Spruyt sluit zich aan bij Groep Wilders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jan 2006 14:16

leclerc schreef:Ik ben eerlijk gezegd niet zo verbaasd. eerlijk is eerlijk maar de SGP verschilt in mijn ogen niet zo veel van Wilders op sociaal-economisch terrein. Spruyt wil wat bereiken en daar blijft de SGP gewoon te klein voor. Als ik bijvoorbeeld op dit forum de teksten van Schaduwmans en Cybercurse lees dan doen die niet onder voor Wilders en ik ben er van overtuigd dat beiden opdit moment SGP stemmen.

Volgens www.politiekebarometer.nl zou volgens de laatste opiniepeiling de zetelverdeling als volgt zijn:
ChristenUnie : 6
SGP: 3
Groep Wilders: 1

De groep Wilders is dus kleiner dan de kleine christelijke partijen, al zal ik niet ontkennen dat de groep potentiele kiezers van de groep Wilders misschien groter is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jan 2006 14:22

In korte lijnen zegt hij het volgende:

In 2 Thessalonicensen 2 wordt een kracht genoemd die in het grieks de 'katechon' genoemd wordt. Dit is de kracht die de antichrist tegen zal houden van zijn komst. Volgens Wilders zijn er over heel de wereldgeschiedenis na de geboorte van Christus mensen of groepen mensen aan te duiden die de drager van deze kracht zijn. Vervolgens trekt hij in 1 alinea van een paar zinnen de conclusie dat dit alles heel gemakkelijk toe te passen is in de huidige (nederlandse) politiek door het scheiden van vriend en vijand. Als voorbeeld in zijn 'vissersfilisofie' (zo noem ik het maar even, dingen aannemen zonder duidelijke gronden enz.) noemt hij Churchill. Hoewel hij aanduidt dat er dragers van die kracht kunnen zijn zonder dat ze het weten, en dat er mensen (of groepen mensen) zijn die drager van die kracht willen zijn, maar dat juist niet zijn, ziet hij zichzelf als een drager van deze kracht.

Hm, en het Linkse en Progressieve Gevaar vormt dus de antichrist oid? :roll:

Ik vind dat er best iets te zeggen is voor liberaal conservatisme (vooral het eerste gedeelte), maar zijn motieven lijken niet zo zuiver. Je bent geen echte liberaal als je dat wordt vanuit de behoefte je eigen groepering te beschermen. Ik geloof eigenlijk ook niet zo dat hij dat echt is, daar lijkt het me niet de persoon voor. Ik krijg eerde de indruk dat hij dit soort verhalen gebruikt om het voor refo's acceptabel te maken.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 11 jan 2006 15:24

Wilders en Spruyt zijn redelijk kansloos vermoed ik. Volgens mij heeft de kiezer na het debalcle LPF niet meer zoveel vertrouwen in nieuwe partijen met een populistisch karakter. Daarnaast geven de peilingen dat ook aan. De SGP scoort ook nog steeds stabiel 2 of zoms zelfs 3 zetels in diezelfde peilingen, dus de SGP heeft niets te vrezen van Wilders/Spruyt zo lijkt het.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 jan 2006 16:27

Ik heb de open brief wisseling tussen spruyt en kranendonk in het RD gelezen, en vond het net 2 kleine kinderen. :roll:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jan 2006 17:09

Floefloe schreef:Wilders en Spruyt zijn redelijk kansloos vermoed ik. Volgens mij heeft de kiezer na het debalcle LPF niet meer zoveel vertrouwen in nieuwe partijen met een populistisch karakter. Daarnaast geven de peilingen dat ook aan. De SGP scoort ook nog steeds stabiel 2 of zoms zelfs 3 zetels in diezelfde peilingen, dus de SGP heeft niets te vrezen van Wilders/Spruyt zo lijkt het.

Of de Groep Wilders echt zo kansloos is, waag ik te betwijfelen. Op de één of andere manier zijn er altijd weer mensen die geloven dat het ditmaal wél zal lukken met een populistische partij. Zonder denigrerend te willen zijn: het volk is wel gevoelig voor populisme.
En wat de peilingen betreft, zie hiereen overzichtje van peil.nl. :arrow: 6 zetels voor de Groep Wilders - toch iets te veel om van kansloos te kunnen spreken...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

sela

Berichtdoor sela » 11 jan 2006 17:16

Aragorn schreef:
In korte lijnen zegt hij het volgende:

In 2 Thessalonicensen 2 wordt een kracht genoemd die in het grieks de 'katechon' genoemd wordt. Dit is de kracht die de antichrist tegen zal houden van zijn komst. Volgens Wilders zijn er over heel de wereldgeschiedenis na de geboorte van Christus mensen of groepen mensen aan te duiden die de drager van deze kracht zijn. Vervolgens trekt hij in 1 alinea van een paar zinnen de conclusie dat dit alles heel gemakkelijk toe te passen is in de huidige (nederlandse) politiek door het scheiden van vriend en vijand. Als voorbeeld in zijn 'vissersfilisofie' (zo noem ik het maar even, dingen aannemen zonder duidelijke gronden enz.) noemt hij Churchill. Hoewel hij aanduidt dat er dragers van die kracht kunnen zijn zonder dat ze het weten, en dat er mensen (of groepen mensen) zijn die drager van die kracht willen zijn, maar dat juist niet zijn, ziet hij zichzelf als een drager van deze kracht.

Hm, en het Linkse en Progressieve Gevaar vormt dus de antichrist oid? :roll:

Ik vind dat er best iets te zeggen is voor liberaal conservatisme (vooral het eerste gedeelte), maar zijn motieven lijken niet zo zuiver. Je bent geen echte liberaal als je dat wordt vanuit de behoefte je eigen groepering te beschermen. Ik geloof eigenlijk ook niet zo dat hij dat echt is, daar lijkt het me niet de persoon voor. Ik krijg eerde de indruk dat hij dit soort verhalen gebruikt om het voor refo's acceptabel te maken.

en daarnaast begrijp ik dan weer niet dat een christen openlijk kiest om de eigen groepering [niet eens alleen refo's, lees: nederlanders] te beschermen. staat haaks op bepaalde bijbelpassages?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 jan 2006 00:30

Ik heb de geschiedenis in het RD niet gevolgd (sorry, niet mijn krant ;-)), maar ik herinner me dat in de CV-Koers een tijdje terug wel de nodige aandacht was voor Spruyt. Nou zit dit blad volgens mij veel meer op de CU-lijn maar toch kon je zien dat er behoorlijk respect was voor Spruyt. Als ik het me goed herinner was men er toen ook al bang voor dat hij de populistische kant op zou gaan. Op zich kan Spruyt, vanwege zijn christelijke achtergrond en intellectuele insteek een positieve bijdrage leveren aan de NL politiek. Daarnaast zou hij een aardige sparringpartner voor de CU zijn door de onderlinge, christelijke, band. De vraag is echter of het potentieel van Spruyt wel volledig 'benut' kan worden als hij op de populistische toer gaat. Enerzijds hebben populistische partijen bewezen niet altijd even stabiel te zijn en ten tweede is het de vraag in hoeverre de christelijke achtergronden van Spruyt zullen doorklinken in de partij van Wilders.

Als je uitspraken over het inslaan van een doodlopende weg op die manier bekijkt dan vind ik ze heel wat minder negatief overkomen dan her en der gesuggereerd wordt...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

-=Fox|Hound=-
Verkenner
Verkenner

test

Berichtdoor -=Fox|Hound=- » 19 jan 2006 20:49

ja
-=Fox|Hound=- gamed de spelle alle half-life's farcry cod2 sof2 enzzz
Afbeelding

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 19 jan 2006 21:03

Die briefwisseling in het RD van Spruyt en Kranendonk was inderdaad niet erg professioneel. Ik vind het sowieso belachelijk dat je zoiets via de krant doet. Leuk genoeg ken ik beide personen. Niet close ofzo maar van Kranendonk heb ik geleerd hoe ik een krant moet maken :wink: en Spruyt is de vader van een vriendje van mn zusje. En ja, hij zit echt in de GerGemiNed...nog steeds! Hij heeft wel gesprekken met de kerkenraad gehad (betrouwbare bron :wink: ) enz. (ik woon in dezelfde plaats als hij, en mn zusje zit op een gergemined school) Ik vind zijn stap eigenlijk wel goed: het doel heiligt de middelen. Zou hij er niet zijn zou iedereen over 10 jaar zeggen: hadden we maar...
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 jan 2006 21:17

Ik vind zijn stap eigenlijk wel goed: het doel heiligt de middelen. Zou hij er niet zijn zou iedereen over 10 jaar zeggen: hadden we maar...

Je hebt veel vertrouwen in iemand die nog niets gepresteerd heeft in de politiek en zich net aangesloten heeft bij de clown van het huidige kabinet....

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 21 jan 2006 15:41

Klaas schreef:
Ik vind zijn stap eigenlijk wel goed: het doel heiligt de middelen. Zou hij er niet zijn zou iedereen over 10 jaar zeggen: hadden we maar...

Je hebt veel vertrouwen in iemand die nog niets gepresteerd heeft in de politiek en zich net aangesloten heeft bij de clown van het huidige kabinet....

jahoor, waarom niet, waarom magtie wel bij de SGP en niet bij Groep Wilders?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jan 2006 19:54

waarom magtie wel bij de SGP en niet bij Groep Wilders?

Van mij mag ie. Ik heb alleen de kanttekening geplaatst dat ik de kans groot acht dat hij zijn politieke ambities daar niet waar kan maken. Maar als hij daarvoor kiest laat hem dan vooral zijn gang gaan...

Wat me opviel is dat je schreef: "Zou hij er niet zijn zou iedereen over 10 jaar zeggen: hadden we maar..." Dat doet me een beetje denken aan de messiasverwachting die ook rond Fortuyn heerste. Ik heb daar niks mee. Sowieso niet als iemand zich nog niet politiek bewezen heeft. Daarnaast zijn de denkbeelden van Wilders en Spruyt zodanig dat ik blij zal zijn als we over 10 jaar kunnen zeggen: 'maar goed dat we daar niet zijn ingetrapt'. Maar da's natuurlijk persoonlijk ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2006 22:04

Klaas schreef:
waarom magtie wel bij de SGP en niet bij Groep Wilders?

Van mij mag ie. Ik heb alleen de kanttekening geplaatst dat ik de kans groot acht dat hij zijn politieke ambities daar niet waar kan maken. Maar als hij daarvoor kiest laat hem dan vooral zijn gang gaan...

Wat me opviel is dat je schreef: "Zou hij er niet zijn zou iedereen over 10 jaar zeggen: hadden we maar..." Dat doet me een beetje denken aan de messiasverwachting die ook rond Fortuyn heerste. Ik heb daar niks mee. Sowieso niet als iemand zich nog niet politiek bewezen heeft. Daarnaast zijn de denkbeelden van Wilders en Spruyt zodanig dat ik blij zal zijn als we over 10 jaar kunnen zeggen: 'maar goed dat we daar niet zijn ingetrapt'. Maar da's natuurlijk persoonlijk ;-)

Ik denk dat hij bij deze partij in ieder geval de meeste kans heeft om iets met zijn ideeen te doen... veel meer dan hij bij de SGP of de CU zou hebben.

Wat grootte betreft, er is nog niet eens een duidelijk partijprogramma... die moet geschreven worden, de kandidaten zijn nog niet bekend.... promotie kan dan ook pas echt beginnen. Ik denk niet dat het bij 1 (of 6) zetels blijft hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 23 jan 2006 12:11

Ik heb daar niks mee. Sowieso niet als iemand zich nog niet politiek bewezen heeft. Daarnaast zijn de denkbeelden van Wilders en Spruyt zodanig dat ik blij zal zijn als we over 10 jaar kunnen zeggen: 'maar goed dat we daar niet zijn ingetrapt'. Maar da's natuurlijk persoonlijk

Dat heb ik dan weer bij zo'n partij als de SGP... :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

SuperLast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SuperLast » 23 jan 2006 13:07

Katlheen schreef:
Ik heb daar niks mee. Sowieso niet als iemand zich nog niet politiek bewezen heeft. Daarnaast zijn de denkbeelden van Wilders en Spruyt zodanig dat ik blij zal zijn als we over 10 jaar kunnen zeggen: 'maar goed dat we daar niet zijn ingetrapt'. Maar da's natuurlijk persoonlijk

Dat heb ik dan weer bij zo'n partij als de SGP... :mrgreen:

leg eens uit.. :wink:

Terug naar “Archief”