Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 15 aug 2003 15:34

Chloë schreef:Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

Ik heb nog een aantal vragen open staan met betrekking op uitverkiezing:

Is het niet dat God de apostelen heeft uitgekozen om het evangelie door te geven, zoals hij eerder de Joden (een groepje tentbewoners die voortdurend met elkaar overhoop lagen) uitkoos om zijn naam groot te maken ?

De apostelen hebben toch de roeping: "Ga naar de drukste wegen en nodig iedereen uit die je tegenkomt" ? Matheus. 22 : 9

Als God wil dat iedereen zalig wordt waarom verkiest Hij dan sommigen uit ?

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Afbeelding

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 15 aug 2003 15:40

everlastingman schreef:
Chloë schreef:Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

Is het niet dat God de apostelen heeft uitgekozen om het evangelie door te geven, zoals hij eerder de Joden uitkoos om zijn naam groot te maken ?

De apostelen hebben toch de roeping: "Ga naar de drukste wegen en nodig iedereen uit die je tegenkomt" ? Matheus. 22 : 9

Ik krijg de neiging om te zeggen dat wij mensen de theologie/godsdienst/leer of hoe je het ook wilt noemen zo gecompliceerd gemaakt hebben, dat veel mensen denken: geef mijn portie maar aan Fikkie. Weleens Joh 3:16 gelezen?? Daar staat een heel simpel antwoord. En ja, ik weet dat er veel geleerden zijn geweest die gezegd hebben: dat staat er niet, maar als ik de bijbel niet meer kan lezen zoals het er staat, waarom lees ik de bijbel dan nog? Of moet ik toch blijven luisteren naar mijn voorvadreren????

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 15 aug 2003 16:10

"Als God wil dat iedereen zalig wordt waarom verkiest Hij dan sommigen uit ?"

1. God wil dat mensen zich bekeren en geloven in Christus, op die voorwaarden schenkt God mensen de zaligheid. Hij wil hen dus de zaligheid schenken als ze aan die voorwaarden voldoen.

2. God ziet een wereld verloren in schuld en die vijandig zijn tegenover de blijde boodschap en verkiest een volk dat hij onvoorwaardelijk wil zaligmaken, en verwerpt een volk, dat Hij niet wil zaligmaken en hen wil Hij terecht laten in hun vijandige staat tegen over Hem en Zijn Woord en Zoon.

Als God wil dat iedereen zalig zou worden, dan is dat op de wijze van een bevel van bekering en geloof, God wil niet dat mensen verloren gaan, God roept hen op tot bekering en geloof en gehoorzamen ze niet, dan gaan ze verloren.
God wil niet iedereen de zaligheid geven en de voorwaarden daarvoor (bekering en geloof) geven. God wil wel dat iedereen zich bekeert en gelooft, maar wil niet een ieders vijandschap ombuigen in gehoorzaamheid. In DIE zin wil God niet iedereen zaligmaken.

We behoeven echter niet te twijfelen aan Gods gewilligheid om zalig te maken wanneer we ons bekeren en geloven in Christus. Ook wil Hij bekering schenken wanneer we daarom vragen! Dat mogen we op grond van Gods Woord geloven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 aug 2003 16:11

Bekijk het eens andersom: wij derven allemaal de heerlijkheids Gods en toch kiest hij nog sommigen uit.

Maar hoe het ook zij, iedereen die wil, kan zalig worden
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 15 aug 2003 16:29

Wilko schreef:Als God wil dat iedereen zalig zou worden, dan is dat op de wijze van een bevel van bekering en geloof, God wil niet dat mensen verloren gaan, God roept hen op tot bekering en geloof en gehoorzamen ze niet, dan gaan ze verloren.

Goed HEER, ik kies voor U, daar U al voor mij heeft gekozen aan het kruis.

Wilko schreef:God ziet een wereld verloren in schuld en die vijandig zijn tegenover de blijde boodschap en verkiest een volk dat hij onvoorwaardelijk wil zaligmaken.

Maar de farizeers (Jezus grootste tegenstanders) waren toch ook Joods?
Hadden de Joden geen geloof nodig?
Afbeelding

Chloë

Berichtdoor Chloë » 15 aug 2003 16:57

everlastingman schreef:Ik heb nog een aantal vragen open staan met betrekking op uitverkiezing:
Ik ook. Een heleboel.

Is het niet dat God de apostelen heeft uitgekozen om het evangelie door te geven, zoals hij eerder de Joden (een groepje tentbewoners die voortdurend met elkaar overhoop lagen) uitkoos om zijn naam groot te maken ?
Jawel.

Waarschijnlijk omdat mensen niet weten wie er uitverkoren is. Om zalig te worden is geloof noodzakelijk (je zaligheid ligt niet in je geloof maar in Christus, toch is geloof noodzakelijk), om je verkiezing te bevestigen moet je dus geloven. Nu gaat iedereen die uitverkoren is *toch wel* geloven, maar God heeft evangelisatie en woordverkondiging als het middel daarvoor gegeven (Rom 10). Hij wil dat het op deze manier gebeurt.

Iedereen verdient de hel. Iedereen. Niemand uitgezonderd. In Zijn genade kiest God enkelen uit om in Christus te zijn. Uitverkiezing is geen beperking, in principe. Sommige mensen maken er een beperking van. Ik heb wel eens gelezen, ik dacht bij Ryle, dat iemand bad: Heere, als ik niet uitverkoren ben, wilt U me dan nu uitkiezen. Mensen die God willen leren kennen, écht willen, die zullen Hem ook leren kennen.
:!:

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 15 aug 2003 17:58

Chloë schreef:Ik ook. Een heleboel.

Ik denk ook dat wij God's plan ook nooit volledig zullen vatten.

Chloë schreef:Iedereen verdient de hel. Iedereen. Niemand uitgezonderd. In Zijn genade kiest God enkelen uit om in Christus te zijn. Uitverkiezing is geen beperking, in principe.

Maar een bevestiging! Ik geloof dat ik me daar wel in kan vinden. THNX!

Ik heb me eens verdiept in het geslachtsregister van Jezus. Wat mij opviel was dat God toen al "heidenen" aan de lijn der belofte toevoegde. Neem bijvoorbeeld de vrouw van koning David.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 aug 2003 10:28

Waarschijnlijk omdat mensen niet weten wie er uitverkoren is. Om zalig te worden is geloof noodzakelijk (je zaligheid ligt niet in je geloof maar in Christus, toch is geloof noodzakelijk), om je verkiezing te bevestigen moet je dus geloven. Nu gaat iedereen die uitverkoren is *toch wel* geloven, maar God heeft evangelisatie en woordverkondiging als het middel daarvoor gegeven (Rom 10). Hij wil dat het op deze manier gebeurt.

Ik geloof niet dat iedereen die uitverkoren is zalig wordt, het hele volk van Israel was uitverkoren, maar niet allen zijn zalig geworden dunkt mij(denk aan de farizeeen). Zie ook Johannes 1.
Afbeelding

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 aug 2003 11:18

@mic schreef:

Ik geloof niet dat iedereen die uitverkoren is zalig wordt, het hele volk van Israel was uitverkoren, maar niet allen zijn zalig geworden dunkt mij(denk aan de farizeeen). Zie ook Johannes 1.
De verkiezing van Israël is m.i. van een andere orde. Israël is uitverkoren als volk opzich, heidenen zijn uitverkoren als individuen in Christus.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 aug 2003 14:13

De verkiezing van Israël is m.i. van een andere orde. Israël is uitverkoren als volk opzich, heidenen zijn uitverkoren als individuen in Christus.

*Als God uitverkiest, en dat voor iedereen zaligmakend is zou dat bij Israel ook zo zijn.

*Als je in romeinen 8:28-30 kijkt zie je een steeds kleinere wordende groep: 1. Iedereen die Hij kent, 2 daarna de groep die Hij uitverkoren heeft, 3 daarna de groep die Hij geroepen heeft (persoonlijk denk ik dat de laatste twee even groot zijn), 4 en daarna de groep die Hij gerechtvaardigd heeft (Niet iedereen die geroepen is = het evangelie kent, wordt gerechtvaardigd) en 5 tenslotte heeft Hij die groep verheerlijkt (de laatste 2 zijn volgens mij ook weer even groot).

*We zijn uitverkoren tot geloven, uitverkoren is een opdracht om te geloven, daar kun je gehoor aan geven, en je kunt het laten.

*Als iedereen die uitverkoren is ook daadwerkelijk zalig zou worden, dan komt de menselijke wil er ook niet meer aan te pas. Nu laat uitverkiezing zien dat de bekering weliswaar bij God begint (want Hij verkiest uit) maar toch de verantwoording van de mens (die moet geloven)
Afbeelding

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 aug 2003 14:21

Een opmerking: God werkt het willen, dus de menselijke wil is wel degelijk belangrijk. "Het is als de volgende redenering: Ik weet dat mijn hersenen mijn armen besturen, dus mijn armen zijn onbelangrijk en het maakt niet uit wat ze doen."

De menselijke verantwoordelijkheid valt niet weg. Maar het is niet het hoogste in ons doen. (Merk trouwens op dat de vraag over hoe het precies zit, voor een groot deel niet direct voor ons waarneembaar is. We moeten niet met de verkiezing in de hand onze verantwoordelijkheid dood gaan slaan, we mogen niet met dogmatiek de Bijbel weg gaan verklaren, aan de andere kant moeten we ook niet de dogmatiek weg gaan verklaren. Als alles goed gaat en je op de toppen van je geloof zit heb je weinig aan dogmatiek, maar als je diep zit, is het wel eens goed om de grotere lijnen toch op een of andere manier te kunnen verbinden en te weten hoe mensen vroeger dingen in de Bijbel combineerden. Ook in tijd van twijfel kan dit helpen, voor mij geldt dat zeker voor de uitverkiezing.)

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 16 aug 2003 15:32

@mic schreef:Als iedereen die uitverkoren is ook daadwerkelijk zalig zou worden, dan komt de menselijke wil er ook niet meer aan te pas. Nu laat uitverkiezing zien dat de bekering weliswaar bij God begint (want Hij verkiest uit) maar toch de verantwoording van de mens (die moet geloven)

Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Romeinen 10 : 9

Kortom, je kunt er 100 % zeker van zijn dat als je van harte gelooft in Christus, je zalig zult worden. Dat is niet vanzelfsprekend, want stel je voor dat Jezus Christus niet onze zonden had gedragen, hoe zouden wij dan zalig zijn geworden ?
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 aug 2003 13:19

everlastingman schreef:Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Romeinen 10 : 9

Kortom, je kunt er 100 % zeker van zijn dat als je van harte gelooft in Christus, je zalig zult worden. Dat is niet vanzelfsprekend, want stel je voor dat Jezus Christus niet onze zonden had gedragen, hoe zouden wij dan zalig zijn geworden ?

Zo simpel is het evangelie :wink:

Ik vind het voorbeeld van parsifal mooi, die onthou ik :!:
Afbeelding

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 19 aug 2003 20:45

Bekering blijft een moeilijk onderwerp. Voor iemand die onbekeerd is (maar wellicht wel met vragen loopt) lijkt het allemaal tegenstrijdig soms. Het is net als met de discussie over voor God kiezen. God vraagt van ons dat we ons bekeren, maar hoe kan een mens zelf kiezen. Als je nog voor de keuze staat lijkt het alsof jij de eerste stap moet nemen, maar als je voor God gekozen hebt (dus Jezus aangenomen hebt als je Verlosser) dan zie je pas dat het toch God was die de eerste stap heeft genomen.

Aan God zal het niet liggen of mensen bekeerd worden. Lees Joh. 3:16 er maar op na. God hield zoveel van de wereld (dus ook jij en ik) dat hij Zijn Zoon gegeven heeft. Als je kijkt naar de betekenis van Hemelvaart dan is dat het teken dat God het offer van Zijn Zoon aanvaart heeft. De weg tot behoud is open. Nu moeten wij alleen nog geloven, dus vertrouwen dat de beloften die God gegeven heeft in Zijn Woord waar zijn. Lees ook eens Opb. 3:20. Daar staat dat God aan de deur (van je hart) staat en daarop klopt. Dat doet Hij door de predeking of op wat voor manier dan ook. Vervolgens staat er 'indien iemand Mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal tot hem inkomen en Avondmaal met hem houden en hij met mij. Er moet dus een antwoord komen op Gods kloppen. Ik ben er van overtuigd dat God bij ieder mens klopt. Alleen kiezen veel mensen ervoor om de deur niet open te doen.

Misschien is er ook een verkeerd beeld van bekering. Bekering is een ommekeer in je leven, waarbij je je naar God toekeert. Je gaat dus anders leven en denken. Maar dat zul je wel zelf moeten doen. En soms is het erg moeilijk om dingen na te laten en andere dingen die je liever niet deed, wel te gaan doen.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 aug 2003 21:42

Gandalf schreef:Bekering blijft een moeilijk onderwerp. Voor iemand die onbekeerd is (maar wellicht wel met vragen loopt) lijkt het allemaal tegenstrijdig soms. Het is net als met de discussie over voor God kiezen. God vraagt van ons dat we ons bekeren, maar hoe kan een mens zelf kiezen. Als je nog voor de keuze staat lijkt het alsof jij de eerste stap moet nemen, maar als je voor God gekozen hebt (dus Jezus aangenomen hebt als je Verlosser) dan zie je pas dat het toch God was die de eerste stap heeft genomen.

Aan God zal het niet liggen of mensen bekeerd worden. Lees Joh. 3:16 er maar op na. God hield zoveel van de wereld (dus ook jij en ik) dat hij Zijn Zoon gegeven heeft. Als je kijkt naar de betekenis van Hemelvaart dan is dat het teken dat God het offer van Zijn Zoon aanvaart heeft. De weg tot behoud is open. Nu moeten wij alleen nog geloven, dus vertrouwen dat de beloften die God gegeven heeft in Zijn Woord waar zijn. Lees ook eens Opb. 3:20. Daar staat dat God aan de deur (van je hart) staat en daarop klopt. Dat doet Hij door de predeking of op wat voor manier dan ook. Vervolgens staat er 'indien iemand Mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal tot hem inkomen en Avondmaal met hem houden en hij met mij. Er moet dus een antwoord komen op Gods kloppen. Ik ben er van overtuigd dat God bij ieder mens klopt. Alleen
kiezen veel mensen ervoor om de deur niet open te doen.

Misschien is er ook een verkeerd beeld van bekering. Bekering is een ommekeer in je leven, waarbij je je naar God toekeert. Je gaat dus anders leven en denken. Maar dat zul je wel zelf moeten doen. En soms is het erg moeilijk om dingen na te laten en andere dingen die je liever niet deed, wel te gaan doen.

Helemaal mee eens. Kijk eens hoe eenvoudig de Here Jezus de mensen vertelt dat ze zich moeten bekeren. Er waren geen voorwaarden. Ik lees nergens dat iemand dacht: he, ken ik mijn zonden wel genoeg???, zou ik wel uitverkoren zijn??? etc. Wel dat je alles achter je moet laten en Hem moet volgen. Het moet echt een 180 graden ommekeer in je leven zijn. De rijke jongeling kon zich niet bekeren omdat hij nog aan een aards onderwerp vast zat.

Terug naar “Archief”