PKN & HHK - Samenwerking of eeuwige scheiding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jan 2006 20:21

Wullimpie schreef:Tja......wat moet je hier nu van denken, is dit een logische gevolg van het meegaan in de PKN, of de nekslag voor de exclusieve verbondenheid met de gereformeerde belijdenis.

Hoezo, de nekslag? Is er volgens jou alleen maar verbondenheid met de Gereformeerde Belijdenis binnen de Gereformeerde Bond?
En dan: Iedere wijkgemeente heeft eigen kogelikheden om haar identiteit te bewaren. In mijn woonplaats zijn enkele Bondswijken en één confessionele. Ik zie nog niets fuseren, al is er wel samenwerking tussen de confessionele wijkgemeente, de Geraformeerden en Evangelisch Luthersen.
Maar ALS het er van komt, zullen de Bondsgemeenten gewoon Bondsgemeenten blijven...
Eigenlijk kan ik mij heel goed vinden in die Ds. Van Vliet. Inderdaad - what's in a name - het gaat om wat men uitdraagt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 03 jan 2006 20:47

Ach, moet er na 1,5 jaar nog steeds een diepe discussie heersen over PKN/HHK... Volgens mij zijn wij in Harskamp 1 van de 3 die samen nog in 1 kerk zitten... Hoewel, hier zijn ook plannen voor een nieuwe kerk vanaf de kant van de HHK.

Ik heb het idee dat het vaak meer een geloofsaangelegenheid is. Het spijt me dat ik het zeg, maar als ik de preken van de HHK hoor word ik zo moedeloos... "och mocht het toch maar eens staan te gebeuren" is een zinnetje wat ik de afgelopen keer ook weer hoorde (via kerktelefoon). Ik denk dat bij ons meer de scheuring een zaak is van geloofsleer, maar dan het onderscheid HHK/PKN.

Bij mijzelf heeft het ontstaan van de PKN ook mijn ogen geopend. De prediking werd ineens zo anders! Op dat moment gingen ook mijn geestelijke ogen open voor het echte Woord van God!

Hoop dat er nog eens toenadering zal komen heb ik niet. Ik verwacht ook niet dat wij weer samen 1 dienst hier kunnen hebben. Ik weet het niet, maar mss wil ik het ook wel niet eens. Ik wil niet gebukt gaan onder een zwaarmoedige prediking en dat is iets waar ik heel bang voor ben. Dat Gods Woord verdraait wordt. Het is al erg genoeg dat het gebeurt in vele kerken...

Mij maakt het HHK/PKN ook niet echt uit, ik wil niet afscheiden maar ik ken Hersteld Hervormde gemeenten die veel lijken op onze gemeente. Waar dan ook niets mis mee is. Het gaat tenslotte ook niet om het kerkje, maar om Christus Zelf!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 jan 2006 22:42

Riska schreef:
Wullimpie schreef:Tja......wat moet je hier nu van denken, is dit een logische gevolg van het meegaan in de PKN, of de nekslag voor de exclusieve verbondenheid met de gereformeerde belijdenis.

Hoezo, de nekslag? Is er volgens jou alleen maar verbondenheid met de Gereformeerde Belijdenis binnen de Gereformeerde Bond?
En dan: Iedere wijkgemeente heeft eigen kogelikheden om haar identiteit te bewaren. In mijn woonplaats zijn enkele Bondswijken en één confessionele. Ik zie nog niets fuseren, al is er wel samenwerking tussen de confessionele wijkgemeente, de Geraformeerden en Evangelisch Luthersen.
Maar ALS het er van komt, zullen de Bondsgemeenten gewoon Bondsgemeenten blijven...
Eigenlijk kan ik mij heel goed vinden in die Ds. Van Vliet. Inderdaad - what's in a name - het gaat om wat men uitdraagt.

Ach ik zal er maar over zwijgen, misschien heeft Optimatus gelijk en kunnen we hier beter stoppen.
Het viel me allen op dat de gereformeerde bond zo makkelijk meegaat in alles, ik had dit niet verwacht, maar misschien heb ik wel een verwrongen beeld van de GB.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 jan 2006 20:25

Wullimpie schreef:
Riska schreef:

Ach ik zal er maar over zwijgen, misschien heeft Optimatus gelijk en kunnen we hier beter stoppen.
Het viel me allen op dat de gereformeerde bond zo makkelijk meegaat in alles, ik had dit niet verwacht, maar misschien heb ik wel een verwrongen beeld van de GB.

Dat laatste lijkt mij wél ja.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jan 2006 20:43

Ach, moet er na 1,5 jaar nog steeds een diepe discussie heersen over PKN/HHK... Volgens mij zijn wij in Harskamp 1 van de 3 die samen nog in 1 kerk zitten... Hoewel, hier zijn ook plannen voor een nieuwe kerk vanaf de kant van de HHK.

soms kan het niet anders, als je kijkt naar de hoge huren en de rot tijden waarop de pkn de kerk openstelt voor de hhk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2006 20:52

johannes1 schreef:

soms kan het niet anders, als je kijkt naar de hoge huren en de rot tijden waarop de pkn de kerk openstelt voor de hhk.

Hallo, wat denk je van 1250 euro per maand voor de HHK voor een heel kerkgebouw met superdeluxe verenigingsgebouw. Altijd beschikbaar, mits wij er natuurlijk niet inzitten.
Wat denk je van de tijden 11.00 en 19.00 voor de HHK en 09.00 en 15.30 voor de PKN? :roll:

Dat vind ik dus behoorlijk overdreven!

Edit: wie zorgt er nou voor dat ze andere tijden krijgen en huur moeten gaan betalen dan? Is retorische vraag, hoef ik geen antwoord op... :)
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jan 2006 21:21

wie zegt dat ik het over jou gemeente had. maar 11.15 is best een rottijd. betekent dat je om kwart voor 1 uit bent. dan ben je half verhongerd :mrgreen:

Edit: wie zorgt er nou voor dat ze andere tijden krijgen en huur moeten gaan betalen dan? Is retorische vraag, hoef ik geen antwoord op...

die vervelende SOW-proces, hoezo retorisch :P
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2006 22:52

Tja, maar als de kerk aan een PKN-gemeente toebehoord, hebben die natuurlijk wle het recht om gewoon op hun normale kerk te kerken. Ik zou het ook niet waarderen als wij plotseling vroeger of later moesten gaan kerken omdat een hurende gemeente onze kerk wil huren. Die moeten zich aanpassen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jan 2006 12:24

die hurende partij zijn wel je broeders uit de oude kerk, een beetje meer meelevend heid zou je sieren :wink:

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 07 jan 2006 13:53

Ach zo gaat binnen Berkenwoude zelfs de PKN met elkaar om. :lol:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 07 jan 2006 15:50

We veroordelen de huur, maar hebben de verhuurders lief. :wink:

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 jan 2006 04:06

Rijnmond schreef:We veroordelen de huur, maar hebben de verhuurders lief. :wink:

Zó hoort dat, ah prachtige Bondskerk heb je trouwens (aan de boulevard, het witte kerkje 8) ) als avator rijnmond :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2006 13:07

ErikV schreef:Ach zo gaat binnen Berkenwoude zelfs de PKN met elkaar om. :lol:

Vanmorgen hebben we toch eendrachtig gestunteld met de gezongen geloofsbelijdenis. Daar moet toch wat meer op geoefend worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jan 2006 15:17

Optimatus schreef:
ErikV schreef:Ach zo gaat binnen Berkenwoude zelfs de PKN met elkaar om. :lol:

Vanmorgen hebben we toch eendrachtig gestunteld met de gezongen geloofsbelijdenis. Daar moet toch wat meer op geoefend worden.

Hoezo, gestunteld? Hebben jullie die dan niet vaker gezongen? Bij ons werd dat iedere avonddienst gedaan...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jan 2006 15:25

't Is dan ook een gereformeerd lied. In de gereformeerde kerken van Bergambacht en Krimpen aan de Lek, waar ik vaak speel, wordt hij veel gezongen. Als organist kun je dan met een passende registratie de woorden kracht bij zetten, maar dat lukte in Berkenwoude dus niet echt.

Maar da's offtopic.

Valt er eigenlijk nog verder te praten over het huidige topic?
Ik heb de discussie bij tijd en wijlen als erg positief ervaren. De gezamenlijke brief was echt een stukje samenwerking die de verschillen wist te overstijgen. Ik ben best trots op ons viertjes.

Terug naar “Archief”