Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 25 nov 2005 11:11

SDG schreef:
elbert schreef:Kortom, volgens de Gier is tucht alleen mogelijk, als uit de inhoud van het boek blijkt dat er gedwaald wordt. Aangezien deze toetsing tot nog toe niet aan de orde is geweest (het ging immers om de vorm), is de censuur van dr. van der Zwaag in mijn visie op het kerkrecht dus onrechtmatig.
Dit nog even afgezien van het feit dat ik dit artikel (ook zoals betoogd door de Gier) gedateerd vind en het in het verleden is misbruikt om rechtzinnige boeken te weren.

In de GG spreekt men over de periode-De Gier als een tijdperk dat is afgesloten. Thans leeft men in het tijdperk-Moerkerken. Dat levert andere predikanten op. En kennelijk ook een andere uitleg van bepaalde artikelen (en zelfs geboden).

En dat tijdperk De Gier vond men veel te lang duren. Tijdens zijn leven heeft de GS al besloten dat een docent er op 72 jarige leeftijd mee op MOET houden. Ds de Gier was toen al 80 of zo.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2006 09:32

Even een vraagje over de kerkdienst in de Gereformeerde Gemeenten:

Waarom wordt de psalm eerst helemaal opgelezen en daarna pas gezongen?

(geldt ook voor de Geref. Bond, de Hersteld Hervormde Kerk en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, althans die diensten die ik bezocht heb).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 jan 2006 09:58

De psalm wordt niet altijd helemaal opgelezen. Dat is verschillend per persoon, de één noemt alleen de eerste regel, en de ander noemt het hele vers.

Reden (?):
- Tijd rekken zodat iedereen de psalm opgezocht kan hebben?
- Een keer oplezen zodat diegenen die geen psalmboek bij zich hebben toch mee kunnen zingen (als ze goed kunnen onthouden)?
- ?????

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 jan 2006 12:50

Optimatus schreef:Waarom wordt de psalm eerst helemaal opgelezen en daarna pas gezongen?

Om te voorkomen dat de organist een te lang voorspel speelt :lol:

Inderdaad: een rare gewoonte. Eerst lezen - en daarna dezelfde woorden nog een keer zingen. Ouderlingen in leesdiensten gebruiken het inderdaad weleens omdat ze bang zijn dat ze anders te vroeg klaar zijn...
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jan 2006 14:10

Waarom wordt de psalm eerst helemaal opgelezen en daarna pas gezongen?

(geldt ook voor de Geref. Bond, de Hersteld Hervormde Kerk en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, althans die diensten die ik bezocht heb).

In de GB en CGK diensten die ik meegemaakt heb werd lang niet altijd het hele vers gelezen. Vaak de beginregel(s) of een typerend citaat. Ik heb altijd de indruk gehad dat daarmee verwezen werd naar de reden om die psalm op dat moment te zingen. Er wordt dus een verband gelegd tussen dat wat er in de dienst gebeurd is dan wel staat te gebeuren en dat wat je gaat zingen.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jan 2006 09:20

Klaas schreef:In de GB en CGK diensten die ik meegemaakt heb werd lang niet altijd het hele vers gelezen. Vaak de beginregel(s) of een typerend citaat. Ik heb altijd de indruk gehad dat daarmee verwezen werd naar de reden om die psalm op dat moment te zingen. Er wordt dus een verband gelegd tussen dat wat er in de dienst gebeurd is dan wel staat te gebeuren en dat wat je gaat zingen.

Dàt is mijns inziens ook de juiste benadering. Alleen maar zeggen "we zingen zeuvenentachtig vier", zelfs zonder het woord "Psalm" te gebruiken, is het andere uiterste, maar evenmin aan te bevelen als het van A tot Z voorlezen van de woorden die we even later gaan zingen. Aangeven waaròm we dit gaan zingen, eventueel met een link naar de preek(tekst), is functioneel en zinvol. Zo zou het m.i. altijd moeten gebeuren.
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 09:55

Haha, onze dominee doet dat inderdaad wel eens, 'we zingen 138 en daarvan het 3e vers' of 'we moeten nog een collecteren, we zingen 138 en daarvan het 3e vers'.. Maar dat is alleen als het 5voor8 is, hij nog een punt moet behandelen, we nog moeten collecteren..

Verder heb ik niet echt het idee dat er wetten over zijn, de ene keer is het de hele psalm (als het aansluit bij de preek), vaak alleen de eerste regel, of de eerst twee komt ook wel eens voor. Alleen de eerste psalm die we zingen in de kerk wordt helemaal gelezen. Maar ik denk dat het gewoon een soort ingesleten gewoontes zijn geworden, vast ergens met een oorzaak, maar nu tot traditie verworden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jan 2006 10:16

Raido schreef:Verder heb ik niet echt het idee dat er wetten over zijn [...] Maar ik denk dat het gewoon een soort ingesleten gewoontes zijn geworden, vast ergens met een oorzaak, maar nu tot traditie verworden.

Zo zal 't wel zijn. Maar het is wel een dode traditie. Mijn ervaring is, dat men heel ongemakkelijk begint te draaien als je vraagt "Waarom doen we dat nou eigenlijk?" Als je gewoon nuchter vaststelt dat het toch eigenlijk dwaas is om een psalmtekt die we als gemeente gaan zingen eerst helemaal voor te lezen. Dan komen er doodddoeners als: "zo zijn we dat nou eenmaal gewend". Of "de mensen bij de kerktelefoon kunnen het psalmbord niet zien en moeten ook de tijd hebben om de psalm op te zoeken". Alsof ze dat niet kunnen onder het voorspel...
Nee, 't zijn dode tradities, lege vormen, holle vaten. Maar het wordt je niet in dank afgenomen als je daarover nadenkt en vragen stelt...
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 10:26

Nee, 't zijn dode tradities, lege vormen, holle vaten. Maar het wordt je niet in dank afgenomen als je daarover nadenkt en vragen stelt...
Klopt, het is een dode traditie (we hebben daarover zaterdag avond nog een gesprek gehad met Ds. Schreuder), persoonlijk vind ik tradities niet echt fout, wat is het probleem als je een psalm leest, de eerste regel, moet dat nou perce een oorzaak hebben.

Bijvoorbeeld collecteren eerst komt de zak van de diakonie en dan pas van de kerk, dat is ook met voorbedachte rade gedaan, diakonie is een instelling van God, geld voor de kerk is een instelling van de kerk, God gaat voor, diakonie gaat voor de kerk en dus komt dat eerst. Traditie, niemand weet het, maar is het erg?

Maar inderdaad, men moet wel weten waarom dat gebeurd, iig val de kerkenraad. Volgens mij heeft er een jaar terug eens een interview in het RD gestaan met een ouderling/diaken die een boek schreeft over tradities, bijvoorbeeld over het bord boven de ingang dat vrouwen een hoed op moeten hebben (wat mensen kan afschrikken). Die man had een heel boek geschreven over tradities in onze kerken.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jan 2006 10:55

Raido schreef:
Klopt, het is een dode traditie (we hebben daarover zaterdag avond nog een gesprek gehad met Ds. Schreuder)
En, wat zei hij over de waarde van dode tradities?
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 11:12

SDG schreef:
Raido schreef:
Klopt, het is een dode traditie (we hebben daarover zaterdag avond nog een gesprek gehad met Ds. Schreuder)
En, wat zei hij over de waarde van dode tradities?
Hij zei dat ze niet echt wat waard waren, maar dat het ook niet waard is om ze er uit te slopen, ze verlopen vanzelf.. als de kerk veranderd (maar naar mijn idee kan dat dus alleen als men niet zo vastklampt aan die traditie)..

1. Waarom ouderlingen zwarte pakken aan moeten hebben en zomers hun jasje niet uit mogen doen.. (ja dat hoort, waarom?)
2. Waarom een domineen een langere jas aan heeft, en die ook niet uit mag doen? (dat is toch gewoon mode, waar men zo fel tegen ageert).
3. Waarom ouderlingen geen snorren of baarden mogen hebben (terwijl de Bijbel juist zegt dat een baard iets moois voor de man is; of was dat de Qu'raan?)
4. Waarom we zo langzaam zingen (omdat men vroeger niet allemaal een bijbeltje had en zo beter kon meezingen en kon doordenken/doorleven wat men zong en omdat musici toen ongeschoold waren)

Ik vind ze niet erg, ik vind het best zoals het nu is, maar er komt een tijd dat men van die dingen geergerd wordt, en dan moeten ze ook gewoon weg kunnen/mogen. (maar goed, dat is nu ook het geval; waarom vrouwen geen leider mogen zijn bij een +16 vereniging, of waarom ze geen gebed mogen doen als er een man bij is, of waarom er geen gezangen mogen gezongen worden op jv (maar wel op het koor).).

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jan 2006 11:27

Raido schreef:Hij zei dat ze niet echt wat waard waren, maar dat het ook niet waard is om ze er uit te slopen, ze verlopen vanzelf.. als de kerk veranderd (maar naar mijn idee kan dat dus alleen als men niet zo vastklampt aan die traditie)..

Wat een flut-antwoord, sorry dat ik het zo zeg.
Het voorlezen van de psalm die gezongen wordt, verandert niet vanzelf. Dan moet je gewoon toegeven dat het een domme gewoonte is en dan moet je ermee stoppen.
Dat langzame zingen verandert niet vanzelf. Als je vindt dat het belangrijk of eerbiedig is, zeg dat dan en ga er vooral mee door. En als je niet kunt uitleggen waarom het belangrijk is, stop er dan mee en ga als rechtgeaard Calvinist de psalmen zingen zoals Calvijn dat bedoelde.
Het is wel typerend, die lijdzame houding, het "en ach...", vooral niet inhoudelijk worden, een zucht, een schouderophalen, en alles maar laten zoals het was.
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 11:32

Waarom zou je met een gewoonte moeten stoppen als hij niemand stoort? Als hij God niet beledigt, geen mensen bij de kerk vandaan houd? Die is er toch niet?

en Calvijn was geen Calvinist ;)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 jan 2006 12:05

Raido schreef:Waarom zou je met een gewoonte moeten stoppen als hij niemand stoort? Als hij God niet beledigt, geen mensen bij de kerk vandaan houd?

Wedervraag: waarom zou je een gewoonte in stand houden als hij geen inhoud heeft?

Maar afgezien daarvan: zijn zwarte pakken uitnodigend? Is dat laaaaaangzaaaaaame zingen wervend?

En trouwens: Bregman deed z'n jasje heus wel uit als het warm was. Pas in de generatie daarna komt dat kwampachtige, waarin men nog roomser wil zijn dan jeweetwel.

Sowieso (niet richting jou, maar wel richting predikanten en kerkenraden): waarom zo bang voor vragen? Waarom geen serieus inhoudelijk antwoord als dit soort vragen wordt gesteld?
~~Soli Deo Gloria~~

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2006 12:18

Wedervraag: waarom zou je een gewoonte in stand houden als hij geen inhoud heeft?
Omdat het bij de kerk hoort. Zeg nou zelf, moeten wij nu kerktorens gaan slopen, die hebben ook geen functie, is ook maar een vorm van traditie om ze bij een kerk te bouwen, ja een kerk moet met een toren (en een klok).

Naar mijn idee zitten die dingen verweven in elke kerk, in elk bedrijf en in elk gezien. Waarom eten wij altijd 's maandags sla? ja gewoon omdat wij 's maandags altijd sla eten

Maar afgezien daarvan: zijn zwarte pakken uitnodigend? Is dat laaaaaangzaaaaaame zingen wervend?
Nee hoor, maar dat is mijn punt ook niet.

En trouwens: Bregman deed z'n jasje heus wel uit als het warm was. Pas in de generatie daarna komt dat kwampachtige, waarin men nog roomser wil zijn dan jeweetwel.
Bregman was ook true-gergemmer maar het komt inderdaad vooral door kerkenraden, en niet alleen in Rijssen. Maar er komt gewoon een dag dat ook die mensen sterven, en er een weg op staat voor anderen.

Sowieso (niet richting jou, maar wel richting predikanten en kerkenraden): waarom zo bang voor vragen? Waarom geen serieus inhoudelijk antwoord als dit soort vragen wordt gesteld? :mrgreen:
Omdat die dingen de dingen zijn waaraan men zich vastklampt als verzet tegen de 'wereld' die als een wolf in de nek hijgt van de kerk. (zo ervaart men dat althans).

Tijdens een discussie op jv (met Ds. Van Dieren) wierp ik mij op als voorstander van het bezoeken van concerten of toneelstukken (van geoorloofde artiesten), uiteraard verschilde hij (en vele jvgenoten) met mij van mening. De gedachte er achter was: 'Je weet nog wel heel goed wat wel kan en niet kan'.. en dat is exact wat ook tegen hun gezegt kan worden..

Luther heeft het gezegt over de Roomsche kerk, niets mag, maar wat mag dat moet.. en dat is in veel andere kerken nu ook zo.

Terug naar “Archief”