Reformatorische mannen en evangelische vrouwen koud en hard?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2003 08:54

Evangelische vrouwen stevig? Misschien komt dat omdat die vrouwen wel hun mond mogen open trekken? misschien heb je niet zo vaak een vrouw haar mening horen verkondigen?

Jawel, ik ben getrouwd ;-)

Ik ken veel reformatorische en evangelische vrouwen. Beide soortgenoten zijn even mondig, alleen die laatsten profileren zich veel vaker en reageren m.i. wat meer primair. Dat valt me op. Maar het kan best zijn dat ik me daarin vergis en laat me dus graag overtuigen. Een echte oorzaak voor dit fenomeen kan ik niet vinden. Maar misschien is het wel sociologisch te verklaren dat (rechts)reformatorische mannen en (links)evangelische vrouwen in dit opzicht veel gemeen hebben.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joris

Berichtdoor joris » 07 aug 2003 09:03

reageren primair. Kunnen refo''s ook hoor.

maar misschien bedoel je dat evangelische vrouwen minder belemmerd worden door wat anderen van hen denken en zo dus ook vrjierzijn hun mening te geven.

evangeliche mensen '' leven'' doorgaans gewoon waar reformatorische mensen nog nadenken of het wel mag.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 aug 2003 09:49

evangeliche mensen '' leven'' doorgaans gewoon waar reformatorische mensen nog nadenken of het wel mag.

Je bedoelt het "eerst doen, dan pas denken-principe" ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joris

Berichtdoor joris » 07 aug 2003 09:53

Omega schreef:

Je bedoelt het "eerst doen, dan pas denken-principe" ;-)

mag ik al reageren? of ga je nog wat aanpassen??? :lol:

nee, kijk maar eens alleen in verschil in lichaamshouding. Dat is mijn tic, omdat ik daar op ben getraind. Schouders en rug zijn bij evangelische mensen ontspannen en ze durven adem te halen. Reformatorische mensen lopen met schouders omhoog en durven geen adem te halen. Vooral de vrouwen die zijn blij dat ze een rok aan moeten want dan hoeven ze geen grote ruimte in te nemen op de straat.

Ik denk vaak bij gereformeeerden en reformatorischen: leef!!!!! adem!!!! spring, dans, zing!!!!

(uiteraard heb ik het niet over iedere refo of grefo)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 aug 2003 09:57

Ik lees hier...vrouwen die een rok aan moeten...
Ik ben een 'refo'al haat ik deze scheld benaming, maar ik moet geen rok aan, ik doe het omdat ik denk dat God dit van me vraagt. Dus ik mag een rok aan! Ga nou niet allemaal reageren over het dragen van een rok de ja of de nee want dat was het doel van de discussie niet!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 aug 2003 10:02

essieee schreef:Ik lees hier...vrouwen die een rok aan moeten...
Ik ben een 'refo'al haat ik deze scheld benaming, maar ik moet geen rok aan, ik doe het omdat ik denk dat God dit van me vraagt. Dus ik mag een rok aan! Ga nou niet allemaal reageren over het dragen van een rok de ja of de nee want dat was het doel van de discussie niet!

Oke ik waardeer je mening.
Maar voel jij je door je refo zijn niet vaak gesloten, want dat is wel vaak iets wat ik opmerk bij refo jongeren. Ik vindt best dat je je kleed als een refo en gedraagt als een refo. Maar hoe sta je in deze wereld. Dat is heel belangrijk, ik hoop dat je in deze wereld leeft, ruimschoot adem haalt, je vrij voelt met God, zingt met God. En je niet terugtrekt uit de wereld omdat zij overal anders over denken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 aug 2003 10:10

Hoe ik in de wereld sta...
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik me absoluut niet afsluit. Ik werk in een ziekenhuis (ook in een rok) en daar zijn zoveel ethische discussies, gesprekken met patienten en familie over de dood en het leven, God en eeuwigheid. Ik voel me dan niet geremd of terug getrokken. God zegt het zelf, Verkondig het evangelie. Maar ik weet ook dat er mensen zijn (veel) die er anders over denken. Ik ga hun mijn mening niet opdringen en sta open voor hun visie . Zo moet je iedereen in z'n eigen waarde laten en respecteren!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 aug 2003 10:16

essieee schreef:Hoe ik in de wereld sta...
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik me absoluut niet afsluit. Ik werk in een ziekenhuis (ook in een rok) en daar zijn zoveel ethische discussies, gesprekken met patienten en familie over de dood en het leven, God en eeuwigheid. Ik voel me dan niet geremd of terug getrokken. God zegt het zelf, Verkondig het evangelie. Maar ik weet ook dat er mensen zijn (veel) die er anders over denken. Ik ga hun mijn mening niet opdringen en sta open voor hun visie . Zo moet je iedereen in z'n eigen waarde laten en respecteren!

Ben blij om zo'n positieve reactie te horen. Mischien krijg je hier joris wel mee omgepraat. maar toch zie ik het ook vaak bij refomatorische jongeren. Ik denk ook dat het komt omdat het geloof niet iets persoonlijks is geworden bij hun. Maar ik heb respect voor je, lijkt me soms vlink moeilijke discussie waar je zelf niet altijd antwoord op weet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 aug 2003 10:19

Ik snap wel wat je bedoeld, bij veel jonge refo's (??)is het een opgelegde zaak van huis uit. Het geloof is bij mij ook nog geen eigen zaak denk ik wel eens. Ik ben ook nog een onbekeerde, maar dan mag en moet je toch wel van christus kunnen getuigen. Je moet zijn, een leesbare brief!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 aug 2003 10:38

essieee schreef:Ik snap wel wat je bedoeld, bij veel jonge refo's (??)is het een opgelegde zaak van huis uit. Het geloof is bij mij ook nog geen eigen zaak denk ik wel eens. Ik ben ook nog een onbekeerde, maar dan mag en moet je toch wel van christus kunnen getuigen. Je moet zijn, een leesbare brief!

Zeker mag je van hem getuigen, maar de Heilige Geest is dan zeker bezig in jou. En wat hij begint volbrengt Hij ook!!!!

joris

Berichtdoor joris » 07 aug 2003 10:45

vrijheid in getuigen, fijn!

maar ook vrijheid in leven!?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 aug 2003 14:27

Kun je van Hem getuigen (evangeliseren) als je Hem niet kent?? Met die vraag heb ik meermalen geworsteld.

Misschien ga ik daar maar eens een topic over openen....

Cheers,

joris

Berichtdoor joris » 07 aug 2003 18:59

Pieter schreef:Kun je van Hem getuigen (evangeliseren) als je Hem niet kent?? Met die vraag heb ik meermalen geworsteld.

Misschien ga ik daar maar eens een topic over openen....

Cheers,

hoe kan je over iemand praten die je niet kent?

hoe kan je iemand anders gek van iemand maken als je die ander niet kent?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 aug 2003 10:27

joris schreef:vrijheid in getuigen, fijn!

Hoe bedoel je vrijheid in leven??
Ik probeer te leven zoals God dat van me vraagt. Dus de Bijbel als richtsnoer en de wet als spiegel aan m'n zonden. Dus leef je dan in vrijheid?? Ja ik denk het wel, God geeft ons zoveel....

joris

Berichtdoor joris » 12 aug 2003 22:18

essieee schreef:
joris schreef:vrijheid in getuigen, fijn!

Hoe bedoel je vrijheid in leven??
Ik probeer te leven zoals God dat van me vraagt. Dus de Bijbel als richtsnoer en de wet als spiegel aan m'n zonden. Dus leef je dan in vrijheid?? Ja ik denk het wel, God geeft ons zoveel....

als je je vrij voelt is het goed lijkt me

Terug naar “Archief”