Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 24374
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2005 18:28

Hm God roept in de bijbel juist mensen op zich te bekeren :D Dus blijkbaar doet Hij het niet zelf..... maar Hij werkt het inderdaad wel... Door genade aan te bieden.... en mensen op te roepen dat aan te pakken. Door ze op te roepen... tot bekering.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 18:44

Marnix schreef:Hm God roept in de bijbel juist mensen op zich te bekeren :D Dus blijkbaar doet Hij het niet zelf..... maar Hij werkt het inderdaad wel... Door genade aan te bieden.... en mensen op te roepen dat aan te pakken. Door ze op te roepen... tot bekering.


Gelukkig bekeert God wel zelf de mens, want de mens kan dat zelf niet. Maar Hij biedt zich wel aan om het te laten doen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor Solus » 06 jan 2005 18:51

B!ngoL!efHebber schreef:
Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?


Dwaalleer? Juist als je dat niet gelooft ben je aan het dwalen. Het wordt tijd dat je eens beter leest in je Bijbel lijkt het.


Zo is het. Hij is alleen gekomen voor de gegevenen des Vaders (zie ook Joh. 6 en Joh. 17). Deze hele wereld bestaat alleen nog omdat er mensen toegebracht zullen worden tot het heil in Jezus. En mensen die toegebracht zijn, dat zijn uitverkorenen. Of gaan we de uitverkiezing tot zaligheid ook al ontkennen?
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Re: Aanbod

Berichtdoor Solus » 06 jan 2005 18:55

frekje schreef:
Equilibrist schreef:
frekje schreef:Hier is lang niet meer op gereageerd, maar ik zelf een kort stukje geschreven met allerlei bijbelteksten erbij, waarom ikzelf het aanbod onvoorwaardelijk zie.

http://home.filternet.nl/~familiehardeman/aanbod.doc

Hier vind je dat bestand.

Bedankt hiervoor, ik vind het zeer duidelijk. :D


Overigens heb ik dit document weer helemaal aangepast, alleen kwa inhoud over Psalm 23, maar verder ook in de opmaak enzovoorts.

Een belangrijk ding: Het gaat er niet om wat de oudvaders er van vonden, het gaat om het WOORD!!!

En het Woord geeft de onvoorwaardelijkheid van de genade weer, zoals ik in mijn document schreef!


Het Woord leert dat er in de ontdekking van zonde en schuld plaats gemaakt wordt voor Jezus. Zo staat het niet in jouw document. De reformatoren leerden het wèl, in het spoor van de Bijbel:

Maarten Luther: : “Nu is het noodzakelijk dat de mens eerst door de wet gevangengenomen wordt en in de banden der zonde komt – dat is de angst van zijn geweten. Want wie de zonde niet voelt, zoekt geen genade, geen Evangelie, geen geloof; daarom is de wet de cipier, de keten, de strop en de kerker van het geweten. En God bevrijdt ons niet uit deze banden als wíj denken dat het nodig is, maar Hij maakt dat wij eronder verootmoedigd en verbroken worden tot er bij ons een sterke dorst naar genade ontstaat. Dan komt Hij en geeft Zijn Woord als ons houvast; wij worden zó in vrijheid gesteld, dat ons verschrikt en angstvallig geweten een goed en gerust geweten wordt.”

Johannes Calvijn:

"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Re: Aanbod

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 19:02

Solus schreef: Het Woord leert dat er in de ontdekking van zonde en schuld plaats gemaakt wordt voor Jezus. Zo staat het niet in jouw document. De reformatoren leerden het wèl, in het spoor van de Bijbel:

Maarten Luther: : “Nu is het noodzakelijk dat de mens eerst door de wet gevangengenomen wordt en in de banden der zonde komt – dat is de angst van zijn geweten. Want wie de zonde niet voelt, zoekt geen genade, geen Evangelie, geen geloof; daarom is de wet de cipier, de keten, de strop en de kerker van het geweten. En God bevrijdt ons niet uit deze banden als wíj denken dat het nodig is, maar Hij maakt dat wij eronder verootmoedigd en verbroken worden tot er bij ons een sterke dorst naar genade ontstaat. Dan komt Hij en geeft Zijn Woord als ons houvast; wij worden zó in vrijheid gesteld, dat ons verschrikt en angstvallig geweten een goed en gerust geweten wordt.”

Johannes Calvijn:

"Welk begin moeten wij maken om deelgenoten te zijn van het eeuwige heil dat aangebracht is door de Zoon van God, namelijk dat wij weten hoe ellendig onze toestand is, en dat dit niet maar is om er een zekere vluchtige inbeelding van te hebben, maar dat wij bedroefd zijn met zulk een treurigheid dat wij verlegen zijn voor God tot aan een haten van onszelf en verfoeien van onszelf. Wanneer wij zo onze rechters zijn, dan zullen wij door God vrijgesproken worden. Wanneer wij zo dood zullen zijn in onszelf, dan zullen wij ons leven vinden in Jezus Christus." (Calvijn, Institutie)


De eerste vraag die ik wil stellen is: Welke bijbelteksten kun je hier bij halen?
Het tweede wat ik wil zeggen is dat Luther en Calvijn zowieso niet het Woord van God zijn, maar uitleggers daarvan. Dat kan zomaar verkeerd zijn.

Maar wat Luther zegt over dat niemand de genade zoekt dan die het nodig denkt te hebben geef ik wel heel duidelijk aan in mijn stuk.
En ook wat Calvijn zegt, maar dit geeft nog niet aan dat de genade voorwaardelijk is. Dat kan ik niet uit deze stukken concluderen en dat was wel het belangrijkste waarvoor ik mijn artikel schreef.

Men maakt het vaak zelf zo moeilijk. Maar Gods Woord is niet moeilijk. Als God beveelt dat we bekeerd moeten worden, moeten we dat dan niet doen en wachten op die zondekennis? Nee, toch?
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 06 jan 2005 19:12

De genade is niet voorwaardelijk, dat beweer ik niet.
Ik zei dat de plaats die je aan ellendekennis geeft in je stuk niet bijbels is. De bijbel leert dat we eerst door de wet overtuigd worden van zonde, opdat we het leven in Christus zullen vinden. Lees de Romeinbrief eens in zijn geheel, en je zult de opbouw ellende, verlossing en dankbaarheid helder terugvinden, in deze volgorde.
En ja, als je Calvijn en Luther ook al neer wil zetten als mensen die dwaalden, dan ben ik toch bang dat onze wegen hier gaan scheiden. Ook vraag ik me dan tussen haakjes af wat je op een reformatorisch forum doet, maar dat terzijde.
Natuurlijk waren Calvijn en Luther niet perfect, en hebben ze ook hun gebreken. Luther heeft zelfs duidelijke punten waar hij in dwaalde (zie zijn avondmaalsleer). Maar wat ik aanhaalde is niet zomaar een punt in de marge, maar een rode draad in beider werk, die door de gehele reformatorische kerk erna, ook in de gehele Nadere Reformatie, beaamd is.
Of wil je gaan zeggen dat de Nadere Reformatie in zo'n cruciaal punt dwalende was? Kortom, de ganse reformatorische kerk heeft eeuwen en eeuwen gedwaald, behalve Arminius zeker?
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 19:29

Solus schreef:De genade is niet voorwaardelijk, dat beweer ik niet.
Ik zei dat de plaats die je aan ellendekennis geeft in je stuk niet bijbels is. De bijbel leert dat we eerst door de wet overtuigd worden van zonde, opdat we het leven in Christus zullen vinden. Lees de Romeinbrief eens in zijn geheel, en je zult de opbouw ellende, verlossing en dankbaarheid helder terugvinden, in deze volgorde.
En ja, als je Calvijn en Luther ook al neer wil zetten als mensen die dwaalden, dan ben ik toch bang dat onze wegen hier gaan scheiden. Ook vraag ik me dan tussen haakjes af wat je op een reformatorisch forum doet, maar dat terzijde.
Natuurlijk waren Calvijn en Luther niet perfect, en hebben ze ook hun gebreken. Luther heeft zelfs duidelijke punten waar hij in dwaalde (zie zijn avondmaalsleer). Maar wat ik aanhaalde is niet zomaar een punt in de marge, maar een rode draad in beider werk, die door de gehele reformatorische kerk erna, ook in de gehele Nadere Reformatie, beaamd is.
Of wil je gaan zeggen dat de Nadere Reformatie in zo'n cruciaal punt dwalende was? Kortom, de ganse reformatorische kerk heeft eeuwen en eeuwen gedwaald, behalve Arminius zeker?


O, ik kraak zeker Luther en Calvijn niet af, echt niet. Maar het zijn wel mensen die zeker fouten kunnen maken. (Ik zeg niet dat ze die maken) Je kunt op mensen bouwen zegt Gods Woord maar dat is niet goed en daar geloof ik ook zeker in. Hoewel mensen wel Gods Woord kunnen weergeven.

Waar haal ik iets aan over de volgorde van ellende-verlossing-dankbaarheid als dat dat niet waar is? Volgens mij zie ik dat nergens in mijn stuk zijn. Ik beweer alleen dat de ellendekennis (de complete, nouja) na de bekering komt. Waarom zou God een bidder laten staan als hij/zij om bekering vraagt en dan ellendekennis geven. Kortom, de ellendekennis is een vrucht van het geloof. Niet iets wat moet gebeuren voor je bekering. Dan is het dus wel een voorwaarde!

Wel moet je zondig zijn om bekeerd te worden. Zeker! Maar als men dat weet, is dat dan niet genoeg als ellendekennis?
http://home.filternet.nl/~familiehardeman/aanbod.doc
Lees dat daarover dan nog maar eens goed door!

De Nadere Reformatie is ook zeker niet verkeerd. Arminius was iemand die zeker dwaalde in zijn leer.

De wet schenkt geen genade. Wat de wet doet is ons alleen maar als zondaar laten zien. Meer niet. De genade komt van Christus en die wordt aangeboden aan ons. En de wet is echt niet zaligmakend, daardoor zien we (herhaling) ons alleen maar als zondaar.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Berichtdoor Solus » 06 jan 2005 19:37

je zegt dat ellendekennis na Christuskennis komt. dit is niet bijbels. Wel overigens dat de ellendekennis zeer verdiept wordt, als iemand tot Christus is gekomen, Calvijn noemt het dan "ware boetvaardigheid".

Vervolgens zeg je dat iemand alleen zondaar hoeft te zijn, en zeg je er in één adem bij dat iedereen dat al is. Daarmee maak je je stelling gelijk krachteloos, en beweer je eigenlijk dat er geen bevindelijke kennis van ellende nodig is.

Nogmaals: lees de Romeinenbrief eens aandachtig, en je zult het anders lezen. Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 21:59

Solus schreef:je zegt dat ellendekennis na Christuskennis komt. dit is niet bijbels. Wel overigens dat de ellendekennis zeer verdiept wordt, als iemand tot Christus is gekomen, Calvijn noemt het dan "ware boetvaardigheid".


Oke, dat kun je allemaal wel beweren, maar kun je ook even aangeven hoe diep die ellendekennis dan volgens jou moet gaan? En dat kan wel in de hele Romeinenbrief staan, ga ik ook zeker lezen, maar kun je me dan ook specifieke teksten aangeven?

Vervolgens zeg je dat iemand alleen zondaar hoeft te zijn, en zeg je er in één adem bij dat iedereen dat al is. Daarmee maak je je stelling gelijk krachteloos, en beweer je eigenlijk dat er geen bevindelijke kennis van ellende nodig is.


Goed, iedereen is natuurlijk (helaas) zondaar, maar echte bevindelijke kennis hoe krijg je die dan? Pas dan wel op dat je dat niet als voorwaarde gaat stellen!

Nogmaals: lees de Romeinenbrief eens aandachtig, en je zult het anders lezen. Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.


Dat was wel een bijzonder geval, want deze mensen hadden dan wel heel snel de ellendekennis gekregen. Ze werden wel verslagen maar nooit dat ze meteen hun hele ellendekennis wisten. Dat was allemaal heel snel gegaan. Ook werkte God toen wel heel bijzonder toen er 3000 mensen ineens tot bekering kwamen.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 07 jan 2005 01:11

Wat versta je onder ellendekennis? De HC zd 1 geeft:
Drie stukken.
Mat 11,28-30 schreef:28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’
Efeze 5,8 schreef:8 want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht.
Ten eerste: hoe groot mijn zonde en ellende zijn.
Joh 9,41 schreef:41 ‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.’
[quote=Mat 9,12]12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel.
Rom 3,10 schreef:10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.
[/quote]
Hieruit blijkt: a. Ellende is een status quo, een kwalificatie, géén restrictie. De mensen die Jezus nodigt, hebben niet per se ellendekennis, maar ze zijn per definitie vermoeid en belast, evenals er geen enkele rechtvaardige is.
b. De gelovige heeft kennis van zijn verdorven staat. Maar er staat nergens iets over de belevingsvolgorde in de bekering. Wel is het (psychologisch) noodzakelijk dat men inziet (er kennis van heeft) dat men van nature in duisternis verkeert. Anders komt men niet tot Jezus. Maar het is geheel onjuist om mensen van Jezus Christus af te houden als ze hem nodig hebben.
c. De HC geeft drie stukken over het leven des geloofs, niet over de bekering. De gelovige zal van de drie stukken kennis hebben, maar vanuit het perspectief van de verloste (Ef. 5,8).

Wie de evangeliën leest, moet de tekst alle geweld aandoen om Jezus' verkondiging en aanbod van redding te beperken tot de uitverkorenen. Wie dit beweert, vertrouwt meer op zijn verstand dan op Gods Woord.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 09:36

Solus schreef:... Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.

Werden ze niet pas 'verslagen in het hart' nadat ze kennis genomen hadden van de Christus (door de toespraak van Petrus)?

Gebruikersavatar
Michel
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 20 mei 2004 10:27
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor Michel » 07 jan 2005 10:38

Raptor schreef:
Solus schreef:... Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.

Werden ze niet pas 'verslagen in het hart' nadat ze kennis genomen hadden van de Christus (door de toespraak van Petrus)?


De SV-kanttekening bij dit vers:

'werden doorstoken, of doorprikkeld; namelijk door het leedwezen hunner zonden aan Hem begaan.'

Raptor

Berichtdoor Raptor » 07 jan 2005 11:06

Michel schreef:
Raptor schreef:
Solus schreef:... Kijk naar de bekering van de mensen op Pinksteren: ze werden éérst verslagen in het hart, vóórdat ze tot de kennis van Christus kwamen. Zo werkt God nòg.

Werden ze niet pas 'verslagen in het hart' nadat ze kennis genomen hadden van de Christus (door de toespraak van Petrus)?


De SV-kanttekening bij dit vers:

'werden doorstoken, of doorprikkeld; namelijk door het leedwezen hunner zonden aan Hem begaan.'

En veranderd dat wat? Ze zagen hun zonden pas nadat ze kennis genomen hadden van Christus, toch? Of is er hier een misverstand tussen het verstaan van 'kennis van Christus'...

Gebruikersavatar
Absoluut
Verkenner
Verkenner
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 jan 2005 09:18
Locatie: Waar ik op dit moment ben

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor Absoluut » 07 jan 2005 11:49

frekje schreef:
B!ngoL!efHebber schreef:
Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?


Dwaalleer? Juist als je dat niet gelooft ben je aan het dwalen. Het wordt tijd dat je eens beter leest in je Bijbel lijkt het.



Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet voorgaat te verderven, maar het eeuwige leeft heeft.

Staat hier dat God de uitverkorenen heeft liefgehad? Nee, Hij heeft de wereld liefgehad! En daarom heeft Hij Zijn Zoon gezonden!


Wat me opvalt, is dat mensen hier de Bijbel graag lezen zonder kanttekeningen...

Gebruikersavatar
Equilibrist
Mineur
Mineur
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 nov 2003 15:39
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor Equilibrist » 07 jan 2005 12:20

Absoluut schreef:Wat me opvalt, is dat mensen hier de Bijbel graag lezen zonder kanttekeningen...

Ja, omdat de Bijbel ook gelezen kan (moet?) worden zonder kanttekeningen. Die hebben helemaal de waarde van het Woord niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten