bindingsangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2006 00:40

Pivo schreef:nounou wat een reactie zeg. Het zit inderdaad diep bij sommigen geloof ik. Ik probeer alleen aan te geven dat je er zelf bij was op dat moment dus dat het ook goed een stuk naiviteit van jezelf kan zijn. En waarom zou ik dan geen inlevingsvermogen in meiden hebben? Er zijn toch ook genoeg jongens die hetzelfde overkwamen? Misschien hadden die ook wat nuchterder moeten zijn op dat moment.

Inderdaad, ik heb zelfs het idee dat ik dit soort verhalen vaker van jongens over meisjes hoor dan andersom.

Ja precies misschien is dat het vooral alsof alle jongens zo zijn! Je weet niet half hoe rot het is om een verkering uit te maken. Dat doe je echt niet zomaar eventjes hoor!

Dat wordt inderdaad ook nogaleens vergeten ja. :) In zekere zin kan dat denk ik zelfs moeilijker zijn dan wanneer de ander het uitmaakt.

En als iedereen nu gewoon een weinigje probeert eerlijk te zijn in woorden en gedrag en ook niet obsessief over De Ware begint te huilen als iemand op wie hij/zij een paar weken verliefd is dat niet beantwoordt komt het allemaal best goed. :) *uch*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 08:28

*haugh haugh : geeft vredesjoint door aan de grote Manitoe*

Dat is inderdaad een van de dingen waar ik ook tegen aan hik, mensen focussen vaak teveel op relaties, en ja zo ben (of was) ik inderdaad ook. Ik had een extreem goede vriendin, we konden het goed vinden, ik vroeg haar, en na anderhalf jaar was het niet meer wat we (of ik) dachten.. Dat is echt zuur, je sloopt gewoon een vriendschap door een relatie aan te gaan, maar dat is uiteraard achteraf gepraat.

Ik heb mijn koude relatiedouche nu wel gehad denk ik, volgens mij is het beter om met een betrekkelijk onbekend iemand een relatie aan te gaan dan met iemand die je al 3 jaar (of nog langer) kent, stel dat het uit gaat, meestal is de vriendschap dan krampachtig en niet natuurlijk.. Dat gaat niet om het ding relatie maar om het ding mens. De relatie is niet slecht, stom, achterlijk, tieft, voor nono's of het bestaat niet; jij, in jou daar zit hooguit de 'fout'. Ik vermoed trouwens dat dit best een beetje off-topic gaat.

In een vriendschap bind je je niet, in een relatie wel; hoe mooi het ook kan klinken vrij zijn in je relatie is niet vrij zijn zoals buiten een relatie (het lijkt wel bijna de vrije wil van de mens versus de wil van God). Ik weet niet of ik bindingsangst heb, misschien wel; maar ik denk niet :)

En ik zou mij bij Aragorn willen voegen, en samen met hem willen uitroepen: Den Waere is achteraf gepraat, focus daar niet dan zul je eeuwige tieftrelaties hebben.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jan 2006 08:32

Ik geloof dat echte bindingsangst en de angst om een nieuwe relatie aan te gaan na een verkering die uitging een beetje verward wordt.
Echt bindingsangst is heel wat erger dan geen relatie met een man/vrouw aandurven hoor. Bindingsangst zit diep vanbinnen en gaat verder dan alleen een relatie tussen man en vrouw. Die gaat ook in relaties tot je ouders, familieleden, vrienden enz.

Tuurlijk, het IS rot als een verkering uit is gegaan. En dan heb je even zoiets van: jakkie, dat nooit meer.
En het IS logisch dat je twijfels hebt bij een volgende relatie, dat je niet zo goed meer durft bij een volgende jongen/meisje.

En natuurlijk heeft de een dat in ergere mate dan de ander.
Ik weet ook nog dat ik ontzettend krampachtig in mijn tweede relatie zat, terwijl het toen al bijna een jaar uit was met de vorige. Maar als zo'n relatie goed is, en je eerlijk alles verteld van die vorige relatie, dan kun je het daar samen over hebben en kom je er echt samen uit!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 17 jan 2006 09:02

Pivo schreef:
joos schreef:
Dippie schreef:
Pivo schreef:

Ja precies misschien is dat het vooral alsof alle jongens zo zijn! Je weet niet half hoe rot het is om een verkering uit te maken. Dat doe je echt niet zomaar eventjes hoor!

Ja, I know. Maar het maakt dat allemaal veel rotter als de ander het niet uit wil.. Dan kun je (die ander) natuurlijk wel een beetje het gevoel krijgen dat je gedumpt wordt.. Niet terecht, als het netjes gegaan is dan.
Maar feit IS natuurlijk wel DAT er mensen gedumpt worden, maar zo zijn inderdaad niet alle jongens!

Bindingsangst (ehm.. lees: de angst om opnieuw verkering te krijgen) kan daar best uit voortkomen... Je hebt je helemaal aan iemand gegeven en dan opeens is dat weg... Als dat geven je heel veel moeite gekost heeft, dan is een min of meer logisch gevolg van 'dat nooooiiit meer!!'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 10:37

Ik geloof dat echte bindingsangst en de angst om een nieuwe relatie aan te gaan na een verkering die uitging een beetje verward wordt.
Ook dat is een vorm van angst om je (weer)te binden, misschien niet om het binden opzich maar om andere ervaringen. 'De' bindingsangst is volgens de angst om te binden, gewoon omdat het binden eng is.

Echt bindingsangst is heel wat erger dan geen relatie met een man/vrouw aandurven hoor. Bindingsangst zit diep vanbinnen en gaat verder dan alleen een relatie tussen man en vrouw.
Dit klinkt alsof een relatie niet diep zit. ;)

Die gaat ook in relaties tot je ouders, familieleden, vrienden enz.
Tijd, planning en agenda's tellen ook mee :)

Tuurlijk, het IS rot als een verkering uit is gegaan. En dan heb je even zoiets van: jakkie, dat nooit meer. En het IS logisch dat je twijfels hebt bij een volgende relatie, dat je niet zo goed meer durft bij een volgende jongen/meisje.
Maar ook dat is een angst om je weer te binden, maar niet om het binden maar om bijvoorbeeld negatieve ervaringen in het verleden. Ik denk niet dat je na een relatie bang bent om je te binden aan iemand, maar dat je bang voor pijn bent (verkeringen die uitgaan enzo). Jij benaderd bindingsangst als een soort 'ziektebeeld' anderen doen dat niet direct http://www.sexwoordenboek.nl/bindingsangst.html gaat bijvoorbeeld dus wel over het aangaan van relaties/bindingsangst.. het staat daar zo goed als synoniem.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jan 2006 10:51

MissF schreef:Ik geloof dat echte bindingsangst en de angst om een nieuwe relatie aan te gaan na een verkering die uitging een beetje verward wordt.
Echt bindingsangst is heel wat erger dan geen relatie met een man/vrouw aandurven hoor. Bindingsangst zit diep vanbinnen en gaat verder dan alleen een relatie tussen man en vrouw. Die gaat ook in relaties tot je ouders, familieleden, vrienden enz.

Dat is de spijker op z'n kop slaan. Het kan inderdaad zijn dat iemand bang is een blijvende relatie aan te gaan. Maar dat is maar één kant van de zaak.
Echte bindingsangst wordt vaak al in de kinderjaren gevormd. Vertrouwen in volwassenen, dat voortdurend beschaamd wordt. In de steek gelaten worden - op welke manier dan ook - als kind en jong-volwassene, het maakt vaak dat iemand altijd bang is de ander te verliezen. En daarom een zekere afstand houdt.
Ook als die ander op geen enkele wijze aanleiding geeft om te denken dat 'het wel weer net zoals altijd zal gaan'. De angst, diep van binnen blijft. En dat je je dan niet durft te binden in een relatie is er alleen maar een vorm van.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 17 jan 2006 11:15

Euh..ik snap de reactie van de heren wel.. Ik heb m'n eigen berichten ook nog even nagelezen..en het komt allemaal inderdaad over alsof alle jongens zo zijn! Alleen maar negatief gepraat over jongens/mannen, terwijl er ook hele goeie zijn! Jaja... 8)
Ik had er gewoon de behoefte aan dit eens uit te spreken! Nooit praat ik hier over, en nu kon het! Thanks iig..!
Maar omdat het de heren nu teveel word..zul je mij er niet meer over horen!
(Al vraag ik me af of sommigen een ander wel kunnen/willen begrijpen!) :roll:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2006 11:19

Poes, liefje, blijf juist praten! Jij bent vrouw, dus (natuurlijk) zijn bij jou de mannen de dupe! Als hier mannen met bindingsangst zouden zitten zouden de vrouwe de dupe zijn! Dat snapt toch iedereen?

(hug)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jan 2006 11:22

Acire schreef:Poes, liefje, blijf juist praten! Jij bent vrouw, dus (natuurlijk) zijn bij jou de mannen de dupe! Als hier mannen met bindingsangst zouden zitten zouden de vrouwe de dupe zijn! Dat snapt toch iedereen?

(hug)

Bij een vrouw zijn niet (alleen) mannen de dupe en bij mannen (alleen) vrouwen.
Bindingsangst heeft te maken met álle contacten met mensen. Je houdt iederéén op (enige) afstand. Dat is nl. veel veiliger...

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 17 jan 2006 11:32

Acire schreef:Poes, liefje, blijf juist praten! Jij bent vrouw, dus (natuurlijk) zijn bij jou de mannen de dupe! Als hier mannen met bindingsangst zouden zitten zouden de vrouwe de dupe zijn! Dat snapt toch iedereen?

(hug)

Ze snappen het niet..dat blijkt! Je mening uitspreken..en een hoop commentaar krijgen..thats all! Geweldig eur..! *kuch*
@ Linde..misschien toch een goed idee van je om een praatgroepje op te richten! :P

Herman Finkers

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 jan 2006 11:41

Riska schreef:

(hug)

Bij een vrouw zijn niet (alleen) mannen de dupe en bij mannen (alleen) vrouwen.
Bindingsangst heeft te maken met álle contacten met mensen. Je houdt iederéén op (enige) afstand. Dat is nl. veel veiliger...

Daar heb je gelijk in denk ik, maar wij hadden het over verkering enzo, dus in dat verband zei ik dat. :)

Poesje, niet gelijk zo frustie 8) Ik denk dat ze het wel snappen, lees het nog eens na anders. Er komt idd wel tegengas, maar dat mag toch?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 17 jan 2006 11:55

Hmm..ik kon er effe niet tegen! :P
En tegengas mag natuurlijk wel..anders zijn we zo snel uitgepraat! En we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn..! Maar het is wel verstandig om ook even een paar pagina's terug te lezen..en niet zomaar te reageren op iets! :wink:

Herman Finkers

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 12:05

Ze snappen het niet..dat blijkt! Je mening uitspreken..en een hoop commentaar krijgen..thats all! Geweldig eur..! *kuch*
Ik heb altijd geleerd dat vrouwen alleen maar willen praten en geen oplossingen willen horen, daarom geef ik hier alleen maar mijn mening 8)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 17 jan 2006 12:07

Raido schreef:
Ik heb altijd geleerd dat vrouwen alleen maar willen praten en geen oplossingen willen horen, daarom geef ik hier alleen maar mijn mening 8)

Aaah jongen, wat goed van je! =D>
We praten er nog wel verder over! Ook over oplossingen! :mrgreen:

Herman Finkers

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 12:21

Ik zit ook dagen op msn waarop vrouwen/dames tegen mij gillen en ik zwijg, en soms maar eens een psychiaterachtige hhmhmm en ik begrijp je terug typ.. :mrgreen:

Terug naar “Archief”