Berichtdoor Klaas » 30 jan 2006 20:13
Even wat reacties.
Allereerst is het me er uiteraard niet om te doen 1 bepaalde aanduiding van God te verkiezen boven de ander. Zeggen dat God aanspreken als Abba beter is dan Hem aanspreken met HERE is onzin. De bijbel gebruikt verschillende aanduidingen en deze mogen we met evenveel recht gebruiken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verschil zou zijn in de verschillende manieren waarop God benoemd wordt. Zoals God en HERE in het OT 2 wezenlijk verschillende aanduidingen zijn (van dezelfde God) is er ook in het NT verschil te maken tussen b.v. God, Here, Vader en Abba.
Ik beperk met tot Abba en Vader. De aanduiding Vader voor God kan in de bijbel verschillende betekenissen hebben: zo wordt God de Vader van de schepping genoemd: Hij is schepper van alle levende en niet-levende dingen en wordt in die zin Vader genoemd. Zo wordt God ook Vader genoemd van alle schepselen, of ze nou wel of niet geloven. God wordt echter ook Vader genoemd om daarmee de unieke intieme relatie aan te duiden die er, in Christus, is tussen een gelovige en God. Een relatie waarin je Hem niet vreest als Rechter maar Zijn liefde mag kennen en ervaren.
Het woord Vader kan dus heel verschillende ladingen hebben. Met het woord Abba ligt dat volgens mij anders. Als God aangeduid wordt als Abba dan wordt specifiek gedoeld op de laatste betekenis die ik hierboven van het woord 'Vader' beschreven heb. Het gaat bij Abba altijd om die intieme, vertrouwelijke omgang met de Vader. En ja, in die zin vallen Abba en Vader helemaal samen. Door het gebruik van het woord Abba maak je echter expliciet dat het om deze unieke relatie gaat. Of om het met een hedendaags voorbeeld te zeggen: als je het over je vader hebt dan kan dat slaan op een onbekende, biologische vader maar net zo goed op je vader waar je ontzettend veel van houdt. Heb je het over papa dan kan het niet gaan over een onbekende biolische vader. Het kan dus in beide gevallen om dezelfde persoon gaan en op dezelfde relatie duiden, maar de woorden hebben wel een verschillende lading.
Hoe kwam ik hiertoe? Boekenlezer vergeleek God met de koningin als het gaat om het dragen van nette kleren. Je stelt je God dan voor als een hoogeplaatst persoon. Omdat dat volgens mij een eenzijdig beeld is wilde ik daar het andere uiterste tegenover zetten. Ik kom dan uit bij het woord Abba omdat dat het meest expliciet die intieme relatie aanduidt. Voor alle duidelijkheid: ik zeg dus niet dat God 1 van beiden is, maar dat God beide is.
Edit: als ik de laatste berichten zo lees dan kan het denk ik geen kwaad dat er eens wat studie gedaan wordt naar de verschillende namen van God. Zoals gezegd niet omdat de ene beter is dan de ander maar wel omdat er een wereld van betekenis achter ligt. Het maakt heel wat uit of God in een bepaald gedeelte in het OT aangeduid wordt als God of als HE(E)RE. En He(e)re als aanduiding voor Jezus is weer iets anders...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay