ik ga niet verder in op de huisteksten, want die bewijzen eigenlijk alleen maar dat dopen een regel is en dat dopen zeer gewenst is door mensen die tot geloof komen.
Blijkbaar niet, want hele huisgezinnen werden gedoopt.
Ik ga dan zeggen dat kinderen zich niet bewust kunnen bekeren, julli/jij/anderen gaan dan zeggen dat dat ook niet hoeft omdt kinderen in hun ouders geheiligd zijn en daarom bij het verbond horen en gedoopt horen te zijn.
Ja, dat is een ouwe discussie. Maar deze teksten duiden er op dat er ook kinderen werden gedoopt in de eerste christelijke gemeenten. Niet duidelijk is waarom. Of zou bij Paulus dan toch de verbondsgedachte hebben meegespeeld?
Ik ga zeggen: hoe aannemelijk is het dat kleine kinderen aanwezig waren in de nachtelijke studieuurtjes? en jullie gaan zeggen: waarom niet?
Waarom zou je dat zeggen? Dat heeft toch niets met de doop te maken?
Het schijnt wel zo te zijn dat als er echt sprake is van kinderen, dat die expliciet genoemd worden. dus dat doen we maar niet.
Je kunt deze 'bewijslast' ook omdraaien. Als de kinderen in de huisgezinnen niet gedoopt mochten worden, dan zou dat ongetwijfeld vermeld zijn. Opa's, oma's en slaven worden ook niet apart vermeld en ook die maakten deel uit van het huisgezin.
Er wordt gedoopt in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest.
Dank. Ik weet dat er evangelische gemeenten zijn waar alleen in de naam van Jezus wordt gedoopt, omdat alle discipelen dit zo hebben gedaan.
Wat is het verschil tussen dopen in de naam van Jezus en de Heere?
Zeker weet ik het niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat met Heere, de drie-enige God wordt bedoeld (Vader, Zoon en Heilige Geest). Het is op zich al heel opmerkelijk dat Jezus beveelt mensen te dopen in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest, terwijl geen enkele discipel of evangelist dat ooit heeft gedaan in het NT.
Ik vind belijdenis niet helemaal te vergelijken met doop: Bij belijdenis hoef je (in demeeste kerken) niet bekeerd te zijn, voor doop wel.
In de praktijk klopt dat niet. In mijn familiekring zijn diverse mensen (volwassen) gedoopt die inmiddels niet meer naar hun gemeente gaan of anderszins hun geloof serieus nemen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...