Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 aug 2003 08:19

Evangelischen stellen het woord van God, de bijbel, boven de dortse leerregels.

Ook gereformeerden stellen het woord van God boven de Dortse leerregels.

Precies Joepie. Wel is het zo dat de DR vaak misbruikt worden door zowel evangelischen (overbodig) als in de reformatorische kerken (dogma's). Beide partijen beseffen vaak niet wat er staat. Iedere keer verbaast het me weer dat de DR zo eenvoudig het evangelie uitleggen, zonder poespas en volledig in overeenstemming zijn met Gods Woord.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 09:38

joepie zei
Ga vooral het boek van Aleid Schilder niet lezen. Want dat is geschreven vanuit een boosheid op..... En zeker niet uit liefde voor.....
Dan lees je niet de waarheid zoals het echt is maar zoals zij dat ervaren heeft

Het is een boek geschreven vanuit haar perspectief en vanuit haar werkelijkheid. Wt mij betrefd is het boek vooral geschreven uit menselijkheid en ik heb de neiging mensen eerder serieus te nemen als ze emotie laten zien dan als ze vertellen hoe '' het zit"".

Bovendien herken ik gewoon erg veel van wat zij schrijft, puzzelstukjes vallen voor mij op hun plaats. Dus ieder die niet begrijpt waarm hij zo verdrietig wordt in de geref kerk, lees dat boek eens om te kijken of aleid je helpen kan.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 09:53

joris schreef:joepie zei
Ga vooral het boek van Aleid Schilder niet lezen. Want dat is geschreven vanuit een boosheid op..... En zeker niet uit liefde voor.....
Dan lees je niet de waarheid zoals het echt is maar zoals zij dat ervaren heeft

Het is een boek geschreven vanuit haar perspectief en vanuit haar werkelijkheid. Wt mij betrefd is het boek vooral geschreven uit menselijkheid en ik heb de neiging mensen eerder serieus te nemen als ze emotie laten zien dan als ze vertellen hoe '' het zit"".

Bovendien herken ik gewoon erg veel van wat zij schrijft, puzzelstukjes vallen voor mij op hun plaats. Dus ieder die niet begrijpt waarm hij zo verdrietig wordt in de geref kerk, lees dat boek eens om te kijken of aleid je helpen kan.
Toch lijken emotie en gevoel me slechte leidslieden. Mijn gevoel heeft het zo vaak mis, maar op grond van de Bijbel vertellen hoe het IS, daar heb ik wat aan, dat is een Steenrots.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 10:08

Toch lijken emotie en gevoel me slechte leidslieden. Mijn gevoel heeft het zo vaak mis, maar op grond van de Bijbel vertellen hoe het IS, daar heb ik wat aan, dat is een Steenrots.

Ja ,maarten je hebt gelijk. Maar dit gaat over de geschiedenis zoals die zich zeer recentelijk heeft afgespeeld en waar je zelf uiteraard ook een mening overhebt omdat je me de gevolgen ervan moet leven iedere dag.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 10:14

Ik begrijp het, maar dan nog zou ik liever opgrond van de Bijbel me een oordeel vormen over de geschiedenis, dan op grond van wat ik ervaren heb. Dat kan wel meespelen en is ook wel belangrijk, maa rniet het belangrijkste.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 10:31

Maarten schreef:Ik begrijp het, maar dan nog zou ik liever opgrond van de Bijbel me een oordeel vormen over de geschiedenis, dan op grond van wat ik ervaren heb. Dat kan wel meespelen en is ook wel belangrijk, maa rniet het belangrijkste.
tja, volgens mij kan het niet zonder je ervaring. Ik leef een leven, ben een persoon. Ik heb ervaringen, een geloofsovertuiging en dat allemaal in een lichaam.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 aug 2003 14:16

Omega schreef:
zoals mijn schoonzus die in de GerGem zit en mij verteld dat ik zelf de bijbel niet mag lezen en uitleggen, daar hebben we de dominee voor. Soms denk ik: men heeft de Here Jezus helemaal niet nodig, ze weten het zelf zo goed.......

Ik vrees dat je je schoonzus verkeerd begrijpt. Er is geen enkele ger. gem.-dominee die bijbellezen verbiedt. Dit soort dingen verkondigen is ook een vorm van laster. Ik kan me wel voorstellen dat ze waarschuwen voor een eigen interpretatie van de bijbel. Daardoor wordt namelijk veel zonde goedgepraat.

Aan de andere kant wordt er in de reformatorische kerken soms te veel de nadruk gelegd op wet en bevinding en te weinig op het evangelie. Toch zie ik daar de laatste jaren een voorzichtige verandering in en komt er steeds meer aandacht voor het 'volle evangelie', ook binnen de Gereformeerde Gemeenten. Wet en evangelie kunnen echter nooit zonder elkaar.

Dat men waarschuwt (en dat mag nooit uit haat of soortgelijke onderbuik-gevoelens) tegen de evangelische beweging, kan ik me wel enigszins voorstellen. Het valt me op dat leer en leven in evangelische kringen (zeker niet alle!) nogal eens ver uit elkaar liggen en dat geloof daar vaak een vorm van emotie is. Maar zoals al eerder gezegd: ook evangelische gemeenten kun je niet over één kam scheren, net zo min als reformatorische kerken.

Dank je wel voor je reactie. Inderdaad, die uitspraak deed ze toen we net tot geloof gekomen waren en wij over-enthousiast waren. Maar desalnietemin, in haar kerk wordt er erg voor gewaakt dat leden zelf de bijbel gaan onderzoeken.... bv bijbelkringen mogen niet, want je kunt elkaar zo makkelijk een verkeerde richting in praten.... Mijn inziens kun je alleen maar rijker worden door samen over de grote daden Gods te praten.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 04 aug 2003 14:28

De kunst is om niet ieder in een hokje te plaatsen: Hij is gereformeerd/evangelisch/reformatorisch, dus.... Ik denk dat je iemand moet proberen in het hart te kijken, maar dan mag je nog niet oordelen.
Om een goed oordeel over iemand te kunnen geven, moet je zijn hele leven gevolgd hebben en zijn hart gezien hebben, en dat weet alleen God!

Ik zit in een reformatorische kerk en het is inderdaad jammer dat er vaak afgegeven wordt op evangelischen, terwijl ze zoveel gemeenschappelijke punten ook met de reformatorische leer hebben!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 14:34

Tabitha schreef:De kunst is om niet ieder in een hokje te plaatsen: Hij is gereformeerd/evangelisch/reformatorisch, dus.... Ik denk dat je iemand moet proberen in het hart te kijken, maar dan mag je nog niet oordelen.
Om een goed oordeel over iemand te kunnen geven, moet je zijn hele leven gevolgd hebben en zijn hart gezien hebben, en dat weet alleen God!

Ik zit in een reformatorische kerk en het is inderdaad jammer dat er vaak afgegeven wordt op evangelischen, terwijl ze zoveel gemeenschappelijke punten ook met de reformatorische leer hebben!

Precies, probeer eens wat minder op elkaar af te geven maar elkaar in christus te vinden... als dat niet gaat omdat je ziet dat een medechristen dwaalt probeer je hem weer terug te brengen bij de kudde. Afgeven op andere christenen zonder een poging te doen ze terug te brengen bij christus is volgens mij een hele kwalijke zaak. Kerkscheiding is het werk van de satan, daar moeten we tegen vechten. En elkaar alleen maar veroordelen werkt daar niet aan mee!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 aug 2003 15:31

@tlantis schreef:
Tabitha schreef:De kunst is om niet ieder in een hokje te plaatsen: Hij is gereformeerd/evangelisch/reformatorisch, dus.... Ik denk dat je iemand moet proberen in het hart te kijken, maar dan mag je nog niet oordelen.

Precies, probeer eens wat minder op elkaar af te geven maar elkaar in christus te vinden... als dat niet gaat omdat je ziet dat een medechristen dwaalt probeer je hem weer terug te brengen bij de kudde. Afgeven op andere christenen zonder een poging te doen ze terug te brengen bij christus is volgens mij een hele kwalijke zaak. Kerkscheiding is het werk van de satan, daar moeten we tegen vechten. En elkaar alleen maar veroordelen werkt daar niet aan mee!

Helemaal mee eens. Laten we als christenen eens gaan kijken wat ons bindt. Nederland is hier heel bijzonder in.
Een klein land met weinig christenen en die christenen bestrijden elkaars mening te vuur en te zwaard over zaken die iemand die buiten staat niet begrijpt, de ongelovige zal alleen zijn schouders ophalen.... waar zijn we mee bezig....
Laten we eens met elkaar over de grote daden Gods gaan praten, Wat deed en doet God in ons leven, dat is een getuigenis naar Nederland. Zo kunnen we onze medelanders overtuigen dat we een Vader in de hemel hebben die van ons houdt!

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 04 aug 2003 16:52

Waarom kan de GerGem niet evangelisch zijn?

Als je een preek hoort van DS van der Net, nu dan praat je wel anders volgens mijns inzien is die namelijk erg evangelisch in zijn preken, zo gunnend, echt iedereen die dan in zijn dienst zit wil hij dan over de streep trekken, echt heel mooi dat die predikanten ook nog in de GerGem zijn.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 04 aug 2003 17:02

Cor schreef:Waarom kan de GerGem niet evangelisch zijn?

Als je een preek hoort van DS van der Net, nu dan praat je wel anders volgens mijns inzien is die namelijk erg evangelisch in zijn preken, zo gunnend, echt iedereen die dan in zijn dienst zit wil hij dan over de streep trekken, echt heel mooi dat die predikanten ook nog in de GerGem zijn.

Zijn er preken van hem op het net te vinden?
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 aug 2003 17:14

Cor schreef:Waarom kan de GerGem niet evangelisch zijn?

Zei ik dat?? :?:

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 aug 2003 17:49

Maar desalnietemin, in haar kerk wordt er erg voor gewaakt dat leden zelf de bijbel gaan onderzoeken.... bv bijbelkringen mogen niet, want je kunt elkaar zo makkelijk een verkeerde richting in praten.... Mijn inziens kun je alleen maar rijker worden door samen over de grote daden Gods te praten.

Van harte mee eens.

Ter aanvulling op wat Cor zegt. Wel zeker zijn er binnen de Ger. Gem. predikanten te vinden die Christus en Zijn borgtochtelijk werk in hun prediking voorop stellen. Ik durf zelfs te beweren dat hun aantal voorzichtig toeneemt. Je noemt er nu één, maar met hetzelfde gemak zou ik er wel tien kunnen noemen. En op een totaal aantal van ruim vijftig is dat toch een aardig percentage.

We hebben vaak een verkeerd beeld van elkaars kerk/gemeente al dan niet veroorzaakt door incidenten. Daardoor (ver)oordelen we te snel over anderen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 04 aug 2003 18:27

Omega schreef:
Ter aanvulling op wat Cor zegt. Wel zeker zijn er binnen de Ger. Gem. predikanten te vinden die Christus en Zijn borgtochtelijk werk in hun prediking voorop stellen. .

:( Borgtochtelijk werk???????? :(

Toen ik nog jong en reformatorisch was, heb ik tijdens heel wat preken de plafondbalken zitten tellen, ik snapte werkelijk geen hout van deze taal. Er is lijkt het nog weinig veranderd. De meeste jonge mensen die bij ons in de kerk een radicale keuze hebben gemaakt voor Jezus als hun Redder en Verlosser, kunnen héél goed uitleggen wat Jezus voor hen heeft gedaan. Maar bij deze term zal hun gezicht één groot vraagteken zijn.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Terug naar “Archief”