Bijbelse voorbeelden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AnDers
Verkenner
Verkenner

Bijbelse voorbeelden??

Berichtdoor AnDers » 22 jan 2006 18:42

Ik denk dat de meeste bezoekers van dit forum de bijbel als leidraad gebruiken in het leven, en dus ook in relaties. Vandaar natuurlijk veel draadjes over liefde, relaties, seksualiteit, trouwen, etc.

Maarrrr eigenlijk vind ik nergens in de bijbel een goed voorbeeld van een gezonde relatie ontstaan uit wederzijdse liefde. Dan specifiek een voorbeeld voor een jong stel dat verkering krijgt, of de opstakels die je tegenkomt in het begin van je relatie. Natuurlijk zijn er wel goede huwelijken in de bijbel, maar dan weet je vaak niets van de voorgeschiedenis.
HOE mensen trouwden is voor ons vaak nogal bedenkelijk: uithuwen is een veel voorkomend gebruik in de bijbel, net als het vervullen van de zwagerplicht: trouwen met de weduwe van je broer.
Ook lees je nogal eens iets in de trant van: Hij zag een schone vrouw die hij begeerde, hij nam haar tot vrouw en zij baarde hem een zoon. Tsja...
Dan heb ik het nog niet over bigamie, bijvrouwen, hoererij, verkoop van vrouwen, vrouwen als geschenk of krijgsgevangenen.

Maar allez, ook hieruit kunnen wij wijze lessen trekken en ik wil dit verder niet teveel ter discussie stellen, maar zou wel graag willen vragen of jullie wel een goed voorbeeld kennen waar je als jonge mensen naar kan kijken en hun voorbeeld volgen. :?:
Zelf kom ik niet veel verder dan de poëzie van het hooglied, maar dat is toch behoorlijk 'zweverig' of abstract.
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 22 jan 2006 19:38

Nee inderdaad, daar heb je wel gelijk in, er zijn geen verkeringsvoorbeelden.
Dat neemt niet weg dat er wel veel dingen over huwelijk enzo te leren zijn vanuit de Bijbel.
Toen ik ooit eens verkering had ging ik daarom maar boeken lezen over huwelijk en verkering ofzo. 5 talen van de liefde en meer van dat soort. Als je ze met een korrel zout neemt vind ik ze best leerzaam.

meboy

Berichtdoor meboy » 22 jan 2006 21:56

Denk bijvoorbeeld eens aan Jozef en Maria. Door dik en dun zogezegd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2006 02:04

Ik denk dat het vrij simpel is. De manier waarop wij met relaties omgaan (verkering, eerst verliefdheid en dan pas trouwen) is gewoon heel anders dan in die cultuur. Overigens denk ik dat dat in het nieuwe testament weer best anders was dan in het oude.

En wat het Hooglied betreft, dat is idd pure erotiek en zegt niet zo heel veel over de vorm van de relatie an sich.

jbmz

Berichtdoor jbmz » 23 jan 2006 09:00

Aragorn schreef:En wat het Hooglied betreft, dat is idd pure erotiek en zegt niet zo heel veel over de vorm van de relatie an sich.

Ik ben het niet met je eens dat Hooglied pure erotiek is. Ik weet zeker dat als je die hoofdstukken leest, met bijv. de kanttekeningen, dan kun je ook daar veel van leren. Niet alleen voor het geestelijke, maar ook voor het dagelijkse.

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 23 jan 2006 11:21

Ik denk inderdaad dat het een cultuur verschil is. In die tijd was het op dat gebied makkelijker. Wij hebben te maken met een tijd waarin je heel veel alternatieven ziet en omdat de bijbel weinig erg duidelijke verkeringen etc laat zien is het moeilijk er een goed voorbeeld in te vinden.
Het huwelijk zelf is door God ingesteld en pas later overgenomen door de heidenen ( als ik het zo even mag uitdrukken). Een goed voorbeeld voor een relatie is Jezus. Over Zijn wederkomst wordt ook gezegt dat Hij de bruidegom is en de gemeente de bruid. Verder zegt de bijbel; heb lief, onder alle omstandigheden. Vandaag de dag is het al gauw, ik hou niet meer van hem of haar en ze gaan uitelkaar. God zegt heb lief. Een opdracht. Hooglied beschrijft de liefde tussen een man en een vrouw. Maar je ziet er ook het beeld van Jezus en de bruid erin. Dus geen erotiek maar echte pure Liefde met een hoofdletter.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 23 jan 2006 11:29

ehm.....ruth?????? dat vind ik wel een mooi liefdesverhaal, wel ongebruikelijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2006 12:57

jbmz schreef:
Aragorn schreef:En wat het Hooglied betreft, dat is idd pure erotiek en zegt niet zo heel veel over de vorm van de relatie an sich.

Ik ben het niet met je eens dat Hooglied pure erotiek is. Ik weet zeker dat als je die hoofdstukken leest, met bijv. de kanttekeningen, dan kun je ook daar veel van leren. Niet alleen voor het geestelijke, maar ook voor het dagelijkse.

Ik heb toch nergens gezegd dat je van erotiek niets kunt leren? :roll:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jan 2006 16:17

Inderdaad, sinds wanneer kun je niets meer leren van erotiek? Hooglied heeft weldegelijk behoorlijk erotische passages (en dan druk ik me nog behoorlijk voorzichtig uit). Waarom zijn mensen toch altijd zo paranoia als het gaat om erotiek? Erotiek is toch niet per definitie fout? En als de Bijbel erotiek herbergt wordt alles uit de kast gehaald om maar een ander naampje te verzinnen voor die passages, omdat erotiek natuurlijk niet goed is, laat staan in de Bijbel... Jammer...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 jan 2006 16:56

Ja inderdaad, hooglied is soms wel zo beeldend geschreven dat je je de erotische scenes goed voor kunt stellen.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 24 jan 2006 15:17

Maar het gaat hier niet om voorbeelden uit de Bijbel over erotiek. Laten we het bij de vraag van de topicstarter houden.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Harriette
Mineur
Mineur

Re: Bijbelse voorbeelden??

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2006 15:24

AnDers schreef:........maar zou wel graag willen vragen of jullie wel een goed voorbeeld kennen waar je als jonge mensen naar kan kijken en hun voorbeeld volgen. :?

'k weet wel een heel goed voorbeeld: Jakob die 7 jaar wil werken voor Rachel... :D
en er uiteindelijk zelfs 14 jaar voor werkt.... ?:|
over liefde gesproken...... :8> volgens mij heeft hij zat de tijd gehad om over die keus na te denken. :lol:
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Terug naar “Archief”