De film "Bruce Almighty": Godslastering?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 31 jul 2003 11:52

Er wordt gevloekt. Dat is hierboven reeds aangehaald, en dat zou reeds voldoende moeten zijn om de film direct af te keuren.

Een ander voorbeeld, dat ik ook reeds heb genoemd, is het feit dat Bruce de boezem van zijn vriendin/vrouw een aantal maatjes laat groeien. Is dat evangeliserend bedoeld? Nee, dat doet Bruce omdat 'ie dat zelf zo mooi vind. Hij misbruikt dus de almacht die hij zogenaamd van "god" heeft gekregen, om z'n eigen zinnen te prikkelen. Is dat Bijbels?

John, als je het nu nog niet doorhebt, dan weet ik 't ook niet meer. Dit is in ieder geval het laatste wat ik ervan wil zeggen.

Pieter

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 31 jul 2003 12:21

Volgens mij is er een wezenlijk verschil in zonde beschrijven en de zonde laten zien!
Volgens mij kun je het echter ook zó beschrijven dat het zonde is. Een vloek kun je niet letterlijk vermelden naar mijn mening. Ook een moord tot in de details beschrijven, vind ik erg dubieus.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 31 jul 2003 14:36

Heb hem ook gezien,vond het soms wel lachen,maar het is uiteindelijk gewoon een spotfilm.

Je mag God niet uitbeelden laat staan spelen en dan nog op zo'n manier ook.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 31 jul 2003 18:00

Pieter schreef:Er wordt gevloekt. Dat is hierboven reeds aangehaald, en dat zou reeds voldoende moeten zijn om de film direct af te keuren.

Een ander voorbeeld, dat ik ook reeds heb genoemd, is het feit dat Bruce de boezem van zijn vriendin/vrouw een aantal maatjes laat groeien. Is dat evangeliserend bedoeld? Nee, dat doet Bruce omdat 'ie dat zelf zo mooi vind. Hij misbruikt dus de almacht die hij zogenaamd van "god" heeft gekregen, om z'n eigen zinnen te prikkelen. Is dat Bijbels?

John, als je het nu nog niet doorhebt, dan weet ik 't ook niet meer. Dit is in ieder geval het laatste wat ik ervan wil zeggen.

Maar datzelfde verhaal kan ik toch ook vertellen over de Joden die dansen rond het gouden kalf ....

Het gaat om de boodschap van het verhaal, en daaruit blijkt dat Bruce met de almacht van God mens met bijzondere krachten blijft, en niet God wordt. God is immers liefde, en een egoist met goddelijke krachten blijft een egoist. De gevolgen daarvan zijn voor de rekening van de egoist, die daar dan ook de prijs voor betaald.
Als Bruce zich realiseert dat God Liefde is en niet een egoist met goddelijke krachten zoals Bruce zelf was komt hij als normaal mens tot bekering ...

John

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 aug 2003 07:46

Maar datzelfde verhaal kan ik toch ook vertellen over de Joden die dansen rond het gouden kalf ....

Je moet het verhaal maar eens goed lezen. Dan valt je op met hoeveel terughoudend dit is beschreven. De zonde worden geduid, maar niet uitgebreid beschreven. Bovendien staat er in die tekst geen enkele vloek of lastering, nog enige leugens over God. Ik snap verder ook niet hoe je een verzonnen film kunt vergelijken met een waargebeurde geschiedenis uit de bijbel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 aug 2003 23:12

groenrondballetje schreef:Ik geloof namelijk niet dat een verhaal dat wat betreft thema en motieven zo in het oude testament zou kunnen staan niet-christelijk, ja zelfs godslasterlijk en dus duivels is.

Volgens mij is alles anders geworden met het nieuwe verbond. Dat verbond is van toepassing op BA. Als ze dit als een oud-testamentisch verhaal hadden willen doen overkomen, hadden ze dat stuk waar Bruce de gebeden download beter kunnen schrappen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 aug 2003 14:21

Ik zie dat jullie tijdens mijn vakantie aardig jullie best hebben gedaan en er nog even flink op los gediscuseerd hebben. Het duurde in ieder geval even voor ik weer helemaal bij was. Het lijkt me in ieder geval we duidelijk dat we het nooit allemaal eens zullen worden. Persoonlijk geloof ik ook niet dat dit nu zo heel erg belangrijk is, zeker niet als het alleen om een film gaat.

Wat me in deze discussie wel is opgevallen is hoe zwart\wit er hier gedacht wordt. Natuurlijk is God puur goed (Johannes schreef ergens "In hem is gans geen duisternis") en de Satan puur slecht... Maar hoe zit het hier op aarde dan, is alless ook zwart wit? Helaas bestaat er in iedere kerk ook duisternis, maar gelukkig is er in de wereld ook nog licht te vinden... Dus hoe zwart\wit is de wereld eigenlijk? Of bestaat er ook zoiets als grijs? Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Verder om nog even terug te komen op het bijbelkennisverhaal van Omega... Daar kan ik me in vinden. Wie God gevonden heeft wil Zijn woord bestuderen en gebruiken. Daar zal ik niet met je over twisten denk ik. Alleen geloof ik niet dat christenen op het Flevo forum\Ronduit forum dat niet doen... daarom had ik graag die discussie aangegaan...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 aug 2003 07:37

Alleen geloof ik niet dat christenen op het Flevo forum\Ronduit forum dat niet doen... daarom had ik graag die discussie aangegaan...

Welkom terug van vakantie ;-)

Ik geloof zeker niet dat alle christenen op Ronduit of Flevo niet aan bijbelstudie doen. Wat me wel opvalt in de discussies aldaar, is dat er veel sprake is van kretologie (ik denk, ik wil, ik zal), zonder dat dit wordt onderbouwd met bijbelse argumenten. Een opmerking als: "God wil dat jij..." of "Jezus vindt..." zegt mij niets, zolang dit puur een bevinding blijft van de betreffende persoon. Ik vrees dan ook dat bijbelkennis bepaald geen sterk punt is bij veel christenen. Dat laatste valt me trouwens ook op bij reformatorische christenen zo in de dagelijkse omgang. Wie wil leven als christen en dat ook in een discussie tot uiting wil laten komen, mag zijn visie dan ook best onderbouwen met bijbelteksten. Hoewel ik tegelijk zo nuchter ben om te beseffen dat teksten ook veel "te onpas" worden gebruikt.

Overigens deel ik je visie dat lang niet alles zwart/wit is en er veel grijze gebieden zijn. Ik denk zelfs dat dit per persoon kan verschillen ("Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd". Rom. 14:6). Maar de grens ligt bij -vanuit Gods Woord- duidelijk aanwijsbare zonden.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 aug 2003 07:52

Wat omega aangeeft over de christenen op flevo/ronduit forum vind ik juist dat het hier veel gebeurd.
Lees b.v. eens de topic over lange broeken............
Vaak merk ik hier dat er weinig Bijbel kennis is en veel meningen.
Als je vraagt om ze nu eens Bijbels te onderbouwen dan komt er weinig uit.
Maar ik vind en ik denk komt hier veel voor.
En als je aan komt met hoe God het vind moet je eigenlijk niet te veel zeuren.
Zoals jij aan geeft dat je niet naar een film gaat waarin gevloekt wordt en God nagespeeld wordt.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 04 aug 2003 08:28

Pieter schreef: Je mag het zeggen zoals je wilt, maar zolang alleen argumenten worden genoemd die menig Bijbelboek tot een niet-christelijk, ja zelfs godslasterlijk en dus duivels verhaal maken ben ik niet te overtuigen.
Ik geloof namelijk niet dat een verhaal dat wat betreft thema en motieven zo in het oude testament zou kunnen staan niet-christelijk, ja zelfs godslasterlijk en dus duivels is.
Kom eens met 1 argument dat niet net zo goed toegepast kan wordn op menig Bijbelboek, zoals Exodus.

Dit bevestigt alleen maar de plaat voor je gezicht. Je plaatst deze film op gelijke voet met Gods woord. Als je zelfs suggereert dat deze film qua thema zo in het oude testament zou kunnen staan, tja, dan staat voor mij de wagen echt stil.

groenrondballetje schreef:Leuk dat jouw wagen stopt, maar geef eens argumenten, i.p.v. die houding van ik weet het beter dan jij, en ik hoef niet te zeggen waarom, want mijn woord is autoriteit ...

Er is maar 1 autoriteit, en dat ben ik niet, en dat ben jij niet

Overigens heb je het helemaal mis met je opmerking "Je plaatst deze film op gelijke voet met Gods woord", want ik vraag jou en anderen om verschillen aan te geven, hetgeen je niet wilt of niet kunt ... (dat verschil is nooit zo duidelijk als iemand het niet doet).
Het komt zo meer over alsof je mij in discrediet wilt brengen dan dat je argumenten wilt geven ...

John

Ik vind de discussie of het gelijk staat met de verhalen uit exodus echt hopeloos. Ten eerste is dit een verzonnen verhaal en is het verhaal uit exodus echt gebeurd. Het feit dat het een verzonnen verhaal is speelt ook heel erg mee in het volgende argument namelijk doordat het een verzonnen verhaal is zou het ook nooit in de bijbel komen te staan. Dit klinkt vaag, maar denk jij nu echt dat God ooit zijn almacht weggeeft aan een mens om hem te laten zien dat een mens zonder God niet zou kunnen leven????
juist dit feit in deze film maakt hem voor mij zo Godslasterlijk.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 08:55

Omega schreef:Ik geloof zeker niet dat alle christenen op Ronduit of Flevo niet aan bijbelstudie doen. Wat me wel opvalt in de discussies aldaar, is dat er veel sprake is van kretologie (ik denk, ik wil, ik zal), zonder dat dit wordt onderbouwd met bijbelse argumenten. Een opmerking als: "God wil dat jij..." of "Jezus vindt..." zegt mij niets, zolang dit puur een bevinding blijft van de betreffende persoon. Ik vrees dan ook dat bijbelkennis bepaald geen sterk punt is bij veel christenen. Dat laatste valt me trouwens ook op bij reformatorische christenen zo in de dagelijkse omgang. Wie wil leven als christen en dat ook in een discussie tot uiting wil laten komen, mag zijn visie dan ook best onderbouwen met bijbelteksten. Hoewel ik tegelijk zo nuchter ben om te beseffen dat teksten ook veel "te onpas" worden gebruikt.

Overigens deel ik je visie dat lang niet alles zwart/wit is en er veel grijze gebieden zijn. Ik denk zelfs dat dit per persoon kan verschillen ("Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd". Rom. 14:6). Maar de grens ligt bij -vanuit Gods Woord- duidelijk aanwijsbare zonden.
Daar kan ik mij helemaal in vinden... mensen die hun eigen wil vertalen in de wil van God... das een hele slechte zaak en meer bijbelkennis is daar dan wel het antwoord op. Verder geloof ik ook wel dat in reformatorische kring het probleem minder structureel is als in overige christelijke kringen.

Wat joepie zegt is denk ik ook grotendeels wel waar. Al ken ik het refoweb nog niet zo goed... zodra er discussies over hoeden, broeken of andere onbelangrijke zaken gestart worden zal de bijbel weinig meer aangehaald worden. Volgens mij is dat logisch... de bijbel spreekt namelijk meer over belangrijke zaken.

Verder blijft dan de vraag staan hoe gaan we hier iets aan doen? (een probleem zien is leuk... maar het is pas echt nuttig als je er iets aan doet). Das errug offtopic... dus ik zal wel even een nieuw topic starten waar we over dit onderwerp kunnen brainstormen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 aug 2003 09:01

Wat omega aangeeft over de christenen op flevo/ronduit forum vind ik juist dat het hier veel gebeurd. Lees b.v. eens de topic over lange broeken............

Hier reageren inderdaad ook veel evangelische christenen ;-) Je noemt nu net een voorbeeld waar vanuit bijbels perspectief niet zo heel veel over valt te zeggen (m.u.v. de tekst uit Deutronomium en 1. Tim. 2:9). Dit is m.i. precies het grijze gebied waar @tlantis het over heeft.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 09:04

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 aug 2003 13:47

[quote="Liesl"]Ik zou het absoluut niet in mijn hoofd halen om naar zo'n film te gaan. God wordt hier gewoon op zo'n laag voetstuk geplaats alsof je Hem ff in de bioskoop kunt gaan zien.

Als we er van overtuigd zijn dat God heilig is zouden we dan Hem niet op een andere manier willen eren en ontmoeten? Ik ben het met Cybercurse eens dat het Godslastering is.[/quote

Ik ben het helemaal met je eens. God geeft ons Zijn Woord, de Bijbel is dat niet voldoende? Ik heb de film zelf niet gezien wel een stukje ervan. Verschrikkelijk dat er aan zo'n Heilig God, zo'n film word gemaakt. En dan ook nog geaccepteerd door "DE Zijnen". Sorry maar ik vind het in triest!!!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 aug 2003 14:23

essieee schreef:Ik ben het helemaal met je eens. God geeft ons Zijn Woord, de Bijbel is dat niet voldoende? Ik heb de film zelf niet gezien wel een stukje ervan. Verschrikkelijk dat er aan zo'n Heilig God, zo'n film word gemaakt. En dan ook nog geaccepteerd door "DE Zijnen". Sorry maar ik vind het in triest!!!
De bijbel alleen is inderdaad niet genoeg... Er is meer nodig, namelijk: o.a. dominees, evangelisten, ik, jij en mensen die God onder de aandacht brengen in de media. Dus ook een film als Bruce Almighty. Als volgens jou die film godslasterijk en waardeloos is moet je hem maar niet gaan kijken. Maar realiseer je wel dat veel mensen door deze film geholpen zijn. Soms zelfs terug gebracht bij de kerk die ze eens verlaten hebben. God werkt midden in de wereld, binnen in de duisternis moet wij het licht zijn. In de kerk wordt immers ook gezondigd... daarmee is de kerk toch ook geen waardeloos instrument geworden? Natuurlijk is dat anders als het vloeken in een film... dat is min of meer moedwillig gedaan. Daarmee is de boodschap die er door heen spreekt toch niet minder?

Terug naar “Archief”