Omega schreef:
Er stond borgtochtelijk, maar de intelligente lezer had dat al opgemerkt Cor heeft bovendien haarfijn uitgelegd wat het betekent.
Tja, ik zou hier willen schrijven slaap maar lekker door.

Maar laat ik dat maar niet doen.
Quote:
Tja, waar is het gezonde verstand gebleven. Huiverigheid of kun je het beter angst noemen, eigenlijk is het vooral onwetendheid.
Dat is waar, maar helaas geldt dat andersom ook.
Jammergenoeg heb je gelijk. Niet dat ik het jammer vind dat je een keer gelijk hebt

, maar dat het andersom helaas ook geldt.
Omega schreef:
Ik begrijp alleen niet waarom de gereformeerde belijdenis aangepast zou moeten worden. Die is voluit bijbels en hoeft dus niet te veranderen. Inhoudelijk kunnen evangelische christenen het daar ook niet mee oneens zijn.
Blijkbaar bewijst de praktijk je ongelijk, bijvoorbeeld artikel 34 ( uitgeloofsbelijdenis als onderdeel van de drie formulieren van enigheid) ,daarover verschillen reformatorischen en evangelischen dus van mening. Ook over andere onderdelen van de formulieren van enigheid trouwens. Het al-dan-niet voluit bijbels zijn staat dus ter discussie, maar ik begrijp dat een gereformeerde zich daar ten koste van alles zal tegen verzetten.
@tlantis schreef:
Klopt, in veel kerken mogen kinderen aangaan. Er is overigens ook geen bijbelse grond te vinden om dat niet toe te laten.
Tja, als je de besnijdenis vervangt door de doop en als je bedenkt dat met Pesach de kinderen meeten, waarom zou je kinderen niet toelaten tot het HA. Of je moet nog iets joods miskopieren, namelijk de Bar-Mitswa. Of is die er al in de vorm van de belijdenis, al is die wel wat later in het leven, niet op twaalfjarige leeftijd
en schreef:
Maar ik denk wel dat dit een beslissing is die mensen (meestal de kerkenraad) moet maken aangezien de bijbel hier niets over zegt.
1 Corinthians 11:28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
(SV)
Wat wil je met de kerkenraad, die hebben al genoeg aan zichzelf.
Maartje schreef:
Er werd verondersteld dat het logisch was dat we genegeerd werden, omdat er nogal wat misstanden zouden zijn in evangelisch Nederland.
Ikzelf denk dat dat geen enkel excuus is, en dat Jezus dat wel heel anders zou oplossen.
Denk ik ook.
Geertje schreef:
ben heel lang niet in de kerk geweest. sinds plm 4 jaar ga ik weer
vroeger met mijn belijdenis was dat een teken dat je aan het avondmaal mee mocht doen. nu weet ik het niet omdat ik lid ben van een herv kerk met over het algemeen ouderen
Ik begrijp je terughoudenheid niet zo goed. Wat heeft het van doen met welke leeftijd je tafelgenoten zijn? Trouwens wel fijn dat je weer naar de kerk gaat.