Zwarte pakken voor ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 19 jan 2006 13:00

@Gerdien...Ja ik snap je wel :wink: Het is eigenlijk sowieso triest dat er zo'n discussie wordt gevoerd...

@elbert...Tja, mensen moeten toch altijd iets te praten hebben :?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 19 jan 2006 21:04

Net mijn periode er op zitten als ouderling in onze gemeente. Bij ons is het de gewoonte om een zwart pak aan te hebben als je in 'de bank' zit.
Ik heb me daar altijd aan gehouden. Ik heb ook geen zin om me over allerlei pietluttigheden druk te maken. Het is me opgevallen dat juist over secundaire zaken er veel gediscusssieerd wordt. Over allerlei zaken van ritmisch zingen, zwarte pakken, zwarte handschoenen voor de diakenen (die dragen bij ons de diakenen), over hoedje, hoe gekleed bij doop en avondmaal etc. Maar over primaire dingen zoals over bijvoorbeeld hoe de doop te verstaan, dat wordt veel moeilijker. Daaruit zou wel eens kunnen blijken, zoveel hoofden zoveel meningen. Primaire zaken kwamen niet zoveel aan de orde.
Trouwens ambtskleding, in deze discussie werd het argument aangevoerd de priesterkleding. Zelf denk ik sowieso dat een oorzaak van het willen hebben van ambtskleding ligt in de gedachte dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen. De hele dienst van Israël vind je terug in de RK en ook wij protestanten zijn er mee behept. In het NT vind ik er niets van, ik lees dat Christus het Hoofd is en wij zijn de leden van een lichaam, een intiemere band is er niet. Toga, zwart pak, ik strijd er niet tegen, dan krijg je hete hoofden en koude harten. Wij hebben een jonge dominee, die dwingt geen respect af omdat hij een toga aan heeft, maar om wat hij zegt. Ook het woord dominee al, hij is mijn broeder. Ik vind dat in een gemeente veel mooier, geen mijnheer of mevrouw, maar broeder en zuster. Ook een dominee of ouderling mag de gemeente leren, daar is echt geen aparte kleding voor nodig. Thuis zijn in de Schriften, gastvrij, geduld, een leesbare brief te zijn, dat werkt meer uit dan een 'ambtskleding'. Dat hoort eigenlijk niet in de gemeente van Christus.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 19 jan 2006 21:06

Amen :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 jan 2006 21:24

Maja schreef: Wel vind ik dat het continu doorzagen over deze -naar men zelf zegt- uiterlijkheden ook een dode traditie kan worden. Ik krijg soms het gevoel dat diegenen die niets in een traditie zien hier nog fanatieker zijn, dan diegenen die deze willen vasthouden. Men valt zo zelf in de kuil waarin men de andere gedacht heeft. Het is de kleine waarheid.

Je zult gelijk hebben. De meeste discussies over dit soort zaken laat ik volledig aan me voorbij gaan. Zo af en toe doe ik echter wel eens wat doms ;-)

Elbert schreef:Herkenbaar. In m'n vorige gemeente was men redelijk vrij in de kleur van de kleding en dat gaf aanleiding tot allerlei opmerkingen over de kleding van de ambtsdragers.

Tja, dat kan. In onze gemeente zijn we helemaal vrij wat betreft kleur en uitvoering van de kleding en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat daarover gesproken werd. Misschien ooit eens over de kleding van de vrouw van de voorganger. Maar dat komt dan ook doordat ze uberhaupt een nogal eigen stijl heeft ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 20 jan 2006 13:41

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jan 2006 15:21

Ik heb ook eens gevraagd aan onze ouderlingen tijdens een avond op belijdenis cath, waarom ze een zwart pak aanhebben.
De enige reden die genoemd werd was: dan is voor de hele gemeente te zien dat zij degenen zijn die de gemeente leiden. Zij het door financien, zij het door geestelijke gaven, zij het door jeugdleiding enzo. Hiermee scheiden zij zich gedeeltelijk af van de gemeente en scheppen zo duidelijkheid aan de gemeenteleden.
En waarom zwart? Ach, dat is gewoon netjes. Al doet iedereen wit, so what? Als maar zichtbaar is dat zij de mensen zijn die de gemeente voor een deel leiden.
Maarja, de traiditie is dat het al jaren zwart is, dus doen we lekker zwart...

Ik heb echt nog never gehoord dat het zwart is omdat de mens zo zondig is ofzo :roll:
Dan zzou iedereen in het zwart ter kerke moeten gaan toch? :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2006 16:50

waarnemer schreef:Net mijn periode er op zitten als ouderling in onze gemeente. Bij ons is het de gewoonte om een zwart pak aan te hebben als je in 'de bank' zit.
Ik heb me daar altijd aan gehouden. Ik heb ook geen zin om me over allerlei pietluttigheden druk te maken. Het is me opgevallen dat juist over secundaire zaken er veel gediscusssieerd wordt. Over allerlei zaken van ritmisch zingen, zwarte pakken, zwarte handschoenen voor de diakenen (die dragen bij ons de diakenen), over hoedje, hoe gekleed bij doop en avondmaal etc. Maar over primaire dingen zoals over bijvoorbeeld hoe de doop te verstaan, dat wordt veel moeilijker. Daaruit zou wel eens kunnen blijken, zoveel hoofden zoveel meningen. Primaire zaken kwamen niet zoveel aan de orde.
Trouwens ambtskleding, in deze discussie werd het argument aangevoerd de priesterkleding. Zelf denk ik sowieso dat een oorzaak van het willen hebben van ambtskleding ligt in de gedachte dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen. De hele dienst van Israël vind je terug in de RK en ook wij protestanten zijn er mee behept. In het NT vind ik er niets van, ik lees dat Christus het Hoofd is en wij zijn de leden van een lichaam, een intiemere band is er niet. Toga, zwart pak, ik strijd er niet tegen, dan krijg je hete hoofden en koude harten. Wij hebben een jonge dominee, die dwingt geen respect af omdat hij een toga aan heeft, maar om wat hij zegt. Ook het woord dominee al, hij is mijn broeder. Ik vind dat in een gemeente veel mooier, geen mijnheer of mevrouw, maar broeder en zuster. Ook een dominee of ouderling mag de gemeente leren, daar is echt geen aparte kleding voor nodig. Thuis zijn in de Schriften, gastvrij, geduld, een leesbare brief te zijn, dat werkt meer uit dan een 'ambtskleding'. Dat hoort eigenlijk niet in de gemeente van Christus.

Priesterkleding was wit :)

Ik heb met zwarte pakken niet zo'n probleem trouwens.... als het puur om kleding gaat, prima. Als er echter vanalles bij wordt gehaald over zwart als rouwkleur, ellendekennis etc. heb ik er wel problemen mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 22 jan 2006 17:55

Dreamster schreef:Er zitten gewoon bepaalde verplichtingen aan een ambt, een politieagent (kom ik weer met mn politieagent :wink: ) kan ook niet zomaar dragen wat hij leuk vind, dat is gewoon een concequentie. En trouwens, heb jij er last van dat zij een zwart pak aan moéten? Dat ligt toch bij hunzelf, denk ik. En ik hoor de kerkenraad er niet over klagen :wink:

nee? ik wel. mensen uit de kerkenraad.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 jan 2006 21:29

Dan denk ik Fem...dat wisten ze van te voren!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jan 2006 22:44

Ja en? Dat betekent toch niet dat je ervan moet genieten? Of dat je je mening dan maar voor je moet houden?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 jan 2006 23:30

Klaas schreef:Ja en? Dat betekent toch niet dat je ervan moet genieten? Of dat je je mening dan maar voor je moet houden?

Zeker niet!!!!
Maar ik probeer te zeggen...dat kun j je beter realiseren voordat je in hhet ambt stapt.....jarenalnge Tradities (rotwoord) zijn in veel kerken ondoorbreekbaar!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2006 23:52

essieee schreef:
Klaas schreef:Ja en? Dat betekent toch niet dat je ervan moet genieten? Of dat je je mening dan maar voor je moet houden?

Zeker niet!!!!
Maar ik probeer te zeggen...dat kun j je beter realiseren voordat je in hhet ambt stapt.....jarenalnge Tradities (rotwoord) zijn in veel kerken ondoorbreekbaar!

De vraag is alleen of die tradities dan niet te belangrijk zijn geworden en een te overheersende plaats hebben gekregen in de kerk. Als tradities ondoorbreekbaar zijn en zelfs leiden tot onchristelijk gedrag in sommige gevallen, maar men wil er niet van af, wat is dan het belangrijkste geworden? De wil van mensen, of die van God?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 jan 2006 23:53

Marnix schreef:
essieee schreef:

Zeker niet!!!!

De vraag is alleen of die tradities dan niet te belangrijk zijn geworden en een te overheersende plaats hebben gekregen in de kerk. Als tradities ondoorbreekbaar zijn en zelfs leiden tot onchristelijk gedrag in sommige gevallen, maar men wil er niet van af, wat is dan het belangrijkste geworden? De wil van mensen, of die van God?

Ja dat is het gevolg van die rotregeltjes......maar ook dat gedrag veroorzaken mensen zelf!

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 23 jan 2006 17:34

Je kan wel tegen tradities aan gaan trappen maar je kan niet onder tradities uit...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 jan 2006 20:16

Dus omdat de traditie niet te doorbreken is (is dat trouwens zo?) moeten we er maar niet tegenin gaan?

Terug naar “Archief”