Stelling: Een huwelijk tussen ongelovigen is huichelarij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 10:35

Ik onderschrijf de stelling niet.

Wat Julius zegt, vindt ik ook niet erg sterk. Als je aan het huwelijk een bepaalde 'invulling' geeft waardoor het orginele karakter verdwijnt, dan kun je het geen huwelijk meer noemen. Een huwelijk is een unieke relatievorm.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat je als je niet in God geloofd aan allerlei twijfel en onzekerheid op het gebied van relaties onderworpen bent.

Kortgezegd: als je geen levende relatie met God hebt, is het ook niet mogelijk om een sterke, levende relatie met een vrouw/man te hebben.

Hele verstandige opmerkingen daarover kwam ik tegen in een boek van David Wilkerson (schrijver van : kruis in de asfaltjungle), getiteld: Laat je niet ontmoedigen!

Julius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Julius » 29 jul 2003 19:10

Dus als je niet gelooft kun je geen sterke relatie hebben? Een relatie is toch tussen twee mensen?

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 29 jul 2003 19:58

Julius schreef:Dus als je niet gelooft kun je geen sterke relatie hebben? Een relatie is toch tussen twee mensen?

Vind ik ook, wij zien dat een relatie met een ander door God gegeven is.
Zij niet, misschien hebben ze nooit van God gehoord war me erg stug lijkt, maar het kan.

Zij bazeren de relatie waar schijnlijk op andere grond, op gemeenschappelijke belang stellingen ofzo, wie weet.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 29 jul 2003 22:46

Cor schreef:Zij bazeren de relatie waar schijnlijk op andere grond, op gemeenschappelijke belang stellingen ofzo, wie weet.

Maar waarom moeten zij dan zo nodig 'trouwen'? Wat heeft dat voor hen voor meerwaarde boven samenwonen en daarom een feest geven? Of desnoods een geregistreerd partnerschap? Het 'trouwen' is toch niets meer dan een grote poppenkast in dat geval?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jul 2003 10:22

Maar waarom moeten zij dan zo nodig 'trouwen'? Wat heeft dat voor hen voor meerwaarde boven samenwonen en daarom een feest geven? Of desnoods een geregistreerd partnerschap? Het 'trouwen' is toch niets meer dan een grote poppenkast in dat geval?
dat kun je het beste aan zo'n stel zelf vragen.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 jul 2003 15:34

TheEdge schreef:
Cor schreef:Zij bazeren de relatie waar schijnlijk op andere grond, op gemeenschappelijke belang stellingen ofzo, wie weet.

k' Denk dat ze willen trouwen om hun samenwoonperiode, af te sluiten, en er zijn dan misschien kinderen in aantocht, en dan is het makkelijker als je getrouwd bent, maar verder zou ik het ook niet weten.
Ik vermoed dat de meeste mensen die niet christelijk zijn kiezen voor het partnerschap, is voor hun alleen maar makkelijker.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 30 jul 2003 16:06

Waarom heb je daar zo'n bezwaar tegen. Twee mensen die elkaar trouw beloven, waarom mogen die dat niet trouwen noemen. Trouwen is toch elkaar trouw beloven.

Ik ben van mening dat huwelijk tussen twee ongelovigen weldegelijk van waarde is. Zo niet dan moet je er ook geen bezwaar tegen hebben als ze ook weer uit elkaar zullen gaan. Het stelde immers niets voor.

Wat bindt nu twee mensen, juist de liefde.
De bijbel noemt drie soorten liefde, waarvan elk mens er van nature er twee al heeft.
Namelijk de Eros ( denk aan erotiek. In de wereld de platte sex, maar niet volgens de bijbel)
De Filio ( ergensvan houden, denk aan bibliofiel, filatalist .....)
Met deze twee kun je een huwelijk wel redelijk in stant houden.

Ik denk dat het wel onnodig lastig is zonder de derde liefde Agape. Deze liefde helpt je om jezelf weg te geven aan de ander, zonder beperkingen.
Deze liefde heeft de mens van nature niet en zal deze van God moeten ontvangen door Zijn Heilige Geest, die in ons woont.

Ik ben zelfs van mening dat een huwelijk tussen twee ongelovigen beter zal functioneren dat tussen een gelovige en een niet gelovige.
Twee ongelovigen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten in de liefde, ze hebben immers gelijke bagage. In een gemengd huwelijk ligt die verhouding scheef.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 30 jul 2003 16:08

Het is de bedoeling dat je in een huwelijk 1 bent... als je partner niet gelooft dan begin je al met een (groot) verschil.

Dat geldt overigens ook voor de zgn. gemengde verkering (met iemand van een andere kerk). Dat komt denk ik vaker voor dan een relatie met een ongelovige (klopt dat?). De beste praktijk lijkt me dan dat beide lid worden van dezelfde kerk, maw dat een van de twee van kerk verandert.

Het blijft een moeilijk punt voor de mensen die er mee te maken hebben.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 31 jul 2003 19:34

Het is de bedoeling dat je in een huwelijk 1 bent... als je partner niet gelooft dan begin je al met een (groot) verschil.

Dat geldt overigens ook voor de zgn. gemengde verkering

Helaas levert dat vaak problemen op, waarom eigenlijk?
Het lijkt erop dat we net zo blijven reageren als Adam en Eva in de Hof van Eden. Die waren meer gericht op die éne boom van kennis van goed en kwaad, dan op al die andere bomen waar ze ongestoort van mochten genieten. Zo kijken wij teveel naar die enkele verschillen en te weinig naar de gemeenschappelijke Grond, die Christus is!

De beste praktijk lijkt me dan dat beide lid worden van dezelfde kerk, maw dat een van de twee van kerk verandert.

Lijkt mij niet verstandig. Wil je gelijke start maken, dan is het beter dat beide samen een nieuwe kerk of gemeente te zoeken. Ze zullen SAMEN moeten bidden en vragen aan de HEERE welke plek de Hij voor het paar gekozen heeft.
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 31 jul 2003 22:03

hemelburger schreef:
De beste praktijk lijkt me dan dat beide lid worden van dezelfde kerk, maw dat een van de twee van kerk verandert.

Lijkt mij niet verstandig. Wil je gelijke start maken, dan is het beter dat beide samen een nieuwe kerk of gemeente te zoeken. Ze zullen SAMEN moeten bidden en vragen aan de HEERE welke plek de Hij voor het paar gekozen heeft.

Idd ook een idee.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 aug 2003 12:11

Bovendien is de enige functie van een huwelijk (naast het elkaar trouw beloven, maar dat kan ook zonder huwelijk) het voor God bevestigen van je relatie. Daar heb je weinig aan als je niet allebei in God gelooft, dus dan kun je net zo goed gaan samenwonen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

KoRnOnTheCops
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KoRnOnTheCops » 04 aug 2003 20:16

Gershwin schreef:Bovendien is de enige functie van een huwelijk (naast het elkaar trouw beloven, maar dat kan ook zonder huwelijk) het voor God bevestigen van je relatie. Daar heb je weinig aan als je niet allebei in God gelooft, dus dan kun je net zo goed gaan samenwonen.

Dat is jouw definitie, maar voor de meeste mensen is het slechts elkaar trouw beloven. Kijk maar naar de meeste culturen zonder God. In de meeste culturen zonder God bestond ook het huwelijk en kon men niet samenleven zonder getrouwd te zijn.
Ik geloof in het complement van God

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 04 aug 2003 20:32

KoRnOnTheCops schreef:Dat is jouw definitie, maar voor de meeste mensen is het slechts elkaar trouw beloven.

Wellicht bedoel je hier "slechts" (met quotes) elkaar trouw beloven, want de bedoeling is wel dat je het meent.... anders klinkt het zo technisch...

Maar ik ben het wel met je eens dat het sluiten van een huwelijk een soort eindpunt is, nl. je vindt dat je elkaar zo goed kent dat je de rest van je leven wilt samenblijven.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 04 aug 2003 21:44

Dit was de stelling:

"Een huwelijk tussen ongelovigen is geen huwelijk, maar huichelarij"

Waarom pik je juist het huwelijk eruit?
En waarom ga je meteen niet een stapje verder?

Ik wil je wel helpen:
-Het opvoeden van kinderen zonder God is geen opvoedig, maar huichelarij.
-Mensen die leven zonder God, leiden geen echt leven, maar huichelen.
Kortom: niet-christenen zijn eigenlijk toch een beetje minderwaardige mensen, en ook huichelaars nietwaar?

Ik vind dit zulke vreemde discussies. Zolang ik nog zoveel niet-christenen ken die heel wat beter (en in mijn optiek ook christelijker) leven dan "christenen", maak ik me er niet druk over.

Brion

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 05 aug 2003 12:25

De bedoeling van de vraag is volgens mij: als je het belangrijkste in je leven niet deelt (en God vraagt van alle gelovigen dat ze Hem in het middelpunt van hun leven stellen), is het dan nog een goed huwelijk?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”