Opgaan in muziek -is dat zondig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Opgaan in muziek -is dat zondig?

Berichtdoor juliagirl » 15 aug 2003 19:05

Ik heb een vraag. Mij is altijd voorgehouden dat muziek alleen goed is als het tot eer van God wordt gespeeld/ gezongen. Maar is het dan verkeerd om ten volle te genieten van vrij moderne pianomuziek zonder zang? (bijv. Laurens van Rooyen) Mag je daar in opgaan, terwijl je niet weet of de componist het tot eer van God heeft geschreven? Ik vind dit erg moeilijk, vooral als ik bedenk dat ik liever naar dit soort muziek luister dan naar kerkmuziek.
'Ik vermag alle dingen, in Christus die mij kracht geeft!' Fil. 4 vs. 13

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 15 aug 2003 19:20

Kheb er weinig moeite mee wanneer ik een keer andere muziek hoor dan christelijke muziek. Ik luister zelf heel veel naar christelijke muziek, op dit moment althans. Dan een tijd weer niet en gaat zo eignelijk op en neer.

Maar kvraag me af waar je een grens trekt. De 1 gaat gerust naar dance feesten e.d. terwijl ikzelf best er van hou om de volumeknop even open te zetten bij nummers als born down in the USA (bruce springsteen) of We will rock you (Queen). Kvind dat een ieder denk ik wel voor zichzelf kan uitmaken of de muziek geschikt is om naar te luisteren. En waarom niet gewoon lekker genieten van die pianomuziek?? Bij ons in de kerk wordt er vaak genoeg een klassiek stuk gespeeld voor, tijdens of na de dienst als voorspel, of naspel.

Maar ja, wat heet opgaan in de muziek? Genieten of volop je laten gaan op een dance evenement....??? Ik zou zeggen gewoon lekker doorgenieten julia!
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 15 aug 2003 19:20

Als jij geniet gewoon van de dingen die God je geeft, geniet God met je mee. Dank God dat Hij instrumentale muziek heeft geschreven. Daar mag je van genieten. Er is echt niks mis mee. Ik vind druiven ook lekker.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

joris

Berichtdoor joris » 15 aug 2003 19:21

in principe mogen we alles gebruiken wat God geschapen heeft. maar als je er een vies gevoel bij hebt, of als duidelijk demonische symbolen aanwezig zijn akn je het beter niet doen.
Meeslepen op muziek is totaal niet verkeerd, het komt zelfs in de bijbel voor. Lees maar eens het verhaal waarin Elia of was het elisa in geestvervoering raakt. Dat gaat in combinatie met muziek. Kies de juiste muziek uit waarin je zeker weten kan opgaan zonder problemen.

Vergeet alleen niet dat muziek een taal is. Een taal die door Lucifer, de gevallen engel van de muziek, erg goed gesproken wordt. Maar ook een taal die God gebruikt bij zijn gaven> de meeste profeten in het OT profeteerden met een citer. Muziek is belangirjk voor God, want Hij heeft zelf een marsband in elkaar laten zetten om voor de ark uit te lopen.OOk in openbaringen kan je lezen dat er muziek gemaakt wordt.

Maak je je zorgen dat je niet genoeg geniet van kerkmuziek? probeer een ander genre geestelijkemuziek?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 aug 2003 19:27

Als jij voelt dat God met jouw is mag je VOLLOP genieten van de muziek........ 8)

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 15 aug 2003 19:29

ja maar god keurt niet alle muziek goed hoor
house en satans muziek vind god niet goed

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 15 aug 2003 20:23

connie schreef:ja maar god keurt niet alle muziek goed hoor

Je hebt, volgens de laatste berichten ook wel christelijke house. En wat je met satan's muziek bedoelt, weet ik niet echt ("Oh wat maken zij mooie muziek, mijn kinderen van de nacht." Bram Stoker)

Wat ik echt een beetje bizar vind, zijn van die happenings als Micheal W Smith enzo. Ik heb eens een cd van die gozer mogen aanhoren, maar vond het erg extreem wat beleving betreft. De manier waarop hij optreed als opzweper en het publiek oproept om allemaal dingen massaal te roepen, dat geeft bij mij een beetje de associatie met een kudde willoze schapen. Hetzelfde geld trouwens ook wel een beetje voor andere concerten, maar als het gaat om religieuze of politieke artiesten, moet je wel goed kunnen blijven nadenken.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 15 aug 2003 21:14

Wat heb jij een ziek plaatje als profiel Storyteller... van zo'n wezen zou ik niet al te veel goeds verwachten, maar goed.

Verder kijk nooit naar de buitenkant van de dingen maar naar het wezen der dingen! Waar gaat het in muziek om... gaat het om liefde die wordt uitgedragen. Of wordt in de muziek het verrotte gediend. M. W. Smiths boodschap was duidelijk: heb elkaar lief en God boven alles. In boze muziek wordt je opgeroepen om jezelf kapot te maken enz. Dat vind ik muziek wat slecht is in zijn wezen. Of het nu prachtig gecomponeerd is of niet. Niet de verpakking, maar de inhoud! Met sommige muziek open je een doos van Pandora... ik denk dat jij dat als geen ander weet Storyteller.

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 15 aug 2003 21:34

dank jullie voor de reacties. Maar ik had het nu niet over popmuziek ofzo hoor! Maar eigenlijk gewoon over pianomuziek, waarvan ik niet weet of de componist de muziek tot eer van God heeft geschreven. En mag je muziek die oorspronkelijk niet tot eer van God is geschreven wel spelen tot eer van God? Daar zit ik juist mee.
'Ik vermag alle dingen, in Christus die mij kracht geeft!' Fil. 4 vs. 13

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 15 aug 2003 21:40

ik denk dat muziek sowieso van God is.
Al het mooie komt van Hem.
Hij wil daar ook mensen en muziek voor gebruiken die misschien niet direkt tot Zijn eer is. Maar indirect zeker wel.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 15 aug 2003 21:47

dank jullie voor de reacties. Maar ik had het nu niet over popmuziek ofzo hoor! Maar eigenlijk gewoon over pianomuziek, waarvan ik niet weet of de componist de muziek tot eer van God heeft geschreven. En mag je muziek die oorspronkelijk niet tot eer van God is geschreven wel spelen tot eer van God? Daar zit ik juist mee.

Je antwoord op de vraag staat in 1 Timotheus 4:

Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.

Dit is overigens een favotekst voor mij :wink:

Muziek is een schepping van God. Je mag er met dankzegging van nemen, want het wordt geheiligd door het Woord God en door gebed. Dus... mits er geen dingen in zitten die je niet in overeenstemming kunt brengen met het woord van God en mits God duidelijk in gebed tot je zegt dat het niet goed is mag je het in dankzegging aanvaarden.

Geniet van het leven en van Zijn schepping!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 aug 2003 22:51

Natuurlijk mag je enorm genieten van muziek (in jouw geval 'vrije' pianomuziek). Maar ik vind 'opgaan in' altijd twee kanten hebben. Je kunt compleet opgaan in het eren van God. En wees eerlijk: dat is zo gek nog niet. Maar opgaan in muziek waarvan je niet weet of God er mee verhoogt word KAN gevaarlijk zijn. Ook 'opzwepende' muziek van gospelartiesten KAN gevaarlijk zijn. Ik vind 'grote' happenings wel wat hebben (zoals zo'n concert van M. W. S. (al vind ik zijn muziek niet mooi) of een concert op het hoofdpodium van Flevo) maar ook voor de intieme sfeer vind ik wat te zeggen. Ik ben het met storyteller eens dat je bij christelijke en politieke, maar eigenlijk bij alle, artiesten moet kunnen blijven nadenken. Kuddegedrag is per definitie niet goed.

ja maar god keurt niet alle muziek goed hoor

Lieve Connie, ik vrees dat een discussie hierover zinloos is. Toch even mijn mening: het gaat niet om de muziekstijl, het gaat om de boodschap van de uitvoerende(n). En wat je met 'satans muziek' bedoelt is me alles behalve duidelijk. Wat versta jij zoal onder 'satans muziek'?

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 16 aug 2003 08:31

ik bedoel onder satans muziek wat over de duivel gaat
house muziek past ook niet bij als je een christen bent
als je een echt christen bent hoor je alleen muziek naar gods eer te luisteren of te zingen
zo denk ik er over

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2003 10:26

connie schreef:ik bedoel onder satans muziek wat over de duivel gaat
house muziek past ook niet bij als je een christen bent
als je een echt christen bent hoor je alleen muziek naar gods eer te luisteren of te zingen
zo denk ik er over

Oke connie,

ehh, waarneer is muziek tot eer van de duivel?
Ik luister echt heel veel verschillende muziek, ik kan echt genieten van Celine Dion. Ik weet dat zij geen christen is. Maar ze zingt zo zuiver en hoog dat ik er soms gewoon kippevel van krijg.
Ik geloof dat ik hier van mag genieten, net zo dat ik mag genieten van de natuur. Gelukkig zijn er ook nog veel gospel artiesten die ook heel mooi kunnen zingen. Micheal W. Smith en Rebbeca St James echt aanraders!

bdw: ik kan je reacties altijd wel waarderen. Zo kort en eerlijk
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2003 14:56

Juist Connie daar sla je de spijker op z'n kop! Muziek moet tot eer van God zijn. Nu geloof ik niet dat Celine Dion tot eer van God zingt, maar ik geloof wel dat je er van mag genieten. Ook super harde metal kan tot eer van God zijn. Maar het is zo jammer dat dit er bij veel mensen niet ingaat. Mensen hebben de neiging om alles wat niet in hun straatje past af te doen als 'van de duivel'. Daarom nogmaals Connie: wanneer vind jij muziek van de duivel? Als de duivel openlijk geprezen/aanbeden word is het duidelijk. Maar geloof jij nu ook dat bepaalde stijlen van de duivel zijn? En zo ja: hoe kom je daarbij en hoe zou jij het dan graag zien?

En Hijwel: gelukkig verschillen smaken ;)

Terug naar “Archief”