kwalitijd met je kind... hmz dat is helemaal nog niet zo gek. Maar als je er 8 hebt, kost het nu eenmaal meer tijd. Dat moet je maar kunnen als moeder.

Dat klopt, maar ze zijn nooit allemaal tegelijk groot :D
Dus je zult nooit met alle 8 heen en weer hoeven te fietsen. Er zullen er gewoon altijd al bij zijn die nog te klein zijn om aan allerlei dingen deel te nemen, of die al groter zijn. En dan is er weer het gemak van met de grotere mee kunnen fietsen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2005 10:15

Lala, fietsen met God. Wel een leuke nieuwe uitdrukking ;)En veel bijbelser.

Staat er niet geschreven in de schriften: Welzalig de man die niet wandelt?! ;)

Helemaal zeker ben je nooit nee.... Maar er zijn voorbehoedsmiddelen die zo betrouwbaar zijn dat de kans op zwangerschap dan niet 0 is maar wel nihil. Die kans is zo klein dat als je geen kinderen meer wil, je dat risico wel kan nemen.... Geen seks hebben is namelijk al helemaal geen oplossing... aangezien seks voor meer doeleinden geschikt is dan voor voortplanting. De optie: "We willen geen kinderen dus we hebben geen seks meer" lijkt me geen optie :D

joepie

Berichtdoor joepie » 20 apr 2005 11:42

Lijkt me ook niet Bijbels trouwens.

Want dit zegt de Bijbel erover : 1 Kor. 7: 5 Onthoudt dat elkander niet, tenzij met onderling goedvinden (en) voor een bepaalde tijd, om u te wijden aan het gebed, maar om daarna weder samen te komen, opdat niet de satan u verzoeke wegens [uw] gemis aan zelfbeheersing. 6 Dit zeg ik om u tegemoet te komen, niet om u te bevelen.

Waar ik tegen ageerde is dat jij zegt dat als je veilig vrijt er geen kinderen komen. Maar de enige volkomen veilige manier om geen kinderen te krijgen is : geen gemeenschap hebben.

Terug naar “Archief”