Worstelen met God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chloë

Berichtdoor Chloë » 12 aug 2003 20:35

Een lied, een psalm voor de kinderen van Korach, voor den opperzangmeester, op Machalath Leannoth; een onderwijzing van Heman, den Ezrahiet.
O HEERE, God mijns heils! bij dag, bij nacht roep ik voor U.
Laat mijn gebed voor Uw aanschijn komen; neig Uw oor tot mijn geschrei.
Want mijn ziel is der tegenheden zat, en mijn leven raakt tot aan het graf.
Ik ben gerekend met degenen, die in de kuil nederdalen; ik ben geworden als een man, die krachteloos is;
Afgezonderd onder de doden, gelijk de verslagenen, die in het graf liggen, die Gij niet meer gedenkt, en zij zijn afgesneden van Uw hand.
Gij hebt mij in den ondersten kuil gelegd, in duisternissen, in diepten.
Uw grimmigheid ligt op mij; Gij hebt mij nedergedrukt met al Uw baren. Sela.
Mijn bekenden hebt Gij verre van mij gedaan, Gij hebt mij hun tot een groten gruwel gesteld; ik ben besloten, en kan niet uitkomen.
Mijn oog treurt vanwege verdrukking; HEERE! ik roep tot U den gansen dag; ik strek mijn handen uit tot U.
Zult Gij wonder doen aan de doden? Of zullen de overledenen opstaan, zullen zij U loven? Sela.
Zal Uw goedertierenheid in het graf verteld worden, Uw getrouwheid in het verderf?
Zullen Uw wonderen bekend worden in de duisternis, en Uw gerechtigheid in het land der vergetelheid?
Maar ik, HEERE! roep tot U, en mijn gebed komt U voor in den morgenstond.
HEERE! waarom verstoot Gij mijn ziel, en verbergt Uw aanschijn voor mij?
Van der jeugd aan ben ik bedrukt en doodbrakende; ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig.
Uw hittige toornigheden gaan over mij; Uw verschrikkingen doen mij vergaan.
Den gansen dag omringen zij mij als water; te zamen omgeven zij mij.
Gij hebt vriend en metgezel verre van mij gedaan; mijn bekenden zijn in duisternis.

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 09:06

Worstelen met God zoals Jacob dat deed? geweldig vermoeiend maar ongelooflijk zegenrijk. Want Jacob werd in die nacht van de worsteling van ee bedrieger een vader van volk van GOd: jacob werd israel.

Jacob heeft twee keer met God geworsteld. De eerste keer veranderder er vooral wat aan de buitenkant, zijn levenstijl. HIj ging mank lopen en ieder kon hij zo vertellen wat er gebeurd was. De tweede keer was reinigend van binnen en toen kreeg hij zijn nieuwe naam.

Boos zijn op God is mensleijk, maar niet logisch. Want God zou boos moeten zijn op ons namelijk. Maar dat doet Hij niet, en dus kunnen wij proberen om alles wat er gebeurd te aanvaarden als uit zijn hand: dankt God onder alles. En geloof dat het zegenend zal uitwerken in je relatie met God en mensne.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 13 aug 2003 15:51

Misschien is wel de meest kenmerkende trek van deze duisternis dit, dat het zo verwarrend is. U moet lopen, maar ondertussen is de weg voor uw ogen verborgen. Dit is een zware taak. God zal Zijn kinderen helpen, toch? Zeker zal Hij dat doen, maar we zien niet hoe! We kijken omhoog en zien geen enkele ster glinsteren; we kijken naar beneden en zien niet een een glimwormpje. O, maar dan zullen we wel ergens een kandelaar achter een raam zien. Maar nee! We zijn verdwaald in een donker bos. Hebben we niet ergens een lucifer die we kunnen aansteken? We tasten ernaar, vinden er één, maar hij is vochtig en we hebben geen licht. De vraag die nu het hart beklemt is: hoe kan God mij verlossen? We zien niet in hoe Hij een uitweg kan banen. Wat een onnozel zielen zijn we toch om te denken dat als wij geen weg van bevrijding zien, dat God hem dan ook niet ziet! (…) Misschien bent u door Gods voorzienigheid terechtgekomen in één van de gedeelten van de rivier van het leven waar geen doorgang mogelijk schijnt. U wordt totaal geblokkeerd en dit werpt een schaduw over uw geest. Houd op met deze ongelovige verwarring. Rust in de Heere en wacht geduldig op Hem, en Hij zal u geven wat uw hart begeert.

Citaat uit een preek van Spurgeon over Jesaja 50 vers 10
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 13 aug 2003 16:37

Wij zijn weleens boos op God, maar waarom?
Hij is een en al goedheid, en geeft ons alles, waarom zouden we boos op Hem zijn?

Ik weet het zeker, God heeft het het beste met ons voor, misschien moeten wij eens mee gaan werken met God, ik denk dat we dan zien dat God boos is op ons, omdat wij eens niet doen wat God van ons vraagt, het kost ons te veel moeite, terwijl het geen moeite is.

Oke dan, ik ben ook weleens boos op God.
Bijv, als m'n neefje weer eens in het ziekenhuis ligt, of wanneer het weer eens tegen zit, en toen m'n oma op het randje van de dood lag. enz.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 aug 2003 10:47

ik denk dat mijn boosheid voor een groot deel te maken heeft met ongeloof en twijfel.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 aug 2003 07:57

Ik heb veel geworsteld met God.
Waarom Hij de weg met mij gaat zoals die gaat.
Want ik zou veel liever een andere weg gaan. Maar uiteindelijk leerde Hij mij dat deze weg voor mij het beste is.
Ook al zou ik nog steeds graag anders willen, toch weet ik dat het goed is zo.
En nu is mijn worstelen met God een wandelen met God geworden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 aug 2003 08:16

joepie schreef:Ik heb veel geworsteld met God.
Waarom Hij de weg met mij gaat zoals die gaat.
Want ik zou veel liever een andere weg gaan. Maar uiteindelijk leerde Hij mij dat deze weg voor mij het beste is.
Ook al zou ik nog steeds graag anders willen, toch weet ik dat het goed is zo.
En nu is mijn worstelen met God een wandelen met God geworden.

Wij willen vaak dat God de situatie verandert, maar God wil vooral ons veranderen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 15 aug 2003 08:54

ja dat is wat ik ook ontdekt heb pas. Op ee ander gebied. Ik dacht dat God aanbidding zocht, maar hij zoekt aanbidders in geest en waarheid. Net zo iets. Het gaat Hem om ons en niet om onze situatie.

(mooi geel streepje Hijwel)

Terug naar “Archief”