patienten voorlezen uit koran?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 18:41

mw schreef: (ik zal al noooit een gesprek hebben over een voetbalclub wat ik haat dat afgodengedoe) zijn aardse zaken waar ik geen waarde aan hecht

Maar als die patient daar nu wél waarde aan hecht? En hoe is praten over voetbal nou weer afgoderij?

Ik blijf graag een halfuurtje langer zonder overuur te schrijven om over het geloof te praten

Maar alleen als dat geloof precies overeenkomt met het jouwe? Het spijt me, maar dit komt toch als een zeer beperkende houding op me over. Juist door over het geloof van anderen te praten en er onbevooroordeeld over na te denken kun je je eigen geloof uitdiepen.

Zolang de mensen toepasselijke passages uitzoeken om te lezen maakt het mij niet uit of het uit de Bijbel, de Koran of de Veda's komt. De geweldadige stukken uit het OT zou ik net zo min willen voorlezen als bijvoorbeeld "Mein Kampf"

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 18:46

verpleeg24 schreef:
kurtyo schreef:Ik denk dat je je eigen geloof wel heel klein inschat als je werkelijk grote problemen hebt met het helpen van anderen met het beleven van hun geloof.

Ik vind dit nogal een flinke uitspraak. Er zijn meerdere geloven die ook duidelijk recht tegenover de bijbel staan. wanneer je dit zo zegt zou je die ook helpen met hun geloofsbeleving? dat gaat me toch wel te ver. Ik denk dan aan bepaalde rituele bijvoorbeeld. Daar ligt voor mij toch wel een duidelijke grens

Hooguit staan ze recht tegenover bepaalde interpretaties van de Bijbel.

bedankt allemaal voor jullie reactie zelf heb ik een keer wel voorgelezen en daarna ook een gedeelte uit de bijbel. helaas stond deze patient niet bepaald open voor mijn geloof maar deed die wel heel erg zijn best om mij te overtuigen van zijn geloof

Net zoals er genoeg christenen zijn die niet bepaald open staan voor andere geloven maar die mensen wel héél graag willen overtuigen van hun geloof. Jammer dat je er een slechte ervaring mee hebt gehad. Ik hoop dat het je er de volgende keer niet van weerhoud weer open te staan voor je naaste.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 jan 2006 18:51

MrSokkie schreef:
mw schreef: (ik zal al noooit een gesprek hebben over een voetbalclub wat ik haat dat afgodengedoe) zijn aardse zaken waar ik geen waarde aan hecht

Maar als die patient daar nu wél waarde aan hecht? En hoe is praten over voetbal nou weer afgoderij?

ik zeg niet dat er over praten afgoderij is....lees ff goed

Ik blijf graag een halfuurtje langer zonder overuur te schrijven om over het geloof te praten

Maar alleen als dat geloof precies overeenkomt met het jouwe? Het spijt me, maar dit komt toch als een zeer beperkende houding op me over. Juist door over het geloof van anderen te praten en er onbevooroordeeld over na te denken kun je je eigen geloof uitdiepen.[/quote]
ook met moslims en of andere geloven wil ik langer doorpraten... over de verschillen met hun en mijn geloof. Maar ik weiger uit de Koran voor te lezen, en dan verder niet over het geloof te praten. Ik wil wel de bijbel en de koran naast elkaar leggen....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 18:54

ik sta nog altijd open voor mijn naaste en ben bereid tot een gesprek ongeacht welk geloof zij aanhangen. Ze hoeven echter niet van mij te verwachten dat ik mee zal doen aan hun tradities. Ik trek niet gelijk mijn conclusies na aanleiding van een gebeurtenis. Iets wat sommige mensen blijkbaar wel doen als ze een stuk lezen!
Om te zeggen dat bepaalde geloven slechts tegenover bepaalde interpretaties van de bijbel staan vind ik vreemd. Zou het kunnen dat je kennis over de bijbel gering is of je kennis over bepaalde godsdiensten. Het lijkt me overduidelijk dat er verschillende zijn die er recht tegenover staan. Gezien het feit dat je bepaalde passages uit de bijbel net zo min wilt lezen als mein kampf vind ik uiterst schokkend dat je het in een zin durft te noemen. Zo n uitspraak heb ik nooit naar boven willen krijgen met de posting van dit onderwerp.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 18:59

ik zou rustig een half uurtje langer blijven dan hoeft het niet met iemand te zijn die dezelfde geloofsovertuiging heeft. Ik zelf had ook niet het idee dat dat hier gezegt werd. Niet te snel conlcusies trekken lijkt me

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 19:29

mw schreef:ook met moslims en of andere geloven wil ik langer doorpraten... over de verschillen met hun en mijn geloof.

Ik praat liever over de overeenkomsten, maar goed.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 19:36

verpleeg24 schreef:Ik trek niet gelijk mijn conclusies na aanleiding van een gebeurtenis. Iets wat sommige mensen blijkbaar wel doen als ze een stuk lezen!

Is dat nou een sneer?... poepoe..

Om te zeggen dat bepaalde geloven slechts tegenover bepaalde interpretaties van de bijbel staan vind ik vreemd. Zou het kunnen dat je kennis over de bijbel gering is of je kennis over bepaalde godsdiensten. Het lijkt me overduidelijk dat er verschillende zijn die er recht tegenover staan.

Zowel met mijn kennis van de bijbel én van andere godsdiensten is het prima, dankjewel. En tja, misschien sluit de letterlijke tekst van het ene boek de letterlijke tekst van het andere uit. Ikzelf kijk graag wat verder dan de letter van een boek; de ware waarde zit in de geest van het boek, bijbel of koran.

Gezien het feit dat je bepaalde passages uit de bijbel net zo min wilt lezen als mein kampf vind ik uiterst schokkend dat je het in een zin durft te noemen. Zo n uitspraak heb ik nooit naar boven willen krijgen met de posting van dit onderwerp.

Wil je onkennen dat er geweldadige stukken in het OT staan dan? Ik wil met alle liefde stukken voorlezen uit welk heilig boek dan ook, zolang het over hoop en compassie gaatt. Aan geweld en haat doe ik niet mee, of het nou uit de Koran, de Bijbel of Moby Dick komt

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 19:43

Oei..Dat wordt weer een hele andere discussie .... Nu gaat het over wat wel en niet ' leuk' is aan de Bijbel..Hmm..Ontopic blijven?

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 19:43

die sneer was inderdaad niet zo netjes. mijn excuus.

voor wat betreft het oude testament ontken ik zeker niet dat daar enorm veel geweldadige dingen gebeuren. Ik kan het alleen moeilijk verkroppen dat zo n mooi boek als de Bijbel in een zin wordt genoemd met een fout boek als mein kampf wat neit voor niets veboden is om in je bezit te hebben in nederland.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 20:15

verpleeg24 schreef:die sneer was inderdaad niet zo netjes. mijn excuus.

Excuses aanvaard. Het lukt mij helaas ook niet altijd me in te houden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jan 2006 21:44

verpleeg24 schreef:die sneer was inderdaad niet zo netjes. mijn excuus.

voor wat betreft het oude testament ontken ik zeker niet dat daar enorm veel geweldadige dingen gebeuren. Ik kan het alleen moeilijk verkroppen dat zo n mooi boek als de Bijbel in een zin wordt genoemd met een fout boek als mein kampf wat neit voor niets veboden is om in je bezit te hebben in nederland.

Het is ook vrij achterlijk dat dat hier verboden is natuurlijk.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 jan 2006 06:25

Aragorn schreef:
verpleeg24 schreef: wat niet voor niets veboden is om in je bezit te hebben in nederland.

Het is ook vrij achterlijk dat dat hier verboden is natuurlijk.

Gelukkig heb ik het alleen -volledig legaal- op cd-rom. Nooit de behoefte gehad om het te lezen trouwens. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jan 2006 11:03

Mag het op cd-rom wel dan?

Toen ik in Engeland studeerde vond ik het iig wel apart dat daar zo ongeveer iedere betere boekhandel het heeft en je zelfs geacht werd het te lezen voor bepaalde vakken, terwijl het hier (waar verder veel meer mag dan daar) verboden is.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 27 jan 2006 12:48

Hier mag alles, zolang het maar niet botst met ons nazi syndroom. De politieke correctheid is daar bijvoorbeeld zo'n leuk voorbeeld van.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2006 15:48

verpleeg24 schreef:[quote="Kurtyo"
Ik denk dat je je eigen geloof wel heel klein inschat als je werkelijk grote problemen hebt met het helpen van anderen met het beleven van hun geloof.[/quote]

Ik vind dit nogal een flinke uitspraak. Er zijn meerdere geloven die ook duidelijk recht tegenover de bijbel staan. wanneer je dit zo zegt zou je die ook helpen met hun geloofsbeleving? dat gaat me toch wel te ver. Ik denk dan aan bepaalde rituele bijvoorbeeld. Daar ligt voor mij toch wel een duidelijke grens.[/quote]

Er zit nogal een verschil tussen het meehelpen bij rituelen of het voorlezen van een stuk uit de Koran of het opzeggen van het "Rooms Katholieke Onze Vader" (ik wist niet eens dat er verschillende 'Onze Vaders' waren, daarbij: zijn ook Rooms Katholieken geen christenen?) Je mag (misschien moet) wel grenzen trekken maar als die grens zo laag ligt vind ik dat bijna een voorbeeld van intolerantie en het te laag inschatten van de kracht van je eigen geloof, ja.

Terug naar “Archief”