Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 aug 2003 16:11

Ha, die zou ik ook kunnen hebben. D 958 o.a.?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 aug 2003 16:20

ik maak er een zootje van.

Ik heb dus een 4-cd met alle sonates van Schubert, gespeeld door Christian Zacharias.

Van Brendel heb ik een cd met daarom o.a. Italian concert en door hemzelf aangepaste orgelmuziek, gespeeld op piano (nun komm der Heiden Heiland, etc.). Klinkt mooi.

Wat Brendel voor de piano is vindt ik Helmut Walcha voor het orgel!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 aug 2003 19:04

surfer schreef:ik maak er een zootje van. Ik heb dus een 4-cd met alle sonates van Schubert, gespeeld door Christian Zacharias.

Van Brendel heb ik een cd met daarom o.a. Italian concert en door hemzelf aangepaste orgelmuziek, gespeeld op piano (nun komm der Heiden Heiland, etc.). Klinkt mooi.

ik begrijp het nu :)

surfer schreef:Wat Brendel voor de piano is vindt ik Helmut Walcha voor het orgel!

Oftewel: niet ongevoelig maar zeer strak in de maat :D
Walcha heeft trouwens ook zelf orgelwerken gecomponeerd, erg goed (vind ik) en relatief makkelijk te spelen (met wat oefening natuurlijk)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 11 aug 2003 08:24

Mijn favo pianist is toch nog altijd Vladimir Askenazy. Wat je met hem ook koopt, het is altijd zeer goed gespeeld (heb met hem o.a. de complete pianomuziek van Beethoven en Chopin (iets van 23 cd's bij elkaar).
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Kees
Verkenner
Verkenner

Waarom beluisteren weinig mensen klassieke muziek?

Berichtdoor Kees » 30 aug 2003 13:14

Krully: 310703:
Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??Ik ben zelf een grote klassiek fan, steeds als ik naar een stuk luister dan ontdek ik weer wat nieuws erin!
In welke stemming ik ook ben er is altijd wel een stuk wat bij je stemming past.

Wat vinden jullie nu van klassieke muziek??
Zijn er onder jullie ook klassiek liefhebbers??

Een paar mogelijke antwoorden op de vraag van Krully:

1. Zijn dat inderdaad weinig mensen? In verhouding tot het aantal liefhebbers van populaire muziek natuurlijk wel. Een reden kan zijn dat bij het beluisteren van klassieke muziek een ander soort aandacht wordt gevraagd dan bij het beluisteren van populaire muziek. Klassieke muziek kent een ander soort opbouw. De meeste populaire muziek heeft in zoverre iets weg van volksmuziek (maar ook van bijvoorbeeld kerkelijke muziek, de psalmen zoals ze in onze protestantse kerken gezongen worden, of de kerkmuziek van de oosterse kerken) dat er weinig of geen muzikale ontwikkeling bij zit. Een thema, een melodie, een ritme wordt vele malen nagenoeg ongewijzigd op een andere tekst herhaald. Klassieke muziek geeft meer als zodanig een verhaal, een betoog. De componist werkt een thema uit, voegt er dingen aan toe, switcht tussen majeur en mineur, of tussen soms ver verwijderde toonsoorten. Dit vergt een actieve luisterhouding, die niet door iedereen is op te brengen.
2. Muziek kent verschillende aspecten. Ik doel daarbij niet op toonhoogte, ritme, samenklank o.i.d. Het gaat hier om het extatische aspect, het symbolische aspect en het retorische aspect. Het extatische aspect betekent ongeveer dat je door het beluisteren of het meemaken van de muziek de controle over jezelf enigszins verliest. Dat merk ja al wanneer je onwillekeurig met je voet gaat meetikken op de maat of het ritme van de muziek. In extreme vormen zie je dit terug komen bij bepaalde religieuze muziek in meer charismatische kerkgenootschappen, maar evengoed in housemuziek. Het symbolische aspect van de mzuiek heeft te maken met de omstandigheden waaronder de muziek ten gehore wordt gebracht. Denk aan het Wilhelmus. Op zich is de muziek niet bijzonder, maar omdat het vaak bij plechtige gelegenheden wordt gespeeld 'hoort' het daar gewoon bij. Ook de psalmen in de eredienst hebben dat karakter in zekere mate. Klassieke muziek heeft meer van het retorische aspect. De componist en de uitvoerend musicus samen zorgen dat er voordracht plaatsvindt. In klassieke muziek, zeker vanaf ongeveer 1780, is dat laatste aspect heel belangrijk. In 20e-eeuwse klassieke muziek komt ook het wextatische aspect weer meer aan bod. Denk aan Prokofiev of Bartok. In de Symphony of Psalms van Stravinski speelt de componist bewust met het symbolische aspect. Niettemin is het juist dit retorische aspect dat vraagt om aandacht, om het volgen van waar de componist heen wil. Dit kost moeite en afzondering. Die tijd en die moeite gunnen veel mensen zich niet, en dan haken ze af.

Kan je er wat mee, Krully?

DJ

Berichtdoor DJ » 02 sep 2003 18:49

het is maar net waar je van houd. ik luister naar alle muziek, behalve klassiek. maar je moet het zelf weten, vind ik.

woelratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor woelratje » 06 sep 2003 19:44

Omdat je van sommige klassieke muziek heel heel depri kunt worden neem nou bijvoorbeeld Gustaf Mahler. Maar goed er is natuurlijk ook nog altijd licht klassiek alla vivaldi.
Kijk ook eens op: http://www.eecomputers.nl

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 06 sep 2003 23:05

Ik heb echt geen hekel aan klassieke muziek ofzo hoor... Ik houd gewoon vanheel veel stijlen..:)
Alleen van die hele moderne klassieke muziek vind ik meestal lelijk....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 sep 2003 18:22

ik hou van klassiek, van koren tot instrumentaal. maar niet echt van orgelmuziek (soms) maar meer van grote orkesten (vind die esambles e.d. ook niet alles)... vind mozart soms wel geniaal :) en die russische mensjes waar lizzz het over had ook :mrgreen:

maar 1 ding: ik vind het belachelijk om te stellen dat klassiek 1 van de weinige muzieksoorten is waar christenen nog naar kunnen luisteren.. (dat werd in het begin gezegd)...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 sep 2003 18:23

btw: vind modern op z'n tijd ook wel mooi: hou wel van vaag :P

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 sep 2003 20:15

Emiel Jonkman schreef:Omdat je van sommige klassieke muziek heel heel depri kunt worden neem nou bijvoorbeeld Gustaf Mahler. Maar goed er is natuurlijk ook nog altijd licht klassiek alla vivaldi.
Depri van Gustaf Mahler? Heb ik nooit last van.

Klassieke muziek is vaak moeilijker dan popmuziek. Je kunt het wijsje niet na één keer meefluiten cq. zingen, en dat spreekt weinig aan in deze mcDonald's-cultuur.

Ik hou wel van veel klassiek trouwens, maar niet van Chopin en zo. Dat weeïge gepingel.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 sep 2003 20:56

Chloe, als jij britney spears bedoelt heb je gelijk... maar er zijn zat goede bands te noemen die net zo muzikaal en technisch en moeilijk zijn als klassieke werken hoor...

Chloë

Berichtdoor Chloë » 08 sep 2003 14:04

kurtyo schreef:Chloe, als jij britney spears bedoelt heb je gelijk... maar er zijn zat goede bands te noemen die net zo muzikaal en technisch en moeilijk zijn als klassieke werken hoor...
Zeker wel! Maar popmuziek is qua melodie en thema veel makkelijker te volgen dan de meeste klassieke muziek.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2003 15:52

nogmaals: als je dus standaart top40pop hebt wel... maar ik kan zo tich bands opnoemen ... nou ja je snapt me wel toch?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 08 sep 2003 15:57

kurtyo schreef:nogmaals: als je dus standaart top40pop hebt wel... maar ik kan zo tich bands opnoemen ... nou ja je snapt me wel toch?
Zeker begrijp ik je wel, het gaat ook niet om de kwaliteit, veel popmuziek heeft gewoon een steengoede kwaliteit.
Maar het gaat even om het thema. In kwaliteitspopmuziek is het thema gemakkelijk te ontdekken en is dat een lijn die door het hele muziekstuk duidelijk te volgen is. In klassieke muziek is die lijn niet altijd even makkelijk te volgen.
Nogmaals het gaat niet om kwaliteit, maar om de duidelijkheid van de melodie en het thema.

Begrijp je nu ook wat ik bedoel? :mrgreen:

Terug naar “Archief”