Na Adam en Eva

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stelling: Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf enige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.

eens
27
75%
oneens
3
8%
dat ligt genuanceerder (In dit geval is een toelichting gewenst)
6
17%

Totaal aantal stemmen: 36

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 aug 2003 16:56

parsifal schreef:Hoewel ik "eens" heb gestemd, toch een nuancerende vraag:
Bestaat de mens op zichzelf? Is God niet altijd aanwezig ongeacht of we ons daarvan bewust zijn?

Is een moeilijke vraag hoor :P

Denk niet dat de mens bestaat op zichzelf. God is altijd aanwezig bij wie dan ook.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 05 aug 2003 22:04

Ik ben het helemaal eens met hijwel.

Zelf heb ik uit ondervinding ervaren dat ik zelf niet tot christus kan komen. Iedere keer als ik denk, nu ga ik er wat voor doen, meer uit de bijbel lezen, beter bidden, meer doen wat God van mij vraagt, dan merk ik dat ik het juist steeds minder ga doen.
Vroeger dacht ik altijd bij mijzelf. Een mens kan het toch niet zelf, dus als ik uitverkoren ben dan kom ik er toch wel. En dus deed ik er niets voor. Op een gegeven moment dacht ik eraan dat als ik zo zou doorleven dat het dan goed fout zou zijn als ik zou sterven. Ik wist dat ik zo niet kon sterven. Toen las ik in Romeinen 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Toen wist ik dat ook al was ik heel ongehoorzaam aan al God geboden er was er een die in alles gehoorzaam is geweest, en door die ene zullen er velen rechtvaardig gesteld worden.'
Als ik niet zelf ging proberen mijzelf te bekeren dan zou ik er nooit achter zijn gekomen dat ik het zelf niet kon. Maar Jezus liet mij zien dat ik het zelf niet kon door die tekst in romeinen 5
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 05 aug 2003 22:43

hijwel schreef:Stelling: Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf enige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.

Met de steling ben ik het helemaal eens.

Maar.... Je krijgt wel de opdracht om je te bekeren. En om de wet te gehoorzamen. Als je aan die opdracht voorbij gaat dan blijf je hangen in het zondebesef. Terwijl er ook verlossing is. Die je met de hulp van Gods Geest gaat zoeken, door je in kinderlijk vertrouwen over te geven aan Hem. Ik zeg niet dat het op andere manieren niet kan. Ik weet zeker dat God op verschillende manieren werkt.

bdw Jezus is gestorven anders was er helemaal geen weg meer terug naar de Vader!

Helemaal mee eens hijwel!!!!!
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2003 22:54

Willempie schreef:Ik ben het helemaal eens met hijwel.

Zelf heb ik uit ondervinding ervaren dat ik zelf niet tot christus kan komen. Iedere keer als ik denk, nu ga ik er wat voor doen, meer uit de bijbel lezen, beter bidden, meer doen wat God van mij vraagt, dan merk ik dat ik het juist steeds minder ga doen.
Vroeger dacht ik altijd bij mijzelf. Een mens kan het toch niet zelf, dus als ik uitverkoren ben dan kom ik er toch wel. En dus deed ik er niets voor. Op een gegeven moment dacht ik eraan dat als ik zo zou doorleven dat het dan goed fout zou zijn als ik zou sterven. Ik wist dat ik zo niet kon sterven. Toen las ik in Romeinen 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Toen wist ik dat ook al was ik heel ongehoorzaam aan al God geboden er was er een die in alles gehoorzaam is geweest, en door die ene zullen er velen rechtvaardig gesteld worden.'
Als ik niet zelf ging proberen mijzelf te bekeren dan zou ik er nooit achter zijn gekomen dat ik het zelf niet kon. Maar Jezus liet mij zien dat ik het zelf niet kon door die tekst in romeinen 5
maar hoe ver ga je nu in dat niets doen? Tuurlijk kan je het niet uit jezelf allemaal. dat merk ik ook, hoe meer ik zelf probeer, hoe harderik het juist doe. En als ik denk: he, al 7 dagen niet dit gedaan, dan doe ik het prompt.

maar Gods kracht is groter dan dat wij mogen afwachten. GOd vraagt bekering, dus moeten we ons wel actief inzetten om geesteljk te leven. Nader tot God en Hij zal tot u naderen is niet hetzelfde als: bljf zitten wachten God zal even afrekenen.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 06 aug 2003 06:35

Ik heb eens gestemd.
Ik geloof dat de mens na de val niet meer in staat is God te dienen in eigen kracht. Daarom hebben we juist Gods hulp nodig! God biedt zijn genade daarom aan alle mensen aan, opdat we die hulp zouden aannemen. Dat de mens dat vervolgens niet doet, zie ik meer als onwil ipv onmacht.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 06 aug 2003 08:47

Joris schreef: maar hoe ver ga je nu in dat niets doen? Tuurlijk kan je het niet uit jezelf allemaal. dat merk ik ook, hoe meer ik zelf probeer, hoe harderik het juist doe. En als ik denk: he, al 7 dagen niet dit gedaan, dan doe ik het prompt.

maar Gods kracht is groter dan dat wij mogen afwachten. GOd vraagt bekering, dus moeten we ons wel actief inzetten om geesteljk te leven. Nader tot God en Hij zal tot u naderen is niet hetzelfde als: bljf zitten wachten God zal even afrekenen.

Hierin geef ik jou helemaal gelijk. Je moet gewoon dagelijks de dicipline opbrengen om uit de bijbel te gaan lezen. Om je te verdiepen in wat God tegen jouw zegt. En ook om God bij alles nodig te hebben. Niet allerlei dingen gaan doen zonder dat je God gevraagd hebt of het goed is wat je doet. Ik merk zelf, dat hoe meer ik er mee bezig ben, hoe beter ik kan bidden en hoe dichter ik bij God kom.
Dus dat "Nader tot God en Hij zal tot u naderen" daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 06 aug 2003 09:43

Stelling: Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf enige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.
- eens
- oneens
X dat ligt genuanceerder (In dit geval is een toelichting gewenst):
Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf volledige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 aug 2003 10:01

groenrondballetje schreef:Stelling: Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf enige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.
- eens
- oneens
Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf volledige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.

John

- alles wat uit het geloof niet is is zonde,
- het geloof is een gave van God (Ef. 2), hoewel ook een werkzaamheid van de mens, maar dus niet iets uit de mens zonder God in Christus

Ik meen dat daarom ook geen heel klein deeltje van de wet door de mens zonder GOd in Christus is te vervullen.
The one thing you can give and still keep is your word.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 06 aug 2003 10:42

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:Stelling: Na de zondeval is de mens vanuit zichzelf niet in staat om tot God terug te keren, of om uit zichzelf enige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen.
- eens
- oneens

John

- het geloof is een gave van God (Ef. 2), hoewel ook een werkzaamheid van de mens, maar dus niet iets uit de mens zonder God in Christus

Ik meen dat daarom ook geen heel klein deeltje van de wet door de mens zonder GOd in Christus is te vervullen.

Henoch, Abraham, David ... :!: :?:

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 aug 2003 10:54

groenrondballetje schreef:
Maarten schreef:
- eens
- oneens

John

John
En welke plicht vervulden zij dan geheel uitzichzelf en zonder God, zonder geloof?
The one thing you can give and still keep is your word.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 06 aug 2003 12:10

Maarten schreef:
groenrondballetje schreef:
Maarten schreef:
- eens
- oneens
John

John
En welke plicht vervulden zij dan geheel uitzichzelf en zonder God, zonder geloof?

Het gaat niet om plicht vervulling maar om "enige gehoorzaamheid aan de wet van God op te brengen"; Abraham met Izaak lijkt mij daar het bekendste voorbeeld van.
Paulus spreekt dan ook over de rechtvaardiging van Abraham uit het geloof ...

John

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2003 12:43

Stelling was: enige gehoorzaamheid. Daarom heb ik ook oneens gestemd, omdat de stelling dus in feite niet klopt. Zoals jij zegt, GRB: niet de volmaakte gehoorzaamheid.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

quantum
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor quantum » 06 aug 2003 23:27

maarten schreef:Maar de reacties leren mij heel veel hoe er met de doodstaat van de mens omgegaan wordt

Ben het geheel met de stelling eens.
Het is idd zo dat er niet zo vaak over de doodstaat van de mens gesproken word. Als je de uitslag van de stemming bekijkt lijken de meeste het wel met de stelling eens te zijn. Dit lijkt dus in tegenspraak met hetgeen wat jij zegt dat het "zonder Mij kunt gij niets doen" hier op het forum bijna niet te vinden is.
Ik denk dat dit komt doordat wij als mensen hier maar liever niet over nadenken (of het misbruiken om GOD de schuld te geven van onze onbekeerlijkheid) Toch is dit wel zeker onze eigen schuld.
Gr. Quantum

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 aug 2003 09:45

quantum schreef:Ik denk dat dit komt doordat wij als mensen hier maar liever niet over nadenken (of het misbruiken om GOD de schuld te geven van onze onbekeerlijkheid) Toch is dit wel zeker onze eigen schuld.
Gr. Quantum

Ik denk dat het komt omdat je er nx mee op lost om je doodstaat te blijven hangen. Je moet op zoek naar wat anders. Iemand die je kan helpen. Probeer maar op God te vertrouwen in hem te geloven.
Spreek het maar uit: Ik geloof in u: Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Je hebt er niks aan om elke dag weer te blijven hangen in je doodstaat, Jezus is niet voor nx naar de aarde gekomen. Probeer maar te leven tot zijn eer, en met zijn hulp.
Tuurlijk is je zondebesef belangrijk, als je niet beseft dat je zondig bent is het ook niet mogelijk dat er iets van je zonde wordt afgehaald.
Want iemand die gezond is die heeft de medicijnmeester niet nodig.

Denk maar na over de grootse zonde:
de zonde van het ongeloof (Joh 16:9 En die gekomen zijnde zal de wereld overtuigen van zonde, omdat ze in mijn niet geloven. )
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 aug 2003 21:28

Gershwin schreef:Ik heb oneens gestemd, om de volgende reden: de mens is wel deels in staat tot gehoorzaamheid aan God, omdat hij nog steeds een ingeschapen geweten en godskennis heeft. De mens is echter niet in staat de volmaakte gehoorzaamheid op te brengen en volmaakt voor God te leven, als je dat bedoelde ben ik het er mee eens.
Wat is de definitie van gehoorzaamheid?
Je aan de wet houden zonder liefde tot God is m.i. geen gehoorzaamheid aan, maar een houden van de wet.
Dat kan samengaan, maar het tweede zonder het eerste is weinig waard (aards ethisch gezien wel :), geestelijk gezien niet).

Groetjes, Chloë

Terug naar “Archief”