Bijbelkennis vergroten!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 12 aug 2003 13:13

Elly Zuiderveld schreef:Catherine vraagt zich af of boer Piet God dan helemaal niet nodig heeft? "Nee," antwoordt Elly. "Dat dénk ik hoor. Maar ik ben God niet.
Omega schreef:Elly DENKT dat Piet God niet nodig heeft. Zo staat het er. Maar Elly weet beter, want Elly kent de Bijbel naar ik aanneem.

(zucht) Blijkbaar begrijp je nog niet wat Elly bedoeld. Wat jij doet is een losse uitspraak pakken uit een stuk tekst en die vervolgens iets heel anders laten zeggen.
Elly Zuiderveld schreef:Om de schat te kunnen vinden, moet je er wel naar op zoek zijn," vindt Elly. Wie er volgens haar niet naar op zoek is, is boer Piet, de buurman van Elly en Rikkert. "Die is tevreden met zijn leven zoals het gaat," zegt de zangeres.
Blijkbaar heeft boer Piet God niet zo nodig, en Elly zal dat ongetwijfeld beter weten, het is immers haar buurman. Boer Piet is niet op zoek naar God, in die zin zegt Elly dat boer Piet, God niet nodig heeft.

Omega schreef:Ik daag dan ook iedereen uit om vanuit de bijbel aan te tonen dat je God/Jezus juist niet nodig hebt.
Natuurlijk hebben wij Jezus nodig, maar boer Piet blijkbaar niet, net als de verloren zoon zijn Vader niet nodig had.

En Hij zeide: Een zeker mens had twee zonen.
En de jongste van hen zeide tot den vader: Vader, geef mij het deel des goeds, dat mij toekomt. En hij deelde hun het goed. Lukas 15 : 11, 12

En de vader gaf hem zijn deel en liet hem vrijwillig gaan. Dat is in principe wat Elly wilt zeggen, als ze zegt dat boer Piet God niet nodig heeft. En dat is wat ik jouw probeerde uit te leggen toen ik zei:
Je kunt niet iemand jouw geloof opleggen. Wat je wel kunt doen is er op een goede manier over praten en een andersgelovige gewoon in zijn waarde laten. Wellicht heeft God wel een ander plan met boer Piet en wilt hij zich op een andere manier openbaren aan boer Piet.
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 aug 2003 18:48

Als ik het goed begrijp ben ik dus eeuwig verloren omdat ik niet jullie religie heb. Dat is fijn om te horen. Mijn leven zal zich nog zo'n zestig tot tachtig jaar voortslepen. Dus dood gaan doe ik nog wel even niet. In die tijd kan ik nog best wel van het leven genieten. En daarna ben ik dus verloren. Niet alleen volgens het christendom, maar ook volgens de islam en het jodendom.

Beste Storyteller. @atlantis maait met enige regelmaat het gras voor mijn voeten weg ;-), maar hij heeft volstrekt gelijk als hij zegt dat het niet om religie gaat, maar om een persoonlijk geloof in de Heere Jezus Christus. Wie dat niet heeft is niet verloren, maar gaat verloren. Zo lang er leven is, is er hoop. Overigens kan dat leven erg kort zijn. Iedere dag lees ik in de krant van kinderen en jonge mensen die door een ongeval om het leven komen.

Nu ben ik van overtuiging dat mijn ziel terugkeert in een nieuw leven, maar stel nou dat ik het verkeerd heb. Dan heb ik toch mijn hele leven over God gehoord en Zijn oneindige goedheid. Dan kom ik bij de hemel en dan wordt ik eruit gekickt. Dat is dan Gods oneindige goedheid.

Als ik stel dat er zonder God geen eeuwig leven mogelijk is, dan zeg ik dat met pijn in het hart. Het doet mij geen deugd als anderen buiten die belofte van Christus ("Wie in mij gelooft heeft het eeuwige leven") vallen. Integendeel. Bovendien zal geloven met "heel je hart en heel je ziel" moeten gebeuren. En dan merk ik bij mijzelf dat ik ook iedere dag daarin weer tekort schiet. Het gaat om een levend geloof, niet om dode werken. Christus Zelf zegt dat nog eens in Matth. 7:22: "Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen : Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"

Vele duizenden naamchristenen zitten iedere zondag in hun kerk of gemeente en horen over God, maar worden door dat woord niet (aan)geraakt. Ze zijn lauw en het doet ze niets. Ook voor hen geldt de tekst uit Mattheus.

Als ik aan de christelijke God denk, denk ik aan een wezen dat vergeeft en aanvaard zoals wij mensen nooit konden vergeven. En daar horen dan ook mensen bij die niet in Hem geloofden.

We hebben vaak een verkeerd beeld van God. Hoe Hij is, denkt en doet is te vinden in de bijbel. En daarin staat dat alleen de zaligheid mogelijk is door het geloof in God/Jezus Christus. En dan geldt inderdaad dat mensen niet kunnen vergeten en vergeven, maar God kan dat wel. Dat doet Hij echter niet zomaar. Je moet er wel om vragen (bidden). Stel nu dat jij gelijk hebt. Dan is er niets aan de hand. Dan krijgen jij en alle andere mensen op deze aarde een nieuw leven. Maar indien de bijbel gelijk heeft, dan heb je wel een probleem. Dan is er een hemel en een hel en zijn er maar twee wegen: het eeuwige leven en de eeuwige verdoemenis. Dan moet je dus een keuze maken. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat je geloof niet 'gestimuleerd' moet worden door een angst voor de hel, maar door de liefde van Christus voor ons mensen en als gevolg daarvan, onze liefde voor Hem. Hoewel angst ook een middel kan zijn om Hem te gaan zoeken.

t.a.v. Everlastingman

(zucht) Blijkbaar begrijp je nog niet wat Elly bedoeld. Wat jij doet is een losse uitspraak pakken uit een stuk tekst en die vervolgens iets heel anders laten zeggen.

Ik begrijp uitstekend wat Elly bedoelt. Ik heb de uitzending gezien en ook de citaten nog eens goed nagelezen. Laten we het complete citaat waar het om gaat er nog maar eens bijpakken:
Catherine vraagt zich af of boer Piet God dan helemaal niet nodig heeft? "Nee," antwoordt Elly. "Dat dénk ik hoor. Maar ik ben God niet. Ik denk ook dat God anders naar Piet kijkt, dan de meeste mensen zouden doen die iemand willen bekeren. Omdat Hij ook zegt: ‘Wie de liefde heeft, die heeft God. Wie de liefde niet heeft, die heeft God niet. En Piet heeft de liefde gewoon! Dat zie je. Dat doet hij in alles. Dus al weet je dan niet dat het God is, Hij is het wel.

Catherine vraagt dus aan Elly of boer Piet God niet nodig heeft. "Nee", zegt Elly. Maar waarom dan niet, zo vraag ik me als kijker dan vervolgens af. Welnu, Elly geeft het volgende antwoord: Wie de liefde heeft, die heeft God. Wie de liefde niet heeft, die heeft God niet. En Piet heeft de liefde gewoon! Elly zegt dus dat boer Piet de liefde heeft en dat is blijkbaar voldoende. Want wie de liefde heeft, die heeft God. Een persoonlijk geloof is dus niet nodig. Waarom niet? Boer Piet heeft de liefde en dat is genoeg. Dat is wat Elly zegt en bedoelt. Ik begrijp haar uitlatingen best, want ze wil boer Piet niet kwetsen. Maar het is volstrekt onbijbels. Bekijk de uitzending nog maar eens en het zal je allemaal duidelijk worden.

Natuurlijk hebben wij Jezus nodig, maar boer Piet blijkbaar niet, net als de verloren zoon zijn Vader niet nodig had. En Hij zeide: Een zeker mens had twee zonen. En de jongste van hen zeide tot den vader: Vader, geef mij het deel des goeds, dat mij toekomt. En hij deelde hun het goed. Lukas 15 : 11, 12 En de vader gaf hem zijn deel en liet hem vrijwillig gaan. Dat is in principe wat Elly wilt zeggen, als ze zegt dat boer Piet God niet nodig heeft. En dat is wat ik jouw probeerde uit te leggen toen ik zei: Je kunt niet iemand jouw geloof opleggen. Wat je wel kunt doen is er op een goede manier over praten en een andersgelovige gewoon in zijn waarde laten. Wellicht heeft God wel een ander plan met boer Piet en wilt hij zich op een andere manier openbaren aan boer Piet.

We zijn het in ieder geval over eens dat we Jezus nodig hebben om zalig te worden. Ook boer Piet heeft Jezus nodig, ondanks dat hij waarschijnlijk zelf denkt van niet (en Elly is het daar blijkens haar uitlatingen mee eens) en ondanks dat hij "de liefde heeft", volgens Elly. Het is fijn dat je de gelijkenis van de verloren zoon aanhaalt, want daaruit blijkt nogeens des te meer dat iedereen die denkt de Vader niet nodig te hebben, uiteindelijk bedrogen uitkomt. Het is zeker goed mogelijk dat God met boer Piet een plan heeft, maar hoe je het ook wendt of keert: de zaligheid van boer Piet kan alleen door het geloof in God/Jezus Christus. Een andere weg is er volgens de bijbel niet.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 12 aug 2003 19:51

Beste Omega,

Omega schreef:We zijn het in ieder geval over eens dat we Jezus nodig hebben om zalig te worden. Ook boer Piet heeft Jezus nodig, ondanks dat hij waarschijnlijk zelf denkt van niet (en Elly is het daar blijkens haar uitlatingen mee eens) en ondanks dat hij "de liefde heeft", volgens Elly. Het is fijn dat je de gelijkenis van de verloren zoon aanhaalt, want daaruit blijkt nogeens des te meer dat iedereen die denkt de Vader niet nodig te hebben, uiteindelijk bedrogen uitkomt.

Ik moet zeggen; je word steeds warmer en je begint ook steeds beter te begrijpen waar ik op doel. Elly is van mening dat Boer Piet God niet nodig heeft. Catherine wil weten waarom Elly God wel nodig heeft en boer Piet niet. Daar is Elly heel duidelijk over: "Ik had een gat in mijn hart, een leegte van binnen. Maar je moet eraan toe zijn. Je moet echt óf helemaal hulpeloos zijn ,óf echt zo’n verlangen hebben naar ‘ik wil meer van God weten. Ik wil hem écht leren kennen.’" Boer Piet is er volgens Elly niet aan toe. Ze kan dus 2 dingen doen:

1. Hem proberen te bekeren.
2. Hem accepteren.

Keuzemogenlijkheid 1 heb ik ook wel eens toegepast, maar vaak had dat juist een omgekeert effect. Mensen staan niet te wachten op iemand die verteld dat ze "slecht" zijn en zich maar snel tot het christendom moeten bekeren willen ze behouden worden, dat moet een mens zelf ondervinden.
Keuzemogenlijkheid 2 is de rol die de Vader van de verloren zoon toepaste, Hij accepteerde zijn keuze en stond iedere dag naar hem uit te kijken. Dat is wat Elly ook doet, nietwaar?

Omega schreef:maar hoe je het ook wendt of keert: de zaligheid van boer Piet kan alleen door het geloof in God/Jezus Christus. Een andere weg is er volgens de bijbel niet.

Ik denk ook niet dat Elly daar anders over denkt. Elly zegt dat boer Piet eerst een gat in zijn hart (berouw) moet krijgen, wil hij God echt leren kennen.
Afbeelding

Chloë

Berichtdoor Chloë » 12 aug 2003 20:39

Omega schreef:
Hoe kan ik dit verifiëren?

Uitspraak van haar tijdens een uitzending van de EO in het programma van Katherine Keyl. Kwestie van band opvragen?
Volgens mij is dit een kwestie van fout WILLEN interpreteren. Ik heb Elly Zuiderveld meerdere malen in het echt ontmoet en zij zou absoluut nooit willen zeggen dat iemand buiten Christus om zalig kan worden. Nooit.

Catherine vraagt dus aan Elly of boer Piet God niet nodig heeft. "Nee", zegt Elly. Maar waarom dan niet, zo vraag ik me als kijker dan vervolgens af. Welnu, Elly geeft het volgende antwoord: Wie de liefde heeft, die heeft God. Wie de liefde niet heeft, die heeft God niet. En Piet heeft de liefde gewoon! Elly zegt dus dat boer Piet de liefde heeft en dat is blijkbaar voldoende. Want wie de liefde heeft, die heeft God. Een persoonlijk geloof is dus niet nodig. Waarom niet? Boer Piet heeft de liefde en dat is genoeg. Dat is wat Elly zegt en bedoelt. Ik begrijp haar uitlatingen best, want ze wil boer Piet niet kwetsen. Maar het is volstrekt onbijbels. Bekijk de uitzending nog maar eens en het zal je allemaal duidelijk worden.
Ik heb die uitzending meerdere malen gezien (de tape die ik ervan had grijsgedraaid :wink: ). De interpretatie die jij eraan geeft, hanteert C.S. Lewis ook (hij neemt 1 Joh 4 gewoon letterlijk). Ik geloof echter niet dat Elly dat bedoelt. Waarschijnlijk is er door de EO ook wel wat uit haar uitleg geknipt (dat weet ik natuurlijk niet zeker). Ik 'ken' E&R en weet dat ze geen van beiden zouden zeggen dat er zaligheid mogelijk is buiten Christus.
Wat Elly wel bedoelt? Weet ik niet. Het is jammer dat dit citaat zo in de uitzending terecht is gekomen. Maar ik ken haar te goed om aan te nemen dat ze dit bedoelt zoals jij het interpreteert!

Trouwens, een citaat uit een liedje van Elly. Een aantal maanden geleden heeft ze dit nog gezongen op een concert dat ik bijwoonde. :)
Het gaat over de waarheid die ze zocht maar nergens vond. Over de weg die ze wilde bewandelen, maar ze wist niet hoe.
toen ik niets meer had te dromen
aan het einde van de reis
mocht ik bij m’n Vader komen
in Zijn hemels paradijs
Hij vergaf mij al m’n zonden
heeft me van mijzelf bevrijd
toen heb ik de Weg gevonden
't is Jezus Die mij leidt
't is Jezus Die mij leidt

Op dat concert zei ze ook dat de enige manier om naar God te gaan, Jezus Christus is. En dat concert was na de uitzending met Catherine Keyl.

Groetjes, Chloë

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 aug 2003 22:23

Chloë schreef:De interpretatie die jij eraan geeft, hanteert C.S. Lewis ook (hij neemt 1 Joh 4 gewoon letterlijk).
Ehhh... volgens mij is 1 Joh 4 gewoon letterlijk... alleen er staat niet wat Omega interpreteerde dat Elly gezegd had, maar wat jij nu wel suggereerd dat C.S. Lewis als uitleg hanteerd (ja, het begint nu complex te worden :wink: ).

Eerst ff 1 Joh 4: ik neem aan dat je doelt op vers 7 "Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God."

Je moet dit lezen zoals je heel de Johannes brieven moet lezen... constante tegenstellingen (je kan alleen zalig worden zonder zonde\je kan zalige worden door het bloed van Christus). Zo ook hier. Johannes stelt dat iedereen die lief heeft God kent. Alleen moet je dat in het licht zien dat niemand echt lief heeft door de zonde (en dus hebben we Jezus nodig om God toch te leren kennen).

C.S. Lewis verwoord in zijn boek "The four loves" heel duidelijk wat hier staat en dat het letterlijk geinterpreteerd moet worden. Hij geeft alleen wel aan dat het hier niet gaat om liefde zoals wij hier kennen, maar dat de grondtekst het woord "Apage" gebruikt, een soort goddelijke liefde (waar geen woord voor is in het Engels of Nederlands).

(kijk dat we Elly hier een beetje af gaan vallen is tot hier aan toe... maar kom niet aan Lewis :wink: )
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Chloë

Berichtdoor Chloë » 13 aug 2003 09:14

@tlantis schreef:
Chloë schreef:De interpretatie die jij eraan geeft, hanteert C.S. Lewis ook (hij neemt 1 Joh 4 gewoon letterlijk).
Ehhh... volgens mij is 1 Joh 4 gewoon letterlijk... alleen er staat niet wat Omega interpreteerde dat Elly gezegd had, maar wat jij nu wel suggereerd dat C.S. Lewis als uitleg hanteerd (ja, het begint nu complex te worden :wink: ).

Eerst ff 1 Joh 4: ik neem aan dat je doelt op vers 7 "Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God."

Je moet dit lezen zoals je heel de Johannes brieven moet lezen... constante tegenstellingen (je kan alleen zalig worden zonder zonde\je kan zalige worden door het bloed van Christus). Zo ook hier. Johannes stelt dat iedereen die lief heeft God kent. Alleen moet je dat in het licht zien dat niemand echt lief heeft door de zonde (en dus hebben we Jezus nodig om God toch te leren kennen).

C.S. Lewis verwoord in zijn boek "The four loves" heel duidelijk wat hier staat en dat het letterlijk geinterpreteerd moet worden. Hij geeft alleen wel aan dat het hier niet gaat om liefde zoals wij hier kennen, maar dat de grondtekst het woord "Apage" gebruikt, een soort goddelijke liefde (waar geen woord voor is in het Engels of Nederlands).

(kijk dat we Elly hier een beetje af gaan vallen is tot hier aan toe... maar kom niet aan Lewis :wink: )
Oké, ik begrijp het nu wat beter! Bedankt!

Terug naar “Archief”