Zo, hier is lange tijd niet op gereageerd zie ik.
Ik ben het met aardmannetje eens, gedrag is altijd een keuze.
Het is niet zo dat je er elke keer nog steeds voor kiest, maar in een eerder stadium van je leven is er ooit voor gekozen, bewust of onbewust. Het kan zijn dat deze keuze beinvloed werd door externe factoren (opvoeding, gebeurtenissen) of door externe personen of door je overlevingsmechanisme. Vaak is bijvoorbeeld dwangmatig gedrag of meerdere persoonlijkheden een onbewuste keus aangestuurd door je overlevingsdrang, een bescherming voor jezelf. Als je er eenmaal voor gekozen hebt, wordt het al gauw gewoonte, en is het moeilijk je gedrag te onderkennen als een keuze.
Ga maar eens elk aspect van je gedrag na, en voer het terug naar je verleden, en kijk wanneer je je zo ging gedragen. Het nadeel is dat ons geheugen nou eenmaal niet onfeilbaar is, en dat we veel dingen zijn vergeten, en er ook niet op hebben gelet.
het voorbeeld wat me nu te binnen schiet (ik weet niet of dit een goed voorbeeld is ?) is Uzza (2 sam 6:6,7), vanuit een "reflex"hield hij de ark tegen, en "En de toorn des HEREN ontbrandde tegen Uzza en God sloeg hem daar om deze onbedachtzaamheid; hij stierf daar bij de ark Gods. "
God rekende het hem dus wel aan.