Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Hm God roept in de bijbel juist mensen op zich te bekerenDus blijkbaar doet Hij het niet zelf..... maar Hij werkt het inderdaad wel... Door genade aan te bieden.... en mensen op te roepen dat aan te pakken. Door ze op te roepen... tot bekering.
B!ngoL!efHebber schreef:Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.
Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?
Dwaalleer? Juist als je dat niet gelooft ben je aan het dwalen. Het wordt tijd dat je eens beter leest in je Bijbel lijkt het.
frekje schreef:Equilibrist schreef:frekje schreef:Hier is lang niet meer op gereageerd, maar ik zelf een kort stukje geschreven met allerlei bijbelteksten erbij, waarom ikzelf het aanbod onvoorwaardelijk zie.
http://home.filternet.nl/~familiehardeman/aanbod.doc
Hier vind je dat bestand.
Bedankt hiervoor, ik vind het zeer duidelijk.
Overigens heb ik dit document weer helemaal aangepast, alleen kwa inhoud over Psalm 23, maar verder ook in de opmaak enzovoorts.
Een belangrijk ding: Het gaat er niet om wat de oudvaders er van vonden, het gaat om het WOORD!!!
En het Woord geeft de onvoorwaardelijkheid van de genade weer, zoals ik in mijn document schreef!
Solus schreef: Het Woord leert dat er in de ontdekking van zonde en schuld plaats gemaakt wordt voor Jezus. Zo staat het niet in jouw document. De reformatoren leerden het wèl, in het spoor van de Bijbel:
Maarten Luther: : “Nu is het noodzakelijk dat de mens eerst door de wet gevangengenomen wordt en in de banden der zonde komt – dat is de angst van zijn geweten. Want wie de zonde niet voelt, zoekt geen genade, geen Evangelie, geen geloof; daarom is de wet de cipier, de keten, de strop en de kerker van het geweten. En God bevrijdt ons niet uit deze banden als wíj denken dat het nodig is, maar Hij maakt dat wij eronder verootmoedigd en verbroken worden tot er bij ons een sterke dorst naar genade ontstaat. Dan komt Hij en geeft Zijn Woord als ons houvast; wij worden zó in vrijheid gesteld, dat ons verschrikt en angstvallig geweten een goed en gerust geweten wordt.”
Johannes Calvijn:
"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)
Solus schreef:De genade is niet voorwaardelijk, dat beweer ik niet.
Ik zei dat de plaats die je aan ellendekennis geeft in je stuk niet bijbels is. De bijbel leert dat we eerst door de wet overtuigd worden van zonde, opdat we het leven in Christus zullen vinden. Lees de Romeinbrief eens in zijn geheel, en je zult de opbouw ellende, verlossing en dankbaarheid helder terugvinden, in deze volgorde.
En ja, als je Calvijn en Luther ook al neer wil zetten als mensen die dwaalden, dan ben ik toch bang dat onze wegen hier gaan scheiden. Ook vraag ik me dan tussen haakjes af wat je op een reformatorisch forum doet, maar dat terzijde.
Natuurlijk waren Calvijn en Luther niet perfect, en hebben ze ook hun gebreken. Luther heeft zelfs duidelijke punten waar hij in dwaalde (zie zijn avondmaalsleer). Maar wat ik aanhaalde is niet zomaar een punt in de marge, maar een rode draad in beider werk, die door de gehele reformatorische kerk erna, ook in de gehele Nadere Reformatie, beaamd is.
Of wil je gaan zeggen dat de Nadere Reformatie in zo'n cruciaal punt dwalende was? Kortom, de ganse reformatorische kerk heeft eeuwen en eeuwen gedwaald, behalve Arminius zeker?
Solus schreef:je zegt dat ellendekennis na Christuskennis komt. dit is niet bijbels. Wel overigens dat de ellendekennis zeer verdiept wordt, als iemand tot Christus is gekomen, Calvijn noemt het dan "ware boetvaardigheid".
Vervolgens zeg je dat iemand alleen zondaar hoeft te zijn, en zeg je er in één adem bij dat iedereen dat al is. Daarmee maak je je stelling gelijk krachteloos, en beweer je eigenlijk dat er geen bevindelijke kennis van ellende nodig is.
Nogmaals: lees de Romeinenbrief eens aandachtig, en je zult het anders lezen. Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.
Drie stukken.Mat 11,28-30 schreef:28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’Ten eerste: hoe groot mijn zonde en ellende zijn.Efeze 5,8 schreef:8 want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht.[quote=Mat 9,12]12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.Joh 9,41 schreef:41 ‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.’
Rom 3,10 schreef:10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
[/quote]9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.
Raptor schreef:Solus schreef:... Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.
Werden ze niet pas 'verslagen in het hart' nadat ze kennis genomen hadden van de Christus (door de toespraak van Petrus)?
Michel schreef:Raptor schreef:Solus schreef:... Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.
Werden ze niet pas 'verslagen in het hart' nadat ze kennis genomen hadden van de Christus (door de toespraak van Petrus)?
De SV-kanttekening bij dit vers:
'werden doorstoken, of doorprikkeld; namelijk door het leedwezen hunner zonden aan Hem begaan.'
frekje schreef:B!ngoL!efHebber schreef:Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.
Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?
Dwaalleer? Juist als je dat niet gelooft ben je aan het dwalen. Het wordt tijd dat je eens beter leest in je Bijbel lijkt het.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet voorgaat te verderven, maar het eeuwige leeft heeft.
Staat hier dat God de uitverkorenen heeft liefgehad? Nee, Hij heeft de wereld liefgehad! En daarom heeft Hij Zijn Zoon gezonden!
Absoluut schreef:Wat me opvalt, is dat mensen hier de Bijbel graag lezen zonder kanttekeningen...
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten