Gedrag is altijd een keuze!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 21 jan 2006 20:39

Zo, hier is lange tijd niet op gereageerd zie ik.

Ik ben het met aardmannetje eens, gedrag is altijd een keuze.

Het is niet zo dat je er elke keer nog steeds voor kiest, maar in een eerder stadium van je leven is er ooit voor gekozen, bewust of onbewust. Het kan zijn dat deze keuze beinvloed werd door externe factoren (opvoeding, gebeurtenissen) of door externe personen of door je overlevingsmechanisme. Vaak is bijvoorbeeld dwangmatig gedrag of meerdere persoonlijkheden een onbewuste keus aangestuurd door je overlevingsdrang, een bescherming voor jezelf. Als je er eenmaal voor gekozen hebt, wordt het al gauw gewoonte, en is het moeilijk je gedrag te onderkennen als een keuze.

Ga maar eens elk aspect van je gedrag na, en voer het terug naar je verleden, en kijk wanneer je je zo ging gedragen. Het nadeel is dat ons geheugen nou eenmaal niet onfeilbaar is, en dat we veel dingen zijn vergeten, en er ook niet op hebben gelet.

het voorbeeld wat me nu te binnen schiet (ik weet niet of dit een goed voorbeeld is ?) is Uzza (2 sam 6:6,7), vanuit een "reflex"hield hij de ark tegen, en "En de toorn des HEREN ontbrandde tegen Uzza en God sloeg hem daar om deze onbedachtzaamheid; hij stierf daar bij de ark Gods. "
God rekende het hem dus wel aan.
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 21 jan 2006 21:15

gedrag is altijd een keuze.

Ik denk niet dat het altijd een keuze is. Mensen met een psychiatrische ziekte kunnen niets aan hun gedrag doen. Het is veroorzaakt door de ziekte en ze maken daar dus geen keuze in.
- Home is in my head -

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 22 jan 2006 14:28

froske schreef:
gedrag is altijd een keuze.

Ik denk niet dat het altijd een keuze is. Mensen met een psychiatrische ziekte kunnen niets aan hun gedrag doen. Het is veroorzaakt door de ziekte en ze maken daar dus geen keuze in.

Misschien verschilt dat per ziekte, maar over mensen met schizofrenie wordt ook vaak gezegd dat als ze in een psychose zitten, ze geen keuzes meer kunnen maken, dat het dwangmatig is.
Mijn zus heeft een ernstige vorm van schizofrenie, heeft vaak psychoses, waarin ze bijvoorbeeld mensen aanvalt, en erg agressief is. Mijn moeder heeft ze vaak aangevallen en een zus van me. Het gekke is dat ze ook vaak waarschuwd voor die tijd, van als je nu niet... dan... In die tijd vroeg ik mij vaak af wat nu werkelijk dwangmatig was en wat niet, als kind werd ik vaak op die manier gewaarschuwd door haar, en rende dan ook gauw naar mn moeder, tot ik volwassen was, en ze dit weer deed, ik keek haar aan en zei: als je het lef hebt...dan ram ik je net zo hard terug. M'n moeder keek me hoofdschuddend aan en wilde de boel gaan sussen alsof ik het zo niet had bedoeld, maar ik wenkte haar, en zei het nog een keer, ging rechtop staan keek haar recht in de ogen en zei: "Toe maar.." waarop ze zich omdraaide, wegliep en ik haar de hele avond niet meer gehoord heb.. Volgens mij maakte ze een hele slimme "keuze". Ze heeft het bij mij ook nooit meer gedaan.

Heb je het over verstandelijk gehandicapten dan kan ik met je mee, ze zijn beperkt in hun denken en verstand, waaruit je keuze voornamelijk bepaalt wordt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 23 jan 2006 17:50

Dat zal idd dan per persoon weer verschillend zijn. Maar daarbij zijn er natuurlijk ook nog tal van andere psychiatrische ziekten waarbij gedrag geen keuze meer is.
- Home is in my head -

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 23 jan 2006 19:17

Psychiatrische aandoeningen daargelaten is gedrag wel een keuze, alleen moet je dat wel doorhebben; de meeste mensen slaapwandelen door het leven en zonder het besef dat ze uberhaupt keuze hebben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 jan 2006 09:48

Gedrag is inderdaad een keuze, maar het kan soms ook een gedwongen/gedrongen keuze zijn door bijv. een psychische aandoening of omgevingsfactoren. De keuzevrijheid kan dus beperkt zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2006 14:50

Dat zal idd dan per persoon weer verschillend zijn. Maar daarbij zijn er natuurlijk ook nog tal van andere psychiatrische ziekten waarbij gedrag geen keuze meer is.

geen keuze, maar......?

Psychiatrische aandoeningen daargelaten is gedrag wel een keuze, alleen moet je dat wel doorhebben; de meeste mensen slaapwandelen door het leven en zonder het besef dat ze uberhaupt keuze hebben.

inderdaad, of een keuze hadden.

elbert schreef:Gedrag is inderdaad een keuze, maar het kan soms ook een gedwongen/gedrongen keuze zijn door bijv. een psychische aandoening of omgevingsfactoren. De keuzevrijheid kan dus beperkt zijn.

Een gedwongen/ gedrongen keuze voor bepaald gedrag? wat voor soort gedrag kan dan gedwongen of gedrongen zijn door omgevingsfactoren?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 jan 2006 14:53

elbert schreef:
Gedrag is inderdaad een keuze, maar het kan soms ook een gedwongen/gedrongen keuze zijn door bijv. een psychische aandoening of omgevingsfactoren. De keuzevrijheid kan dus beperkt zijn.

Een gedwongen/ gedrongen keuze voor bepaald gedrag? wat voor soort gedrag kan dan gedwongen of gedrongen zijn door omgevingsfactoren

Wat dacht je van het moeten bewaren van een bijv. incestprobleem??

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 24 jan 2006 18:57

essieee schreef:
elbert schreef:

Een gedwongen/ gedrongen keuze voor bepaald gedrag? wat voor soort gedrag kan dan gedwongen of gedrongen zijn door omgevingsfactoren

ik weet wat dat is, maar is het bewaren van een incestprobleem gedrag?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 jan 2006 19:20

Gedrag is een keuze?
Geen zin om de hele discussie door te lezen. :)

Maar, als gedrag een keuze is..dan had ik nu heel anders in elkaar gezeten.
Hoe kun je anders balen van je gedrag? Hoe vaak gebeurt het niet je denkt: ''Shit, dat had ik nooit zo moeten doen''?

In bepaalde situaties heb je geen keuze (Bijv. panieksituatie). Het overkomt je en daar doe je niets aan. :)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 jan 2006 00:16

Smurffie schreef:Maar, als gedrag een keuze is..dan had ik nu heel anders in elkaar gezeten.
Hoe kun je anders balen van je gedrag? Hoe vaak gebeurt het niet je denkt: ''Shit, dat had ik nooit zo moeten doen''?

Dan heb je gewoon de verkeerde keuze gemaakt... :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 jan 2006 00:53

Harriette schreef:
essieee schreef:
elbert schreef:

Nee, maar wel het gedrag wat daardoor eruit voort komt!

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 25 jan 2006 10:09

essieee schreef:
Harriette schreef:
essieee schreef:
elbert schreef:

Nee, maar wel het gedrag wat daardoor eruit voort komt!

klopt, hoe vaak heb ik later niet gedacht, had ik het maar wel verteld... die keus wás er.. de mogelijkheden waren er ook....maar angst b.v. heeft er voor gezorgd om er voor te kiezen het wél geheim te houden. :(

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jan 2006 20:05

LeChat schreef:
Smurffie schreef:Maar, als gedrag een keuze is..dan had ik nu heel anders in elkaar gezeten.

Dan heb je gewoon de verkeerde keuze gemaakt... :wink:

In panieksituaties ben je niet staat keuzes te maken. Dan doe je iets, soms onbewust, of je zegt iets, wat totaal niet de bedoeling was, maar er gewoon uitschoot.

Als ik in bepaalde situaties de keuze gehad had, had ik het gelijk goed gedaan. Er zijn altijd dingen waar je achteraf spijt van hebt dat je het gezegd hebt.

Laten we zeggen; In bepaalde situaties kun je je eigen gedrag bepalen, bijv; Je kunt na een ruzie iemand negeren, of er mee gaan praten. Dat is een keuze.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 jan 2006 23:19

Oké, ik ben het met je eens dat je in panieksituaties eigenlijk geen keuze hebt: je handelt onbewust/in een fractie van een seconde, zodat het maken van een evenwichtige keuze totaal niet aan de orde is.

Ik reageerde echter meer op jouw "Shit, dat had ik nooit zo moeten doen" en het "balen over je gedrag". Dat zijn m.i. geen emoties die je hebt na zo'n panieksituatie, dan denk je meer iets als "Waarom moest mij dat overkomen"
Als je achteraf zegt dat je het verkeerd gedaan hebt, bijv iets er uit flappen, weet je volgens mij toch dat je het anders had moeten én kunnen doen: een volgende keer eerst nadenken, dan pas doen/spreken. Die keuze héb je, je bent geen robot die er maar uitspuugt wat 'm ingegeven wordt...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”