Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:Nou, helaas merk ik in mijn ultrareformatorische omgeving dat kleding HET gespreksonderwerp is van in iedergeval de vrouwelijke deel van de refo's. Zoals wereldsen hun tijd richten op sex, sport en carriere - zo heeft de refogemeenschap hun tijd vooral gericht op kleding, materialisme en carriere. De gaten moeten schijnbaar toch ergens mee opgevult worden. Helaas is het voor velen niet de volgorde God en naaste.
Marnix schreef:Mijns inziens zijn de zwarte pakken op zich geen probleem. Alleen moeten we ook als we dit soort dingen als gewoonte hebben de volgende dingen ons afvragen:
1. Waarom moeten het pakken zijn en waarom zwart? (als men die kleur kiest omdat die kleur een symbolische betekenis heeft ga ik me zorgen maken)
2. Wat als iemand geen zwart pak wil dragen, om wat voor reden dan ook... wordt het dan opeens een heel groot probleem? Komt die dan niet in de ouderlingenbank zonder zwart pak? Ook dan ga ik me zorgen maken.
Klaas schreef:Iedereen zegt dat het niet om de kleren draait.
Niet iedereen brengt dat in de praktijk
Marnix schreef:Priesterkleding was wit
Numeri 15 schreef:38 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen, dat zij zich gedenkkwasten maken aan de hoeken van hun klederen, van geslacht tot geslacht, en dat zij in de gedenkkwasten aan de hoeken een blauwpurperen draad verwerken. 39 Dat zal u dan tot een gedenkkwast zijn; als gij daarnaar ziet, dan zult gij al de geboden des HEREN gedenken en die volbrengen zonder uw hart of uw ogen te volgen, dat gij u daardoor tot overspel zoudt laten verleiden,
mw schreef:Marnix schreef:Mijns inziens zijn de zwarte pakken op zich geen probleem. Alleen moeten we ook als we dit soort dingen als gewoonte hebben de volgende dingen ons afvragen:
1. Waarom moeten het pakken zijn en waarom zwart? (als men die kleur kiest omdat die kleur een symbolische betekenis heeft ga ik me zorgen maken)
omdat ze als eenheid naar buiten willen treden... er is 1 kleur zwart, 10 kleuren rood, 3 kleuren wit, enz enz. Zwart is gewoon de makkelijkste kleur.... en tjah er zijn kerken die het om andere redenen hebben, maar dat zijn er enkele2. Wat als iemand geen zwart pak wil dragen, om wat voor reden dan ook... wordt het dan opeens een heel groot probleem? Komt die dan niet in de ouderlingenbank zonder zwart pak? Ook dan ga ik me zorgen maken.
kan jij een reden bedenken?
het lijkt mij als iemand weet dat hij ouderling moet worden van God (tzijn immers nog steeds ambten waarvoor je van Godswege geroepen word) hij het zwarte pak voor lief neemt.
Dreamster schreef:Heb ik dat gezegd?
Trouwens, deze discussie gaat eigenlijk niet eens over kleren. Het gaat over tradities in de vorm van zwarte pakken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten