Hamas wint Palestijnse verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 jan 2006 20:47

Marnix schreef:Klopt... overigens is de gezondheidscrisis van Sharon ook niet bevorderlijk voor het vresesproces... Van beide kanten wordt volgens mij niet echt naar vrede gestreeft want beide landen erkennen elkaar niet als staat. Sharon was de enige die nog enigzins coulante voorwaarden stelde in de onderhandelingen..... ik ben bang dat nieuwe verkiezingen in Israel ook niet veel goeds opleveren... en dan zou de situatie op zich inderdaad nog wel wat slechter kunnen worden dan het de laatste tijd geweest is... hoewel het nooit goed geweest is.

Ik vond het de laatste tijd juist goed gaan. Rustig in Israel, weinig aanslagen. Toerisme komt weer op gang. Jammer dat, dat bestand niet is verlengt.
Israel is een souvereine staat, Palestina bestaat niet. Het is vrij logisch dus dat Israel, (nog) geen Palestijnse staat kan erkennen. (In mijn ogen gaat je redenering eigelijk dus dan ook niet op.)
In welke zin is Sharons gezondheidscrisis niet bevordelijk voor het vredesproces geweest?
We zullen zien wat uit de verkiezingen rolt in Israel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2006 22:05

Misschien moeten mensen de uitslag van deze verkiezingen niet zo opblazen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 26 jan 2006 22:44

Raido schreef:... die duid wel op wat het Palestijnse volk wil (Israel weg) of het duid op het wanbestuur van de Fatah, dank u meneer Bush voor de democratie :)
Het laatste lijkt me meer van toepassing. De situatie in de palestijnse gebieden is slecht en uitzichtloos. Alleen dat is al voldoende reden om iets anders te willen. En ja, veel alternatief is er niet als je Fatah kwijt wil na 40 jaar. Ik denk niet dat de gemiddelde hamas kiezer zit te wachten op een oorlog met Israel. Vergeet ook niet dat palestijnen vooral de ziekenhuizen en scholen van hamas zien en niet de opgeblazen joden.

Hamas zal veranderen door de macht. Ik durf alleen niet te voorspellen in welke richting. Radicalen en gematigden zullen intern de boel moeten uitvechten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jan 2006 23:18

Een vraagje aan hen die menen dat Hamas niet zal veranderen door de macht: kun je aangeven waar je concreet aan denkt als het gaat om het uitvoeren van de statuten? Welke politieke koers zal er wat dat betreft gevaren worden?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2006 23:36

Dat is nu nog lastig te bepalen lijkt mij. Wel kun je natuurlijk op verschillende websites lezen wat men voor ogen heeft.

Het is even wachten tot het moment van een officiële bevestiging van de uitslag en de reactie van Hamas daarop.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 jan 2006 23:49

Klaas schreef:Een vraagje aan hen die menen dat Hamas niet zal veranderen door de macht: kun je aangeven waar je concreet aan denkt als het gaat om het uitvoeren van de statuten? Welke politieke koers zal er wat dat betreft gevaren worden?

Hamas legt kritiek EU en VS naast zich neer
DAMASCUS (AP) – De Hamas heeft donderdag de kritiek die de Europese Unie en de Verenigde Staten uitten na de bekendmaking van de overweldigende verkiezingsoverwinning van de fundamentalistische groepering, naast zich neergelegd. De EU en de VS moeten zich aanpassen aan de nieuwe situatie die is ontstaan, zei Hamas–leider Moussa Abu Marzouk donderdag tegen het persbureau Associated Press.

De EU en de VS riepen de fundamentalistische Hamas eerder donderdag op de staat Israël te erkennen en het geweld af te zweren, maar Abu Marzouk sloot in een telefonisch interview vanuit de Syrische hoofdstad Damascus overleg met Israël uit, aangezien dat land volgens hem niet werkelijk wil onderhandelen.

Abu Marzouk sprak van een nieuw tijdperk. De EU moet goed begrijpen dat er een nieuwe macht is opgestaan waarmee ze om moet gaan; de keuzes van de Hamas zijn volgens hem de keuzes van het Palestijnse volk. Hij verwierp de oproep van de Amerikaanse president George Bush dat de Hamas haar streven naar de vernietiging van de staat Israël te laten varen en zei dat de stichting van Israël in 1948 de vernietiging van de Palestijnse staat betekende.

Het lijkt erop dat de Hamas 76 van de 132 parlementszetels heeft gewonnen. De regerende Fatah–partij kwam uit op slechts 43 zetels. Kleine partijen en onafhankelijke kandidaten haalden de overige dertien zetels binnen.

DAMASCUS (AP) – De Hamas heeft donderdag de kritiek die de Europese Unie en de Verenigde Staten uitten na de bekendmaking van de overweldigende verkiezingsoverwinning van de fundamentalistische groepering, naast zich neergelegd. De EU en de VS moeten zich aanpassen aan de nieuwe situatie die is ontstaan, zei Hamas–leider Moussa Abu Marzouk donderdag tegen het persbureau Associated Press.

De EU en de VS riepen de fundamentalistische Hamas eerder donderdag op de staat Israël te erkennen en het geweld af te zweren, maar Abu Marzouk sloot in een telefonisch interview vanuit de Syrische hoofdstad Damascus overleg met Israël uit, aangezien dat land volgens hem niet werkelijk wil onderhandelen.

Abu Marzouk sprak van een nieuw tijdperk. De EU moet goed begrijpen dat er een nieuwe macht is opgestaan waarmee ze om moet gaan; de keuzes van de Hamas zijn volgens hem de keuzes van het Palestijnse volk. Hij verwierp de oproep van de Amerikaanse president George Bush dat de Hamas haar streven naar de vernietiging van de staat Israël te laten varen en zei dat de stichting van Israël in 1948 de vernietiging van de Palestijnse staat betekende.

Het lijkt erop dat de Hamas 76 van de 132 parlementszetels heeft gewonnen. De regerende Fatah–partij kwam uit op slechts 43 zetels. Kleine partijen en onafhankelijke kandidaten haalden de overige dertien zetels binnen.

Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jan 2006 00:08

Sabra schreef:Dat is nu nog lastig te bepalen lijkt mij. Wel kun je natuurlijk op verschillende websites lezen wat men voor ogen heeft.

Dat je de toekomst niet kunt voorspellen snap ik, maar zijn er concrete dingen die je vreest? Ik kan me er persoonlijk niets concreets bij voorstellen dat de Palestijnse Autoriteit straks formeel besluit werk te gaan maken van de vernietiging van Israel.

De EU en de VS moeten zich aanpassen aan de nieuwe situatie die is ontstaan, zei Hamas–leider Moussa Abu Marzouk donderdag tegen het persbureau Associated Press.

Johannes1 schreef:De EU en de VS riepen de fundamentalistische Hamas eerder donderdag op de staat Israël te erkennen en het geweld af te zweren, maar Abu Marzouk sloot in een telefonisch interview vanuit de Syrische hoofdstad Damascus overleg met Israël uit, aangezien dat land volgens hem niet werkelijk wil onderhandelen.

Ja duh... wat had je dan verwacht? Denk je nou echt dat ze de vernietiging van Israel nu ineens gaan schrappen? Zelfs de PLO heeft dat nooit gedaan. En op dit moment zal dat al helemaal niet gebeuren,die gasten zitten in een overwinningsroes en voelen zich oppermachtig. Ik denk dat niet alleen de EU en de VS moeten wennen aan de nieuwe situatie maar dat dat net zo goed geldt voor Hamas zelf. Voor de verkiezingen konden ze alleen maar winnen. Nu kunnen ze m.i. alleen maar verliezen.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 27 jan 2006 13:16

Veranderingen gaan niet zo snel doorgaans. Moeten wij als kerkmensen toch wel weten :wink: .

Voorlopig zal Hamas geen ander geluid laten horen. In ieder geval niet naar buiten. Maar ik zou daar niet teveel waarde aanhechten. Intern is de machtsstrijd allang bezig. We zullen moeten afwachten. Ik zou als Israel zijnde wel mijn leger nog eens nakijken op eventuele mankementen. Aan een kernbom heb je niet veel als de vijand zo dichtbij woont.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2006 17:45

Yael schreef:
Marnix schreef:Klopt... overigens is de gezondheidscrisis van Sharon ook niet bevorderlijk voor het vresesproces... Van beide kanten wordt volgens mij niet echt naar vrede gestreeft want beide landen erkennen elkaar niet als staat. Sharon was de enige die nog enigzins coulante voorwaarden stelde in de onderhandelingen..... ik ben bang dat nieuwe verkiezingen in Israel ook niet veel goeds opleveren... en dan zou de situatie op zich inderdaad nog wel wat slechter kunnen worden dan het de laatste tijd geweest is... hoewel het nooit goed geweest is.

Ik vond het de laatste tijd juist goed gaan. Rustig in Israel, weinig aanslagen. Toerisme komt weer op gang. Jammer dat, dat bestand niet is verlengt.
Israel is een souvereine staat, Palestina bestaat niet. Het is vrij logisch dus dat Israel, (nog) geen Palestijnse staat kan erkennen. (In mijn ogen gaat je redenering eigelijk dus dan ook niet op.)
In welke zin is Sharons gezondheidscrisis niet bevordelijk voor het vredesproces geweest?
We zullen zien wat uit de verkiezingen rolt in Israel.

Sharon had als een van de weinigen wat over voor de vrede.... hij wilde er de Gazastrook voor prijsgeven bijvoorbeeld, ondanks dat dat hem niet populair maakte. Maar de meeste Israelieten willen best vrede, als het maar niks kost.... daarom komen beide partijen er mijns inziens niet uit. De Israelieten erkennen geen Palestijnse staat, de Palestijnen erkennen Israel niet.... en zolange de vrede voor beiden partijen niets mag kosten zal die er ook niet komen. De Israeli's zeggen dat dat alleen aan de Palestijnen ligt, de Palestijnen zeggen het omgekeerde en zo kom je er nooit uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 jan 2006 18:29

Wel wrang eigenlijk, net nu er twee topfiguren wat leken te gaan doen aan de routekaart naar vrede, worden ze beiden uitgeschakeld.
De ene door een hersenbloeding en de ander door verkiezingen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2006 18:57

Ik hoop dat beide partijen er achter zullen komen dat ze tot elkaar veroordeeld zijn. Beide groepen leven immers op hetzelfde lapje grond.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 jan 2006 19:30

Marnix schreef:Sharon had als een van de weinigen wat over voor de vrede.... hij wilde er de Gazastrook voor prijsgeven bijvoorbeeld, ondanks dat dat hem niet populair maakte. Maar de meeste Israelieten willen best vrede, als het maar niks kost.... daarom komen beide partijen er mijns inziens niet uit. De Israelieten erkennen geen Palestijnse staat, de Palestijnen erkennen Israel niet.... en zolange de vrede voor beiden partijen niets mag kosten zal die er ook niet komen. De Israeli's zeggen dat dat alleen aan de Palestijnen ligt, de Palestijnen zeggen het omgekeerde en zo kom je er nooit uit.

Vrede door het opgeven van de Gazastrook, geloof je hetzelf? Vandaar dat er nog geregeld Qassam raketten worden afgeschoten op Israel.
Daarbij was het een eenzijdige terugtrekking, die ook veel emotionele schade veroorzaakt heeft bij de mensen die daar woonde en die voor een groot gedeelte nog op compensatie wachten, en nog niet eens echt goed gehuisvest zijn. En waarvoor eigelijk?
Ik denk eerder dat Sharon opzoek was naar veilige grenzen voor Israel. Net als Olmert nu van plan is de grenzen van Israel definitief vast te gaan leggen.
Het is onzin te beweren dat Israel alleen vrede wil als het niets kost. Het heeft al genoeg gekost, en er is nog steeds geen vrede.
Er is geen Palestijnse staat, dus er valt weinig te erkennen.
We komen er ook niet uit. Ook niet met het principe ''land voor vrede''.
(Waar houdt dat bv. op?)
En als men toch geen vrede wil waarover praten we dan? Laten ze zich dan concentreren op d'r eigen binnenlandse politiek. Bv. Israel, even geen vredesonderhandelingen en zich concentreren op de binnenlandse problematiek. Sociaal en economisch.
(Waar gaat trouwens die 300 miljoen aan belasting geld heen van de EU aan de PA? het nare gevoel dat je indirect ook meebetaald hebt aan een aanslag in Israel bah. :x )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jan 2006 19:54

We komen er ook niet uit

Dat is lekker fatalistisch... Ontslaat dat perspectief je ook van de verplichting om toch te streven naar vrede? En wat is je alternatief?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 jan 2006 20:16

Klaas schreef:
We komen er ook niet uit

Dat is lekker fatalistisch... Ontslaat dat perspectief je ook van de verplichting om toch te streven naar vrede? En wat is je alternatief?

Nou gezien de ellenlange discussies hier (en elders) is toch wel gebleken dat we er niet uitkomen over een evt. oplossing en ook in het echte leven tussen de regeringsleiders.
Nee ik heb ook niet gezegt dat we niet moeten streven naar vrede, maar in deze omstandigheden is het misschien beter even op andere dingen te concentreren denk ik. Hamas lijkt me nu niet bepaald een gesprekspartner naar vrede.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 jan 2006 00:40

Nee ik heb ook niet gezegt dat we niet moeten streven naar vrede, maar in deze omstandigheden is het misschien beter even op andere dingen te concentreren denk ik.

Ah, vandaag even geen vrede maar totale vernietiging. Moet kunnen.

Terug naar “Archief”