Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 14 feb 2005 18:06

Caprice schreef:Hoe kun je het tegenover God verantwoorden om jezelf of je kinderen ziek te spuiten?

Ik herinner mij een polio-epidemie, waarbij jonge mensen voorgoed verlamd raakten. Ik weet nog hoe zo'n jonge jongen van een jaar of 18 vroeg aan zijn ouders: "Waarom heb je mij niet laten inenten? Is dit Gods wil dan, dat ik voor mijn leven invalide ben?"
Het is zoals Joepie zegt: kinderen zijn een geschenk en wij moeten daar zeer zorgvuldig mee omgaan.
Dat is altijd zo overigens, dat wij zorgvuldig met de ander omgaan.
Zaten we in de auto bij onze predikant. Was het altijd: "Ik moet zorgvuldig en voorzichtig rijden, want ik heb een paar kostbare kinderen van God in mijn auto".
Het geeft je extra verantwoordelijkheid - een kind inenten tegen ziektes die zo'n verschrikkelijk gevolg (kunnen) hebben - hoort daar m.i. bij. Ik denk zelfs dat God mij ter verantwoording had geroepen als ik het niet had laten doen en mijn kinderen waren ziek geworden.
(Misschien is zelfs de vraag van die jonge jongen wel namens God geweest...)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 feb 2005 18:10

Ik lees hier op het forum alleen nog maar positieve reacties. Geeft niet, want ik ben ook voor inenten, maar ik wil wel even aangeven dat je wel de mening van de mensen die het niet doen moet respecteren.

Het argument uit Deut. 22:5 vind ik trouwens ijzersterk. Dat zou je bij misschien veel meer dingen kunnen toepassen. God gaf de bescherming bij het inenten, en die moeten wij dan gebruiken, omdat je anders anderen ook ziek kunt maken.

Echter, de mensen die er tegen zijn moeten vind ik ook ruimte krijgen om hun mening uit te voeren. Hoewel ik het zelf ook moeilijk vind, omdat je daardoor anderen kunt besmetten. Maar inenten is iets dat je naar je eigen geweten moet kunnen invullen, en waarbij je zoveel rekening moet houden met je naaste ook.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 feb 2005 18:31

Juist omdat je met je naaste moet tekening houden kan ik niet meegaan in je redenatie. Want door het niet te doen brengen ze niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar.
En dat is tegen Gods gebod: Heb uw naaste lief als uzelf.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 feb 2005 18:38

joepie schreef:Juist omdat je met je naaste moet tekening houden kan ik niet meegaan in je redenatie. Want door het niet te doen brengen ze niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar.
En dat is tegen Gods gebod: Heb uw naaste lief als uzelf.

Ja, maar ik vind het ook heel belangrijk dat ook die mensen het doen, maar je kunt ze niet verplichten. Ze zouden recht tegen hun principes ingaan op dat moment, en dat is heel moeilijk. Ja, ik zou ook liever hebben dat ze zich allemaal zouden inenten, maar ik ben bang dat ze dat niet willen en nooit zullen doen.
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 14 feb 2005 19:11

Frekje,

Ik begrijp je punt wel - respecteer als iemand het vanuit geloofsovertuiging niet wil - maar misschien dat juist zo'n gesprek met elkaar over dit onderwerp diegenen tot nadenken gaat stemmen en ze zichzelf de vraag stellen: "zien we het wel goed?"
Het is altijd goed je dat soort dingen af te vragen...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 15 feb 2005 18:46

Riska schreef:Frekje,

Ik begrijp je punt wel - respecteer als iemand het vanuit geloofsovertuiging niet wil - maar misschien dat juist zo'n gesprek met elkaar over dit onderwerp diegenen tot nadenken gaat stemmen en ze zichzelf de vraag stellen: "zien we het wel goed?"
Het is altijd goed je dat soort dingen af te vragen...

Helemaal mee eens :wink: :D
Afbeelding

Anneé
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Anneé » 16 feb 2005 16:05

...ik ben zelf zo'n beetje OVERAL tegen ingeent... :wink:
'k heb ook niet het idee dat dit nou zo fout is eigenlijk :?

en...niet verzekeren?? :? ERRUG DOM!!
....maar dás uiteraard mijn mening... :lol:
My Hair Is My Flower, Watch It Bloom :P

http://danielkampwesterwolde2.web-log.nl

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor doornroosje » 26 feb 2005 11:29

ik had ooit een goede discussie over inenten en verzekeren met mijn leraar. Hij zei ik geloof in God dat hij mij ervoor kan behoeden en als iemand uit onze gemeente in de finaciele problemen zit dan word er een colecte voor die persoon gehouden. Hij zei van: bij ons is de diaconie niet meer wat het vroeger was. Vroeger was het egt om je naaste te helpen die in de problemen zat nu gaat het vaak naar de zending.

Het is niet dat ik er op tegen ben maar ik moest er wel over nadenken, dat hij zo vertrouwde op God. Zelf ben ik ookk iingeent en verzekerd
leven is het meervoud van lef!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 feb 2005 11:39

doornroosje schreef:ik had ooit een goede discussie over inenten en verzekeren met mijn leraar. Hij zei ik geloof in God dat hij mij ervoor kan behoeden en als iemand uit onze gemeente in de finaciele problemen zit dan word er een colecte voor die persoon gehouden. Hij zei van: bij ons is de diaconie niet meer wat het vroeger was. Vroeger was het egt om je naaste te helpen die in de problemen zat nu gaat het vaak naar de zending.

Het is niet dat ik er op tegen ben maar ik moest er wel over nadenken, dat hij zo vertrouwde op God. Zelf ben ik ookk iingeent en verzekerd

Ik respecteer iedereens mening, maar de mening van: God zal mij e welv oor behoeden vind ik zo ernorm fout!!
Dan kun jij ook de snelweg over hollen met je ogen dicht, als God wil dat je doodgaat ga je dat, als Hij het niet wil haal je de overkant.
Sorry, het is hard gezegd, maar ik vind het echt niet goeed om zo te denken!
Gaf God ons niet ons verstand? Gaf God ons niet het verstand van de dokters die medicijnen uitvonden?
Als jij een ernstige ziekte krijgt, dan zeg je ook niet: nee, geen medicijnen, als God wil dat ik beter wordt, dan word ik dat ook, daar vertrouw ik op. Tuurlijk vertrouw je dr wel op, maar niet dat je geen medicijnen meer inneemt!

Oke, het medicijnen innemen van tevoren is iets net anders, maar toch denk ik zeker dat je jezelf mag behoeden voor ziektes enzo, net als jij dat doet als je naar buiten gaat en het regent en je trekt een jas aan of je doet een sjaal om als het heel koud is, omdat je niet verkouden wilt worden...

Neej, ik bedoel het allemaal niet hard, ik breng het alleen wat hard, om aan te geven dat ik het niet helemaal 'recht' vind om zo over inentingen te denken :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 feb 2005 11:47

doornroosje schreef: en als iemand uit onze gemeente in de financiele problemen zit dan word er een collecte voor die persoon gehouden. Hij zei van: bij ons is de diaconie niet meer wat het vroeger was. Vroeger was het egt om je naaste te helpen die in de problemen zat nu gaat het vaak naar de zending.

en de tweede collecte is vandaag voor familieX omdat zij finnaciele problemen hebben *zakt door de grond van schaamte* :mrgreen: of zie ik dat weer te kortzichtig?

Waarom gaat het nu veel naar de zending? Omdat wij overvloed hebben en de zending het zo nodig heeft. En zien wij al het werk van de diaconie? Nee!. Ik weet zeker dat als de diaconie van een gezin weet dat ze finaciele problemen ze die ook daadwerkelijk zullen helpen, en dat hoeft dan niet bekend te zijn in de gemeente.

Dit was even goed offtopic. Ontopic dus weer
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”