In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 25 jan 2006 19:07

Wat is de definitie van volmaakt zijn? Dat je alles weet?

Ik denk eigenlijk meer aan zonder zonden zijn. Want zonder zonden ben je volmaakt :)

Ik denk dat daar best wel iets als werk zal zijn, hoewel ik het niet net zekerheid kan zeggen Maar is werk niet tot eer van God? Of school? En zo ja, ligt dat aan het werk of aan school? Of aan hoe we er mee omgaan? Zouden we in dit leven naar school kunnen gaan of werken, en dat tot eer van God doen? Geven we God niet juist de eer als we onze talenten inzetten, ons ontwikkelen, dingen leren en vooral, in het dagelijks leven Zijn liefde uitstralen naar en doorgeven aan anderen?

Als er werk is, gaan er toch ook verschillen bestaan tussen mensen? Als de een "beter" werk vidn dan de ander, krijg je toch weer dat status idee van de aarde. Natuurlijk kun je werk doen tot eer van God en dus heb je wel gelijk dat er werk zou kunnen zijn in de hemel. Ik weet het verder ook niet omdat ik er nog nooit ben geweest, maar toch kijk ik er wel naar uit. Ben best wel benieuwd hoe het daar is :)

Kijk en hier ga je de fout in. Je gaat heel menselijk dit benaderen. Je zegt: Ik geloof niet dat er herkenning is want dat doet je aan aardse dingen denken. Maar dat is absoluut geen argument. Want zou God zo groot kunnen zijn, zou die vergeving zo echt kunnen zijn, dat we daar elkaar herkennen maar die negatieve herinneringen totaal verdwenen zijn?

Je hebt hier idd gelijk in. Gods macht gaat zo ver dat die negatieve herinneringen wel kunnen verdwijnen. Maar toch vraag ik me nog steeds af wat dan het nut is van herkenning in de hemel. Natuurlijk denk je nu, zou fijn zijn om je geliefden daar weer terug te zien. Maar als een geliefde niet in de hemel is, mis je die dan? Of ben je die dan opeens helemaal vergeten?

Daarnaast valt het me op wat een ontzettend vertekend beeld je hebt van Gods eer. Mag je in de hemel niet van anderen houden omdat het dan niet om Gods eer zou gaan?

Ik heb niet gezegd dat je niet van mensen mag houden. Ik denk juist dat dat een plicht is. Je dient daar ook met elkaar de Heere en dus zal er een goede band moeten zijn. Maar die zal daar niet zo ver kunnen gaan dat je meer van je naasten houdt dan van God. Want het eerste gebod is toch ook, heb God lief boven alles. Dat sluit niet uit dat je niet van je naasten mag houden natuurlijk :wink:

Ik begin steeds meer nieuwsgierig te worden naar hoe jij de nieuwe hemel en aarde je voorstelt. Als een eeuwigdurende kerkdienst?

hehe :mrgreen: , nou dan zag ik er niet echt naar uit :wink:

Maar eerlijk gezegd kan ik me nog niet echt goed voorstellen hoe het er daar uit zal zien. Er is in feite ook te weinig informatie om te weten hoe het er daar precies uit zal zien. Hetgene wat we zeker weten is dat er nooit meer verdriet, pijn, angst, moeite etc. zal zijn, en dat maakt het voor mij al aantrekkelijk genoeg.

Je kan werken tot Gods eer, van je naaste houden tot Gods eer, muziek maken tot Gods eer, genieten van het ontdekken van nieuwe dingen tot Gods eer etcetera.

Ben ik het helemaal met je eens! Het probleem is alleen dat ieder mens dit anders ziet. De een vind het alleen goed om God met psalmen te prijzen, de ander doet dit weer met stevige rock muziek. En wie zal zeggen welke manier goed is?

De rijke man herkent Lazarus als Lazarus in de hemel is en de rijke man in de hel.

Dit is een gelijkenis, dus ik ben er niet zeker van of je hiermee kunt bewijzen dat er herkenning is in de hemel.

En als sadduceen Jezus vragen hoe het gaat als iemand die 7 mannen heeft gehad die alleen vroegtijdig overleden, in de hemel komt, met welke man ze dan zal leven. Jezus antwoordt niet met: Daar herken je elkaar niet maar zegt: In de hemel wordt niet gehuwd en niet ten huwelijk genomen. Blijkbaar is er dus wel herkenning maar leidt dat niet tot problemen.

als er staat dat er niet gehuwd en niet ten huwelijk genomen word, geeft dat nog niet persee aan dat er herkenning is in de hemel. Ik vond het al een moeilijk punt, maar ben er nu wel achter gekomen dat er voor allebei wat te zeggen valt. Ik kan niets met zekerheid zeggen omdat ik er gewoonweg niet ben geweest. Daarom vind ik het ook moeilijk om er wat over te zeggen want het zijn allemaal gedachtes die misschien geeneens kloppen met de werkelijkheid. Ik denk dat we maar gewoon af moeten wachten :wink:
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 13:02

Froske schreef:Ik denk eigenlijk meer aan zonder zonden zijn. Want zonder zonden ben je volmaakt

Precies :) En das heel wat anders dan alles weten bijvoorbeeld ;)

Als er werk is, gaan er toch ook verschillen bestaan tussen mensen? Als de een "beter" werk vidn dan de ander, krijg je toch weer dat status idee van de aarde. Natuurlijk kun je werk doen tot eer van God en dus heb je wel gelijk dat er werk zou kunnen zijn in de hemel. Ik weet het verder ook niet omdat ik er nog nooit ben geweest, maar toch kijk ik er wel naar uit. Ben best wel benieuwd hoe het daar is

Je kijkt teveel vanuit het heden. Nu zijn er verschillen dus kan het dan niet? Overigens zegt Jezus ook dat wie klein is groot zal zijn in het koninkrijk der hemelen. Of er geen verschillen zijn is nog maar de vraag dus :) In ieder geval zal het geen problemen geven, geen jaloezie etc. Daarnaast is er volmaakt geluk daar.... dus als er op de nieuwe aarde (je zegt constant "hemel" maar misschien is "nieuwe aarde" bijbelser) werk zou zijn is het niet zo dat de ene persoon een hele leuke baan heeft en de ander met veel minder plezier aan het werk gaat :D

Je hebt hier idd gelijk in. Gods macht gaat zo ver dat die negatieve herinneringen wel kunnen verdwijnen. Maar toch vraag ik me nog steeds af wat dan het nut is van herkenning in de hemel. Natuurlijk denk je nu, zou fijn zijn om je geliefden daar weer terug te zien. Maar als een geliefde niet in de hemel is, mis je die dan? Of ben je die dan opeens helemaal vergeten?

Dat weet ik niet, maar het zal niets afdoen aan het volmaakte gelukkig dat daar is... Overigens denk ik dat we daar zeker nog wel weten van ons leven hier op aarde, waar we van gered zijn, door Jezus offer. Ik denk dat je mensen daar terugziet.... herkent... dat je kan praten over vroeger, op aarde... en hoeveel mooier het nu is.... hoe het kan dat je anderen die er niet zijn niet mist? Ik weet het niet.... maar dat ik dat zomaar langs mijn ouders of vrienden of wat dan ook kan lopen zonder ze te herkken? Het lijkt me sterk... er wordt wel eens gezegd dat het eeuwige leven hier al is begonnen voor hen die geloven... ik zie het eeuwige leven niet als een totaal nieuw leven... maar een totaal vernieuwde doorstart. We zullen daar verder leven... en niet met een blinde vlek beginnen, niet wetend wat er daarvoor gebeurd is :)

Maar eerlijk gezegd kan ik me nog niet echt goed voorstellen hoe het er daar uit zal zien. Er is in feite ook te weinig informatie om te weten hoe het er daar precies uit zal zien. Hetgene wat we zeker weten is dat er nooit meer verdriet, pijn, angst, moeite etc. zal zijn, en dat maakt het voor mij al aantrekkelijk genoeg.

De bijbel geeft wel het een en ander aan.... Denk aan Openbaring, maar ook bijvoorbeeld aan wat er in Jesaja over staat. In ieder geval schetst de bijbel de nieuwe hemel en aarde niet als heel abstract. Ik lees er over bergen, rivieren, bomen, een grote stad, straten, poorten, over een leeuw, een adder, een koe en een berin. Ik denk dat veel mensen de nieuwe aarde vaak veel te vaag zien.... Ik denk dat het gewoon een wereld zal zijn zoals God die ook schiep in het begin, met bomen, planten, dieren, zwaartekracht, landschappen, klimaten etcetera. Maar dan zal God bij zijn volk wonen, hemel en aarde komen samen zeg maar en God woont bij de mensen (op een hoge berg waar zijn troon zal staan, zegt Openbaring 21)

Ben ik het helemaal met je eens! Het probleem is alleen dat ieder mens dit anders ziet. De een vind het alleen goed om God met psalmen te prijzen, de ander doet dit weer met stevige rock muziek. En wie zal zeggen welke manier goed is?

De manier die goed is is die manier die mensen waar mensen God voor kunnen danken, zonder gewetensbezwaren etc. De een zal God niet kunnen loven met stevige rock en de ander wel.... dus voor de een is dat niet goed, en voor de ander wel. :) Zie Romeinen 14 en 1 Corinthiers 8 :)

En idd, we moeten maar afwachten... en mogen ondertussen wel nadenken over hoe het daar zal zijn. Heel mooi, dat sowieso... en ik denk zeker wel met herkenning :) Maar we wachten rustig af tot het zover is. Als er herkenning is zal ik je dan nog wel ff laten terugdenken aan deze forumdiscussie, en kan ik je laten zeggen dat ik gelijk had :P Hoewel ik daar dan vast niet meer zo om geef.... kunnen we ook ff nadenken over hoe we er toen over dachten dat het zou zijn, en hoe veel keer mooier het uiteindelijk bleek te zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jan 2006 15:24

Marnix schreef:kunnen we ook ff nadenken over hoe we er toen over dachten dat het zou zijn, en hoe veel keer mooier het uiteindelijk bleek te zijn :)

Daarmee suggereer je dus dat er niet alleen herkenning is in de hemel, maar ook herinnering. Herinneren we ons dan ook de minder mooie momenten uit ons leven?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 15:33

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:kunnen we ook ff nadenken over hoe we er toen over dachten dat het zou zijn, en hoe veel keer mooier het uiteindelijk bleek te zijn :)

Daarmee suggereer je dus dat er niet alleen herkenning is in de hemel, maar ook herinnering. Herinneren we ons dan ook de minder mooie momenten uit ons leven?

Hehe, ik weet dingen niet zeker, maar geef gewoon even mijn visie en verwachtingen hoe het er zal zijn.

Ik denk dat we zeker de minder mooie momenten ons zullen herinneren ja. Alleen denk ik niet dat dat een probleem is. Je leeft op de nieuwe aarde, waar God altijd dichtbij is, waar Hij het licht is, waar alles perfect is... je bent verlost van die zonden, dat lijden etc. Maar is de blijdschap niet des te groter als je beseft waar je van verlost bent? Zal onze liefde voor God ook niet extra groot zijn omdat we ons Zijn offer herinneren, en waar Hij ons van heeft verlost.... en zullen we door het kennen van het contrast van hoe het vroeger was, en hoe het dan is, een contrast dat Adam en Eva niet kenden, niet ook behoed worden voor een nieuwe val?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jan 2006 16:02

De gedachte dat er herinnering in de hemel zal zijn lijkt op het eerste gezicht nogal vreemd. Je zou je dan immers ook b.v. je zoon of dochter kunnen herinneren die ongelovig gestorven is. Hoe kun je dan volmaakt gelukkig zijn?

Van de andere kant, God zit toch ook ‘opgescheept’ met de hel? Als dat niet ten koste gaat van Zijn eer zou Hij het dan voor ons verborgen moeten houden omdat wij dat niet aan zouden kunnen? Dat vind ik dan ook weer een vreemde gedachte. Als alles, maar dan ook echt alles tot eer van God is dan behoeft er toch niets verborgen te worden gehouden?

Nou is dat misschien een extreem soort van herinnering, maar is het ook niet zo dat je zonder herinnering in de Hemel God en ons loskoppelt van Gods handelen in de geschiedenis? Eren we God in de hemel alleen om wat Hij is of loven we Hem ook om wat Hij voor ons gedaan heeft? Wordt de aard van Gods wezen niet juist in Zijn handelen in de geschiedenis zichtbaar?

Begrijp me goed, ik heb ook geen idee hoe dat dan zou moeten werken, maar wat dat betreft ben ik het met Riska eens dat we ons dit soort zaken ws veel te menselijk voorstellen. In z’n algemeenheid zou ik zeggen dat we in de hemel eerder meer dan minder mens zullen zijn dan hier op aarde. Het wegvallen van herinneringen zou neerkomen op ‘minder’.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 jan 2006 17:59

iedereen hier gaat er wel van uit dat hij in de hemel komt
maar als je straks aan de linkerkant van God staat kun je je beter afvragen hoe het in de hel zal zijn denk ik

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jan 2006 18:02

goofy1978 schreef:iedereen hier gaat er wel van uit dat hij in de hemel komt
maar als je straks aan de linkerkant van God staat kun je je beter afvragen hoe het in de hel zal zijn denk ik

Dat weiger ik - ik ben te lang bang geweest voor het Oordeel. Ik zal zeker de zekerheid niet van me laten afnemen dat God genadig is en dat ik mag pleiten op Christus...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 jan 2006 18:03

Dit topic gaat over de hemel, en niet over de hel. Daarbij zullen een aantal mensen hier op dit forum al zeker zijn van een plaats in de hemel, althans dat neem ik aan. Daar is toch niets mis mee? :roll:
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 18:47

goofy1978 schreef:iedereen hier gaat er wel van uit dat hij in de hemel komt

Daar gaat het hier idd niet over... en ieder die in Jezus Christus gelooft en dat God Hem stuurde zodat om ons te redden gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven.

Ik ben dus niet bang dat ik aan de linkerkant kom te staan.... en ieder die gelooft hoeft daar niet bang voor te zijn, want het geloof geeft zekerheid. Dus ik weet niet wat ik met deze opmerking van je aanmoet... waarom denk je niet mee over het onderwerp?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jan 2006 14:58

Klaas schreef:Als alles, maar dan ook echt alles tot eer van God is dan behoeft er toch niets verborgen te worden gehouden?

Ik weet dat we praten over dingen waar we weinig van weten. Toch denk ik dat als we eenmaal voor Gods troon staan, we zullen belijden dat de Heere rechtvaardig en heilig is in al zijn werken en in Zijn recht spreken. Dat geldt dan dus ook -hoe onvoorstelbaar ook- in het bestaan van de hel.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 jan 2006 15:09

Juist, dat is precies wat ik bedoel ;-)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 jan 2006 15:19

Ik denk ook zeker dat er herinnering is.
Welk doel heeft het kwaad anders gehad? Dan zou het toch totaal zinloos zijn geweest?
Maar dit wordt misschien meer filosofisch.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 27 jan 2006 16:10

bij dit onderwerp kom je er natuurlijk nooit uit.
als er wel herrinering is dan ben je verdrietig omdat je dan ziet dat een van je familieleden er niet is. en als er geen herrinering was dan herken je degene die je er wel zou willen zien niet meer
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2006 17:34

En wat nou als je wel herkent wie er wel zijn en niet herkent wie er niet zijn?

Of wat als je visie op hen die er niet zijn daar heel anders is?

Dat je nooit precies weet hoe het zal zijn klopt :) Maar dat als er wel herinnering is, je er verdrietig bent...... en dat het ook niet positief is als je bekenden daar niet herkent. Dat vind ik nergens op slaan... alsof God geen mogelijkheden weet om herinnering en herkenning wel een plek te geven in ons bestaan daar zonder dat dat voor verdriet zorgt....

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 jan 2006 18:01

ik probeer alleen maar eerlijk te zeggen wat mij altijd geleerd is
dat je als God je bekeerd je het eens met God word dat je naar de hel moet om daarna uit genade vrijgesproken te worden
ik heb dat nooit beleefd en als ik zo sterf zal ik toch echt aan de linkerhand moeten gaan staan
tegen Jezus zeiden ze ook deze rede is hard
dat zouden ze niet zeggen als Jezus dit ook niet verteld had
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 27 jan 2006 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”