God liefhebben, en je naaste haten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

annvisser
Sergeant
Sergeant

God liefhebben, en je naaste haten?

Berichtdoor annvisser » 09 jan 2006 22:38

Ik kom net terug van belijdenis catechesatie, waar we het hadden over de bekering. Er is een hoop gezegt, maar wat vooral blijven hangen is, is dat, wat ik er dus uit begreep, je niet bekeerd kunt worden als je je naaste niet lief hebt. Want, hoe kun je God liefhebben, die je niet kent, als je je naaste niet lief hebt, die je wel kent!

Stel dus, dat er een persoon is, die je haat, haat tot in het diepst van je hart, intense haat! En waarvan je ook zeker voelt, dat je die persoon niet vergeven kunt.. Dan is bekering dus uitgesloten..

Waarom dan nog naar de kerk gaan? Waarom dan nog bidden?

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 09 jan 2006 22:59

ow, het leuke van de tien geboden is, dat er staat, gij zúlt uw naaste liefhebben. Dat is wel een gebod, maar vooral ook een belofte.

Als je bekeerd bent, één met Jezus, steeds meer van Hem gaat leren, je relatie met Hem steeds closer wordt, dan ga je vanzelf leren om je naaste lief te hebben. Je zult je naaste lief gaan hebben als je Jezus volgt. Als je Jezus liefhebt, dan ga je ook vanzelf steedsmeer je naaste liefhebben, hij geeft je daar kracht voor enzow, maar dat kan soms heeeeeel lang duren, mss lukt het zelfs helemaal niet. Maar dat ze zeggen, ja je moet je naaste liefhebben om bekeerd te zijn, want je naaste kun je zien, dat is leuk bedacht van ze, maar dat staat nergens in de bijbel.

Daarnaast kun je God niet liefhebben als je nog niet bekeerd bent :D
Als je God liefhebt, ben je namelijk bekeerd, neem dat maar van mij aan :D
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Technico

Berichtdoor Technico » 09 jan 2006 23:02

Ik ben het ermee eens dat je iemand intens haat dat evengoed bekering in de weg staat, dan wanneer je God afwijst. (deze twee geboden zijn aan elkaar gelijk)

Maar dan kun je niet stellen dat je maar beter niet naar de kerk kan gaan, of moet gaan stoppen met bidden.

Die twee samen met het lezen in Gods Woord kunnen er juist voor zorgen dat de haat weggenomen wordt, en dat je iemand kan vergeven.

Het is niet zo dat de Heilige Geest niet kan werken als je iemand (of God) haat, maar het is wel zo, dat iemand die zijn naaste haat, geen kind van God kan zijn (1 johannes 2 zo uit mijn hoofd)

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 09 jan 2006 23:04

maar kinderen van God doen ook zonden

?
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 jan 2006 23:04

Volgens mij zijn die dingen vruchten van het geloof, je kunt ook pas iemand vergeven die jou extreem pijn heeft gedaan (incest bijvoorbeeld) als je God kent, en dan nog moet dat erg moeilijk zijn, zo niet onmogelijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Technico

Berichtdoor Technico » 09 jan 2006 23:29

fem schreef:maar kinderen van God doen ook zonden

?

je hebt gelijk, er staat, dat iemand die zijn naaste haat in duisternis wandeld. Ook kinderen van God kunnen in duisternis wandelen. Maar ik blijf het een opvallend stuk vinden.

8 Wederom schrijf ik u een nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.
9 Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
10 Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 10 jan 2006 06:45

1 johannes 2 : 15
15 Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

1 johannes 4 : 20
20 Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?

Dus, als je in de kerk zit, je bid, luistert naar Zijn Woord, dan zou je daaruit dus iemand kunnen vergeven! Naar mijn inziens, je vergeeft, als er berouw is! Ik kan iemand niet vergeven, als er vanaf de andere kant geen berouw is.. Sterker nog, dan kan ik het NOG niet!!
En God bestaat enkel en alleen uit liefde, hoe kun je dan aan Hem nog vragen of Hij je wil helpen..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2006 08:27

ik vind haten <-> liefhebben nogal een erg groot verschil. Haat is negatieve liefde, ik hou echt niet van alle mensen maar dat houd toch niet in dat ik ze haat?

Zo ook met dingen, ik heb ook niet iedereen alles vergeven (zie daar het nut ook niet van in) maar ik zie ze daar niet om aan, ik ben daarom nog steeds vrienden (in meer of mindere mate). Ik vind het trouwens wel wat eng om God als 'enkel Liefde' neer te zetten, God is naar mijn visie veel en veel meer. Ook in de Bijbel staan haat psalmen tot eer van God.
Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?

Ik haat hen met volkomen haat,36 tot vijanden37 zijn zij mij.

Psalm 139 is dat, onze christelijke haat-soera's.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jan 2006 08:55

Stel dus, dat er een persoon is, die je haat, haat tot in het diepst van je hart, intense haat! En waarvan je ook zeker voelt, dat je die persoon niet vergeven kunt.. Dan is bekering dus uitgesloten..

Godzijdank is dat niet waar! Voor het gaan tot Jezus geldt geen enkele voorwaarde. Wie wat anders leert een ander evangelie dan de bijbel. Punt. Stel je voor dat we eerst ons leven helemaal op orde zouden moeten hebben voordat we tot Christus zouden mogen gaan… Wie zou er dan nog bij Hem terecht komen? We hebben Hem juist nodig omdat we in eigen kracht ons leven niet kunnen heiligen. Alleen in Zijn kracht kunnen we zonden overwinnen. Dus niet eerst de ander vergeven en dan pas tot Christus maar: leg de gebrokenheid die je ervaart aan Jezus voeten en laat Hem Zijn werk in je doen. En ik weet het, ook dan blijft er soms nog best een stuk gebrokenheid liggen, maar weet dan ook dat Hij ook daarvoor gestorven is!
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2006 09:21

annvisser,

Het is volgens mij dus onjuist dat je zegt:
"dat je niet bekeerd kunt worden als je je naaste niet lief hebt".. Ik denk dat niemand is staat is om zijn naaste lief te hebben. Want iedereen heeft gezondigd, en missen Gods heerlijkheid.

Het is dom om voorwaarde te stellen aan bekering. Want we hebben geleerd dat we zelf niks kunnen bijdragen aan de vergeving.

Ik denk dat het ongelovelijk verkeer is om dit te zeggen. Want ik gelooft dat we alleen in staat zijn tot vergeving van diepe wonden als Jezus ons zijn vergevende liefde heeft laten zien. (en ook dat kan het een proces zijn)

ik hoop dat ik hier mee geholpen heb.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2006 09:23

Wij hebben het daar eens op jv over gehad, wat de volgorde is.

1. Jij vergeven anders kan God jou niet vergeven.
2. God jou vergeven anders kan jij niet vergeven.

Je bid altijd:
Vergeef ons onze schulden gelijk wij ook onze schuldenaren vergeven.

Dat wijst op nummer 1, in een andere Bijbeltekst staat het weer andersom. Ik denk dat je dit achteraf moet zien. Als God van jou houdt, wat is dan jou recht om mensen te haten. Als God jou vergaf, wat is jou recht om anderen niet te vergeven? Het is geen verplichting maar meer een gedachte.

Natuurlijk kan God jou vergeven als jij iemand haat, en kan hij jou liefhebben als jij mensen niet vergeven hebt. Maar een van de vruchten van het geloof is bijvoorbeeld de liefdadigheid, liefde, barmhartigheid.. dat zijn toch geen verplichtingen? Maar vruchten, dat hoeft niet van de een op de andere dag.

André

Berichtdoor André » 10 jan 2006 09:59

Want, hoe kun je God liefhebben, die je niet kent,
Ann ik zou je willen vragen, is God jou Vader?
Zo ja, dan ben je een kind van God.
Zo nee, van wie ben je dan een kind?

En, kun jij je naaste liefhebben als je zelf?
Zo ja, dan kun je proberen je naaste zo te behandelen als dat je zelf graag behandeld zou willen worden.

Ik hoop dat het zo niet moeilijker wordt voor je, maar dat je erover na kunt denken, enzo

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jan 2006 11:53

Wat zou God nog aan ons te verbeteren hebben als wij alle zonden al uitgeroeid hebben voordat we tot Hem gaan?
Ik bespeur een vreselijk fenomeen in je woorden, namelijk een voorwaardelijke nodiging tot het heil. Eerst moet je dit of dat, en dan pas kun je tot God gaan.

Het is iets heel anders als je zegt: "Iemand die zijn naaste haat, kan geen waar gelovige zijn." Nu is er een gerechtvaardigde haat (Zie posting Raido), maar over het algemeen mag je stellen dat haat en waar geloof niet samen kunnen gaan. Werd dat niet bedoeld?

André

Berichtdoor André » 10 jan 2006 13:16

TheKeimpe schreef:Wat zou God nog aan ons te verbeteren hebben als wij alle zonden al uitgeroeid hebben voordat we tot Hem gaan?
Ik bespeur een vreselijk fenomeen in je woorden, namelijk een voorwaardelijke nodiging tot het heil. Eerst moet je dit of dat, en dan pas kun je tot God gaan.

Het is iets heel anders als je zegt: "Iemand die zijn naaste haat, kan geen waar gelovige zijn." Nu is er een gerechtvaardigde haat (Zie posting Raido), maar over het algemeen mag je stellen dat haat en waar geloof niet samen kunnen gaan. Werd dat niet bedoeld?
'Waar geloof' is opzich een vreemde omschrijving, want onwaar geloof bestaat niet.
Kijk ik weet ook wel dat de mens van nature geneigd is God en zijn naaste te haten, maar dat wil nog niet zeggen dat je het daar maar bij moet laten........

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 10 jan 2006 16:47

Klaas schreef:

Godzijdank is dat niet waar! Voor het gaan tot Jezus geldt geen enkele voorwaarde. Wie wat anders leert een ander evangelie dan de bijbel. Punt. Stel je voor dat we eerst ons leven helemaal op orde zouden moeten hebben voordat we tot Christus zouden mogen gaan… Wie zou er dan nog bij Hem terecht komen? We hebben Hem juist nodig omdat we in eigen kracht ons leven niet kunnen heiligen. Alleen in Zijn kracht kunnen we zonden overwinnen. Dus niet eerst de ander vergeven en dan pas tot Christus maar: leg de gebrokenheid die je ervaart aan Jezus voeten en laat Hem Zijn werk in je doen. En ik weet het, ook dan blijft er soms nog best een stuk gebrokenheid liggen, maar weet dan ook dat Hij ook daarvoor gestorven is!

amen brother!

Terug naar “Archief”