Papa <-> Almachtig God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 19:41

Ik zou trouwens niet weten waarom een Vader dichterbij zou staan als een Heere of God!
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 jan 2006 19:45

Ik zou absoluut geen papa gaan zeggen tegen God, omdat ik dat voor mij zelf te minderwaardig vind voor God.
Misschien dat het voor anderen anders ligt, maar ik zou er geen goed gevoel bij hebben.

Ik gebruik zelf de namen Heere en God het meest, dat vind ik het waardigst klinken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jan 2006 19:50

Ik zeg ook nooit papa, maar heb het er alleen over dat ik denk dat het met elkaar overeenkomt.
Ik gebruik het meest Vader en Heere.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 19:53

God vind ik op een of andere manier oneerbiedig klinken. Heere God dan weer niet. Waarschijnlijk omdat het vaak op een verkeerde manier word gebruikt.

Ik zeg ook meestal Vader of Heere. Maar is dat niet super persoonlijk. Dan kan je dit beter naar Geloofsopbouw verplaatsen!

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 30 jan 2006 19:59

je vind God oneerbiedig klinken? Het ligt er denk ik aan hoe je het zegt, ook vaak welke bijvoeglijke naamwoorden je er bij gebruikt, bijv. Almachtige God..

Tsja, eigenlijk.. maakt het helemaal niet uit wat je zegt.. Als je maar bid met je hart.. God luistert dan echt niet naar waar je Hem mee aanspreekt!

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 20:03

Ik legde het al uit. Waarschijnlijk omdat het vaak als vloek of iets dergelijks wordt gebruikt. Ik zal het zelf niet snel in mn gebed gebruiken. Als ik een tekst schrijf ofzo gebruik ik wel het woord God, maar als ik praat... Dat is gewoon persoonlijk en oneerbiedig in eigenlijk een beetje groot woord

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 30 jan 2006 20:04

is GOD trouwens een naam of een zelfstandig naamwoord
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 30 jan 2006 20:07

JJM schreef:is GOD trouwens een naam of een zelfstandig naamwoord

God met een hoofdletter is een naam.. maar god is een zelfstandignaamwoord

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 20:07

Jij schrijft het met Hoofdletter: dus Naam

een god...met kleine letter: zelfstandig naamwoord

God de Vader...: God is Naam

Lieve Vader in de hemel: Vader is Naam

Het ligt eraan hoe je het toepast.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 30 jan 2006 20:07

tegelijk :P

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 20:08

komt op hetzelfde neer :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2006 20:13

Even wat reacties.

Allereerst is het me er uiteraard niet om te doen 1 bepaalde aanduiding van God te verkiezen boven de ander. Zeggen dat God aanspreken als Abba beter is dan Hem aanspreken met HERE is onzin. De bijbel gebruikt verschillende aanduidingen en deze mogen we met evenveel recht gebruiken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen verschil zou zijn in de verschillende manieren waarop God benoemd wordt. Zoals God en HERE in het OT 2 wezenlijk verschillende aanduidingen zijn (van dezelfde God) is er ook in het NT verschil te maken tussen b.v. God, Here, Vader en Abba.

Ik beperk met tot Abba en Vader. De aanduiding Vader voor God kan in de bijbel verschillende betekenissen hebben: zo wordt God de Vader van de schepping genoemd: Hij is schepper van alle levende en niet-levende dingen en wordt in die zin Vader genoemd. Zo wordt God ook Vader genoemd van alle schepselen, of ze nou wel of niet geloven. God wordt echter ook Vader genoemd om daarmee de unieke intieme relatie aan te duiden die er, in Christus, is tussen een gelovige en God. Een relatie waarin je Hem niet vreest als Rechter maar Zijn liefde mag kennen en ervaren.

Het woord Vader kan dus heel verschillende ladingen hebben. Met het woord Abba ligt dat volgens mij anders. Als God aangeduid wordt als Abba dan wordt specifiek gedoeld op de laatste betekenis die ik hierboven van het woord 'Vader' beschreven heb. Het gaat bij Abba altijd om die intieme, vertrouwelijke omgang met de Vader. En ja, in die zin vallen Abba en Vader helemaal samen. Door het gebruik van het woord Abba maak je echter expliciet dat het om deze unieke relatie gaat. Of om het met een hedendaags voorbeeld te zeggen: als je het over je vader hebt dan kan dat slaan op een onbekende, biologische vader maar net zo goed op je vader waar je ontzettend veel van houdt. Heb je het over papa dan kan het niet gaan over een onbekende biolische vader. Het kan dus in beide gevallen om dezelfde persoon gaan en op dezelfde relatie duiden, maar de woorden hebben wel een verschillende lading.

Hoe kwam ik hiertoe? Boekenlezer vergeleek God met de koningin als het gaat om het dragen van nette kleren. Je stelt je God dan voor als een hoogeplaatst persoon. Omdat dat volgens mij een eenzijdig beeld is wilde ik daar het andere uiterste tegenover zetten. Ik kom dan uit bij het woord Abba omdat dat het meest expliciet die intieme relatie aanduidt. Voor alle duidelijkheid: ik zeg dus niet dat God 1 van beiden is, maar dat God beide is.

Edit: als ik de laatste berichten zo lees dan kan het denk ik geen kwaad dat er eens wat studie gedaan wordt naar de verschillende namen van God. Zoals gezegd niet omdat de ene beter is dan de ander maar wel omdat er een wereld van betekenis achter ligt. Het maakt heel wat uit of God in een bepaald gedeelte in het OT aangeduid wordt als God of als HE(E)RE. En He(e)re als aanduiding voor Jezus is weer iets anders...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 jan 2006 21:23

Klaas: jij hebt het over dat boekenlezer God vergeleek met een koningin. Ik denk dat dat juist wel een goede vergelijking is! Zij staat boven ons, maar ze is wel de moeder des vaderlands. Iemand waarvoor je respect moet hebben, maar iemand die tegelijk er voor je is, die van haar land houd...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2006 21:57

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb geen persoonlijke, intieme relatie met haar. Ik houd niet van haar zoals ik van mijn moeder houdt en zijn houdt niet van mij als haar zoon. En belanrijk aspect van wat de woorden Vader en Abba willen uitdrukken ontbreekt volledig t.a.v. de koningin.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 30 jan 2006 22:30

Klaas schreef:Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb geen persoonlijke, intieme relatie met haar. Ik houd niet van haar zoals ik van mijn moeder houdt en zijn houdt niet van mij als haar zoon. En belanrijk aspect van wat de woorden Vader en Abba willen uitdrukken ontbreekt volledig t.a.v. de koningin.
Ben ik het met je eens. Met God heb je een relatie in die zin van: God heeft jouw geschapen. De koningin niet. Bij God heb je het eeuwig leven, bij de koningin niet. God is er ALTIJD voor je, de koningin kent je misschien niet eens, en al helemaal niet bij naam! God wel...
Afbeelding

Terug naar “Archief”