Ik volg dit topic al een poosje maar kon niet eerder reageren vanwegie m'n account validatie

. Ik zal ff heel kort iets over mezelf vertellen, dan helpt misschien bij het begrijpen van m'n posts.
M'n ouders komen uit gergem resp vrij evangelisch en zijn samen naar vol evangelisch gegaan. Daarzijn we weggaan (de gemeente ging deelnemen aan de toronto blessing, in de ogen van veel evangelischen sektarisch) en 2 jaar naar ger. bond gegaan. Daarna zijn we naar een andre evangelische gemeente gegaan waar we nog steeds zitten. Verder ga ik vrijwel elke week 's avonds naar de Nederlands hervormde kerk. Ik heb op een protestantse lagere school, en reformatorische middelbare school gezeten (calvijn). Verder heb ik veel ger gem vrienden en een gergem vriendin gehad. Dus in veel kerken heb ik wel een snufje meegepikt
M'n conclusie is eigenlijk dat de afstand cq. vijandigheid tussen de kerken voornamelijk veroorzaakt wordt door gebrek aan kennis over elkaars standpunten. Daarom zal ik er kort een van de voornaamste aanstippen, op de andere wil ik eventueel ook nog wel reageren
In de behoudendere kerken (ger(gem)) ligt de nadruk erg veel op levensheiliging. Door een vrij grote afstand te nemen van de wereld (geen tv etc) probeert men zichzelf zo weinig mogelijk bloot te stellen aan verleiding.
Als reactie op het Rooms katholicisme is men de uitverkiezing erg gaan benadrukken, om te laten zien dat je door werken niet heilig kan worden. Het probleem is dat men meestal niet goed het spanningsveld tussen uitverkiezen/ God werkt de bekering vs. vrije wil uitgelegd krijgt. Hoewel uitverkiezing theologisch volgens mij correct is, is het resultaat dat veel mensen uiverkiezing als excuus gaan gebruiken, of men wordt er onzeker door (terwijl het juist eigenlijk zekerheid zou moeten geven, omdat het laat zien dat God jouw bekering begonnen is). Verder wordt heiligheid/ eerbied heel cultureel ingekleurd. Muziek/ instrumenten etc moeten aan bepaalde eisen voldoen omdat "dat eerbiediger is", of omdat dat "onze cultuur"
In de evangelische/ vrijzinnigere kerken wordt je relatie met God voorop gesteld (ja in de meeste gereformeerde kerken ook, alleen komt het daar meestal niet zo uit de verf). Levensheiliging wordt daar meer als resultaat van je bekering gezien, als iets wat er aan vooraf gaat. Om de wereld zo goed mogelijk te begrijpen (ja, dat is echt nodig bij evangelisatie) heeft men veel meer de 'beproeft alle dingen' houding ipv. 'maar niet van de wereld' houding. Zo wordt er zelden een volledige categorie (films/ tv) afgeschreven, maar alleen onderdelen uit een categorie (bepaalde films). Dit levert aan een kant meer geloofsspanning op, omdat je bij veel meer dingen af moet vragen of het goed of fout is. Aan de andere kant kan juist deze spanning een stukje groei naar geestelijke volwassenheid zijn. (Heeeeel generaliserend: als je met 10 refo's naar de mac gaat zitten ze allemaal achterom tmf te kijken omdat het hier een keertje kan, terwijl 10 evo's gewoon hun aandacht bij de friet houden. ) Dit levert dus aan een kant meer geloofsspanning op (er zijn vaak mensen die vermoeid raken van het continue kritisch moeten zijn, en veel tot zich nemen totdat ze zien dat hun relatie met God daardoor achteruit gaat), aan de andere kant betekent het vaak een stukje verantwoording leren, en gemakkelijker buiten-kerkelijken kunnen bereiken (bij ons, een gemeente van 300 man, ondersteunen we ca. 25 zendelingen uit eigen gemeente, en komen er per jaar zo'n 5 buitenkerkelijken bij).
In de evangelische kerk wordt het 'kiezen voor God' erg benadrukt (nee ze zijn niet remonstrants, want God is het nog steeds die mensen bekeerd), omdat God het Zijne toch wel doet, en je zonder God sowieso niet voor Hem kiest, kun je het gerust zo zeggen. (Al is het theologisch wat onvolledig, maar mij lijkt het belangrijker dat je een duidelijk eenvoudig evangelie brengt dan dat je een goed sluiten theologisch verhaal ophangt).
Wat eerbied en dergelijke betreft: Het is vooral je harsgestelheid die belangrijk is, hele of halve noten doen er niet toe, als het maar voor God is en niet voor jezelf. Verder moet je natuurlijk wel oppassen dat je niet te veel aanstoot geeft.
Oké dat was ff heel snel en ongstructureerd, maar oke had niet zo veel tijd

. Het beeld van beide kerk-soorten is heel generaliserend en algemeen, maar zeker binnen de evangelische kerk tref je veel verschillen aan, ik zelf kan niet eens al de soorten uit elkaar houden
Heel eerlijk gezegd is voor mij de mix tussen de kerken het ideaal