Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Hehe.... dat zei ik ookEn dan vind ik het zo GerGem dat toch die nuancering weer wordt aangebracht. Ik gaf namelijk aan dat ik het met de opmerking eens was, maar dat het een deel van het verhaal is.... wie je bent... een zondig mens. Maar dat God je wel wil veranderen en je door Hem ook goede dingen kan doen. Die twee dingen staan niet tegenover elkaar..... ze zijn beiden voor een christen realiteit. Ik vind het goed om het feit dat je zondig bent veel aandacht krijgt... maar het feit dat God je daarvan wil bevrijden verdient nog meer aandacht.... en daar zou het altijd mee moeten eindigen... Omdat Hij sterker is dan de zonde en deze overwint.
Zoals je weet heeft Jesaja 6:5 ook een vervolg. De vraag is, wat heeft uiteindelijk het laatste woord. Ik heb soms wel eens het idee dat iedere blijde boodschap op het laatst nog gerelativieerd moet worden besloten met: "je bent tot niets goeds in staat" terwijl het "je bent tot niets goeds in staat" uiteindelijk altijd moet stoppen bij die blijde boodschap van verlossing van die zonden.
En dat tegenwoordig de meeste christenen het besef van zonde zouden missen.... er zullen er best een hoop bij zijn... Maar ik heb ook wel eens het idee dat mensen denken dat sommigen dat niet inzien omdat ze van die blije christenen zijn.... alleen vraag ik me dan wel af: Kunnen het ook van die blije christenen zijn, juist omdat ze hun zondigheid wel inzien... en ze zo blij en dankbaar zijn omdat ze weten dat ze daar van verlost zijn?
En waarom mis ik die blijdschap (tenminste, de uiting daarvan) zo vaak in traditionele kerken? Is dat niet juist omdat de focus daar veel meer op ellende ligt dan op verlossing? Wat is daarin de goede houding? Ik denk: de ellende niet verzwijgen, maar wel altijd bij de verlossing uitkomen. Als je focust op de ellende gaan mensne vanzelf twijfelen aan hun verlossing... en is het ontbreken van die blijdschap een logisch gevolg.. Blijdschap en zekerheid gaan hand in hand. Als je iets niet zeker weet ben je er toch ook niet van tevoren al heel blij om
Is dat niet juist omdat de focus daar veel meer op ellende ligt dan op verlossing?
Hmm, dat herken ik nou niet direct, als je zegt dat de Ger. Gem. alleen maar over zonde praat, en niet over verlossing.
Stefanus schreef:Is dat niet juist omdat de focus daar veel meer op ellende ligt dan op verlossing?Hmm, dat herken ik nou niet direct, als je zegt dat de Ger. Gem. alleen maar over zonde praat, en niet over verlossing.
'focus' op ellende, niet 'alleen maar'...
Ik denk dat door de onderbelichting van de dankbaarheid, de levensheiliging ook niet echt vorm krijgt. Zo krijg je dat gesprekken alleen over koetjes en kalfjes gaan en het geloof een stoffig achterkamertje wordt. Op dezelfde manier wordt er soms over het persoonlijk geloof gepraat, alsof het puur privé is.
Stefanus schreef:Is dat niet juist omdat de focus daar veel meer op ellende ligt dan op verlossing?
Hmm, dat herken ik nou niet direct, als je zegt dat de Ger. Gem. alleen maar over zonde praat, en niet over verlossing.
Ik denk dat door de onderbelichting van de dankbaarheid, de levensheiliging ook niet echt vorm krijgt. Zo krijg je dat gesprekken alleen over koetjes en kalfjes gaan en het geloof een stoffig achterkamertje wordt. Op dezelfde manier wordt er soms over het persoonlijk geloof gepraat, alsof het puur privé is.
Hmm, ik ben er nog niet zo zeker van dat de focus op ellende ligt. Misschien is het wel wat anders. Namelijk dat de prediking om het moment van wedergeboorte heencirkelt, zoals J. Blaauwendraad aangaf in Het is ingewikkeld geworden.
Maar wat me nou opvalt, is dat we het nu steeds hebben over de prediking die het gedaan heeft, haast als een soort mechanisch principe. Mij bekruipt een gevoel van twijfel of dat juist is. In Israël en Juda was er ook van alles aan de hand, en was er zo veel dood geloof, en de profeten hadden hun handen meer dan vol aan dat volk. En er kwam maar geen bekering... Was daar ook een dergelijk probleem met de prediking?
Ik geloof niet zo, dat wanneer de prediking maar juist is, alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik moet ook ineens denken aan iemand die het had over verkeerd omgaan met seksualiteit in verkeringstijd en dat hij dat volop aantrof in gemeenten waar nou juist een bijbels evenwichtige prediking is.
Zuivere prediking of niet, de ernstige waarschuwing van Paulus, zoals die te lezen is in I Korinthiërs 10:1-5, zal ons op het hart gebonden moeten worden, want die heeft aan actualiteit nog totaal niks ingeboet. We zullen ook bij onszelf moeten kijken wat ons het meest na aan het hart ligt.
Ik moet ook ineens denken aan iemand die het had over verkeerd omgaan met seksualiteit in verkeringstijd en dat hij dat volop aantrof in gemeenten waar nou juist een bijbels evenwichtige prediking is.
Stefanus schreef:Stefanus schreef:Is dat niet juist omdat de focus daar veel meer op ellende ligt dan op verlossing?
Hmm, ik ben er nog niet zo zeker van dat de focus op ellende ligt. Misschien is het wel wat anders. Namelijk dat de prediking om het moment van wedergeboorte heencirkelt, zoals J. Blaauwendraad aangaf in Het is ingewikkeld geworden.
Maar wat me nou opvalt, is dat we het nu steeds hebben over de prediking die het gedaan heeft, haast als een soort mechanisch principe. Mij bekruipt een gevoel van twijfel of dat juist is. In Israël en Juda was er ook van alles aan de hand, en was er zo veel dood geloof, en de profeten hadden hun handen meer dan vol aan dat volk. En er kwam maar geen bekering... Was daar ook een dergelijk probleem met de prediking?
Ik geloof niet zo, dat wanneer de prediking maar juist is, alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik moet ook ineens denken aan iemand die het had over verkeerd omgaan met seksualiteit in verkeringstijd en dat hij dat volop aantrof in gemeenten waar nou juist een bijbels evenwichtige prediking is.
Zuivere prediking of niet, de ernstige waarschuwing van Paulus, zoals die te lezen is in I Korinthiërs 10:1-5, zal ons op het hart gebonden moeten worden, want die heeft aan actualiteit nog totaal niks ingeboet. We zullen ook bij onszelf moeten kijken wat ons het meest na aan het hart ligt.
ja, oke, daar heb je gelijk in. Ik stel het bij: De prediking cirkelt dan om de wedergeboorte, maar daarin is er wel een nadruk op de ellende. Ze hebben het zeker wel over verlossing/wedergeboorte, maar sommige predikanten leggen de verlossing ver bij de mensen vandaan. Zo ver dat ze het meer over de mens gaan hebben en een analytisch beeld geven van hoe God een mens wel of niet bekeerd, dan over het offer van Christus. De boodschap is in die zin niet meer Christo-centrisch. Persoonlijk kom ik dat nog wel eens tegen in preken. Een heel verhaal over hoe zondig de mens is en hoe verloren. En dan op het laatst nog even een vorm van het och-mocht-het-nog-eens-komen-staan-te-gebeuren. Zeker, dit komt heus niet overal voor! en ik wil dus ook niet generaliseren! De balans is uit evenwicht. Maar dat is niet het geval in elke gemeente. De preek van ds. J.S. van der Net is inderdaad duidelijk(erg nodigend
) maar niet representatief/toonaangevend voor de gehele breedte van de gergem.
The_Pim schreef:Mag ik jullie wijzen op 2 lezenswaardige artikelen? Ik heb ze nog niet helemaal kunnen lezen, maar dit lijkt een interessante studie te worden. Een beetje de overkoepeling van eerder verschenen publicaties.
Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (1)
Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (2)
Jantjes schreef:The_Pim schreef:Mag ik jullie wijzen op 2 lezenswaardige artikelen? Ik heb ze nog niet helemaal kunnen lezen, maar dit lijkt een interessante studie te worden. Een beetje de overkoepeling van eerder verschenen publicaties.
Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (1)
Waar staan de Gereformeerde Gemeenten? –wie zijn historie vergeet, is gedoemd haar over te doen– (2)
Wordt volgende week in boekvorm uitgegeven.
http://www.refdag.nl/artikel/1305054/%2 ... uo%3B.html
Wullimpie schreef:Jammer dat de recentie is geschreven door een GerGem dominee, iemand die er wat verder van af staat had misschien beter geweest.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten