Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.
Fout gedrag is ook gedrag.koekie schreef:Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.
ah! dus iedereen is ontoerekeningsvatbaar want niemand kan voor zijn/haar eigen gedrag kiezen, en kan er dus ook niet verantwoordelijk voor zijn
André schreef:Fout gedrag is ook gedrag.koekie schreef:Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.
ah! dus iedereen is ontoerekeningsvatbaar want niemand kan voor zijn/haar eigen gedrag kiezen, en kan er dus ook niet verantwoordelijk voor zijn
En fout gedrag vloeit voort uit bepaalde gebeurtenissen, waarbij je gevoelens niet rationeel zijn, zodat je gedrag wordt gevormd door irrationele gedachten waardoor niet correct gedrag kan ontstaan, enzo.
Pcies, omdat je op dat moment even geen rationele gedachte bij de hand hebt.koekie schreef:André schreef:Fout gedrag is ook gedrag.koekie schreef:Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.
En fout gedrag vloeit voort uit bepaalde gebeurtenissen, waarbij je gevoelens niet rationeel zijn, zodat je gedrag wordt gevormd door irrationele gedachten waardoor niet correct gedrag kan ontstaan, enzo.
maar waar je (door die irrationele gedachten) wel voor kiest.
koekie schreef:Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.
Aragorn schreef:En ook al is het mogelijk het te veranderen, dan wil dat nog niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Juist niet eigenlijk, als het zo moeilijk is om er iets aan te doen.
Smurffie schreef:Soms is het ook goed om juist op je gevoel af te gaan ipv op al over pijnzingen
Hehe, die houden we erin, dát is pas een goed excuus
Smurffie schreef:Ik heb hetzelfde altijd gezegd, "ik ben een flapuit, denk niet eens eerst na, heb geen tijd gehad zelfs om na te denken, praat te snel, ben onrustig enz. enz.....
Maar het IS mogelijk.
Oke, maar dan moet je erachter staan idd.
Eerlijk gezegd ben ik niet van plan iets te gaan veranderen, zolang ik er zelf nog niet achter ben, wíe ik ben.
Niet op de zaken vooruit lopen dus.
Airke schreef:Smurffie schreef:Soms is het ook goed om juist op je gevoel af te gaan ipv op al over pijnzingen
Hehe, die houden we erin, dát is pas een goed excuus
Hm, ik zou zeggen, die laten we gelden voor mensen die eerst overal drie keer over nadenken en nooit op hun gevoel afgaan. Mensen die alles er maar uitgooien moeten eerst maar eens leren nadenken.
Harriette schreef:Aragorn schreef:En ook al is het mogelijk het te veranderen, dan wil dat nog niet zeggen dat het een bewuste keuze is. Juist niet eigenlijk, als het zo moeilijk is om er iets aan te doen.
Ik denk meer een kwestie van gewoonte, gewoonte ontstaat doordat je ergens een keer kiest, het een keer deed, daarna vaker deed en daarna niet eens meer door hebt dat je het doet, waardoor je denkt dat je het onbewust doet, omdat je gedachten elkaar heel snel opvolgen, want het is vertrouwd. Bij iets nieuws moet je weer opnieuw beginnen met kiezen-->denken-->doen, en ook dat kost tijd, ook dat moet weer gewoonte worden, zodat je 20 jaar later zegt: ik daarbij nadenken? nee joh, gaat vanzelf. maak je die keus bewust, dan kun je hem vaak weer herinneren, maak je hem onbewust dan wordt dat al weer moeilijker.
ennuh.... de stelling was niet "gedrag is een bewuste keuze", maar gewoon een keuze... kan dus ook onbewust zijn.
Smurffie schreef:Marnix schreef:Hm, ik kom ff met de deur in huis vallen en lees niet het hele topic door.... was gedrag altijd maar een keuze.... voor een groot deel is het echter bepaald door opvoeding, cultuur, je leefomgeving etc. Rationeel gezien heb je dan altijd wel een keuze, maar heel veel dingen gebeuren gewoon automatisch, omdat je het zo gewend bent.... van een bewuste keuze is dan in ieder geval al geen sprake meer.
gewoonte kun je idd. ook nog aan het rijtje toevoegen, hoewel je (slechte) gewoontes wel af kunt leren natuurlijk..
Aragorn schreef:koekie schreef:Aragorn schreef:Daar kun je ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden dus, en daarom hebben we in ons rechtssysteem iets als 'ontoerekeningsvatbaarheid'.
Wat maak je nu weer voor rare sprongen?![]()
Lang niet iedereen is ontoerekenigsvatbaar en ik heb nergens gezegd dat gedrag nooit een keuze is. Het is alleen ook lang niet altijd wel zo, sowieso al heel vaak geen bewúste keuze.
André schreef:PS: Wat studeer je?![]()
Aragorn schreef:Dat laatste is waar, maar mijns inziens is het ook niet altijd zomaar een keuze. Zelfs als het een gewoonte is geworden waar eerst wel een keuze aan ten grondslag lag, is het later geen keuze meer.
Aragorn schreef:En kiest een kind ervoor om gedragspatronen van zijn ouders over te nemen? Of kiest een gehandicapte ervoor om zich on-sociaal te gedragen?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten